قیمت روز طلا: 3,870,000 تومان

ما به شما گارانتی همیشگی، امکان عودت 7 روزه و تعویض 90 روزه و ارسال رایگان را هدیه می‌دهیم

02126606749

هرآنچه باید درباره انواع الماس و برش‌های آن بدانید

0

سنگ الماس چیست، چه انواعی دارد، چگونه می‌توان الماس اصل را تشخیص داد، این سنگ گران‌قیمت در چه رنگ‌هایی در طبیعت یافت می‌شوند و چهار C معروف در الماس چه معنایی دارد؟ تمامی این سؤال‌ها را در این مقالۀ کامل و جامع برایتان توضیح خواهیم داد. پس با بلاگ گالری پرسته همراه باشید!

الماس چیست؟

الماس یک کریستال شفاف است که از کربن خالص تشکیل شده و در واقع می‌توان به جرأت گفت سخت‌ترین ماده طبیعی است که روی کره زمین یافت می‌شود. این سنگ قیمتی بسیار گران‌بها و ارزشمند است و به دلیل سختی و سطح بالای پراکندگی و انتشار نور قرن‌هاست که یک سنگ جواهر باارزش به شمار می‌رود.

بلورهای‌ الماس‌ از چهل‌ و پنج‌ میلیون‌ سال‌ پیش، در اعماق‌ زمین‌ بر اثر آتشفشان‌ها در شرایط‌ فشار بسیار بالا و درجه‌ حرارت‌ زیاد از كربن‌ خالص‌ بالای ۹۹ درصد تشكیل‌ شده‌اند.

تنها ۴ قاره در دنیا وجود دارد که معادن الماس در آن شناخته شده‌اند. امروزه تعداد معادنی که کار استخراج الماس را بر عهده دارند محدود است. یکی از این قاره‌ها آفریقا است و معادن الماس در آنگولا، بوتساوانا، آفریقای جنوبی، زیمبابوه، تانزانیا و لسوتو واقع شده‌اند.

معادن آسیایی نیز در روسیه و هند واقع شده‌اند. کانادا و ایالات متحده امریکا در امریکای شمالی معادنی را در حال فعالیت دارند و استرالیا نیز الماس‌هایش را از سه معدن مختلف در مکان‌های جداگانه استخراج می‌کند. پارک دولتی Crater of Diamonds یکی از مکان‌ها در ایالت آرکانزاس امریکا است که نمونه نادری از معادن الماس غیرتجاری به شمار می‌رود.

در گذشته‌های بسیار دور برخی از مردم الماس را منشاء شجاعت‌ و دلیری‌ می‌دانستند و همراه داشتن آن را دلیل خوشبختی می‌پنداشتند. حتی در قدیم از پودر الماس‌ به ‌عنوان‌ دارو استفاده می‌کردند.

خرید از گالری پرسته: دستبند طلا

انواع الماس چیست؟

انواع الماس را تقریبا همه می‌شناسند. اما اگر اطلاعات شما از الماس همین قدر است که می‌دانید یک جواهر گران‌قیمت است و هر کسی توان خریدش را ندارد، به شما توصیه می‌کنیم حتما ادامۀ این مطلب را بخوانید تا با این سنگ گران‌قیمت بیشتر آشنا شوید.

الماس‌ها به طور کل در دو نوع هستند:

  • الماس نو یا دست اول
  • الماس بازیافتی یا دست دوم
خرید از گالری پرسته: دستبند چرم

الماس نو

الماس نو یا دست اول نیازی به تعریف ندارد. در واقع این الماس همان الماسی که از معدن استخراج می‌شود، برش می‌خورد و وارد بازار می‌شود تا به دست شما مشتریان برسد؛ مشتریانی که از قشر عامه مردم نیستند و جزو مرفهین و ثرتمندان هر جامعه محسوب می‌شوند.

الماس بازیافتی

الماس بازیافتی یا بازیافت شده از دیگر انواع الماس است که بعد از استفاده اولیه، یک بار دیگر وارد زنجیره تأمین یا تقاضا شده و مجددا به فروش می‌رسد. این‌ها الماس‌هایی هستند که قبل از استفاده مجدد، از معادن استخراج شده، ساخته و سپس وارد بازار شدند و برای فروش در اختیار مشتریان قرار گرفته‌اند. الماس‌های بازیافتی اغلب از طریق مشتریانی که درصدد فروش الماس‌هایشان برمی‌آیند، آنهایی که نیاز به پول بیشتری دارند یا افرادی که در مزایده‌ها، مناقصه‌ها، ارث یا تقسیم مساوی اموال پس از طلاق صاحب الماس می‌شوند و تصمیم به فروش آنها می‌گیرند، بار دیگر وارد بازار می‌شوند.

نمی‌توان تفاوتی بین الماس نو و الماس بازیافتی پیدا کرد. به همین دلیل، قیمت هر دو نوع آنها بسیار نزدیک به هم است. البته الماس‌های بازیافتی پرداخت می‌شوند و دوباره به شکل اصلی و اولیه یا الماسی که مجددا برش خورده و به شکل دلخواه درآمده به فروش می‌رسد. البته، در این حالت از وزن قیراط کاسته می‌شود و در نتیجه ارزش آن کمتر می‌شود. الماس‌های بازیافتی را از نظر ترکیبات «سبز» و دوستدار محیط‌زیست در نظر می‌گیرند؛ زیرا یکی از منابع طبیعی کنونی در کره زمین هستند که بدون آسیب به محیط‌زیست می‌توان مدام از آنها استفاده کرد.

خرید از گالری پرسته: دستبند مردانه

چهار C معروف در الماس به چه معنی است؟

کیفیت انواع الماس با ۴ حرف C انگلیسی یا در واقع ۴C مشخص می‌شود. هر کدام از این حروف C سرواژه یک کلمه است:

  • یکی برای Cut به معنای برش
  • یکی برای Color به معنای رنگ
  • یکی برای Clarity برای شفافیت
  • یکی برای Carat به معنای قیراط

معیارهای کیفیت انواع الماس

  • قیراط: اندازه الماس
  • شفافیت: عیوبی که در داخل الماس است نیز در کیفیت آن نقش دارند. رتبه شفافیت الماس از بی‌عیب و نقص تا درجه ۳ که ناقص است، متغیر خواهد بود.
  • رنگ: رنگ الماس از شفاف تا زرد متغیر است. هر چه سنگ الماس بی‌رنگ‌تر باشد، ارزش بیشتری در بازار دارد.
  • برش: شکل ظاهری الماس
خرید از گالری پرسته: دستبند کارتیر

معیارهای قیمت‌گذاری الماس چیست؟

کیفیت الماس با همان ۴C (یا ۴ حرف C که قبلا گفتیم) مشخص می‌شود. این چهار حرف و در واقع چهار معیار ارزش‌دهی به کیفیت الماس شامل نوع برش سنگ، رنگ، شفافیت و وزن قیراط است.

معیارهای رنگ، شفافیت و وزن قیراط جزو حالت‌های طبیعی خود الماس هستند. فقط برش الماس است که در اختیار انسان است تا کیفیت الماس را مشخص کند.

بسیاری از الماس‌ها رنگ زرد یا قهوه‌ای ملایم دارند. سنگ‌هایی که شفاف‌تر و نزدیک به بی‌رنگی هستند، طبعا زیباتر خواهند بود. شفافیت الماس به خلوص و عاری بودن آن از نواقص مربوط می‌شود.

الماس‌های کوچک‌تر در شکل طبیعی خود بیشتر رایج هستند؛ بنابراین، سنگ‌های بزرگ‌تر که با وزن قیراط سنجیده می‌شوند بسیار کمیاب‌تر، رویایی‌تر و خواستنی‌تر هستند و بدون شک ارزش بیشتری در بازار دارند. در نهایت این که برش یک الماس نیز مانند سه حرف C اول (وزن، شفافیت و رنگ) حائز اهمیت است. به عبارت دیگر، سنگی که خوب برش نخورده باشد از ارزش یک الماس گران‌بها می‌کاهد و به اصطلاح آن را از سکه می‌اندازد.

سنگ الماس در چه رنگ‌هایی موجود است؟

رنگ‌ های الماس از معیارهای تعیین کیفیت الماس به شمار می‌روند و از شفاف تا زرد متمایل به قهوه‌ای متغیرند. الماس‌های سفید به دلیل بی‌رنگ بودنشان بسیار ارزشمند هستند. در واقع، هر چه سنگ الماس به بی‌رنگ شدن نزدیک‌تر باشد، ارزش بیشتری در بازار دارد.

درجه‌بندی رنگ‌های الماس می‌تواند بسیار نامحسوس باشد و اغلب با چشم غیر مسلح شما یا بررسی توسط یک فرد نابلد قابل تشخیص نباشد. الماس‌هایی که درجه رنگ آنها با حروف انگلیسی D، E و F طبقه بندی می‌شوند الماس‌های درخشان سفید و استثنایی هستند. حروف G و L نیز نشان از کم ارزش‌تر بودن این سنگ‌های قیمتی نسبت به درجه قبل دارد. دسته‌بندی‌هایی که با حروف M تا Z مشخص می‌شوند نیز الماس‌های رنگ‌شده یا الماس رنگی هستند.

خرید از گالری پرسته: دستبند مهره ای

 

الماس‌ رنگین کمان چه الماسی است؟

الماس رنگین کمان نام تجاری خاصی است که برای روتیل مصنوعی (یا دی اکسید تیتانیوم) استفاده می‌شود و یکی دیگر از رنگ‌ های الماس است.

روتیل مصنوعی یک محرک الماس است که در سال ۱۹۴۸ معرفی شد و به دلیل برخورداری از برخی خواص زمین شناسی در آن، که بسیار نزدیک به الماس‌های طبیعی است، در بازار محبوبیت و رواج پیدا کرد.

روتیل مصنوعی دارای ضریب شکست بالای ۲.۸ و پراکندگی ۰.۳۳ است؛ دقت کنید که هر دو این سنجش‌ها بالاتر از الماس هستند. وجود این ویژگی‌ها باعث می‌شود الماس هنگام برش، درخشان‌تر به نظر برسد. در حقیقت، رنگ‌های منشوری مصنوعی روتیل مانند عقیق چشم‌نوازی می‌کنند.

روتیل مصنوعی تقریبا حدود ۷ سال با نام‌های زیبایی مانند «الماس رنگین کمان» در بازار عرضه می‌شد. این اسامی برتری آن نسبت به الماس طبیعی را از جنبه‌های مختلف تلقی می‌کرد؛ یعنی از نظر درخشش و جنبه‌های دیگری که تا حدودی هم خواستار قیمت‌های بالاتر به ازای هر قیراط می‌شد. اما امروزه محبوبیت الماس رنگین کمان به دلایل مختلفی کاهش یافته است.

یکی از دلایل کاسته شدن از محبوبیت الماس رنگین کمان کاربردی نبودن آن برای نصب به عنوان سنگ بر روی حلقه بود. این الماس شکننده، نرم و با درجه سختی کم ۶ در مقیاس سختی موس است؛ بنابراین، در این حالت، برای استفاده به عنوان سنگ حلقه مناسبی نیست. زیرا در برابر سایش مقاومت چندانی ندارد و علاوه بر این، یک رنگ زرد مسلم و همیشگی دارد که اصلاح رنگ آن برای سازندگان را با سختی‌های زیادی همراه می‌کند.

الماس سیاه چه الماسی است؟

الماس سیاه مانند الماس سفید از کربن خالص تشکیل شده اما ساختار کریستالین یا شکل بلور متفاوتی نسبت به همتای سفیدش دارد. الماس سفید ساختار بلور منظمی دارد که نور را شکست یا انکسار می‌دهد. به همین دلیل، به الماس درخشندگی و تلألؤ خیره‌کننده‌ای می‌دهد.

در میان رنگ‌‌های الماس، الماس سیاه ساختار بلوری در هم فشرده و جمع‌تری دارد و باعث می‌شود نور را به خود جذب کند؛ بنابراین، الماس سیاه مثل الماس سفید برق نمی‌زند و درخشش ندارد. به همین دلیل، عموما به منظور درخشندگی داشتن برش نمی‌‌خورند.

خرید از گالری پرسته: دستبند طلا زنانه

الماس سیاه نیز مانند الماس‌های رنگی به عنوان یک الماس فانتزی با نام کربنادو (Carbonado) در بازار به فروش می‌رسد. البته که الماس‌های سیاه هم سنگ الماس هستند، اما مانند الماس سفید یا الماس‌های رنگی دیگر پرطرفدار و خواستنی نیستند.

نحوه آزمایش و تشخیص الماس اصل به چه صورت است؟

برای آزمایش و تشخیص الماس اصل از بدل بودن الماس چندین راه وجود دارد که در خانه هم می‌توانید انجام دهید. البته باید بدانید که برخی از الماس‌ها در آزمایشگاه تولید می‌شوند یا به عبارتی مصنوعی هستند، اما ساختار یک الماس واقعی را دارند. آن‌ها قیمتی کمتر از الماس استخراج شده دارند، اما عمدتاً از لحاظ شیمیایی شبیه الماس‌های طبیعی هستند. مثلاً زیرکونیای مکعبی یک ماده مصنوعی است و یکی از محبوب‌ترین جایگزین‌های الماس به شمار می‌رود. درجه سختی آن ۸.۰ تا ۸.۵ در مقیاس موس است. محبوبیت این سنگ به این خاطر است که همانند الماس واقعی دوام و پایداری بسیار زیادی دارد. جا دارد اشاره کنیم که درجه سختی الماس، ۱۰ در مقیاس موس است.

همچنین یاقوت بی‌رنگ اغلب به عنوان جایگزین بسیار محبوب الماس استفاده می‌شود. یاقوت سفید به اندازه الماس سخت نیست اما نسبت به بقیه سنگ‌های قیمتی سخت‌تر است. درجه سختی این سنگ ۹ در مقیاس موس است. ترکیبی از دوام زیاد و بی‌رنگی باعث شده تا یاقوت بی‌رنگ به عنوان یکی از بهترین و محبوب‌ترین جایگزین‌های الماس در صنعت جواهرسازی به شمار برود.

باید بدانید که هیچ راهی وجود ندارد که صد در صد اطمینان حاصل کنید که یک الماس واقعی باشد، مگر آن که یک گواهی‌نامه معتبر برای آن صادر شده باشد. اما به طور کلی از روش‌های زیر می‌توانید کمک بگیرید:

۱- از لوپ (ذره‌بین جواهر سازها) برای تشخیص الماس اصل استفاده کنید: لوپ که یک ذره بین با قدرت ۱۰X است که می‌تواند به شما در مورد شناسایی اصل بودن الماس کمک شایانی بکند تا ناخالصی موجود در الماس را پیدا کنید.

۲- شناسایی الماس اصل با آزمون مه یا همان بخار دهان: برای این کار الماس را به مدت ۴ الی ۶ ثانیه مقابل دهان خود نگه دارید و به آرامی به آن بدمید. اگر الماس شما بعد از رفع بخارهایی نفس شما دوباره مثل سابق شفاف شد یعنی الماستان واقعی است.

۳- تشخیص الماس اصل با استفاده از انعکاس نور: اگر سنگ هیچ رنگی را منعکس نکند و فقط نور سفیدی را منعکس ­کند، یعنی سنگ شما اصل نیست. چون الماس اصل قطعاً ترکیبی از نور سفید و رنگین‌کمان را در نور منعکس می‌کند.

خرید از گالری پرسته: دستبند طلا دخترانه

۴- تشخیص الماس اصل با آب: الماس حقیقی در آب فرو می‌رود اما الماس تقلبی بر روی سطح آب شناور می‌ماند.

رایج‌ترین انواع برش الماس چیست؟

انواع برش الماس نیز همانند رنگ، شفافیت و وزن قیراط این سنگ، یکی از معیارهای تعیین کیفیت الماس است و شکل ظاهری و نهایی سنگ الماس را می‌سازد. کلمه Cut به معنای برش در زبان انگلیسی است که به نوع برش سنگ مربوط می‌شود. همان‌طور که می‌دانید معیارهای رنگ، شفافیت و وزن قیراط جزو حالت‌های طبیعی و ذات خود الماس هستند. اما این برش سنگ الماس است که در اختیار انسان قرار دارد تا کیفیت الماس را مشخص کند.

به عبارت دیگر، سنگی که خوب تراش نخورده باشد از ارزش یک الماس گران‌بها می‌کاهد و به اصطلاح آن را از سکه می‌اندازد.

الماس به چندین شکل متفاوت برش می‌خورد که شامل برش‌های گرد، پرنسس، زمرد، آشر، مارکیز، رادیانت یا درخشان، بیضی، گلابی، قلبی و کوسنی یا کاشن هستند. برش مدور متداول برش برلیان یا برلیانت (brilliant) است که ۷۵ درصد از الماس‌هایی که امروزه در بازار به فروش می‌رسند را در بر می‌گیرد. یک الماس گرد از نظر برش، رنگ و وضوح جزو متعادل‌ترین سنگ‌های جواهر است و بیشترین تنوع را در اختیار جواهرسازان می‌گذارد. ناگفته نماند که برش گرد الماس از برش‌هایی به شمار می‌رود که به نظر مشتریان بسیار خواستنی و جذاب است.

فارغ از برش‌های گرد، محبوب‌ترین برشی که گرد نیست، برش پرنسس است که نسبتا جدید بوده و تقریبا شکل مربع با گوشه‌های زاویه‌دار دارد. برش پرنسس الماس برای حلقه‌های نامزدی شیفتگان زیادی دارد.

در ادامه، می‌توانید با برخی از رایج‌ترین و دل‌پسندترین برش‌های سنگ الماس در بازار امروز طلا و جواهرفروشان آشنا شوید.

خرید از گالری پرسته: دستبند پسرانه

۱- برش گرد (برلیان)

برش گرد (برلیان)

الماس گرد یا برلیان از دیرباز شکل برش استانداردی نسبت به سایر اشکال الماس در نظر گرفته می‌شد. یک الماس گرد دارای ۵۸ وجه برش است و به سه قسمت تقسیم می شود. بالاترین قسمت این سنگ جواهر «تاج» نام دارد که بزرگ‌ترین سطح صاف سنگ است. به قسمت میانی سنگ تسمه گفته می‌شود که وسیع‌ترین قسمت الماس است. پایه یا پاویلیون نیز قسمت زیرین سنگ بوده و به طور خاصی کالیبره و تراش می‌خورد که بیشترین درخشش را به نمایش بگذارد.

۲- برش زمرد

انواع برش الماس : برش زمرد

الماس برش زمرد یا اِمِرالد الماسی به شکل مستطیل با گوشه‌های بریده شده است. صفحه‌های مسطح گوشه‌ها شبیه به پله هستند. به همین دلیل است که برش زمرد برش “پله‌ای” نیز محسوب می شود. به دلیل شکل دراز یا کشیده برش زمرد، این الماس نسبت به الماس گرد جذابیت و استقبال کمتری در نزد مشتریان دارد. با این حال، الماسی که برش زمرد دارد، از سطوح پهن و مسطح بیشتری نسبت به یک الماس برش گرد برخوردار است. در نتیجه، انعکاس نور در این سبک بسیار زنده و خیره کننده است.

خرید از گالری پرسته: دستبند مروارید

۳- برش پرنسس

 برش پرنسس سنگ الماس

تا حدودی می‌توان گفت برش پرنسس یا شاهدخت سبک جدیدتری از برش الماس نسبت به دیگر برش‌ها به حساب می‌آید. الماس‌هایی که برش پرنسس دارند به شکل مربع هستند و از جنبه‌های زیادی، زیبایی خیره کننده‌ای دارند. اگر قرار است از یک الماس برش پرنسس روی یک حلقه استفاده شود، انگشتان دست باید کشیده و باریک باشند، زیرا شکل مربعی آن باعث می‌شود انگشتان کوتاه‌تر و زمخت‌تر به نظر برسند. الماسی که برش پرنسس داشته باشد به دلیل داشتن سطح وسیع عمق بیشتری دارد.

۴- برش آشر الماس

برش آشر الماس

برش آشر یا Asscher توسط دو برادر با نام خانوادگی آشر در سال ۱۹۰۲ در هلند ساخته شد. این نوع برش الماس هم مانند برش زمرد طراحی “پله‌ای” دارد. حتی گاهی به این نوع برش، “برش زمرد مربع” نیز می‌گویند. زیرا دارای همان صفحه‌های مسطح و دراماتیک چشمگیر است که انعکاس نور را به نمایش می‌گذارد، اما به جای مستطیل، به شکل مربع تراش خورده است. برش آشر به تازگی و طی یک دهه گذشته محبوبیت زیادی پیدا کرده است اما هنوز هم در تمام فروشگاه‌های طلا و جواهر جزو فقره‌های اصلی الماس‌ها محسوب نمی‌شود.

خرید از گالری پرسته: دستبند طلا پهن

۵- برش بیضی سنگ الماس

برش بیضی سنگ الماس

الماس برش بیضی از لحاظ هندسی متقارن است و شکل کروی یکدست و کشیده‌ای دارد. با این که برش بیضی چندان محبوب نیست، اما بسیاری از افراد آن را شکل باشکوه و تمیزی می‌دانند زیرا باعث می شود وقتی روی حلقه بنشیند، انگشتان آنها را باریک و کشیده نشان دهد. برای کسانی که عاشق ظاهر الماس‌هایی هستند که برش مدور دارند اما چیزی منحصر به فردتر می‌خواهند، برش بیضی یک نوع برش بی‌نظیر و جایگزین فوق‌العاده برای شکل گرد به شمار می‌رود.

۶- برش مارکیز سنگ الماس

برش مارکیز سنگ الماس

برش مارکیز برش مشهوری است که توسط لوئی چهاردهم فرانسه سفارش داده شده بود. او می‌خواست الماسی متفاوت با طرح لبخند زیبای مارکیز دو پامپادور داشته باشد. شکل کشیده برش مارکیز با دو انتهای تیز و ظریف قرن‌هاست مورد علاقه دوست‌داران الماس بوده و انتخاب محبوب آنهاست. این برش خاص به دلیل ظرافت بالایی که دارد، می‌تواند به عنوان نگین تکی بسیار درخشنده و چشم‌نواز استفاده شود. همچنین می‌توان آن را با سنگ‌های الماس و برش‌های دیگر ست کرد تا شکوه و زیبایی بیشتری داشته باشد.


۷- برش گلابی

برش گلابی سنگ الماس

سنگ الماسی که به شکل گلابی برش زده می‌شود ترکیبی خیره‌کننده از برش مارکیز و یا برش بیضی یا گرد است. به دلیل شباهت آن با میوه گلابی، این برش به این صورت نامگذاری شده اما از نظر شکل شبیه به یک قطره اشک نیز در نظر گرفته می‌شود. الماس برش گلابی به دلیل شکل غیرمعمولی که دارد به تنظیم خاصی نیاز داشته که از پایه گرد سنگین‌تر پشتیبانی کند و در عین حال از انتهای نوک تیز محافظت شود. یک سؤال متداول در مورد حلقه‌های الماسی که به شکل گلابی برش می‌خورند این است: «انتهای اشاره یا نوک تیز این سنگ باید به کدام سمت باشد؟» خوشبختانه یا متاسفانه هیچ روش درست یا غلطی برای انداختن انگشتر الماسی که به شکل گلابی برش خورده وجود ندارد. با این حال، برخی از جواهر دوستان معتقدند که اگر نوک اشاره آن به بیرون دست باشد به نظر می‌رسد که انگشتان را باریک و کشیده‌تر نشان می‌دهد.

۸- برش مثلثی سنگ الماس

برش مثلثی سنگ الماس

الماس‌های برلیان برش خورده به شکل مثلثی هستند و حداقل ۴۳ وجه دارند. از این برش زیبا و خیره‌کننده می‌توان به عنوان ترلیانت یا تریلیون نیز یاد کرد. سنگ‌های برش مثلثی به همان اندازه سنگ‌های برش گرد، درخشان تلقی می‌شوند و اغلب به عنوان جایگزینی برای خریدارانی که می‌خواهند الماسی با ظاهر مدرن‌تر داشته باشند مورد استفاده قرار می‌گیرند. الماس‌هایی که برش مثلثی دارند، شکل متساوی الاضلاع دارند که باعث انعکاس نور و رنگ قابل توجهی می‌شوند. با این که بیشتر سنگ‌های برش مثلثی ۴۳ وجه دارند، اما برخی از سنگ‌های جدیدتر دارای ۵۰ وجه هستند که باعث درخشندگی و تلألؤ بیشتر این الماس می‌شود.

۹- برش رادیانت یا درخشان

برش رادیانت یا درخشان

الماس‌هایی که برش رادیانت می‌خورند آنهایی هستند که به شکل مربع یا مستطیل هستند و لبه های بریده شده دارند. نمونه‌هایی از الماس‌های برش رادیانت الماس‌هایی هستند که برش زمرد و پرنسس دارند. برخلاف الماس‌های گرد، الماس‌های رادیانت متقارن نیستند. در الماس گرد، طول و عرض سنگ نسبت به قطر سنگ اندازه‌گیری می‌شود. از آنجا که این جواهر یک سنگ گرد و دایره شکل است، مساحت سطح آن برابر با قطرش است. اما الماس برش رادیانت متفاوت بوده و عرض آن همیشه مساوی سطح نیست. هرچه الماس شکل مستطیل‌تری داشته باشد، درصد عمق بیشتری نیاز دارد تا حداکثر درخشش و تقارن را داشته باشد. از دست دادن فضای سطح ناشی از پیرایش و اصلاح لبه‌های الماس نیز هنگام تعیین ارزش یک الماس رادیانت باید در نظر گرفته شوند.

۱۰- برش کاشن یا کوسنی

برش کاشن یا کوسنی

الماس برش کاشن یکی از معروف‌ترین برش‌های الماس در قرن گذشته بوده که نام دیگر آن Pillow Cut یا برش بالشی است. این برش، مربع شکل با گوشه‌های گرد است و صفحات بزرگی دارد که باعث کاهش درخشندگی الماس می‌شود. این صفحات بزرگ باعث واضح دیده شدن ناخالصی‌های الماس نیز می‌شود و در نتیجه برای گوهرهایی با درجه پاکی SI به بالا مناسب هستند. برش کاشن در اندازه‌های مختلفی به شکل مستطیل نیز دیده می‌شود. شکل مربع آن را نوع کلاسیک این برش می‌نامند که پاویلیون آن در سه طرح مختلف برش می‌خورد.

۱۱- برش قلبی سنگ الماس

برش قلبی سنگ الماس

در یک وضعیت رمانتیک بسیار ناامید کننده، یک الماس با برشی که به شکل قلب است بدون شک می‌تواند عشق را ابراز کند؛ چه از طرف شما و چه از طرف عشقتان! الماس برش قلبی در واقع یک الماس با برش گلابی است که یک شکاف کوچک در قسمت گرد زیرین به آن اضافه شده است. برش زدن الماس به شکل قلب می تواند کار دشواری باشد و مهارت برش در درخشندگی و زیبایی نهایی این جواهر بسیار حائز اهمیت است.

خرید سنگ الماسی که برش قلب خورده نیاز به دقت بیشتری دارد؛ بنابراین، خریداران باید توجه زیادی به کیفیت قطعه و شهرت و اعتبار جواهر فروش داشته باشند. برای این که الماس برش قلبی بهترین درخشش را داشته باشد، توصیه می‌شود اندازه سنگ نزدیک به یک قیراط باشد نه بزرگتر. بدین منظور، الماس‌هایی که شکل قلب دارند به اندازه برش‌های دیگر متداول نیستند و بیشتر آنها را می‌توان روی سنگ‌های کوچکتر ساخت.

خواص الماس چیست ؟

الماس که سنگ ماه تولد فروردین است، یک درمانگر واقعی است. پاک کننده اعضا و تقویت‌کننده سیستم دفعی از جمله مثانه و کلیه‌هاست. این سنگ گران‌بها از تشکیل سنگ کلیه، سنگ مثانه و کیسه صفرا پیشگیری کرده و باعث تحریک غده تیموس می‌شود.

الماس باعث نیرو بخشیدن به مغز و مخچه، سیستم ماهیچه‌ای، اعصاب و انشعابات آن می‌شود. همچنین در رفع مسمومیت، تسکین نقرس و تقویت چشم‌ها نقش مؤثری دارد.

گفته می‌شود که الماس برای تصفیه و پاک کردن اندیشه و ذهنیات بسیار سودمند است. این گوهر باعث ایجاد تعادل، استقلال و ارج نهادن به وجود انسان می‌شود. همچنین حس حسادت را در فرد کنترل می‌کند و عدم اطمینان به دوست یا شریک را از بین می‌برد. بهتر است براى درمان از سنگ نتراشيده الماس استفاده شود و پس از ھر بار استفاده بايد آن را زير آب شسته و زمان كوتاهی (حدود ۱۵ دقیقه) در زير نور خورشيد قرار داد.

از دیگر خواص الماس این است که برای رفع مشکلات جنسی استفاده می‌شود. در بهبود بیماری‌های پوستی، مو و ناخن تأثیر خارق‌العاده‌ای دارد.

خواص سنگ ماه تولد فروردین شدیدا به ناخالصی‌ها وابسته است. حتی وجود مقادیر جزئی ناخالصی مانند نیتروژن می‌تواند خواص آن را بسیار تغییر دهد. دو ناخالصی مهم در الماس نیتروژن و بور هستند. این دو عنصر همسایه‌های کربن در جدول تناوبی بوده و به علت داشتن شعاع اتمی کوچک و متناسب، به خوبی در شبکهٔ کریستالی الماس جایگزین می‌شوند.

معروف ترین الماس‌های دنیا کدامند؟

بزرگ‌ترین الماس سبز جهان «برلیان سدن» نام دارد و وزن آن در حدود ۴۰.۷۰۱ قیراط (۴۰ قیراط و هفتاد سوت) است. این الماس سبزرنگ در حال حاضر در تالار سبز در شهر درسدن نگهداری می‌شود.

دومین الماس بزرگ جهان، یک قطعه الماس ۱۰۱۱ قیراطی است که از معدنی در جمهوری بوتسوانا در جنوب آفریقا استخراج شده است. بزرگ‌ترین الماس استخراج شده جهان به وزن ۳ هزار و ۱۰۶ قیراط، در سال ۱۹۰۵ میلادی در کشور آفریقای جنوبی کشف و سپس به ۹ قطعه تقسیم شد، که بسیاری از آنها برای تزئین یک تاج سلطنتی در بریتانیا استفاده شد.

کلام آخر

در این مقالۀ جامع به طور کامل و مفصل در مورد اینکه سنگ الماس چیست، چه انواعی دارد و چگونه می‌توان الماس اصل را تشخیص داد برایتان توضیح دادیم. در آخر هم باید اذعان کنیم جواهراتی که با الماس ساخته و عرضه می‌شوند، علاوه بر ارزش و بهای بسیار بالا، زیبائی و درخشندگی بی‌نظیری هم دارند. اما از آنجا که فقط قشر خاصی از جوامع توان خرید الماس اصل را دارند (به خاطر قیمت بالا)، جواهراتی با الماس‌های مصنوعی یا سنگ‌های جایگزین الماس هم ساخته و عرضه می‌شوند؛ بنابراین اگر طرفدار جواهرات شکل الماس هستید، می‌توانید مدل‌های مصنوعی آن را خریداری کنید.

ما در گالری پرسته هیچ نوع طلائی که با الماس اصل ساخته شده باشد نداریم. اما در عوض، طلاهای دست‌سازی داریم که با نگین اتمی، نگین برلیان و نگین مارکیز ساخته شده‌اند. برای دیدن این محصولات به شعب پرسته یا وب‌سایت‌مان مراجعه کنید.

منابع: jewelryinfoplace

 
 

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.