قیمت روز طلا: 3,300,000 تومان

ما به شما گارانتی همیشگی، امکان عودت 7 روزه و تعویض 90 روزه و ارسال رایگان را هدیه می‌دهیم

02126606749

درباره موسسه GIA (موسسه گوهرشناسی آمریکا) چه می‌دانید؟

0

موسسه گوهرشناسی آمریکا در سال ۱۹۳۱ میلادی تأسیس شد و یکی از معتبرترین مراکز ارزش‌گذاری الماس، سنگ‌های قیمتی و مروارید در جهان است. موسسه GIA با هدف حمایت از صنعت گوهر شناسی تشکیل شده است و در زمینه‌هایی مانند آموزش، تحقیق، آزمایش و تعیین کیفیت سنگ‌های قیمتی فعالیت می‌کند. شاید بتوان گفت مهم‌ترین مأموریت این مؤسسه‌ی غیرانتفاعی، جلب اعتماد افراد است. GIA با تعیین ارزش سنگ‌ها و جواهرات به وسیله‌ی ابزار دقیق، براساس دانش روز و با ارائه‌ی شناسنامه‌ی معتبر کمک می‌کند تا خریداران و فروشندگان با خیالی آسوده به خرید و فروش انواع جواهرات و سنگ‌های قیمتی بپردازند.

البته یک اشتباه رایجی که در مورد GIA وجود دارد این است که برخی افراد از عبارت‌های «تأییدشده توسط GIA» یا «الماس مورد تأیید GIA» استفاده می‌کنند. اما واقعیت این است که هر دوی این عبارت‌ها از نظر فنی اشتباه هستند. به این دلیل که GIA هیچ گونه الماس یا سنگ قیمتی را تأیید نمی‌کند و برای آن گواهی‌نامه صادر نمی‌کند، بلکه به آنها امتیاز و درجه می‌دهد. یعنی در واقع اغلب مردم در سراسر جهان به اشتباه الماسی که مورد ارزیابی GIA قرار گرفته است را «الماس تأئیدشده‌ی GIA» می‌نامند که صحیح نیست. برای آشنائی بیشتر با این موسسه و نحوه‌ی عملکرد آن تا انتهای مطلب همراه بلاگ گالری پرسته باشید.

موسسه گوهرشناسی آمریکا (موسسه GIA) چیست؟

موسسه گوهرشناسی آمریکا (موسسه GIA) در ۱۵ فوریه ۱۹۳۱ میلادی توسط رابرت ام شیپلی (Robert M. Shipley) تأسیس شد. شیپلی یک خرده فروش طلا و جواهرات بود که در آن زمان با پس‌انداز خود، GIA را در شهر کارلزبد (CARLSBAD) ایالت کالیفرنیای جنوبی تأسیس کرد.

در حال حاضر، ۹ شعبه از مرکز GIA، در ۴ قاره جهان فعالیت می‌کنند. این مراکز به آموزش گوهر شناسی، طراحی و فروشندگی حرفه‌ای جواهرات مشغول هستند. این مجموعه همچنین دارای مراکز تحقیق و آموزش در مورد روش‌های تولید سنگ‌های مصنوعی و اکتشافات جدید نیز هست. دیپلم این موسسه Graduate Gemologist نام دارد و با نام اختصاری G. G. diploma شناخته می‌شود. تمرکز این دیپلم بر روی شناسایی و درجه‌بندی سنگ‌های قیمتی است که بالاترین گواهی‌نامه صنعتی این موسسه محسوب می‌شود.

مؤسسه GIA همچنین رهبر تحقیقات جهانی گوهرشناسی نیز به شمار می‌آید و از یافته‌های خود در جهت حمایت از مصرف‌کننده استفاده می‌کند. از آنجا که هر سال تعداد زیادی مصنوعات و فرآیندهای جدید وارد بازار جواهرات می‌شود، متخصصان در این مؤسسه سالانه هزاران نمونه را توسط دستگاه‌های پیشرفته مورد آزمایش قرار می‌دهند. خودِ موسسه‌ی جیای آمریکا بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی ابزارهای گوهرشناسی نیز هست که محصولاتش در سراسر جهان مورد استفاده جواهرسازان قرار می‌گیرد.

نحوه عملکرد موسسه گوهرشناسی آمریکا چگونه است؟

مؤسسه‌ی غیرانتفاعی GIA که سال‌هاست به عنوان برترین سازمان ارزش‌گذاری الماس در جهان شهرت دارد از سخت‌ترین و دقیق‌ترین روش‌ها برای درجه‌بندی الماس استفاده می‌کند. وقتی یک الماس به آزمایشگاه‌های GIA فرستاده می‌شود، این قطعه طی چندین مرحله‌ی بسیار دقیق و موشکافانه آن را تحت آزمایش‌های متعدد قرار می‌دهد و در نهایت، خلوص الماس را تعیین می‌کند.

گواهی‌نامه‌ GIA به چه معنی است؟

در ابتدای این مطلب هم اشاره کردیم که عبارت‌های «گواهی‌نامه‌ی GIA»، «تأییدشده توسط GIA» یا «الماس مورد تأیید GIA» از نظر فنی درست نیستند اما مورد استفاده اغلب مردم است. لفظ درست این عبارت‌ها «گزارش الماس GIA» است. این گزارش یعنی الماس موردنظر تحت آزمایش‌ها و بررسی‌های دقیق موسسه GIA قرار گرفته و کیفیت آن بر اساس استانداردهای موجود تعیین شده است.

مزایای سنگ‌های شناسنامه دار چیست؟

مزیت اصلی سنگ‌هایی که شناسنامه‌ی GIA دارند این است که در سراسر جهان ارزش و اعتبار دارند. چون مشخص است که مورد ارزیابی دقیقی از نظر رنگ، تراش، وزن و پاکی قرار گرفته و مشخصاتش کاملاً قابل اعتماد است. در واقع شناسنامه‌ی الماس با توجه به داشتن مؤلفه‌های مبتنی بر استانداردهای موجود در لیست راپاپورت، قیمت‌گذاری می‌شود. این موضوع باعث ایجاد اعتماد و اطمینان‌خاطر خریدار است.

راپاپورت چیست؟

راپاپورت در واقع یک لیست از قیمت الماس‌های تراش خورده‌ای است که توسط مارتین راپاپورت در سال ۱۹۷۸ میلادی ایجاد شد. این لیست در روز سه‌شنبه هر هفته به روزرسانی و منتشر می‌شود. هدف از ارائه‌ی چنین لیستی، قیمت‌گذاری اولیه الماس‌ها بر اساس ۴ فاکتور اصلی شامل رنگ، تراش، پاکی و وزن است. لیست راپاپورت کمک می‌کند تا استانداردی برای تعیین قیمت الماس در بازار بین المللی وجود داشته باشد. به این خاطر که در بازارهای بین‌المللی قیمت‌ها مطلق نیستند و بر اساس حجم خرید تاجران و نحوه‌ی تسویه، این قیمت‌ها تغییر می‌کنند.

ارزش‌گذاری الماس به چه صورت است؟

در بالا اشاره کردیم که قیمت‌گذاری اولیه الماس‌ها بر اساس ۴ فاکتور اصلی شامل رنگ، تراش، پاکی و وزن است. موسسه گوهرشناسی آمریکا نیز از همین مؤلفه‌ها استفاده می‌کند. کیفیت انواع الماس با ۴ حرف C انگلیسی یا در واقع ۴C مشخص می‌شود. هر کدام از این حروف C سرواژه یک کلمه است: اولی برای Cut به معنای برش، دومی برای Color به معنای رنگ، سومی برای Clarity برای شفافیت و آخری برای Carat به معنای قیراط.

البته فاکتورهای تخصصی‌تری نیز وجود دارند که در تغییر میزان ارزش‌گذاری یا قیمت الماس اثرگذارند. اما مؤلفه‌های اصلی ارزش‌گذاری الماس ۴C است که در زیر به طور خلاصه برایتان توضیح داده‌ایم. برای آشنایی کامل با این فاکتورها می‌توانید مقاله‌ی هرآنچه باید درباره انواع الماس و برش‌های آن بدانید را مطالعه کنید.

اولین C برای تراش الماس (Cut)

تراش الماس به شکل‌های مختلفی مانند مارکیز، برلیان، امرالد، پرنسس، قلب، اشک، بیضی و غیره انجام می‌شود. به طور مثال، برش گرد (برلیان)، برش استاندارد الماس است. یک الماس گرد دارای ۵۸ وجه برش است و به سه قسمت تقسیم می شود. بالاترین قسمت این سنگ جواهر «تاج» نام دارد که بزرگترین سطح صاف سنگ است. یا مثلاً برش پرنسسی الماس به شکل مربع است و از جنبه‌های زیادی، زیبایی خیره کننده‌ای دارد. الماسی که برش پرنسس داشته باشد به دلیل داشتن سطح وسیع عمق بیشتری دارد. یا رش مارکیز با دو انتهای تیز و ظریف قرن‌هاست مورد علاقه دوستداران الماس بوده و انتخاب محبوب آنهاست.

هرچه این تراش‌ها دقیق‌تر و زاویه‌ی سطوح به استاندارد نزدیک‌تر باشد، درخشش، بازتاب نور و شکست نور سفید و تولید طیف‌های رنگین‌کمانی الماس (جرقه) بیشتر خواهد بود.

 

دومین C برای رنگ الماس (Color)

رنگ‌های الماس طیف بسیار گسترده‌ای دارند که با حروف لاتین از D تا M نمایش داده می‌شوند. گروه D بی‌رنگ‌ترین و گران‌ترین طیف رنگی الماس محسوب می‌شود. الماس‌های سفید به دلیل بی‌رنگ بودنشان بسیار ارزشمند هستند. در واقع، هر چه سنگ الماس به بی‌رنگ شدن نزدیک باشد، ارزش بیشتری در بازار دارد. طیف M به رنگ قهوه‌ای سوخته نزدیک می‌شوند. درجه رنگ M معمولاً کمترین درجه رنگی است که توسط فروشندگان الماس ارائه می‌شود.

رنگ‌های الماس به طور کلی به شش دسته تقسیم می‌شوند: کاملاً بیرنگ، بیرنگ، زرد بسیار کمرنگ، زرد کمرنگ، زرد و قهوه‌ای و قهوه‌ای پررنگ. البته الماس در رنگ‌های فانتزی هم وجود دارد که در طبیعت بسیار کمیاب هستند. مانند صورتی، ارغوانی، آبی، قرمز و حتی سیاه.

بیشتر بخوانید: الماس صورتی و دانستنی‌هایی جذاب درباره آن

خرید از گالری پرسته: گوشواره طلا زنانه

 

سومین C برای پاکی / شفافیت الماس (Clarity)

یکی از روش‌های ارزش‌گذاری الماس، بررسی و توجه به میزان ناخالصی‌های موجود در آن و نحوه‌ی جای‌گیری این ناخالصی‌هاست. برای تشخیص این ناخالصی‌ها از یک ذره بین با بزرگنمایی ۱۰ برابر استفاده می‌شود. پاک‌ترین الماس با نماد FL نمایش داده‌ می‌شود.

بیشتر بخوانید: آشنایی با الماس سیاه تقویت شده و تفاوت آن با الماس سیاه طبیعی

چهارمین C برای وزن الماس (Carat)

واحد اندازه‌گیری وزن الماس قیراط (CT) است. هر قیراط برابر با یک پنجم گرم است. یعنی یک گرم برابر است با ۵ قیراط. کاملاً بدیهی است که هر چه وزن الماس بیشتر باشد، قیمت آن هم بالاتر خواهد رفت. البته افزایش قیمت به صورت تصاعدی محاسبه می‌شود. یعنی مثلاً ممکن است قیمت یک برلیان ۲ قیراطی چندین برابر بیشتر از برلیان یک قیراطی قیمت داشته باشد و لزوماً دو برابر نباشد. چون وزن تنها عامل ارزش گذاری الماس نیست و سه فاکتوری که در بالا نوشته‌ایم هم در قیمت نهائی آن اثر می‌گذارند.

موسسه GIA در ایران شعبه دارد؟

موسسه GIA در ایران شعبه ندارد. اما برای افرادی که تمایل دارند در دوره‌های مؤسسه‌ی GIA آمریکا شرکت کنند می‌توانند به صورت غیر حضوری در این کلاس‌ها حاضر شوند. دوره‌ی غیرحضوری گوهرشناسی با استفاده از منابع آموزشی در چهار بخش در بازه‌ی زمانی ۳۹ ماه با شهریه حدود ۶۰۶۰ دلار برای بخش تئوری و کلاس‌های عملی آن برای دوره الماس در ۵ روز (۳۵ ساعت)، سنگ‌های رنگی در ۳ روز (۲۱ ساعت) و شناسایی گوهرها در ۵ روز (۳۵ ساعت) با شهریه کلی حدود ۴۴۸۰ دلار برگزار می‌شود.

البته این مؤسسه دوره‌ی غیرحضوری به صورت جداگانه برای الماس هم دارد که در بازه‌ی زمانی ۱۸ ماه برای بخش تئوری با شهریه حدود ۱۹۲۰ دلار و بخش عملی ۵ روزه به مدت ۳۵ ساعت (روزی ۷ ساعت) با شهریه حدودی ۱۶۸۹ دلار برگزار می‌شود.

درپایان دوره (حضوری یا غیر حضوری) مدرک GG ارائه می‌شود. تمامی افرادی که دوره‌های GIA را گذرانده‌اند در انجمنی عضو و مدارک آن ها در آنجا ثبت می‌شود. این افراد می‌توانند از طریق این لینک به این صفحه مراجعه و نام و مدرک شخص مورد نظر را جستجو کنند.

دوره های حضوری تمام وقت گوهرشناسی در این مرکز نیز در کشورهای انگلیس (لندن)، تایلند (بانکوک)، هند (بمبی و دهلی نو)، چین (هنگ کنگ)، آمریکا (نیویورک)، تایوان (تایپه) و ژاپن (توکیو و شانگهای) برگزار می‌شود.

کلام آخر

در این مطلب با موسسه گوهرشناسی آمریکا که به اختصار موسسه GIA نامیده می‌شود آشنا شدیم. ارزش‌گذاری الماس و دیگر سنگ‌های قیمتی بر اساس معیارهای این موسسه تعیین‌کننده‌ی بها و قیمت سنگ‌های قیمتی است.

در آخر هم یادآوریم کنیم، در صورت تمایل برای خرید زیورآلات طلا یا سنگ‌های شبیه الماس و نگین‌های رنگی و مروارید می‌توانید از محصولات ما در فروشگاه آنلاین گالری پرسته دیدن کنید. برای این منظور فقط کافی است روی لینک زیر کلیک کنید.


برای اینکه با روش‌های سفارش آنلاین طلا و پرداخت هزینه آشنا شوید، می‌توانید به صفحه نحوه سفارش و پرداخت این وب‌سایت مراجعه کنید. اگر در مورد تعویض یا پس دادن طلای خریداری شده سوالی دارید، می‌توانید به صفحه تعویض و بازگشت کالا مراجعه کنید. اگر پاسخ سوال شما در آنجا نبود، از طریق صفحه تماس با ما از گروه پشتیبانی گالری پرسته کمک بگیرید.

منابع: shopmedawar و gia

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.