قیمت روز طلا: 3,400,000 تومان

ما به شما گارانتی همیشگی، امکان عودت 7 روزه و تعویض 90 روزه و ارسال رایگان را هدیه می‌دهیم

02126606749

الماس صورتی و دانستنی‌هایی جذاب درباره آن

0

الماس صورتی یکی از انواع الماس‌های طبیعی در جهان است که ارزش و بهای بسیار زیادی دارد. دلیل رنگ صورتی این سنگ قیمتی هنوز مورد بحث بسیاری از کارشناسان جهان است. اما آنچه همه روی آن توافق دارند این است که این رنگ به دلیل فشار مضاعف بسیار زیادی است که در زمان شکل‌گیری سنگ الماس به آن وارد می‌شود.

الماس صورتی اصل در واقع در زیرمجموعه‌ی الماس‌های با رنگ فانتزی دسته بندی می‌شود. الماس‌های صورتی نیز همانند الماس شفاف طبیعی دارای درجه‌های رنگ، خلوص و شفافیت متفاوت هستند که در تراش دادن و قیمت آنها مؤثر است. به طور که مدل‌های بی‌عیب و کاملاً شفاف بسیار نادر هستند و فقط شاید از بین چندین الماس صورتی، فقط یکی واقعاً بی عیب و شفاف و باکیفیت باشد. حالا برای اینکه با این جواهر خوش‌رنگ و جذاب بیشتر آشنا شوید از شما دعوت می‌کنیم تا انتهای مطلب با بلاگ گالری پرسته همراه باشید.

الماس صورتی چیست

احتمالاً می‌دانید که الماس از کربن خالص تشکیل شده و سخت‌ترین ماده طبیعی روی کره زمین است. این سنگ به دلیل سختی و سطح بالای پراکندگی و انتشار نور قرن‌هاست که به عنوان جواهری با ارزش بین مردم دنیا محبوبیت دارد. اما الماس فقط به رنگ سفید و شفاف در طبیعت یافت نمی‌شود و رنگ‌های دیگری نیز دارد که از نظر ترکیبی تفاوت چندانی با هم ندارند. به طور مثال، بالاترین درجه رنگ در الماس، گرید D است که تقریباً هیچ رنگی ندارد. اما مثلاً رنگ درجه‌ی K الماس سفید دارای سایه‌ای از زرد است و الماس‌های محدوده S-Z ، به طور کلی زرد یا قهوه‌ای هستند.

اما علاوه بر اینها، ما الماس‌های رنگ‌شده و فانتزی هم داریم که با رنگ‌های زرد، قهوه‌ای، شامپاینی، کنیاکی، آبی، سبز و صورتی در بازار به فروش می‌رسند. حتی الماس سیاه طبیعی هم داریم که مانند الماس سفید از کربن خالص تشکیل شده است اما ساختار کریستالی متفاوتی نسبت به همتای سفید رنگ خود دارد.

تمامی این حرف‌ها را زدیم تا بگوئیم که الماس طبیعی و گران‌ قیمت فقط رنگ سفید و شفاف ندارد و در رنگ‌های متنوعی ممکن است از طبیعت استخراج شود. یکی از عجیب‌ترین، کمیاب‌ترین و زیباترین رنگ‌های الماس طبیعی، صورتی است. الماس صورتی راف (Pink diamond) دارای بالاترین وضوح و کیفیت است. از میان تمامی الماس‌های دنیا شاید فقط یکی از یک‌میلیون سنگ الماس، به رنگ صورتی باشد. همین باعث شده تا این جواهر قیمت بسیار بالائی داشته باشد.

تاریخچه الماس صورتی

فرضیه‌های مختلفی در مورد رنگ الماس صورتی وجود دارد. اما بیشترین توافق سر این فرضیه است که وقتی سنگ الماس در زمان شکل‌گیری تحت فشار مضاعفی قرار می‌گیرد رنگ آن از سفید و شفاف به صورتی تغییر پیدا می‌کند. برای اثبات این ادعا هم یک آزمایشی در معدن Argyle واقع در کیمبرلی در غرب استرالیا انجام شد. نتیجه‌ی این آزمایش نشان داد یک شوک مواج مثل زمین‌لرزه باعث می‌شود تا الماس‌های بی‌رنگ به سمت سطح زمین حرکت کنند و ساختار مولکولی آنها تغییر کند و به رنگ صورتی در بیایند.

تاکنون الماس‌های صورتی در کشورهای برزیل، روسیه، آفریقای جنوبی، تانزانیا و کانادا پیدا شده‌اند. اما اولین بار این سنگ در کشور هند در معدن Kollur استخراج شد. در قرون ۱۷ و ۱۸ میلادی هم الماس‌های صورتی در منطقه‌ی Minas Gerais در برزیل کشف و استخراج شدند. البته هنوز هم از این معدن الماس صورتی استخراج می‌شود.

خرید از گالری پرسته: گردنبند طلا

اما بیشترین الماس صورتی جهان در حال حاضر از معدن Argyle در کیمبرلی استرالیا به دست می‌آید. از ۲۰ میلیون قیراط الماسی که سالانه از این معدن استخراج می‌شود فقط ۰.۱ درصد آنها صورتی هستند. حتی همین مقدار بسیار اندک هم پس از پولیش کردن بسیار کوچک‌تر می‌شوند. به همین دلیل است که الماس صورتی نه تنها بسیار کمیاب و نادر است، بلکه خریداران این الماس‌ها هم در جهان ثابت و محدود هستند.

رنگ الماس صورتی

رنگ الماس‌های صورتی، به‌میزان رنگ‌دانه‌های صورتی موجود در آن بستگی دارد. هر چقدر این ذرات رنگ بیش‌تری باشند، پررنگ‌تر دیده می‌شوند و در نتیجه جذابیت و قیمت بالاتری هم دارند. رنگ صورتی می‌تواند تحت تاثیر چهار رنگ دیگر (نارنجی، قرمز، زرشکی، قهوه‌ای و خاکستری) باشد.

به عبارت دیگر، رنگ اولیه‌ی الماس صورتی، صورتی است اما رنگ دیگری نیز در این نوع الماس وجود دارد که روی ارزش و قیمت و رنگ نهائی آن اثر مستقیم دارد. در واقع این رنگ دوم است که سبب غلیظ‌‌تر به نظررسیدن رنگ صورتیِ این نوع الماس می‌شود و به آن ارزش و بهای بیشتری می‌بخشد. به طوری که اگر رنگ دوم از الماس‌های صورتی گرفته شود، از میزان ارزش آن کاسته خواهد شد.

از ته‌رنگ‌های رایج در الماس صورتی می‌توان به بنفش، قهوه‌ای و نارنجی اشاره کرد. بنفش و نارنجی بسیار بیشتر از قهوه‌ای ارزش و بها دارند. این در حالی است که ته‌رنگ‌های قهوه‌ای و زرد در این سنگِ قیمتی از محبوبیت کمتری برخوردارند.

لازم است اشاره کنیم که تقریباً هیچ الماس صورتی که هیچ رنگ دومی در خود نداشته باشد در دنیا وجود ندارد و به همین خاطر اگر چنین الماسی یافت شود، با قیمت بسیار گران‌تر از بقیه مدل‌ها خرید و فروش می‌شود.

الماس‌های صورتی را بر اساس رنگ‌بندی‌های زیر در سراسر جهان نامگذاری می‌کنند:

  • ته‌مایه‌ای از صورتی
  • صورتی بسیار کمرنگ
  • صورتی کمرنگ
  • صورتی روشن فانتزی
  • صورتی فانتزی
  • صورتی فانتزی تیره
  • صورتی فانتزی زنده
  • صورتی فانتزی تیره
  • صورتی فانتزی عمیق

بیشتر بخوانید: انواع رنگ‌های الماس؛ با ارزش‌ترین رنگ کدام است؟

انواع الماس صورتی

الماس‌های صورتی به جز مدل طبیعی، در آزمایشگاه نیز به طور مصنوعی ساخته و عرضه می‌شوند. البته این الماس‌ها از نظر شیمیایی شبیه همان الماس‌های طبیعی هستند اما ارزش و بهای کمتری دارد.در حال حاضر تنها روش موفق برای تولید و ساخت الماس‌های صورتی مصنوعی در جهان، روش رسوب بخار شیمیایی (CVD) است.

پرتو افکنی نیز شیوه رایج دیگری برای ساخت و تولید الماس صورتی است. اما از آن‌جا که الماس‌های بسیار کمی را می‌توان از این روش صورتی کرد، حتی رنگ صورتی حاصل از پرتوافکنی نیز کمیاب است.

کاربرد الماس صورتی در طلا و جواهرات

رنگی صورتی الماس را می‌توان با رکاب‌های سفید و زرد ست کرد. البته نگین صورتی روی رکاب طلای سفید یا پلاتین بسیار جذاب‌تر دیده می‌شود زیرا زمینه‌ی سفید باعث می‌شود تا جلوه‌ی رنگی سنگ بیشتر باشد.

از الماس صورتی نیز همانند الماس بی‌رنگ برای ساخت انواع جواهرات گران‌قیمت و لوکس استفاده می‌شود. این رنگ الماس نیز به چندین شکل متفاوت برش می‌خورد که شامل برش‌های گرد، پرنسس، زمرد، آشر، مارکیز، رادیانت یا درخشان، بیضی، گلابی، قلبی و کوسنی یا کاشن است. برش گرد الماس که به اسم برلیان می‌شناسم از دیرباز شکل برش استاندارد این سنگ قیمتی بوده که برای رنگ صورتی آن نیز زیاد استفاده می‌شود.

 

قیمت الماس صورتی

از آنجا که این سنگ جزو نادرترین نمونه‌های الماس در جهان است در نتیجه قیمت الماس صورتی به طور سرسام‌آوری بالاست. به طور کلی، هر چه خلوص و اشباع رنگ الماس صورتی بیشتر و سنگ بزرگ‌تر باشد، ارزش و بهای آن نیز بالاتر است. بنابراین، الماس‌های صورتی پررنگ بسیار گران‌قیمت‌تر از الماس‌های صورتی کمرنگ هستند.

خرید از گالری پرسته: انگشتر نگین دار زنانه

پس دو فاکتور اصلی اشباع رنگ و قیراط الماس صورتی تعیین‌کننده‌ی رنگ آن هستند. به طور مثال، یک قطعه الماس صورتی-نارنجی با برش بیضی و کیفیت بی نقص حدود ۱۰۹۰۰ دلار قیمت دارد. در حالی که یک قطعه الماس صورتی-بنفش شفاف فانتزی ۰.۶۸ قیراطی با قیمت ۵۱۱۰۰ دلار معامله می‌شود.

هر چه رنگ صورتی سنگ شفاف‌تر باشد و سایه‌های رنگی کمتری داشته باشد ارزش و قیمت بالاتری دارد. به طور کلی، با ارزش‌ترین الماس صورتی جهان آنهایی هستند که رنگشان به قرمزی می‌زند. البته باید بدانید که این رنگ تقریبا نادر است و اگر وجود داشته باشد با قیمت‌های گزاف خرید و فروش می‌شود.

گرانترین الماس صورتی جهان

Graff Pink یکی از نادرترین الماس‌های جهان است. این الماس صورتی وزنی معادل ۲۴.۷۸ قیراط دارد. هری وینستون (جواهر شناس معروف آمریکایی) درباره‌ی این الماس گفته: «این یکی از بزرگ‌ترین الماس‌هایی است که تا به حال کشف شده است.» این الماس قبل از اینکه برای فروش گذاشته شود جز ۱۰ الماس گران قیمت جهان محسوب می شده است.

خرید از گالری پرسته: دستبند طلا

 

گرانترین الماس صورتی جهان در سال ۲۰۱۰ بر روی یک انگشتر سوار شد و توسط شرکت معروف حراج ساتبی به مزایده گذاشته شد که در نهایت با قیمت ۴۶ میلیون دلار به فروش رسید. لازم به ذکر است که این سنگ توسط موسسه گوهر شناسی آمریکا GIA در دسته الماس صورتی پررنگ قرار گرفته است. این رنگ بسیار نادر و کمیاب می باشد به طوری که تنها دو درصد از الماس های جهان را تشکیل می‌دهد.

از نظر تاریخی مهم‌ترین الماس صورتی آگرا Agra است. سنگی گرانبها و هندی که به گفته مورخان، قدمت آن به اواخر سال ۱۴۰۰ می‌رسد و وزن آن ۱۵/۲۸ قیراط است.

همچنین در سال ۲۰۱۷ در هنگ کنگ یک الماس صورتی ۵۹.۶۰ قیراطی با قیمت نجومی ۷۱.۲ میلیون دلار به فروش رسید.

در سال ۲۰۲۰ میلادی هم یک الماس صورتیِ استثنایی در حراجی که به دلیل شیوع کرونا به صورت آنلاین برگزار شده بود، به بهای ۲۲.۵ میلیون یورو فروخته شد. این سنگ قیمتی توسط یک شرکت روسی از معادن سیبری استخراج شده بود.

این سنگ الماس که با الهام از یک باله روسی «شبح گل سرخ» نام گرفته، در جریان حراج آنلاین سوتبی به ارزش ۲۶.۶ میلیون دلار یا ۲۲.۵ میلیون یورو فروخته شد. خریدار آن ناشناس است و پرداخت چنین مبلغی برای این نوع الماس که مملو از طیفی از رنگهای بنفش و صورتی است، یک رکورد محسوب می‌شود. این الماس بیضی شکل با عیار ۱۸.۸۳ قیراط یکی از بزرگترین الماس‌ها در گروه خود محسوب می‌شود.

نکات جالب و مهم در مورد الماس صورتی

در سال ۱۹۷۴ میلادی، ملکه الیزابت دوم یک قطعه الماس صورتی ۲۳.۶ قیراطی از یک باستان‌شناس کانادایی به نام دکتر جان ویلیامسون هدیه گرفت.

یک الماس صورتی با نام Pink Panther که بزرگ‌ترین الماس صورتی جهان است، مک‌گافین اصلی فیلمی با همین نام در سال ۱۹۶۳ میلادی بود. مک‌گافین مفهومی در سینما است و به سرنخ یا ابزاری گفته می‌شود که بدون اهمیت ذاتی، به پیشبرد داستان کمک می‌کند.

خرید از گالری پرسته: گوشواره طلا

 

نکته‌ی مهمی که در مورد خرید انواع الماس رنگی باید بدانید این است که آن را بر اساس اندازه بخرید نه قیراط. چون سنگ‌های رنگی نسبت اندازه به وزن متغیری دارند.

الماس صورتی حلقه جنیفر لوپز

در سال ۲۰۰۲ میلادی بن افلک با یک حلقه‌ی طلا با الماس صورتی ۶.۱ قیراطی از جنیفر لوپز خواستگاری کرد.

حتماً برایتان جالب است بدانید که اولین الماس‌های صورتی در جهان «دریای نور» و «نور العین» بودند که هر دو در تاج پادشاهان ایرانی استفاده شده‌اند. «دریای نور» در واقع یک الماس صورتی رنگ و یکی از بزرگترین الماس‌‌های شناخته شده‌ی جهان و بزرگترین الماس صورتی دنیا با وزن ۱۸۲ قیراط معادل ۳۶/۴ گرم است. این الماس در حال حاضر در موزه‌ی جواهرات ملی ایران در خیابان فردوسی تهران قرار دارد.

بیشتر بخوانید: برای خرید الماس صورتی به چه نکاتی باید دقت کنیم؟

کلام آخر

در این مقاله‌ی جامع به طور کامل و مفصل در مورد اینکه سنگ الماس صورتی چیست و چه انواعی دارد برایتان توضیح دادیم. در آخر هم باید یادآوری کنیم، جواهراتی که با الماس صورتی اصل ساخته و عرضه می‌شوند، علاوه بر زیبائی و درخشندگی بی‌نظیر دارای ارزش و بهای بسیار بالایی هم هستند. بنابراین خریداران بسیار محدودی دارند.

اما اگر نگین الماس‌مانند صورتی دوست دارید و ترجیح می‌دهید طلا با چنین نگینی تهیه کنید می‌توانید به فروشگاه اینترنتی ما مراجعه کنید. ما طلاهای دست‌سازی بسیار شیکی داریم که با نگین اتمی و نگین‌های صورتی ساخته شده‌اند. برای این منظور فقط کافی است به لینک زیر مراجعه کنید.

 

برای اینکه با روش‌های سفارش آنلاین طلا و پرداخت هزینه آشنا شوید، می‌توانید به صفحه نحوه سفارش و پرداخت این وب‌سایت مراجعه کنید. اگر در مورد تعویض یا پس دادن طلای خریداری شده سوالی دارید، می‌توانید به صفحه تعویض و بازگشت کالا مراجعه کنید. اگر پاسخ سوال شما در آنجا نبود، از طریق صفحه تماس با ما از گروه پشتیبانی گالری پرسته کمک بگیرید.

منبع: diamonds

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.