قیمت روز طلا: 3,900,000 تومان

ما به شما گارانتی همیشگی، امکان عودت 7 روزه و تعویض 90 روزه و ارسال رایگان را هدیه می‌دهیم

02126606749

انواع رنگ‌های الماس؛ با ارزش‌ترین رنگ کدام است؟

0

انواع رنگ‌های الماس با حروف مختلفی نمایش داده می‌شود. الماس‌هایی که درجه رنگ آنها با حروف انگلیسی D، E و F طبقه بندی می‌شوند، الماس‌های درخشان سفید و استثنایی هستند و حروف G و L نیز نشان از کم ارزش‌تر بودن این سنگ‌های قیمتی نسبت به درجه قبل دارد. دسته بندی‌هایی که با حروف M تا Z مشخص می‌شوند نیز الماس‌های رنگ‌شده یا الماس رنگی هستند.

رنگ‌های مختلف الماس از معیارهای تعیین کیفیت الماس به شمار می‌روند و از شفاف تا زرد متمایل به قهوه‌ای متغیرند. الماس‌های سفید به دلیل بی‌رنگ بودنشان بسیار ارزشمند هستند. در واقع، هر چه سنگ الماس به بی‌رنگ شدن نزدیک باشد، ارزش بیشتری در بازار دارد. درجه‌بندی رنگ‌های الماس می‌تواند بسیار نامحسوس باشد و اغلب با چشم غیر مسلح شما یا بررسی توسط یک فرد نابلد قابل تشخیص نباشد. به همین سبب در ادامه انواع رنگ‌های الماس را معرفی کرده‌ایم. با بلاگ گالری پرسته همراه باشید.

نگاهی کوتاه به الماس و نحوه‌ی شکل‌گیری آن

الماس در واقع کریستالی شفاف بوده که از کربن خالص تشکیل شده است. الماس سخت‌ترین ماده طبیعی است که روی کرۀ زمین است و به دلیل سختی و سطح بالای پراکندگی و انتشار نور قرن‌هاست که یک سنگ جواهر باارزش به شمار می‌رود. الماس‌ها در اعماق زمین و تحت فشار تولید می‌شوند و توسط آتشفشان‌ها با تشکیل گدازه‌های کیمبرلیت و لمپروت به وجود می‌آیند. در سنگ الماس، هرچه مقدار درونگیرها و اینکلوژن‌ها کمتر باشد و سنگ شفاف‌تر، قیمت آن بیشتر است.

خرید از گالری پرسته: دستبند طلا

الماس‌ها هادی یا رسانای حرارتی هستند، یعنی گرما را از خود عبور می‌دهند. برش‌های گرد، پرنسس، زمرد، آشر، مارکیز، رادیانت یا درخشان، بیضی، گلابی، قلب و کوسنی یا کاشن از رایج‌ترین تراش‌های سنگ الماس هستند.

معیارهای کیفیت انواع الماس شامل ۴ مورد زیر است:

  • قیراط: اندازه الماس
  • شفافیت: عیوبی که در داخل الماس است نیز در کیفیت الماس نقش دارند. رتبه شفافیت الماس از بی‌عیب و نقص تا درجه ۳ که ناقص است، متغیر خواهد بود.
  • رنگ: رنگ الماس از شفاف تا زرد متغیر است. هر چه سنگ الماس بی‌رنگ‌تر باشد، ارزش بیشتری در بازار دارد.
  • برش: شکل ظاهری الماس

بیشتر بخوانید: سنگ کوبیک زیرکونیا چیست و چه تفاوتی با الماس دارد؟

معرفی انواع الماس و ویژگی‌های آن

ما در مطلب هرآنچه باید درباره انواع الماس و برش‌های آن بدانید به طور کامل در مورد انواع مختلف الماس برایتان توضیحاتی ارائه دادیم. اما در این جا به طور خلاصه باید بگوئیم که الماس دو نوع نو و بازیافتی دارد. الماس نو همان الماسی که از معدن استخراج می‌شود، برش می‌خورد و وارد بازار می‌شود تا به دست مشتریان برسد. الماس بازیافتی هم مدل‌هایی هستند که یک بار استفاده شده‌اند و دوباره وارد بازار شده‌اند. در واقع اینها الماس‌های دست دوم هستند که صاحبانشان آنها را برای سود بیشتر فروخته‌اند.

رنگ‌های مختلف الماس از معیارهای تعیین کیفیت الماس به شمار می‌روند و از شفاف تا زرد متمایل به قهوه‌ای متغیرند. الماس‌های سفید به دلیل بی‌رنگ بودنشان بسیار ارزشمند هستند. در واقع، هر چه سنگ الماس به بی‌رنگ شدن نزدیک‌تر باشد، ارزش بیشتری در بازار دارد.

خرید از گالری پرسته: دستبند چرم

معرفی انواع رنگ‌های الماس

درجه‌بندی رنگ‌های الماس می‌تواند بسیار نامحسوس باشد و اغلب با چشم غیر مسلح شما یا بررسی توسط یک فرد نابلد قابل تشخیص نباشد. الماس‌هایی که درجه رنگ آنها با حروف انگلیسی D، E و F طبقه بندی می‌شوند الماس‌های درخشان سفید و استثنایی هستند و حروف G و L نیز نشان از کم ارزش‌تر بودن این سنگ‌های قیمتی نسبت به درجه قبل دارد. دسته بندی‌هایی که با حروف M تا Z مشخص می‌شوند نیز الماس‌های رنگ‌شده یا الماس رنگی هستند.

درجه رنگ D

D بالاترین درجه رنگ در الماس است، یعنی تقریباً هیچ رنگی ندارد. الماس‌هایی با رنگ D معمولاً بر روی پلاتین یا طلای سفید سوار می‌شوند. چون طلای زرد و غیره زیبایی بی‌رنگ الماس را از بین می‌برند. الماس با درجه رنگ D با قیمت بسیار قابل توجه نسبت به سایر درجه‌های رنگ معامله می‌شود و جزو نادرترین و گران‌ترین نمونه در بازار است.

درجه رنگ E

الماس‌هایی با رنگ E تقریباً مشابه الماس‌هایی با رنگ D هستند. بیشتر اوقات، تفاوت رنگ بین الماس D و E فقط برای یک جواهرشناس حرفه‌ای، وقتی که این دو الماس تحت بزرگنمایی و مستر استون قرار گیرد‌ قابل تعیین است. اگرچه قیمت این الماس‌ها از الماس‌های رنگی D کمتر است، اما با این وجود قیمت بالایی دارند.

خرید از گالری پرسته: دستبند مردانه

درجه رنگ F

الماس‌هایی با رنگ F تقریباً مشابه الماس‌های رنگی D و E هستند و تقریباً هیچ رنگ قابل مشاهده‌ای ندارند و فقط یک متخصص می‌تواند آن را تشخیص دهد.

درجه رنگ G

الماس‌هایی با رنگ G تقریباً هیچ رنگی از خود نشان نمی‌دهند و در درجه اول در چشم غیر مسلح بی‌رنگ به نظر می‌رسند. درجه رنگ G بالاترین و بهترین گرید در محدوده «نزدیک به بی‌رنگ» در مقیاس GIA است. اگرچه الماس‌هایی با رنگ G دارای مقداری تن رنگی هستند، اما تشخیص آنها با چشم غیرمسلح تقریباً غیرممکن است. مانند الماس‌های D-F ، این الماس‌ها باید روی طلای سفید یا پلاتین سوار شوند تا از اثرات انعکاس رنگ زرد یا رزگلد کاسته شود.

خرید از گالری پرسته: دستبند کارتیر

درجه رنگ H

الماس‌هایی با رنگ H در درجه اول با چشم غیرمسلح بی‌رنگ به نظر می‌رسند اما دارای رنگ مایه زرد کمرنگی هستند که معمولاً در زیر نور روشن، با بزرگ‌نمایی قابل مشاهده است. الماس‌هایی با رنگ H نسبت به الماس‌هایی با رنگ G کمی ارزان‌تر و در مقایسه با الماس‌های موجود در سطح بی‌رنگ، به طور قابل توجهی مقرون‌به‌صرفه‌تر هستند.

درجه رنگ I

یکی دیگر از انواع رنگ‌های الماس I است. الماس‌هایی با رنگ I ترکیبی عالی از ظاهری تقریباً بی‌رنگ و ارزشی خوب را برای پول پرداختی ارائه می‌دهند. این الماس‌ها تن رنگ زرد ناچیزی دارند که معمولاً فقط زمانی قابل مشاهده است که در کنار الماس‌هایی با درجه رنگ بالاتر مشاهده شوند. یک الماس گرد با تراش برلیانی و رنگ I روی پلاتین یا طلای سفید و همچنین در کنار فلزاتی مانند طلا یا رزگلد فوق‌العاده به نظر می‌رسد.

درجه رنگ J

الماس‌هایی با رنگ J اساسا از نظر چشم غیر مسلح بی‌رنگ به نظر می‌رسند. اما معمولاً تن یا سایه رنگ زرد کمرنگی دارند که در زیر نورهای روشن قوی و بزرگ‌نمایی به راحتی قابل مشاهده است. ما این رنگ را برای الماس‌های گرد برلیانی که با پلاتین یا طلای سفید (سولیتر) سوار شده‌اند، توصیه می‌کنیم. چون تراش الماس گرد در پنهان‌سازی رنگ عالی است.

درجه رنگ K

الماس‌هایی با رنگ K در مقیاس رنگ الماس GIA به عنوان “تُن رنگ ضعیف faint tint ” طبقه‌بندی می‌شوند، به این معنی که آنها دارای سایه رنگ ناچیز زرد هستند که حتی با چشم غیرمسلح نیز قابل مشاهده است. در بازه قیمت خرید، الماس‌های رنگ K به طور قابل توجهی کمتر از محدوده G تا J هستند. در یک پایه انگشتر طلای زرد زیبا، یک الماس گرد با تراش برلیانی با رنگ K می‌تواند زیبا به نظر برسد. با این حال به طور کلی پایه انگشتر الماس‌های این درجه رنگ نباید از جنس پلاتین یا طلای سفید درست شوند.

خرید از گالری پرسته: دستبند مهره ای

درجه رنگ L

الماس‌هایی با رنگ L دارای سایه رنگ زردی هستند که در شرایط نور طبیعی با چشم غیرمسلح قابل مشاهده هستند. الماس با این درجه رنگ بسیار مقرون‌به‌صرفه‌تر از محدوده G تا J است و آن را به گزینه مناسبی برای بودجه پولی شما تبدیل می‌کند. به دلیل رنگ زرد، درجه رنگ L را برای اشکال الماس غیر گرد توصیه نمی‌کنیم. ما همچنین آن را برای الماس‌هایی که در پلاتین یا طلای سفید قرار می‌گیرند، توصیه نمی‌کنیم. با این حال، الماس‌های گرد برلیانی در رنگ L به دلیل گرم و زرد بودن رنگ فلز، هنوز هم می توانند در انگشترهای طلای زرد سولیتر عالی به نظر برسند.

درجه رنگ M

الماس‌هایی با رنگ M، سایه رنگ زرد مشخصی دارند که با چشم غیرمسلح قابل مشاهده است. درجه رنگ M معمولاً کمترین درجه رنگی است که توسط فروشندگان الماس آنلاین ارائه می‌شود. اگرچه الماس‌های رنگی M در پایه انگشتر آنتیک طلای زرد می‌توانند گرم و زیبا به نظر برسند، اما رنگ آنها حتی با چشم غیرمسلح به راحتی دیده می‌شود.

درجه رنگ N-R

الماس در محدوده N تا R تن رنگ زرد یا قهوه‌ای قابل توجهی است. این الماس‌ها با قیمت بسیار پایین‌تری نسبت به الماس‌هایی با سایه رنگ کم‌رنگ یا نزدیک به آن موجود هستند.

درجه رنگ S-Z

در الماس‌های محدوده S-Z، رنگ زرد یا قهوه‌ای در آنها به راحتی قابل مشاهده است. به همین دلیل، ما الماس S-Z را توصیه نمی‌کنیم.

الماس‌ فانتزی

الماس‌های رنگ شده بر حسب شدت رنگ خود، در مقابل الماس‌های بدون رنگ درجه‌بندی می‌شوند. رایج‌ترین الماس‌های رنگ شده به رنگ‌های زرد، قهوه‌ای (شامپاینی و کنیاکی)، آبی، سبز و صورتی در بازار به فروش می‌رسند. الماس‌هایی که به خاطر رنگ متفاوتشان فروخته می‌شوند، الماس‌های فانتزی نام دارند گه گاهی حتی می‌توانند از نظر قیمت به پای الماس‌های سفید استثنایی هم برسند.

خرید از گالری پرسته: دستبند طلا زنانه

مقیاس درجه‌بندی رنگ در الماس‌های فانتزی به این ترتیب است:

  • Faint (ضعیف یا کم‌رنگ)
  • Very Light (خیلی روشن)
  • Light (روشن)
  • Fancy Light (روشن فانتزی)
  • Fancy (فانتزی)
  • Fancy Intense (شدید فانتزی)
  • Fancy Vivid, Fancy Deep or Fancy Dark (واضح فانتزی، عمیق یا تیره فانتزی)

الماس‌ رنگین کمان

الماس رنگین کمان نام تجاری خاصی است که برای روتیل مصنوعی (یا دی اکسید تیتانیوم) استفاده می‌شود و یکی دیگر از رنگ‌ های الماس است.

روتیل مصنوعی یک محرک الماس است که در سال ۱۹۴۸ معرفی شد و به دلیل برخورداری از برخی خواص زمین شناسی در آن، که بسیار نزدیک به الماس‌های طبیعی است، در بازار محبوبیت و رواج پیدا کرد.

روتیل مصنوعی دارای ضریب شکست بالای ۲.۸ و پراکندگی ۰.۳۳ است؛ دقت کنید که هر دو این سنجش‌ها بالاتر از الماس هستند. وجود این ویژگی‌ها باعث می‌شود الماس هنگام برش، درخشان‌تر به نظر برسد. در حقیقت، رنگ‌های منشوری مصنوعی روتیل مانند عقیق چشم‌نوازی می‌کنند.

روتیل مصنوعی تقریبا حدود ۷ سال با نام‌های زیبایی مانند “الماس رنگین کمان” در بازار عرضه می‌شد. این اسامی برتری آن نسبت به الماس طبیعی را از جنبه‌های مختلف تلقی می‌کرد؛ یعنی از نظر درخشش و جنبه‌های دیگری که تا حدودی هم خواستار قیمت‌های بالاتر به ازای هر قیراط می‌شد. اما امروزه محبوبیت الماس رنگین کمان به دلایل مختلفی کاهش یافته است.

یکی از دلایل کاسته شدن از محبوبیت الماس رنگین کمان کاربردی نبودن آن برای نصب به عنوان سنگ بر روی حلقه بود. این الماس شکننده، نرم و با درجه سختی کم ۶ در مقیاس سختی موس است؛ بنابراین، در این حالت، برای استفاده به عنوان سنگ حلقه مناسب نیست، زیرا در برابر سایش مقاومت چندانی ندارد. علاوه بر این، یک رنگ زرد مسلم و همیشگی دارد که اصلاح رنگ آن برای سازندگان را با سختی‌های زیادی همراه می‌کند.

خرید از گالری پرسته: دستبند طلا دخترانه

الماس سیاه

الماس سیاه هم مانند الماس سفید از کربن خالص تشکیل شده است اما ساختار کریستالین یا شکل بلور متفاوتی نسبت به همتای سفیدش دارد. الماس سفید ساختار بلور منظمی دارد که نور را شکست یا انکسار می‌دهد. به همین دلیل، به الماس درخشندگی و تلألؤ خیره‌کننده‌ای می‌دهد.

در میان رنگ‌‌های الماس، الماس سیاه ساختار بلوری در هم فشرده و جمع‌تری دارد و باعث می‌شود نور را به خود جذب کند؛ بنابراین، الماس سیاه مثل الماس سفید برق نمی‌زند و درخشش ندارد. به همین دلیل، عموما به منظور درخشندگی داشتن برش نمی‌‌خورند.

الماس سیاه نیز مانند الماس‌های رنگی به عنوان یک الماس فانتزی با نام کربنادو (Carbonado) در بازار به فروش می‌رسد. البته که الماس‌های سیاه هم سنگ الماس هستند اما مانند الماس سفید یا الماس‌های رنگی دیگر پرطرفدار و خواستنی نیستند.

بیشتر بخوانید: آشنایی با الماس سیاه تقویت شده و تفاوت آن با الماس سیاه طبیعی

الماس خونین

شاید با شنیدن الماس خونین فکر کنید که احتمالا این الماس باید به رنگ قرمز باشد اما در واقع این طور نیست و در پس این نامگذاری یک داستان دردناک و غم انگیز نهفته است. الماس خونین عبارتی استعاری است و برای توصیف سنگ‌های الماسی به کار می‌رود که از مناطق جنگ‌زده‌ای مانند سیرا لئون استخراج می‌شوند.

در استخراج چنین سنگ‌های جواهر قیمتی و ارزشمندی، نه تنها زنان و مردان بلکه کودکان هم با اجبار به کار گماشته می‌شوند. این الماس‌ها مخفیانه به فروش می‌رسند و درآمدهای حاصله از آن بیشتر برای تأمین بودجه شورشیان یا عملیات نظامی ارتش‌های مهاجم استفاده می‌شود. از نام‌های دیگر الماس‌ خونین می‌توان به الماس سرخ، الماس جنگی، الماس داغ و الماس مبارزه اشاره کرد.

این اصطلاحات برای جلب توجه مشتریان به اثرات منفی اقتصادی و اجتماعی تجارت الماس در برخی کشورهای خاص به کار می‌رود. یا برای این است که نشان داده شود الماس از یک منطقه جنگی استخراج شده. علاوه بر کار اجباری، تجارت با این الماس‌ها شامل سایر شرارت‌های جدی اجتماعی مانند رشوه خواری، قاچاق، تهدید، توقیف سازنده قانونی، شکنجه و قتل نیز می‌شود. به همین دلیل است که به این الماس‌ها الماس‌های “خونین” گفته می‌شود.

خرید از گالری پرسته: دستبند پسرانه

رنگ‌های غیرمعمول الماس

در سال‌های اخیر، الماس‌هایی با سایه‌های رنگی مختلف به رنگ‌های رنگین کمان بیشتر رواج پیدا کرده‌اند. سایه‌های غیرمعمولی سنگ الماس مانند صورتی-بنفش و آبی-خاکستری نیز این روزها به مجموعه معتبرترین برندهای جواهرفروشی در سرتاسر دنیا راه پیدا کرده‌ است. با وجود این که در سال‌های گذشته، الماس‌ها فقط در سایه‌های شفاف بی‌رنگ، صورتی، آبی و زرد روی انگشت افراد ثروتمند و مشهور جلوه‌گری می‌کرد اما اکنون رنگ الماس از استاندارد خودش فاصله گرفته و بیشتر جنبه مد و خودنمایی پیدا کرده است.

نموداری که در زیر مشاهده می‌کنید یک نمودار مدور برای نشان دادن سایه‌های مختلف الماس است که توسط مؤسسه جواهرشناسی امریکا (GIA) به ثبت رسیده است.

کدام رنگ با ارزش‌تر است

درجه رنگ D بالاترین کیفیت درجه رنگی است که یک الماس می‌تواند دریافت کند و می توان آن را «بهترین رنگ» برای یک الماس نامید. اما موضوع به همین سادگی‌ها هم نیست. شفافیت الماس به خلوص و عاری بودن آن از نواقص مربوط می‌شود؛ بنابراین، در تعیین کیفیت الماس نواقص و عیوبی که در دل آن است نیز باید در نظر گفته شود. رتبه شفافیت رنگ های الماس از بی‌عیب و نقص تا درجه ۳ که ناقص است، متغیر خواهد بود. عدم خلوص یا مواد خارجی موجود در سنگ الماس مشکل‌ساز هستند؛ زیرا بر توانایی نور در عبور از الماس اختلال ایجاد می‌کنند. به همین دلیل، الماس درخشندگی کمتری خواهد داشت و در نتیجه از ارزش پایین‌تری برخوردار خواهد بود.

مقیاس بین‌المللی وضوح الماس را بر حسب تعداد این ناخالصی‌های موجود و همین‌طور اندازه و محل آن در داخل الماس رتبه بندی می‌کنند. همان‌طور که گفته شد، دامنه رتبه‌بندی وضوح از بی‌عیب و نقص که نشان از عدم وجود هر گونه ناخالصی در دل الماس است شروع می‌شود و تا سطح ۳ یا ناخالص متغیر است. یعنی شما در این سطح آخر می‌توانید با چشم غیرمسلح نیز ناخالصی داخل سنگ الماس را مشاهده کنید.

خرید از گالری پرسته: دستبند مروارید

کلام آخر

در این مقالۀ جامع به طور مفصل در مورد رنگ‌های مختلف الماس توضیح دادیم. توجه داشته باشید که رنگ فقط یک فاکتور از قوانین چهار گانه ۴C’s یعنی رنگ، وزن، تراش و پاکی الماس است؛ بنابراین، حتی یک الماس با رنگ D ولی تراشی بد می‌تواند زیبایی را تا حد زیادی کاهش دهد.

در آخر هم باید بگوئیم چون جواهراتی که با الماس اصل ساخته می‌شوند قیمت بالائی دارند؛ فقط قشر خاصی از جوامع توان خرید آن را دارند. به همین خاطر، برخی جواهرات با الماس‌های مصنوعی یا سنگ‌های جایگزین الماس ساخته و عرضه می‌شوند که می‌توانید آنها را خریداری کنید. ما در گالری پرسته هیچ نوع طلائی که با الماس اصل ساخته شده باشد نداریم. اما در عوض، طلاهای دست‌سازی داریم که با نگین اتمی، نگین برلیان و نگین مارکیز ساخته شده‌اند. برای دیدن این محصولات می‌توانید به شعب پرسته در سراسر کشور یا فروشگاه اینترنتی ما مراجعه کنید.

خرید از گالری پرسته: دستبند طلا پهن

برای اینکه با روش‌های سفارش آنلاین طلا و پرداخت هزینه آشنا شوید، می‌توانید به صفحه نحوه سفارش و پرداخت این وب‌سایت مراجعه کنید. اگر در مورد تعویض یا پس دادن طلای خریداری شده سوالی دارید، می‌توانید به صفحه تعویض و بازگشت کالا مراجعه کنید. اگر پاسخ سوال شما در آنجا نبود، از طریق صفحه تماس با ما از گروه پشتیبانی گالری پرسته کمک بگیرید.

منبع: jewelryinfoplace و gia

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.