قیمت روز طلا: 3,900,000 تومان

ما به شما گارانتی همیشگی، امکان عودت 7 روزه و تعویض 90 روزه و ارسال رایگان را هدیه می‌دهیم

02126606749

۸ دانستنی جالب در مورد طلا و جواهرات

0

حقایق جالب طلا و جواهر

حقایق جالب طلا و جواهر کم نیستند. شاید برایتان عجیب باشد که بدانید حدود چند ده هزار سال است جواهرات وارد زندگی بشر شده و اتفاقا نقش مهمی هم ایفا می‌کند.

در سال ۲۰۱۸، امریکایی‌ها ۸۰ میلیارد دلار ناقابل را صرف خرید جواهرات و ساعت‌های لاکچری گران‌قیمت کردند. شما سالانه چقدر از درآمدتان را برای خرید جواهرات صرف می‌کنید؟ اصلا در مورد جواهرات چقدر اطلاعات دارید؟

با وجود این که جواهرات و در کل زیورآلات خیلی دوست داشتنی هستند و طرفداران زیادی دارند اما هنوز هم حقایق جالبی هستند که شما از آنها بی‌خبرید. مثلا این که اولین شکل جواهراتی که ما می‌شناسیم چطور بوده است؟ یا این که چرا حلقه‌های نامزدی نگین الماس دارند؟

در این مقاله، تصمیم داریم چندین حقیقت جالب در مورد جواهرات با شما به اشتراک بگذاریم که با اطلاع از آنها، قدر جواهرات خود را خواهید دانست و حتی تشنه کسب اطلاعات بیشتری درباره آنها می شوید. با وبلاگ گالری پرسته همراه باشید.

 

۱- قدیمی‌ترین شکل از جواهرات

فکر می‌کنید قدیمی ترین قطعه از جواهرات متعلق به چند سال پیش است؟ احتمالا قدیمی‌تر از آن چیزی است که فکرش را می‌کنید. در سال ۲۰۰۴، باستان‌شناسان گردنبندی را در آفریقای جنوبی کشف کردند که متعلق به ۷۵ هزار سال پیش بود!

این گردنبند مکشوفه از پوسته صدف ساخته شده بود و انسان‌های نخستین با  سوراخ کردن صدف‌ها و اتصال آنها به همدیگر آن را درست کرده بودند. نتیجه تلاش آنها یک گردنبند مهره‌ای بسیار زیبا در دوران باستان شده بود.

دیگر شکل‌های باستانی جواهرات و زیورآلات شامل رشته‌های دانه‌دار به شکل گردنبند یا دستبندهایی ساخته شده از پوست تخم شرمرغ در کنیا و زیورآلاتی آلاتی از جنس دندان در بلغارستان بود. پس، بار دیگری که گردنبندی را به گردن خود می‌آویزید، قدر این میراث باستانی را حسابی بدانید.

خرید از گالری پرسته: گوشواره طلا

 

۲- کشف اولین الماس‌ها

اکثر الماس‌ها بیش از ۹۰۰ میلیون سال پیش شکل گرفته‌اند اما تا ۴۰۰ سال قبل از میلاد مسیح کشف و استخراج نشده بودند. بشر اولین الماس‌ها را در هندوستان کشف کرد. سپس، راه خود را از طریق جاده ابریشم افسانه‌ای، که برای تجارت میان کشورها بود، به سمت کشور چین و سایر قسمت‌های دنیا در پیش گرفت. در ابتدا، مردم الماس را به عنوان ابزاری برای برش دادن تجهیزات خود یا استفاده در جادو و طلسم ارزش می‌داد تا جواهرات و زیورآلات.

بشر در دوران دور بر این باور بود که الماس‌ها فقط در هند یافت می‌شوند. با وجود این که صنعت الماس یک صنعت خیلی کوچک به شمار می‌رود اما الماس‌ها را از معادن الماس در روسیه، کانادا و صحرای بزرگ آفریقا نیز استخراج می‌کنند.

الماس‌ها هنوز هم در ماشین‌آلات و ابزار به کار می‌روند. مته، دریل و اره‌هایی که تیغه الماس دارند در صنعت بسیار الزامی هستند. این امر به این دلیل است که الماس یک سنگ بسیار بادوام و سخت به شمار می‌رود.

بیشتر بخوانید: هر آنچه در مورد انواع الماس و معیارهای کیفیت آن باید بدانید

حقایق جالب طلا و جواهر

۳- گران‌قیمت‌ترین سنگ دنیا

بزرگترین سنگ الماسی که کشف شده الماس کالینان است. این سنگ جواهر بزرگ بیش از ۶۲۱ گرم یا حدود ۱.۵ پوند وزن دارد.

سنگ گرانبهای کالینان سال‌های سال در لندن فروخته نشد تا زمانی که دولت ترانسوا آن را خرید و به پادشاه بریتانیا، ادوارد هفتم، هدیه کرد. خانواده سلطنتی بریتانیا شرکت الماس آشر سلطنتی در آمستردام را استخدام کرد تا این الماس را به ۱۰۵ الماس کوچک تقسیم کند.

با این که الماس کالینان بزرگترین الماسی است که کشف شده اما بزرگترین سنگ قیمتی محسوب نمی‌شود زیرا این عنوان به سنگ زمرد باهیا تعلق دارد. معدنچیان برزیل در سال ۲۰۰۱ سنگی را که کشف کردند که به گفته خودشان یک هیولای واقعی بود. این سنگ زمرد حدود ۳۴۰ کیلوگرم وزن داشت!

۴- علت استفاده از نگین الماس در حلقه نامزدی 

آیا تا به حال با خودتان فکر کرده‌اید که چرا بسیاری از حلقه‌های نامزدی مزین به نگین‌های الماس هستند؟ داستان نگین‌های الماس شاید جالب‌ترین حقیقت در مورد جواهرات باشد که در این مطلب می‌خوانید.

در سال‌های ۱۹۳۰، کمتر از ۱۰ درصد از مردم از سنگ‌های الماس در حلقه نامزدی خود استفاده می‌کردند. در سال ۱۹۹۰، حدود ۸۰ درصد از حلقه‌های نامزدی الماس نشان شدند. به نظر شما، چه چیزی در طول این ۶۰ سال تغییر کرده است؟

ماجرا به شرکت بزرگ الماس سازی دو بیِرز (De Beers) مربوط می‌شود. این شرکت استراتژی هوشمندانه‌ای برای بازاریابی حلقه‌های الماس اتخاذ کرد و توانست حلقه‌های الماس را به دوست داشتنی و رویایی‌ترین حلقه نامزدی مبدل کند؛ در نتیجه، باعث محبوبیت روزافزون و تقاضای زیاد شد. این همان جایی بود که شعار الماس‌ها ابدی هستند مصداق پیدا کرد.

خب، به نظر شما چه چیزی باعث می‌شود الماس این قدر خاص باشد؟ پاسخ: قدمت آنها میلیون‌ها سال است و تقریبا نشکن هستند. به همین علت می‌توانند سمبل عشق در ازدواج برای حلقه‌های نامزدی باشند؛ پیوندی ابدی که ناگسستی است.

بیشتر بخوانید: با رنگ‌های سنگ الماس بیشتر آشنا شوید؛ از الماس خونین تا الماس رنگین کمان

حقایق جالب طلا و جواهر

۵- گران‌ترین جواهرات در فیلم 

در ادامه‌ی حقایق جالب طلا و جواهر باید بدانید که چندین قطعه جواهرات هستند که توسط سینما ساخته شده‌ و مشهور شده‌اند. فکر می‌کنید کدام جواهرات و در کدام فیلم‌ها هستند؟ گردنبند قلب دریا در فیلم تایتانیک؟ یا حلقه تکی در فیلم ارباب حلقه‌ها؟

گران‌ترین قطعه جواهری که تا به امروز در یک فیلم به نمایش درآمده است گردنبند نیکول کیدمن در فیلم مولن رژ است. این گردنبند طلا خیره‌کننده و باورنکردنی از پلاتین و الماس ساخته شده و قیمت تقریبی آن بیش از یک میلیون دلار ارزیابی شده است.

در رتبه دوم فهرست گرانبهاترین جواهرات موجود در فیلم‌ها، گردنبند الماس و یاقوت جولیا رابرتز در فیلم بانوی زیبا و حلقه نامزدی کری بردشاو با نگین الماس سیاه در فیلم Sex and the City 2 دیده می‌شوند.

 

۶- ارزش متغیر با توجه به موقعیت جغرافیایی

این طور گمان می‌رود که الماس ارزشمندترین سنگ جواهر در دنیاست؛ اما در واقع درست نیست! گران قیمت‌ترین سنگ جواهر در چین سنگ یشم است. خریداران چینی عاشق نوع جیدیت از سنگ یشم هستند.

وقتی به سنگ یشم فکر می‌کنید احتمالا سنگ جواهری به رنگ سبز روشن را تصور می‌کنید اما یشم همیشه به رنگ سبز نیست. یشم در رنگ‌های بنفش، زرد، قرمز و آبی هم یافت می‌شود.

به نظر شما، چه چیزی باعث ارزش یشم در چین شده است؟ در باورها و اعتقادات چینی‌ها، سنگ یشم نماد صداقت، عدالت، سخاوتمندی و خیرخواهی است. به این معنی که این سنگ فارغ از ارزش زیباشناختی آن، به دلایل خاص و مهم‌تر دیگری در نظر مردم چین ارزشمند محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: برش‌های رایج و پرطرفدار سنگ الماس در بازار را بشناسید

۷- همان سنگ جواهر اما با نامی دیگر

یکی از حقایق جالب دیگر در فرهنگ نام‌گذاری جواهرات است. یاقوت کبود (sapphire) و یاقوت قرمز (ruby) در واقع هر دو یک سنگ هستند و از یک ماده معدنی به نام کوروندوم تشکیل شده‌اند.

تغییر در رنگ سنگ به دلیل محتویات ماده معدنی موجود در هر کدام از سنگ‌هاست. تیتانیوم و آهن هر دو نتیجه رنگ آبی هستند که به یاقوت کبود هویت می‌دهند. رنگ قرمز یاقوت قرمز به دلیل وجود مقادیر بیشتر کروم در سنگ است.

۸- امکان ساخت الماس در آزمایشگاه

آیا می‌دانستید که بشر در سال‌های ۱۹۵۰ توانست به روشی برای ساخت الماس دست پیدا کند؟ این الماس‌های مصنوعی و ماشینی از نظر شیمیایی درست همتای الماس‌های ارگانیک هستند.

با این حال، الماس‌های مصنوعی نسبت به الماس‌های طبیعی ارزان‌تر هستند. به همین دلیل، برخی از مردم ترجیح می‌دهند به دلایل اعم از اقتصادی یا اخلاقی و برای احترام به طبیعت به جای الماس طبیعی و استخراج شده از معادن، به خرید الماس مصنوعی روی آورند.

الماس‌هایی که با گرما و فشار در طبیعت ساخته می‌شوند زمان زیادی می‌برند که شکل بگیرند. اما در آزمایشگاه، فرایند ساخت سریع‌تر است. ساخت الماس‌هایی که با گرما و در محیطی تحت فشار بالا در آزمایشگاه ساخته می‌شوند فقط چند روز طول می‌کشد.

بیشتر بخوانید: آیا می‌دانستید حلقه ازدواج تعیین‌کننده سرنوشت ازدواج است؟

سوالات رایج در مورد حقایق جالب طلا و جواهر

  1. اولین حلقه ازدواج در چه تاریخی استفاده شد؟
    ضرورت وجود حلقه ازدواج در مراسم عروسی اولین بار در سال ۸۶۰ قبل از میلاد مسیح توسط فردی به نام پاپ نیکولاس اعلام شد.
  2. «ستاره آسیا» چیست؟
    یکی از یاقوت‌های بسیار بزرگ جهان، «ستاره آسیا» نام دارد و در حال حاضر در موزه تاریخ طبیعت اسمیسونیان (در شهر واشنگتن – امریکا) نگهداری می‌شود.
  3. آیا درست است که در عمق اقیانوس هم طلا وجود دارد؟
    بله، حدود ۱۰ میلیارد تن از طلای جهان در عمق اقیانوس‌ها قرار دارد.
  4. از الماس فقط برای ساخت جواهرات استفاده می‌شود؟
    خیر جالب است بدانید که فقط یکی از یک میلیون الماسی که از معادن استخراج می‌شود به جواهر تبدیل می‌شود.

 

سعیده اکبری

منبع: romadesignerjewelry

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.