قیمت روز طلا: 3,620,000 تومان

ما به شما گارانتی همیشگی، امکان عودت 7 روزه و تعویض 90 روزه و ارسال رایگان را هدیه می‌دهیم

02126606749

نحوه محاسبه قیمت طلا و تفاوت آن در زمان خرید و فروش

0

نحوه محاسبه قیمت طلا یکی از چالش‌های خرید طلا و جواهرات است و به همین سبب در این مطلب به‌طور کامل در این‌باره به شما توضیح خواهیم داد. بسیاری از ما نمی‌دانیم چرا وقتی طلا را می‌خریم مبلغ زیادی باید پرداخت کنیم اما هنگام فروش آن، کلی از قیمت طلایمان کم می‌شود. برای همین لازم است با همه نکات و موارد مربوطه به خرید و فروش طلا و جواهر آشنا باشیم.

بلاگ گالری پرسته در ادامه برخی از موارد را به زبان ساده برایتان توصیح داده، امیدواریم که مورد توجهتان قرار بگیرد. تا انتهای مطلب همراهمان باشید.

روش‌های محاسبه قیمت طلا

برخی از طلافروش‌ها قیمت واحد هر گرم طلا را در فاكتور نمی‌نویسند و فقط به نوشتن وزن كل، عیار و قیمت كل بسنده می‌كنند. این موضوع باعث می‌شود كه شما در همان لحظه متوجه نشوید که طلافروش بالاخره قیمت را همان گونه كه به شما گفته بودند حساب كرده‌ یا خیر. اما برای اینکه در زمان خرید احساس سردرگمی نداشته باشید و خودتان از قبل بدانید که چه حدود قیمتی باید برای طلای موردنظرتان پرداخت کنید، ما محاسبه قیمت طلا در زمان خرید را برایتان نوشته‌ایم.

قیمت نهایی یك قطعه طلا برابر است با وزن طلا ضرب‌در قیمت واحد. قیمت واحد به معنای قیمت طلای خام (مثلا ۱۸ عیار) به اضافۀ اجرت ساخت به اضافۀ ۷ درصد سود است.

دقت كنید اجرت ساخت قطعات مختلف طلا با هم یكسان نیست. اگر طلا با دستگاه و به راحتی قالب‌گیری و تولید شود، (مثل النگو و زنجیر)، اجرت ساخت كمتری دارد. اما هرچقدر که ظرافت ساخت یك قطعه طلا (مثل سینه‌ریز) بیشتر باشد، اجرت آن هم بیشتر خواهد بود. به طور مثال، پلاك یا مدال كمترین اجرت را داشته و پس از آن النگو، زنجیر، انگشتر طلا، گوشواره، دستبند طلا و سینه‌ریز به ترتیب مقام‌های بعدی را در اجرت ساخت بالا دارند.

البته گفتنی است که كشور سازندۀ طلا نیز بر اجرت ساخت آن تأثیرگذار است. مثلا طلای ساخت ایتالیا از طلای ایرانی به مراتب گران‌تر و ظریف‌تر است. البته خریدوفروش طلای خارجی در ایران ممنوع است.

خرید از گالری پرسته: گردنبند طلا

نحوه محاسبه قیمت طلای ۱۸ عیار

نحوۀ محاسبه قیمت طلای ۱۸ عیار یک فرمول مشخص دارد که همۀ طلافروش‌ها از آن استفاده می‌کنند. این فرمول به شرح زیر است:

۹% مالیات بر ارزش افزوده + ۷% سود طلافروش + (وزن طلا × (اجرت ساخت + قیمت یک گرم طلای ۱۸ عیار))

بد نیست بدانید که برخی از طلافروشی‌ها در زمان محاسبه قیمت طلا به جای محاسبه ۷ درصد از سود مغازه و ۹ درصد مالیات به صورت جداگانه، آنها را با یکدیگر جمع می‌زنند. این روش محاسبه کاملًا به نفع خریدار است؛ زیرا قیمت حساب شده تا حدودی کمتر محاسبه می‌شود.

در نظر داشته باشید قیمت روز طلا همان چیزی است که روی تابلوی طلا فروشان نشان داده می‌شود. برای درک بهتر این فرمول به این مثال توجه کنید. شما قصد خرید گردنبندی به وزن ۱۸ گرم و ۷۰۰ سوت را دارید. قیمت طلای ۱۸ عیار در تاریخ امروز هم مثلاً ۷۴۰ هزارتومان است پس از ضرب این دوعدد در یکدیگر عدد ۱۳.۸۳۸.۰۰۰ تومان به دست می‌آید که هزینه‌ی طلای خام گردن‌بند موردنظر شماست.

بیشتر بخوانید: عیار طلا چیست؟

وزن طلا

وزن طلا در طلا فروشی‌ها باید حتماً از طریق ترازوهای بسیار دقیق که هر ۶ ماه یک‌بار از طرف بازرسان اتحادیه‌ی طلا و جواهر بررسی و آزموده می‌شود، محاسبه شود.

خرید از گالری پرسته: دستبند طلا

نحوه محاسبه اجرت ساخت

اجرت ساخت طلا همان سودی است که طلاساز در ازای ساخت طلا دریافت می‌کند. طلاساز این مبلغ را به‌اضافۀ قیمت خام یک گرم طلا و به عنوان اجرت ساخت طلا دریافت می‌کند.

البته باید بدانید که طلاهای مختلف اجرات ساخت متفاوتی دارند. هر چه مدل طلا به‌روزتر و جدیدتر باشد، اجرت آن بیشتر خواهد بود. یعنی به طور کلی اجرت ساخت طلا و جواهر براساس طرح آنها تعیین می‌شود و نرخ مصوبی برای تعیین اجرت وجود ندارد. طلاهایی که با ماشین و در تیراژ بالا تولید می‌شوند، مزد ساخت پایین‌تری دارند. مدل‌هایی که کار دست و محدود‌تر هستند، مزد ساخت بالاتری دارند. البته منظور این نیست که تمام طلاهای ساخت ماشین کم اجرت هستند؛ بلکه پیچیدگی طرح و نوع سوار شدن سنگ‌ها روی بالا بردن هزینه اجرت تأثیر می‌گذارد. البته فروشنده اجازه ندارد سر خود مبلغ اجرت و دریافت آن را تعیین کند، بلکه باید بر اساس فاکتورهای خرید که از تولیدی و بنکداران طلا تحویل گرفته این مبالغ را دریافت کند.

اجرت جواهرات هم با اجرت طلا فرق دارد. وقتی شما زیورآلاتی خریداری می‌کنید که سنگ‌های قیمتی روی آنها کار شده، باید ارزش سنگ را نیز به‌صورت جداگانه پرداخت کنید. در حقیقت در فاکتورها وزن سنگ‌ها و طلای به‌کاررفته در زیورآلات مشخص می‌شود و خریدار غیر از اینکه باید پول طلا را پرداخت کند، باید بهای سنگ را نیز به قیمت روز بپردازد. اما سنگ‌های قیمتی در زمان فروش اغلب پایین‌تر از ارزش واقعی‌شان خریداری می‌شوند.

اگر شما یک طلا با سنگ بدلی داشته باشید، وزن کل آن بر اساس قیمت طلای ۱۸ عیار محاسبه می‌شود اما در زمان فروش وزن سنگ‌های بدلی از وزن کل طلا کم شده و فقط پول طلا به شما پرداخت خواهد شد. یعنی پول جواهر (بدلی یا واقعی) را داده‌اید اما نمی‌توانید هنگام فروش آن پول را بگیرید؛ در واقع شما بهای استفاده از زیبایی این سنگ‌ها را پرداخت کرده‌اید و ارزش مالی برایتان ندارد.

بیشتر بخوانید: محاسبه اجرت ساخت طلا

سود طلافروشان

سود طلافروشان توسط اتحادیه تعیین می‌شود و معادل ۷ درصد است که طلافروشان اجازه دارند آن را از مشتری دریافت کنند. برای یافتن ۷ درصد کافی است مبلغ طلای خام را با اجرت جمع کنید. حاصل را در عدد ۷ ضرب و سپس بر ۱۰۰ تقسیم کنید.

سود طلافروش‌ها با فرمول زیر محاسبه می‌شود:

قیمت طلا + اجرت ساخت = عدد به دست‌آمده × ۷ درصد = سود طلافروش

به طور مثال اگر قیمت طلا ۴۹۶ هزار تومان باشد، اجرت طلایی که انتخاب کردید ۳۴ هزار و ۸۰۰ تومان باشد، سود طلا فروشی از فروش این طلا در حدود ۳۷ هزار و ۳۵۶ تومان است.

خرید از گالری پرسته: دستبند طلا

مالیات بر ارزش افزوده طلا

هر چیزی که سرمایه محسوب شود باید برایش مالیات داد. طلا هم نوعی سرمایه است و مالیات آن باید توسط خریدار (مشتری) پرداخت شود. مالیات بر ارزش افزوده ۹ % درصد قیمت طلا در نظر گرفته می‌شود.

محاسبه‌ سریع قیمت طلا

برای محاسبۀ سریع قیمت طلا می‌توانید فرمول زیر را انجام دهید. برای این منظور فقط به یک ماشین حساب نیاز دارید تا مثل طلافروش‌ها خیلی سریع قیمت طلا را به‌دست بیاورید. دستوری که پائین نوشته‌ایم را به ترتیب انجام دهید:

اول از همه روی ماشین حساب، قیمت یک گرم طلا را به‌اضافۀ فی‌اجرت + ۱۶ کنید. سپس دکمۀ % (درصد) ماشین حساب را بزنید. بدون هیچ کار اضافه‌ای، دکمۀ ضربدر را در ماشین حساب بزنید و وزن طلا را وارد کنید. در آخر دکمه‌ی مساوی (=) را بزنید تا قیمت طلا مشخص شود.

قیمت یک گرم طلا + فی‌اجرت + ۱۶ + % × وزن طلا = قیمت طلا

محاسبه قیمت طلا در زمان فروش (محاسبۀ قیمت طلای دست دوم)

حتی اگر فقط یک روز از خرید طلای شما گذشته باشد و بخواهید آن را بفروشید، اجرت پرداخت و سودی که طلا فروش برده است از جنس طلا کسر می‌شود و طلا به قیمت طلای دست دوم از شما خریداری خواهد شد. این یک قانون است و در همۀ واحدهای طلافروشی اجرا می‌شود. چرا؟ به این دلیل که بر اساس قانون، طلافروش حق ندارد طلای نویی را که به قیمت طلای کهنه خریداری کرده، دوباره به فرد دیگر بفروشد.

مظنه، قیمت یک مثقال طلای ۱۷ عیار است. طلافروشان زمانی که می‌خواهند از روی مظنه، قیمت یک گرم طلای ۱۸ عیار (۷۵۰) را محاسبه کنند آن را تقسیم بر عدد طلایی ۴.۳۳ می‌کنند. به این ترتیب، قیمت یک گرم طلای دست اول ۱۸ عیار را به دست می آورند؛ که با این قیمت به شما طلا می‌فروشند. حالا برای محاسبۀ قیمت طلای دست دوم مظنه را تقسیم بر عدد طلایی ۴.۳۹ می‌کنند. با این روش، قیمت یک گرم طلای دست دوم (۷۴۰) محاسبه می‌شود.

خرید از گالری پرسته: گوشواره طلا

برای درک نحوۀ محاسبه قیمت طلا در زمان فروش به این مثال توجه کنید: فرض کنید مظنه روی تابلو طلافروشی ۲,۰۳۹,۰۰۰ تومان است. طلافروش برای تعیین قیمت طلای دست دوم شما، ۲,۰۳۹,۰۰۰ را تقسیم بر ۴.۳۹ می‌کند و عدد ۴۶۴۰۰۰ی که به‌دست آمده قیمت طلای دست دوم است.

محاسبه قیمت طلا در زمان خرید

برای محاسبۀ قیمت نهایی طلا کافی است فرمول زیر را اجرا کنید:

قیمت طلا + ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده + ۷ درصد سود طلا فروش + مزد ساخت = هزینه نهایی که شما باید پرداخت کنید

طلا فروش می‌تواند در ۷٪ سود خود و مزد ساخت به شما تخفیف‌های خوبی بدهد. پیشنهاد می‌کنیم در خریدهای حضوری خجالت را کنار بگذارید و حسابی تخفیف بگیرید.

چرا قیمت «خرید» طلا با قیمت «فروش» طلا فرق دارد؟

در زمان خرید طلا از طلافروشی، مواردی از جمله مالیات بر ارزش افزوده، درصد سود فروشنده و اجرت ساخت به مبلغ نهایی طلا اضافه می‌شود. در زمان فروختن طلا نیز همه این موارد از قیمت طلا حذف می‌شوند. به همین دلیل است که قیمت طلای دست دوم نسبت به طلای نو ارزان‌تر است.

توجه داشته باشید که اگر شما یک طلا با سنگ بدلی داشته باشید، وزن کل آن بر اساس قیمت طلای ۱۸ عیار محاسبه می‌شود. اما در زمان فروش وزن سنگ‌های بدلی از وزن کل طلا کم شده و فقط پول طلا به شما پرداخت خواهد شد.

وقتی شما زیورآلاتی خریداری می‌کنید که سنگ‌های قیمتی روی آنها کار شده، باید ارزش سنگ را نیز به‌صورت جداگانه پرداخت کنید. در حقیقت در فاکتورها وزن سنگ‌ها و طلای به‌کاررفته در زیورآلات مشخص می‌شود و خریدار غیر از اینکه باید پول طلا را پرداخت کند، باید بهای سنگ را نیز به قیمت روز بپردازد. اما سنگ‌های قیمتی در زمان فروش اغلب پایین‌تر از ارزش واقعی‌شان خریداری می‌شوند که این برای فروشنده عادی چندان خوشایند نیست.

اگر قصد سرمایه‌گذاری در طلا دارید و نمی‌خواهید در آینده متقبل هزینه شوید، دور زیورآلات مزین به سنگ‌های بدلی را خط بکشید. سنگ‌های قیمتی ریز هم ارزش مالی ندارند و برای سود بردن از خریدوفروش جواهر باید فقط به سراغ سنگ‌های درشت و سنگین بروید. وگرنه سنگ‌های ریز ارزش‌افزوده‌ای برایتان به همراه نخواهند داشت.

حتما به فروشگاه‌های معتبر طلا و جواهر فروشی مراجعه کنید. اگر به همان مغازه که خرید کرده‌اید بروید که خیلی بهتر است. همچنین پیشنهاد می‌کنیم که قبل از فروش از چند مغازه مختلف قیمت بگیرید تا مطمئن شوید طلای خود را ارزان نمی‌فروشید. حواستان باشد که از روی فاکتور خرید، وزن و عیار طلای خود را چک کنید تا با اطلاعات کافی به مغازه بروید.

بیشتر بخوانید: نکاتی که قبل از خرید و فروش طلای دست دوم باید بدانیم

فرق محاسبه‌ قیمت طلا با قیمت جواهرات

محاسبۀ قیمت طلا در فروش طلا به این صورت است که قیمت روز هر گرم طلا را به علاوۀ اجرت ساخت و سود فروشنده ( ۷یا ۸% ) محاسبه می‌کنند. اما برای فروش جواهرات، قیمت روز هر گرم طلا + اجرت که شامل: ارزش سنگ‌های به‌کار رفته، اجرت ساخت پایه جواهر، مخراجی و سایر هزینه‌هاست + سود فروشنده ( ۱۵ % الی ۲۰% ) محاسبه می‌شود.

باید بدانید در کار ساخته شده از طلا، اجرت ساخت و سود فروشنده کسر و به نرخ روز خریداری می‌شود. ولی نحوه فروش جواهرات به این صورت است که سود فروشنده (۱۵% الی۲۰%) کسر و افزایش یا کاهش از قیمت روز درج شده در فاکتور را محاسبه و بهاء آن را به صاحبش پرداخت می‌کنند.

اجرت جواهرات همیشه بسیار بیشتر از اجرت طلاست به این خاطر که ساخت جواهر دقت و زمان بیشتری نیاز دارد و چون از سنگ‌های قیمتی در ساخت آنها استفاده می‌شود و احتمال شکستن این سنگ‌ها وجود دارد، معمولا کار پر خطری محسوب می‌شود و در نتیجه برای ساخت جواهر هم اجرت بیشتری دریافت می‌شود.

بیشتر بخوانید: فرق طلا و جواهر چیست؟

محاسبه قیمت طلا از روی انس

برای به دست آوردن قیمت طلای ایران از روی اونس باید با تعاریف زیر آشنا باشید:

  • هر اونس طلا معادل ۳۱/۱۰۳۴۳۱ گرم طلا با عیار ۹.۹۹۹ است، که در بازار طلا فروشی به آن طلای عیار ۲۴ هم گفته می شود.
  • هر مثقال طلا معادل ۴/۶۰۸ گرم است.
  • هر واحد مظنه طلا معادل ۴/۶۰۸ گرم طلای ۱۷ عیار است.
خرید از گالری پرسته: انگشتر طلا

 

حالا برای محاسبه قیمت طلا از روی انس، می‌توانید از فرمول‌های زیر کمک بگیرید:

برای به دست آوردن مظنه طلای ايران ۱۷ (۷۰۵) عيار از طريق انس جهانی: ۹.۵۷۴۲ ÷ (قيمت يك دلار× قيمت يك انس طلا) = مظنه طلای ايران

برای بدست آوردن يك مثقال طلای ۱۸ (۷۵۰) عيار از انس جهانی: ۸.۹۹۹÷ (قيمت يك دلار×قيمت يك انس طلا) = قيمت يك مثقال طلای ۱۸ (۷۵۰) عيار

محاسبه قیمت طلای بدون اجرت

طلای بدون کارمزد با طلای دست دوم فرق دارد. طلای بدون اجرت، نو و استفاده نشده است. اما بر اساس قوانین اتحادیه طلا و جواهرات، مالیات بر ارزش افزوده باید بر روی اجرت ساخت حساب شود. به همین خاطر، طلایی که اجرت نداشته باشد، مالیات هم ندارد. اجرت طلا به صورت گرمی حساب می‌شود. یعنی هر گرم طلا مثلاً ۳۵ هزار تومان کارمزد دارد. البته بعضی از طلافروشان، درصدی حساب می‌کنند که معمولاً بین ۴ تا ۶ درصد قیمت طلا متغیر است.

با این توضیحات، حتماً متوجه شده‌اید که محاسبۀ قیمت طلای بدون اجرت مشابه محاسبه قیمت طلای دست دوم است و دیگر لازم نیست برای هر گرم طلا، اجرت ساخت و مالیات ارزش بر افزوده پرداخت کنید. طلافروش فقط همان ۷% سود مغازه‌اش را از شما می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید زنجیر طلا

کلام آخر

گفتیم که کسانی که قصد خرید طلای نو دارند باید مبالغی را به‌عنوان اجرت، سود فروشنده و مالیات بپردازند که در زمان فروش از قیمت خرید آنها کسر خواهد شد. اما قیمت طلای دست دوم به مراتب از قیمت طلای نو پایین‌تر است. چون در زمان خرید طلای دست دوم دیگر خبری از هزینه‌های اضافی همچون مالیات بر ارزش افزوده و اجرت و غیره وجود ندارد. خرید طلای بدون کارمزد هم از نظر اقتصادی مقرون‌به‌صرفه‌تر از طلای نو است. البته این موارد فقط برای زمانی اهمیت دارد که شما به چشم سرمایه‌گذاری به خرید طلا نگاه می‌کنید. اگر زیبائی و خاص بودن زیورآلات طلا برایتان مهم‌تر از قیمت و ارزش آن است، پیشنهاد می‌کنیم به فروشگاه آنلاین گالری پرسته سر بزنید تا محصولات دست‌ساز ما که همگی با طلای ۱۸ عیار ساخته شده‌اند را ببینید.


برای اینکه با روش‌های سفارش آنلاین طلا و پرداخت هزینه آشنا شوید، می‌توانید به صفحه نحوه سفارش و پرداخت این وب‌سایت مراجعه کنید. اگر در مورد تعویض یا پس دادن طلای خریداری شده سوالی دارید، می‌توانید به صفحه تعویض و بازگشت کالا مراجعه کنید. اگر پاسخ سوال شما در آنجا نبود، از طریق صفحه تماس با ما از گروه پشتیبانی گالری پرسته کمک بگیرید.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.