قیمت روز طلا: 3,270,000 تومان

ما به شما گارانتی همیشگی، امکان عودت 7 روزه و تعویض 90 روزه و ارسال رایگان را هدیه می‌دهیم

02126606749

چگونه می‌توان طلای زرد را به طلای سفید تبدیل کرد؟

0

تبدیل طلای زرد به طلای سفید

اگر برایتان سوال پیش آمده که آیا تبدیل طلای زرد به طلای سفید امکان‌پذیر است یا نه باید بگوییم که بله؛ می‌توان طلای زرد را به طلا سفید تبدیل کرد. چگونه؟ در ادامه برایتان به طور کامل توضیح داده‌ایم. با گالری پرسته همراه باشید.

 

طلای سفید چیست؟

طلای سفید چیزی غیر از طلای زرد نیست. یعنی در واقع طلای سفید همان طلای زرد است که با فلزات سفیدرنگی همچون پالادیوم یا نیکل ترکیب شده است. البته وقتی قرار است از این آلیاژ در صنعت طلا و جواهر استفاده شود روی آن یک لایه رودیوم هم می‌کشند تا ظاهری سفیدتر و براق‌تر به خود بگیرد.

خرید طلای سفید از گالری پرسته

تبدیل طلای زرد به طلای سفید

روکش رودیوم چیست و آیا طلای زرد را به سفید تبدیل می‌کند؟

رودیوم یک فلز کمیاب و از خانواده پلاتینیوم‌هاست که ارزش قیمتی آن چند برابر فلز طلاست. رودیوم در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی مقاومت بسیار بالایی دارد. برای تبدیل طلای زرد به طلای سفید از روکش رودیوم استفاده می‌شود. در واقع یکی از آبکاری‌های رایج در صنعت طلا و جواهر، آبکاری رودیوم است. به این خاطر که این روکش از طلا در برابر اکسیداسیون و کدر شدن محافظت می‌کند. در ضمن رودیوم خاصیت ضدآلرژی هم دارد.

پس اگر قصد دارید هر کدام از مصنوعات طلای زرد خود را به طلای سفید تبدیل کنید، فقط کافیست که آن را به متخصص جواهرسازی بدهید تا یک لایه رودیوم روی آن بکشد.

خرید از گالری پرسته: زنجیرطلا

مراحل تبدیل طلای زرد به طلای سفید همیشه موفقیت‌آمیز است؟

در بالا گفتیم که با آبکاری رودیوم می‌توانید طلای زرد را به سفید تبدیل کنید. البته مراحل کار به همین سادگی هم نیست. یعنی این‌طور نیست که همیشه با روکش رودیوم بتوانید همه‌ی مصنوعات طلا را به رنگ سفید تغییر دهید. بزرگ‌ترین مشکل روکش رودیوم این است که معلوم نیست آیا این فلز سفیدرنگ به سطح طلای موردنظر شما می‌چسبد یا خیر!

عوامل و فاکتورهای مختلفی در موفقیت‌آمیز بودن آبکاری رودیوم دخیل هستند. یعنی برای اینکه بتوان یک لایه رودیوم را روی سطح طلای زرد روکش کرد باید به جنس یا طرح طلا توجه داشت. بعضی از طلاهای زرد این روکش را قبول نمی‌کنند و در نتیجه نمی‌توان آنها را به طلای سفید تبدیل کرد. بنابراین نمی‌توان برای تبدیل طلای زرد به سفید به طور صد در صد روی این روش حساب باز کرد.

از دیگر مشکلات و موانع تبدیل طلای زرد به طلای سفید این است که احتمال دارد رودیوم در قسمت درزها، پایه‌ها، قفل‌ها و به طور کلی در شکاف‌های زیورآلات طلا به سطح طلا نچسبد. در چنین مواقعی لازم است که روند روکش کردن طلا دوباره انجام شود تا همه‌جای آن به طور یکدست با رودیوم پوشانده شوند. اما ایراد این کار هم این است که احتمال دارد به طراحی آن قطعه طلا خدشه وارد شود. حتی ممکن است چند بار روکش کردن آن باعث شود تا طلا شکل و طرح اصلی خود را از دست بدهد.

بیشتر بخوانید: از طلای زرد تا پلاتین؛ با انواع مختلف فلزات گرانبها آشنا شوید

روکش رودیوم چقدر دوام دارد؟

همانند دیگر روکش‌های طلا، روکش رودیوم هم برای همیشه باقی نمی‌ماند. این آبکاری به مرور زمان از سطح فلز پاک می‌شود و طلای زرد رنگ از زیر آن نمایان خواهد شد.

هر چه بیشتر قطعه طلای سفید را استفاده کنید، روکش رودیوم آن سریع‌تر خورده و پاک می‌شود.مثلا اگر طلای سفید شما انگشتر باشد، به این خاطر که دایم دست‌های خود را می‌شویید، احتمال اینکه روکش رودیوم از روی آن سریع‌تر پاک شود بیشتر است.

اگر از آن افرادی هستید که هر چند ماه یک بار طلای خود را پولیش می‌کنند، باید بدانید که این کار باعث می‌شود تا روکش رودیوم طلا سریع‌تر پاک شود. با هر بار پولیش کردن، یک لایه بسیار ظریف از سطح طلا تراشیده می‌شود. خب، می‌دانیم که لایه سطحیِ طلای سفید همان روکش رودیوم است که وقتی طلا را پولیش می‌کنید، یعنی رودیوم را می‌تراشید. بنابراین، سفیدی طلا خیلی سریع‌تر از حالت عادی پاک می‌شود و طلای زرد از زیر آن بیرون می‌زند.

خرید از گالری پرسته: گوشواره بخیه ای زنانه

 

آیا روکش رودیوم را می‌توان به طور کامل از روی طلا پاک کرد؟

اگر از طلای سفید خود خسته شده‌اید یا به هر دلیل دیگری نمی‌خواهید طلایتان سفید باشد، می‌توانید نزد تعمیرکار طلا بروید. از او بخواهید تا تمامی رودیوم روی سطح طلا را بتراشد و پولیش کند تا طلای موردنظر شما دوباره زرد شود.

البته پس از این کار نباید قطعه طلا خود را خیلی پولیش کنید زیرا چندین لایه از روی آن برداشته شده و آن قطعه طلا در خطر شکستن یا ترک برداشتن قرار دارد.

آیا لازم است طلای زرد را با رودیوم روکش کرد؟

اینکه طلای زرد دوست دارید یا طلای سفید کاملا به سلیقه فردی شخصی شما بستگی دارد. روکش رودیوم برای مواقعی خوب است که دلتان می‌خواهد سنگ قیمتی (نگین) طلای شما روی طلای سفید خودش را نشان دهد. در این صورت می‌توانید با روکش رودیوم، طلای زرد قدیمی را به سفید تبدیل کنید.

یا حتی می‌توانید پایه نگین انگشتر طلا را فقط روکش رودیوم کنید تا به طلای سفید تبدیل شود. در این حالت، نگین بیشتر از قبل به چشم خواهد آمد.

خرید از گالری پرسته: دستبند طلا کارتیه

 

از چه آلیاژهای دیگری برای تبدیل طلای زرد به طلای سفید استفاده می‌شود؟

از آنجا که طلای زرد خالص بسیار نرم است، برای افزایش استحکام فلزات دیگری را با آن ترکیب می‌کنند. به همین خاطر، مشخصات و سختی و نرمی طلای سفید به آلیاژ آن بستگی دارد.

اگر در ساخت طلای سفید از نیکل استفاده شده باشد، محصول نهایی جنسی سخت دارد و بیشتر برای ساخت مصنوعاتی همچون انگشتر، سنجاق یا  زنجیر طلا مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر در روند ساخت طلای سفید، فلز پالادیوم آلیاژ شده باشد، محصول نهایی نرم و انعطاف‌پذیر است و بنابراین برای ساخت جواهرات و سنگ‌های قیمتی از آن استفاده می‌شود.

گاهی هم برای افزایش استحکام و وزن طلای سفید ممکن است در ساخت آن از فلزاتی همچون نقره، مس و پلاتین استفاده شود.

از کجا زیورآلات طلا بخریم؟

فروشگاه‌ اینترنتی گالری پرسته به طور ۲۴ ساعته در ۷ روز هفته آماده خدمت‌رسانی به مشتری‌های خود است. از طریق این فروشگاه آنلاین می‌توانید مدل‌های مختلف طلا را ببینید، از وزن و قیمت آنها مطلع شوید و در صورت تمایل طلای موردنظرتان را سفارش دهید. پرسته علاوه بر طلای زرد، طلای سفید و رزگلد هم دارد. کافیست در زمان سفارش، رنگ طلا را سفید انتخاب کنید.

توجه داشته باشید که محصولات گالری پرسته، دست‌ساز و از طلا ۱۸ عیار هستند.

خرید از گالری پرسته: دستبند طلا

 

سوالات رایج در مورد آبکاری رودیوم روی طلای زرد

  1. جواهرات با روکش رودیم را چگونه باید تمیز کرد؟
    طلایی که یک لایه رودیوم دارد را بهتر است با دقت و ظرافت زیادی تمیز کنید. به این خاطر که آبکاری طلا به مرور از بین می‌رود و شست‌وشوی زیاد آن باعث تسریع این فرایند می‌شود. برای این منظور بهتر است از پارچه نرم و مرطوب استفاده کنید. از دستمال‌های پولیش نقره هم برای تمیز کردن طلا با روکش رودیوم می‌توانید استفاده کنید.
  2. چرا از رودیوم به عنوان روکش طلا استفاده می‌شود؟
    به این خاطر که آبکاری رودیوم حاوی نیکل نیست. فلز نیکل یکی از عوامل اصلی ایجاد حساسیت روی پوست انسان است. در نتیجه، عدم وجود این فلز در رودیوم باعث می‌شود تا زیورآلاتی که روکش رودیوم دارند، آلرژی ایجاد نکنند.
  3. مزایای فلز رودیوم چیست؟
    فلز رودیوم به خوبی در برابر واکنش‌های شیمیایی و اکسیده شدن مقاوم است و به آسانی تغییر رنگ نمی‌دهد. از انعطاف‌پذیری بالایی هم برخوردار است. به همین دلیل برای فلزاتی که واکنش پذیری بالایی دارند به عنوان روکش استفاده می‌شود.
  4. روکش رودیوم طلای سفید را چند وقت یک بار باید تمدید کرد؟
    در اغلب موارد برای تبدیل طلای زرد به طلای سفید از روکش رودیوم استفاده می‌شود. اما این روکش در عرض ۱.۵ تا دو سال (استفاده روزمره) از بین می‌رود و باید دوباره تمدید شود.

 

در آخر هم بد نیست اشاره کنیم که فقط طلای زرد می‌تواند ۲۴ عیار باشد و باقی رنگ‌های جواهرات طلا همیشه با ناخالصی همراه هستند.

منبع: jewelrynotes

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.