قیمت روز طلا: 3,900,000 تومان

ما به شما گارانتی همیشگی، امکان عودت 7 روزه و تعویض 90 روزه و ارسال رایگان را هدیه می‌دهیم

02126606749

آشنایی با الماس سیاه تقویت شده و تفاوت آن با الماس سیاه طبیعی

0

الماس سیاه چیست و چه قیمتی دارد؟ این سؤالی است که می‌خواهیم در این مطلب به آن بپردازیم. اما به طور مختصر خوب است بدانید که الماس سیاه طبیعی و الماس سیاه تقویت‌شده انواع مختلفی از سنگ الماس هستند که با قیمت‌های بسیار متفاوت به بازار عرضه می‌شوند. قیمت الماس سیاه طبیعی با الماس سیاه تقلبی قابل قیاس نیست.

تا انتهای این مطلب با بلاگ گالری پرسته همراه باشید.

نگاهی کوتاه به الماس و انواع آن

الماس یک کریستال شفاف است که از کربن خالص تشکیل شده است و سخت‌ترین ماده طبیعی جهان به شمار می‌آید. این سنگ به دلیل سختی و سطح بالای پراکندگی و انتشار نور قرن‌هاست که یک سنگ جواهر باارزش به شمار می‌رود. الماس دو نوع نو و بازیافتی دارد که در زیر نگاهی کوتاه به ویژگی‌های هر کدام از آنها داریم

الماس نو

الماس نو همان الماسی که از معدن استخراج می‌شود، برش می‌خورد و وارد بازار می‌شود تا به دست مشتریان برسد.

الماس بازیافتی

الماس بازیافتی الماس‌هایی هستند که یک بار استفاده شده‌اند و دوباره باز وارد بازار می‌شوند و به فروش می‌رسند. در واقع اینها الماس‌های دست دوم هستند که صاحبانشان آنها را برای سود بیشتر فروخته‌اند.

نمی‌توان تفاوتی بین الماس نو و الماس بازیافتی پیدا کرد. به همین دلیل، قیمت هر دو نوع آنها بسیار نزدیک به هم است. البته الماس‌های بازیافتی پرداخت می‌شوند و دوباره به شکل اصلی و اولیه یا الماسی که مجددا برش خورده است و به شکل دلخواه درآمده به فروش می‌رسند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد الماس می‌توانید مقاله‌ی هرآنچه باید درباره انواع الماس و برش‌های آن بدانید را مطالعه کنید.

الماس سیاه چیست؟

الماس‌های سیاه از نظر ساختاری هیچ فرقی با الماس سفید ندارد و یک الماس واقعی با همه ویژگی‌های این سنگ گرانبهاست. دلیل رنگ تیره این سنگ‌های قیمتی به خاطر مواد خارجی پیراگیر شده در سنگ است. همچنین ساختار بلوری متفاوت این سنگ‌ها با الماس معمولی نیز در سیاه شدن رنگشان موثر است. الماس‌های معمولی از یک بلور بزرگ تشکیل شده‌اند این در حالیست که الماس سیاه از صدها بلور ریز به هم چسبیده تشکیل شده است.

به طور کلی گفته می‌شود، رنگ الماس سیاه به علت ترکیبی بسیار خاص از گرافیت، ساختار پلی‌کریستالین و بی‌نظمی در ساختار کربن است. همچنین می‌توان آن را یک الماس سفیدی درنظر گرفت که اینکلوژن‌ها یا ناخالصی‌های سیاه درون آن به قدری زیاد است که رنگش را تیره کرده‌اند. این رنگ می‌تواند سیاه و گاهی خاکستری یا حتی سایه‌های مختلف سبز تا قهوه‌ای باشد.

خرید از گالری پرسته: انگشتر طلا

 

الماس سیاه ساختار متخلخل دارد و در میان این خلل و فرج، حباب‌های گازهایی همچون هیدروژن و نیتروژن گرفتار شده‌اند. الماس‌های سیاه از انواع معمولی بسیار سخت‌تر هستند و به همین خاطر تراش دادن و پرداخت کردن آنها چندان آسان نیست. شاید به همین خاطر باشد که در صنعت جواهرسازی کمتر از انواع دیگر الماس مورد استفاده قرار می‌گیرند.

الماس سیاه در آفریقا و برزیل استخراخ می‌شود. دانشمندان تصور می‌کنند این سنگ‌های قیمتی در عمق زمین تحت فشار بسیار زیادی قرار داشته‌اند. البته افسانه‌ای هم در مورد الماس سیاه وجود دارد که می‌گوید این سنگ میلیون‌ها سال پیش از سیاره‌های دیگر به زمین آورده شده است.

انواع الماس سیاه

الماس سیاه به ۴ دسته‌ی متفاوت دسته‌بندی می‌شود که شامل موارد زیر است:

کربنادو (carbonado): این نوع فرم پلی‌کربناتی الماس است که از تبلور الماس معمولی با گرافیت و کربن امورف درکنار هم به وجود می‌آید.

بورت: از انواع تیره رنگ الماس است که تبلور ضعیفی نسبت به الماس کربنادو دارد و معمولا به صورت دانه‌های گرد و دایره ای در طبیعت یافت می‌شود. این نوع از الماس معمولا کدر و نیمه شفاف است. به خاطر اینکه در زمان شکل‌گیری اندازه‌ی این نوع کوچک می‌ماند ارزشی به عنوان سنگ‌های گرانبها ندارد.

فرامسایت: این یک نوع از سنگ بورت است ولی بسیار ریزتر ازآن و تراکم بلورها دراین نوع بسیار بالاست؛ به گونه‌ای که برش دادن آنها با اره‌های الماس امکان‌پذیر نیست.

خرید از گالری پرسته: گردنبند طلا

 

استوارتایت: یک نوع دیگر از سنگ بورت است که به خاطر وجود عنصر مگنتیت در ساختار آن خاصیت مغناطیسی دارد؛ و دارای حفره‌های کمتری نسبت به دیگر انواع الماس سیاه است که باعث کاهش وزن آن شده است.

البته انواع سنگ‌های الماس سیاه تقویت شده نیز وجود دارند که ارزش بسیار کمتری دارد. در واقع یک نوع از انواع تقلبی الماس سیاه است.

ویژگی و کاربرد الماس سیاه چیست؟

الماس سیاه را اغلب برای مصارف صنعتی و در صنایع مختلف از جمله حفاری و سایندگی استفاده می‌کنند اما چندین سالی است که راهش به صنعت جواهرسازی هم باز شده است و جلوه‌ی زیبایی نیز دارد.

الماس‌های معمولی تحت فشار بسیار بالا تولید می‌شوند و این امر باعث می‌شود که حباب‌های گاز داخل الماس معمولی به دام نیفتد در صورتی که الماس‌های سیاه پر از حباب است و دارای گازهایی مانند هیدروژن و نیتروژن هستند که هنگام تشکیل الماس موجود بودند. الماس معمولی سخت‌ترین ماده‌ی روی کره زمین است. در حالی که الماس سیاه از این هم سخت‌تر است و به همین خاطر تراش و شکل دادن به این نوع الماس بسیار سخت‌تر است.به همین خاطر است که الماس‌های معمولی بیشتر برای مصارف زینتی استفاده می‌شود در صورتی که الماس سیاه بیشتر کاربرد صنعتی دارد.

خرید از گالری پرسته: دستبند طلا

 

تفاوت الماس سیاه با الماس سفید چیست؟

الماس‌های معمولی در اعماق زمین و تحت فشار تولید می‌شوند و توسط آتشفشان‌ها با تشکیل گدازه‌های کیمبرلیت و لمپروت به وجود می‌آیند. در حالی که الماس سیاه هیچ وقت در سنگ‌های آذرین یافت نشده است و در آبرفت‌های رسوبی به وجود می‌آید.

ساختار الماس‌های معمولی به صورت تک بلور بزرگ است. در حالی که الماس سیاه از میلیون‌ها بلور الماس ریز تشکیل شده است. که این موضوع باعث می‌شود در داخل این الماس حفره‌های ریزی وجود داشته باشد.

سنگ الماس سیاه که در گذشته ۱۰ درصد قیمت الماس سفید را داشت. اما امروزه در بازارهای جهانی با قیمت ۵۰ تا ۸۰ درصد قیمت الماس سفید به فروش می‌رسد. همزمان با افزایش قیمت الماس سیاه، انواع مصنوعی، بهسازی شده و بدل آن نیز به صورت فراوان در بازار های ایران و جهان پخش شده است که تشخیص آن ها از یکدیگر چندان آسان نیست.

باید بدانید که در الماس‌های غیر سیاه هرچه مقدار درونگیرها و اینکلوژن‌ها کمتر باشد و سنگ شفاف‌تر، قیمت آن بیشتر است. ولی در مورد الماس سیاه برعکس است و هرچه ناخالصی‌های درون آن بیشتر و سنگ تیره‌تر باشد ارزش آن می‌تواند بالاتر رود.

بر همین اساس، برخی الماس‌های کم کیفیت سفید که دارای مقداری ناخالصی هستند را به روش‌های مختلف مثل پوشش سطحی یا پرتو افشانی به رنگ سیاه اوپاک بهسازی می‌کنند.

الماس سیاه تقویت‌شده چیست؟

الماس سیاه تقویت‌شده در واقع همان الماس‏‌های معمولی سفید هستند که به دلیل وجود ناخالصی‌های زیاد موجود در آنها، معمولاً از ارزش بسیار کمی برخوردار هستند. این نوع الماس بیشتر کاربرد صنعتی دارد. اما گاهی با کمک روش‌های درمانی مانند تابش یا گرما آنها را به رنگ مشکی درمی‏‌آورند.

به عبارت دیگر، وقتی از واژه «تقویت‌شده» به دنبال اسم الماس سیاه استفاده می‌شود، منظور الماسی است که به طور مصنوعی رنگ شده است. از آنجا که الماس سیاه طبیعی بسیار کمیاب و نادر است، برخی از کارخانه‌های تولید طلا و جواهر الماس‌های معمولی و روشن را به الماس سیاه تبدیل و در محصولات خود استفاده می‌کنند.

در حقیقت، بیشتر الماس‌های سیاه موجود در بازار نمونه‌های تقویت‌شده‌ای هستند که به طور مصنوعی رنگ شده‌اند.

تولید و رشد الماس‌های مصنوعی با دو کاربرد صنعتی و گوهری، از سال ۱۹۹۰ میلادی آغاز شد و تا به امروز ادامه دارد. سرعت تولید، کیفیت بالا، تنوع رنگ و قیمت کمتر الماس‌های مصنوعی در مقایسه با الماس‌های طبیعی باعث سرمایه‌گذاری و تمرکز بسیاری از مراکز تحقیقاتی بر تولید الماس مصنوعی شده است.

الماس سیاه تقویت‌شده چگونه ساخته می‌شود؟

الماس سیاه «تقویت‌شده» را اغلب از الماس‌های سفید یا زرد و با کمک حرارت یا تابش نور درست می‌کنند. البته گاهی به فشار قوی و سنگین نیز برای تبدیل رنگ نیاز است. گرما و فشار و تابش نور باعث می‌شود تا الماس سفید به رنگ سبز تیره در بیاید که با چشم معمولی سیاه دیده می‌شود.

البته باید بدانید که رنگ سیاه مصنوعی الماس به مرور زمان از بین می‌رود و دوباره الماس شیشه‌ای از زیر آن خودنمایی خواهد کرد. حتی در اثر شست‌وشو و پاک‌ کردن‌های مداوم نیز ممکن است این لایه سیاه رنگِ مصنوعی از بین برود.

بیشتر بخوانید: سنگ کوبیک زیرکونیا چیست و چه تفاوتی با الماس دارد؟

تفاوت الماس سیاه طبیعی و الماس سیاه تقویت شده چیست؟

از نظر ویژگی، ارزش و ساختار شیمیایی، هر دو الماس سیاه طبیعی و مصنوعی شبیه هم هستند.

اما فرق اساسی بین این دو نوع سنگ ارزشمند، فقط روش و مراحلی است که آنها را سیاه کرده است. نوعِ طبیعی طی سال‌ها و در عمق زمین در نتیجه دما و فشار تیره و سیاه شده است. در حالی که الماس سیاه تقویت‌شده در محیط آزمایشگاهی و در مدت زمان کوتاه، با کمک نور و دمای دستگاهی تیره می‌شود.

البته، الماس سیاه طبیعی که از جنس کربن است، خلل و فرج (منافذ) بیشتری دارد. به خاطر همین ویژگی، نور بیشتری به خود جذب می‌کند و سیاه‌تر و تیره‌تر به‌نظر می‌رسد.

اما الماس سیاه مصنوعی، بر اساس روشی که سیاه شده است ظاهری درخشنده و براق‌تر از الماس سیاه معمولی دارد.

این تفاوت را وقتی بهتر می‌توان متوجه شد که هر دو نوع الماس سیاه زیر منبع نور قرار بگیرند. در این حالت متوجه خواهید شد که رنگ الماس سیاه تقویت‌شده سبز است نه سیاه. همچنین می‌بینید که الماس به طور کامل مات نیست.

قیمت الماس سیاه چگونه محاسبه می‌شود؟

قیمت الماس سیاه تقویت شده گران نیست. به طوری که الماس سیاه یک قیراطی بهسازی‌شده حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ دلار قیمت دارد. این در حالی است که الماس سیاه طبیعی و بدون دستکاری که شناسنامه و تأئیدیه‌ی GIA دارد برای الماسی بین ۱ تا ۳ قیراطی حدود ۳۰۰۰$ – ۱۵۰۰$ است. انگشتر الماس سیاه طبیعی بدون بهسازی با اندازه‌ی یک قیراط هم چیزی بین ۳۰۰۰$ – ۲۵۰۰$ قیمت دارد. متغییر بودن قیمت به علت متفاوت بودن کیفیت آن است.

خرید از گالری پرسته: گوشواره طلا

 

هنگام خرید الماس سیاه مصنوعی از فروشنده بپرسید این سنگ به چه روشی تیره و سیاه شده است. همچنین جا دارد اشاره کنیم الماس سیاه مصنوعی ممکن است رنگ خود را از دست بدهد. همچنین از فروشنده جویا شوید که آیا برای نگهداری این سنگ کار خاصی باید انجام دهید یا خیر. به طور مثال، بسته به روشی که الماس سیاه شده است، شاید فروشنده از شما بخواهد که این الماس را هرگز در نزدیکی گرمای شدید قرار ندهید. همچنین قبل از خرید حتما در مورد هزینه‌های تعمیر آن نیز سوال بپرسید.

کلام آخر

در این مطلب در مورد اینکه الماس سیاه چیست و چه قیمتی دارد برایتان توضیح دادیم. الماس سیاه سه نوع طبیعی، تقویت شده (بهسازی شده) و آزمایشگاهی دارد. مدل بهسازی‌شده در واقع همان الماس‏‌های معمولی سفید هستند که به دلیل وجود ناخالصی‌های زیاد موجود در آنها، معمولاً از ارزش بسیار کمی برخوردار هستند. این نوع الماس بیشتر کاربرد صنعتی دارد. اما گاهی با کمک روش‌های درمانی مانند تابش یا گرما آنها را به رنگ مشکی درمی‏‌آورند.

 

برای اینکه با روش‌های سفارش آنلاین طلا و پرداخت هزینه آشنا شوید، می‌توانید به صفحه نحوه سفارش و پرداخت این وب‌سایت مراجعه کنید. اگر در مورد تعویض یا پس دادن طلای خریداری شده سوالی دارید، می‌توانید به صفحه تعویض و بازگشت کالا مراجعه کنید. اگر پاسخ سوال شما در آنجا نبود، از طریق صفحه تماس با ما از گروه پشتیبانی گالری پرسته کمک بگیرید.

منبع: jewelrynotes

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.