قیمت روز طلا: 3,350,000 تومان

ما به شما گارانتی همیشگی، امکان عودت 7 روزه و تعویض 90 روزه و ارسال رایگان را هدیه می‌دهیم

02126606749

چرا فاکتور طلا مهم است و آیا طلا بدون فاکتور ارزشی دارد؟

0

فاکتور طلا چه اهمیتی دارد؟

بر اساس قوانین اتحادیه طلا و جواهر، تمامی طلا فروشی‌ها موظف به ارائه فاکتور طلا به خریداران هستند. فرقی هم نمی‌کند که طلا چه وزنی داشته باشد. حتی برای طلایی با وزن کمتر از یک گرم هم باید فاکتور فروش صادر شود.

خریداران هم هنگام خرید طلا باید از فروشنده درخواست فاکتور کنند و در حفظ و نگهداری آن کوشا باشند. توجه داشته باشید که هنگام خرید طلا و محصولات آن به عنوان هدیه حتما باید فاکتور طلا به نام صاحب هدیه تهیه شود.

حالا چرا اینقدر فاکتور طلا مهم است؟ زیرا نداشتن آن برای صاحب طلا می‌تواند تبعات متعددی داشته باشد. چه تبعاتی؟ در ادامه به چند مورد اشاره کرده‌ایم.

در وهله اول باید بدانید که طلای بدون فاکتور در هنگام فروش در واحدهای مجاز طلا فروشی خریداری نخواهد شد. و اینکه، هر طلافروشی با صدور فاكتور برای محصول طلا، طلای خریداری شده را تضمین می‌کند. یعنی در واقع به صورت کتبی و مستند اعلام می‌کند که مسئول اصل یا تقلبی بودن طلا است.

بد نیست همین‌جا اشاره کنیم که تشخیص اصل یا تقلبی بودن در اكثر موارد توسط خریداران امكان‌پذیر نیست. اما طلافروش‌ها با ارائه فاكتور، مسئولیت اصل بودن طلا را می‌پذیرند و اگر غیر از این باشد، باید به اتحادیه طلا و جواهر پاسخگو باشند.

خرید از گالری پرسته: انگشتر طلا

معمولا طلاهای همه واحدهای طلافروشی هر ۲ ماه یك‌بار توسط بازرسان اتحادیه طلا و جواهر كنترل و نمونه‌برداری می‌شود تا طلای تقلبی ساخته نشود. اما در عین حال، مزیت و ضرورت فاکتور طلا در این است که علاوه بر قید شدن عیار طلا در آن، مارك سازنده طلا نیز مشخص است كه نشان‌دهنده هویت فروشنده آن است.

بیشتر بخوانید: هرآنچه باید در مورد فروش طلای دست دوم بدانید

فاکتور طلا شامل چه اطلاعاتی است؟

تا اینجا متوجه شدید که فاکتور طلا در واقع سند مالکیت شما محسوب می‌شود. در اختیار داشتن فاکتور، مخصوصا در زمان فروش بیشتر از همیشه اهمیت دارد زیرا به واسطه آن به خریدار ثابت می‌کنید که طلا، سرقتی یا فیک و تقلبی نیست.

حالا در پاسخ به اینکه «فاکتور طلا» شامل چه اطلاعاتی است؟ باید بگوییم که در یک فاکتور معتبر باید تمامی ویژگی‌های طلا و همچنین اطلاعات ارتباطی طلافروش درج شده باشد.

در واقع فاکتور باید روی سربرگ فروشگاه طلا و جواهر چاپ شده باشد. سربرگ هم باید نام، آدرس، تلفن و لوگوی طلافروشی و شماره فاکتور داشته باشد. در فاکتور باید حتما مشخصات خریدار درج شود که شامل نام خانوادگی و شماره موبایل است. در برخی موارد کد ملی خریدار هم برای اطمینان بیشتر در این قسمت نوشته می‌شود.

خرید از گالری پرسته: دستبند طلا

از دیگر مواردی که در فاکتور فروش باید وجود داشته باشد، گزینه‌های زیر است:

  • قیمت روز طلا: قیمت روز طلا یعنی همان قیمت یک گرم طلای آبشده ۱۸ عیاری که سود و اجرت آن صفر است. طلافروشی‌ها اصولا «مظنه» را به‌جای قیمت طلای ۱۸ عیار می‌نویسند. مظنه یعنی قیمت یک مثقال طلای ۱۷ عیار (۷۰۵).
  • عیار طلا: معمولا عدد ۷۵۰ یا ۱۸ را در این قسمت می‌نویسند.
  • فی اجرت: یعنی کارمزد / اجرت ساخت محصول خریداری شده که بسته به نوع و پیچیدگی ساخت در محصولات مختلف، متفاوت است.
  • سود تک فروشی: بر اساس قوانین اتحادیه طلا و جواهر، تمامی فروشندگان طلا و جواهر ملزم به دریافت ۷% سود تک‌فروشی هستند. اگر عدد سود بیش از این عدد باشد تخلف محسوب می‌شود. توجه داشته باشید که بعضی طلا فروش‌ها، اجرت، سود تک‌فروشی و قیمت یک گرم طلای آب‌شده را با هم جمع و به‌عنوان قیمت یک گرم طلا در فاکتور ذکر می‌کنند. در این حالت باید قیمت یک گرم طلای آبشده یا مظنه را در فاکتور درج کنند.
  • متعلقات طلا: اگر در ساخت مصنوع طلا از مواد دیگر استفاده شده باشد، قیمت سنگ، چرم و دیگر مواد در این قسمت به طور جداگانه درج می‌شود.
  • مالیات بر ارزش افزوده: طبق قوانین داخلی کشور، به‌ازای فروش هر نوع خدمت و کالا ۹% مالیات بر روی کل مبلغ فاکتور باید اضافه شود. فروشنده موظف است این مالیات را از خریدار بگیرد و هر سه ماه یک‌بار آن را به اداره مالیات گزارش و پرداخت کند.
  • مهر طلافروشی: معمولا مهر شامل نام طلافروشی (به صورت لوگو)، آدرس و شماره تماس است. فاکتور باید حتما مهر داشته باشد.
  • قیمت نهایی: فروشنده موظف است قیمت نهایی را به صورت حروف و عدد در فاکتور یادداشت کند.

بیشتر بخوانید: محاسبه قیمت طلا، تمام آنچه باید در مورد قیمت طلا بدانید

فاکتور طلا

توجه داشته باشید که فرقی نمی‌کند فاکتور کامپیوتری یا دستی باشد. اما مهم است که موارد بالا در آن درج شده باشد. در غیر این صورت فاکتور اعتبار ندارد.

توصیه ما این است که همیشه از طلافروشی‌هایی طلا بخرید که فاکتور ارائه می‌کنند. فاکتور طلا گالری پرسته شامل قیمت خام طلا، متعلقات، سود، مالیات و اجرت طلاست. بنابراین می‌توانید با اطمینان کامل از این فروشگاه خرید کنید.

اگر فاکتور طلای خود را گم کرده باشیم باید چه کار کنیم؟

اگر فاكتور خرید جنس طلا را گم كنید، دچار مشکل می‌شوید. یعنی اگر برای فروش طلای خود مراجعه كنید چون امكان اثبات این‌كه مالك جنس طلا هستید وجود ندارد، طلا از شما خریداری نخواهد شد؛ مگر این‌كه مشتری ثابت یك طلافروشی خاص باشید و طلافروش شما را بشناسد و برایتان فاکتور صادر کند. در غیر این صورت اكثر طلافروشان حاضر به خرید جنس طلای شما نخواهند بود.

البته، در صورت گم كردن فاكتور می‌توانید به همان واحدی كه طلا را از آن خریداری كرده‌اید، مراجعه و تاریخ دقیق خرید خود را به آن واحد اطلاع دهید. در این صورت واحد فروشنده در لیست فروش تاریخ یاد شده مراجعه و پس از تأیید خرید، برای شما فاكتور المثنی صادر می‌كند. این در حالیست که تاریخ دقیق را بدانید. در غیراین صورت راه‌حلی وجود ندارد.

خرید از گالری پرسته: گوشواره طلا

با تمام این تفاسیر باز ههم ممکن است طلافروش برایتان فاکتور المثنی صادر نکند. چرا؟ چون اغلب طلافروش‌ها لیست خرید خود را مدت زمانی طولانی نگهداری نمی‌کنند. همچنین نمی‌توانند به افراد اعتماد کنند چون حتی سارقان در حین سرقت جنس طلا از منازل، اول به دنبال فاكتور آن هستند. وقتی سارقان با جنس و فاكتور مراجعه می‌كنند، واحرههای فروش طلا چه‌طور می‌توانند به افرادی كه فاكتور ندارند اعتماد كنند!

بیشتر بخوانید: طلای آب شده چیست و چه ارزشی دارد؟

چگونه از «فاکتور طلا» نگهداری و مراقبت کنیم؟

فاکتور، سند طلای شماست. بهترین کار برای نگهداری آن این است که یک پوشه کوچک برای نگهداری فاکتورها تهیه کنید و همه آنها را درون پوشه در کمد یا کشوی مدارک نگهداری کنید. برای اطمینان بیشتر، می‌توانید به محض خرید طلا از فاکتور آن عکس بگیرید و در موبایل یا کامپیوتر خود ذخیره کنید.

حتما هنگام خرید هدیه طلا، فاکتور را به نام دریافت‌کننده‌ی هدیه بگیرید. یک توصیه دیگر اینکه طلا و فاکتور طلا را در یک جا نگهداری نکنید. چرا؟ چون اگر کسی قصد سرقت طلا را داشته باشد، حداقل دستش به فاکتور طلا نرسد چون در اینصورت می‌تواند قانونی و بدون دردسر، طلای دزدی را بفروشد.

خرید از گالری پرسته: گردنبند طلا
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.