قیمت روز طلا: 3,900,000 تومان

ما به شما گارانتی همیشگی، امکان عودت 7 روزه و تعویض 90 روزه و ارسال رایگان را هدیه می‌دهیم

02126606749

سنگ کوبیک زیرکونیا چیست و چه تفاوتی با الماس دارد؟

0

کوبیک زیرکونیا (Cubic Zirconia) سنگی شبیه الماس است که توسط انسان ساخته می‌شود. این سنگ شفاف، وضوح عالی دارد و تقریباً همیشه بی‌عیب و نقص است. به همین خاطر آن را «شبه الماس» می‌خوانند.

از آنجا که کوبیک‌زیرکونیا در محیط آزمایشگاهی ساخته و تولید می‌شود، قیمت بسیار پایین‌تری نسبت به الماس دارد. همین امر سبب شده در صنعت ساخت طلا و جواهر بسیار مورد استقبال طراحان و مشتری‌ها قرار بگیرد. از این رو در این مطب می‌خواهیم در مورد همه‌ی ویژگی‌های این سنگ و تفاوت آن با الماس توضیح دهیم. با بلاگ گالری پرسته همراه باشید.

کوبیک زیرکونیا چیست؟

کیوبیک زیرکونیا یا Cubic zirconia (که با علامت اختصاری  CZ در علم شیمی شناخته می‌شود) به دلیل درخشش و شفافیت بلورینی که دارد بسیار به الماس شباهت دارد. اما این کریستال یک ماده کریستالی مصنوعی شده (ساخته شده توسط انسان) است که بی‌رنگ، سخت و بی‌عیب و نقص است.

حتما می‌دانید که الماس یک کریستال شفاف است که از کربن خالص تشکیل شده و در واقع می‌توان به جرات گفت سخت‌ترین ماده طبیعی است که روی کره زمین یافت می‌شود. این سنگ قیمتی بسیار گرانبها و ارزشمند است و به دلیل سختی و سطح بالای پراکندگی و انتشار نور قرن‌های مدیدی است که یک سنگ جواهر با ارزش به شمار می‌رود. اما به نظر می‌رسد کوبیک زیرکونیا یا زیرکونیای مکعبی سنگی بسیار شبیه الماس باشد و یک جایگزین مناسب برای الماس به شمار رود. زیرکونیای مکعب را می‌توان برای شبیه‌سازی به رنگ‌های متنوع یک الماس در رنگ‌های مختلف ساخت.

بعضی اوقات، مردم کوبیک‌زیرکونیا را به اشتباه زیرکونیوم مکعب می‌نامند. زیرکونیوم یک عنصر شیمیایی متفاوت دارد و فلزی به رنگ سفید نقره‌ای است. این عنصر به شکل پودری خود با استفاده از سایر عناصر برای ایجاد زیرکونیای مکعب استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید: هرآنچه باید درباره انواع الماس و برش‌های آن بدانید

کوبیک زیرکونیا چه انواعی دارد؟

کیوبیک زیرکونیا برای شبیه‌سازی به الماس در رنگ‌های مختلف وجود دارد. این رنگ‌ها با استفاده از اکسیدهای مختلف در فرآیند تولید ایجاد می‌شوند.

سنگ CZ تقریباً همیشه بی‌رنگ، برای شبیه شدن به درجه رنگ الماس D ایجاد می‌شود. گاهی اوقات، تولید کنندگان کوبیک‌زیرکونیا رنگی نیز ایجاد می کنند. CZ صورتی رنگ که با نام تجاری یخ صورتی نیز شناخته می‌شود، در صنعت جواهرات بسیار محبوب است. سایر رنگ‌های رایج CZ شامل سبز، سیاه، آبی، نارنجی و قرمز است.

زیرکونیا مکعبی چگونه ساخته می‌شود؟

تولید کوبیک زیرکونیا در سال ۱۹۷۶ به دلیل برخورداری از خصوصیات الماس مانند هزینه کم و دوام کلی شروع شد. زیرکونیا مکعبی یک ماده معدنی خاص است که به عنوان سنگی که مشابه الماس است مورد استفاده قرار می‌گیرد و به طور گسترده‌ای توسط انسان ساخته می‌شود.

بلورهای زیرکونیای مکعبیبا ذوب پودر زیرکونیوم و دی اکسید زیرکونیوم در کنار هم و گرم کردن آنها تا ۲۷۵۰ درجه سانتیگراد ساخته می‌شود. زیرکونیا مکعبی یک سنگ کاملاً بی نقص ساخته دست بشر بوده و عاری از هر گونه عیب و نقصی و رگه یا ناخالصی است.

ویژگی‌های زیرکونیای مکعبی چیست؟

زیرکونیا مکعبی واقعی نیست و الماس هم نیست؛ اگرچه برای چشم غیر مسلح درک و پی بردن به تفاوت بین یک سنگ زیرکونیا مکعبی و یک الماس دشوار است. این سنگ به اندازه الماس درخشان است اما از طرفی بسیار مقرون به صرفه تر به حساب می‌آید. زیرکونیای مکعبی تقریباً به اندازه الماس در مقیاس سختیMohs  سخت است. درجه سختی زیرکونیا ۸.۵ و الماس ۱۰ است. زیرکونیا هم مانند الماس در همان شکل‌ها و نقوش الماس برش خورده می‌شود.

بیشتر بخوانید: انواع سنگ های قیمتی و خواص آنها را بشناسید

قیمت کوبیک زیرکونیا چقدر است؟

زیرکونیا مکعبی در مقایسه با الماس بسیار مقرون به صرفه است. با این حال، امروزه این سنگ ها می‌توانند از کیفیت بسیار بالا و همین طور قیمت بالایی برخوردار باشند. برای تعیین قیمت زیرکونیا مکعبی، اول باید بدانید وزن قیراط چقدر است. قیمت زیرکونیا مکعبی به اندازه الماس بالا نیست اما می‌تواند نسبتا گران باشد.

مانند هر چیز، دیگری، برخی از سنگ‌های زیرکونیا مکعبی بهتر از سایرین است و تنها راه واقعی که برای تشخیص کیفیت انواع بهتر آن، از طریق ذره بین جواهرات است.

تفاوت کوبیک زیرکونیا با الماس چیست؟

زیرکونیا مکعبی الماس نیست اما به نظر می‌رسد شبیه الماس بوده و بسیاری از ویژگی‌های نظیر الماس را داشته باشد. بسیاری از افراد نمی‌توانند به تفاوت بین الماس و زیرکونیای مکعب پی ببرند؛ مگر در این صورت که چشم آموزش دیده یا ابزار خاصی داشته باشند.

به طور کل، زیرکونیا مکعبی یکی از جواهرات ارزان قیمت و ساخت انسان در کارخانه است و در جایی استفاده می‌شود که الماس به عنوان یک ماده طبیعی بسیار گران تمام می‌شود.

کیوبیک زیرکونیا بر خلاف الماس مصنوعی یک بدل شبیه‌سازی شده از الماس است. در واقع کوبیک‌زیرکونیا به طور ظاهری کاملاً مشابه الماس است اما در دیگر خصوصیات شباهتی کمی با الماس دارد. به این خاطر که سنگ الماس از عنصر کربن به دست می‌آید اما سنگ زیرکونیای مکعبی از اکسید زیرکونیم ساخته می‌شود.

بیشتر بخوانید: آیا سنگ ماه تولدتان را می‌شناسید؟

چگونه زیرکونیا مکعبی را از الماس تشخیص دهیم؟

روش‌هایی که برای تمایز زیرکونیا مکعبی از الماس وجود دارد که به شرح زیر است:

– رسانایی حرارتی: الماس‌ها هادی یا رسانای حرارتی هستند یعنی گرما را از خود عبور می‌دهند در حالی است که زیرکونیا مکعبی یک ماده عایق حرارت است. این همان عاملی است که باعث می‌شود الماس در کنار زیرکونیای مکعبی با ابزارهای ویژه ایستادگی داشته باشد.

– سختی: الماس دارای رتبه سختی ۱۰ و زیرکونیا مکعبی دارای رتبه سختی ۸ در مقیاس سختی موهس است.

– تراکم: زیرکونیا مکعب ۱.۷ برابر از الماس متراکم‌تر است.

– شاخص انکسار: الماس دارای ضریب شکست۲.۴۲ است اما در مقابل زیرکونیای مکعب شاخص ۲.۱۵-۲.۱۸ دارد.

– برش: الماس‌ها معمولاً متفاوت از سنگ‌های قیمتی زیرکونیا مکعبی برش می‌خورند. چندین شکل متفاوت برای برش الماس برش وجود دارد که شامل برش‌های گرد، پرنسس، زمرد، آشر، مارکیز، رادیانت یا درخشان، بیضی، گلابی، قلب و کوسنی یا کاشن هستند.

– پراکندگی: پراکندگی الماس ۰.۰۴۴ است اما زیرکونیا مکعبی پراکندگی ۰.۰۵۸-۰.۰۶۶ دارد

– رنگ: زیرکونیا مکعبی درجه معادل “D” عالی در مقیاس درجه‌بندی الماس دارد اما علاوه بر این، به رنگ‌های دیگری مانند سبز، نارنجی و صورتی و غیره نیز وجود دارد. از طرف دیگر، بیشتر الماس‌ها دارای رنگ قهوه‌ای یا زرد هستند و فقط نادرترین الماس‌ها هستند که واقعا بی‌رنگ هستند.

کلام آخر

در این مطلب به طور کامل توضیح دادیم که کیوبیک زیرکونیا که با نام زیرکون مکعبی نیز شناخته می‌شود، مشابه الماس با همان درخشش و شفافیت بلورین است. اما برخلاف الماس، توسط انسان ساخته می‌شود. این ماده حاصل ترکیب ماده بلورین بی‌رنگ، سخت و بدون نقص است که می‌توان آن را مشابه رنگ‌های الماس در رنگ‌های متفاوت تولید کرد.

همچنین گفتیم که سنگ‌های کوبیک زیرکونیا با وجود داشتن عملکردی مشابه انواع الماس، از نظر اقتصادی بسیار مقرون‌به‌صرفه هستند. به همین خاطر به یکی از پرکاربردترین سنگ‌ها در صنعت جواهر سازی تبدیل شده است.

 

برای اینکه با روش‌های سفارش آنلاین طلا و پرداخت هزینه آشنا شوید، می‌توانید به صفحه نحوه سفارش و پرداخت این وب‌سایت مراجعه کنید. اگر در مورد تعویض یا پس دادن طلای خریداری شده سوالی دارید، می‌توانید به صفحه تعویض و بازگشت کالا مراجعه کنید. اگر پاسخ سوال شما در آنجا نبود، از طریق صفحه تماس با ما از گروه پشتیبانی گالری پرسته کمک بگیرید.

منبع: jewelryinfoplace

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.