قیمت روز طلا: 3,900,000 تومان

ما به شما گارانتی همیشگی، امکان عودت 7 روزه و تعویض 90 روزه و ارسال رایگان را هدیه می‌دهیم

02126606749

نکاتی که قبل از خرید زیوآلات نقره باید بدانید

0

خرید زیورآلات نقره به خاطر بهای کمتری که نسبت به طلا دارند، از محبوبیت بیشتری میان برخی از مردم برخوردار است. مصنوعات نقره در طرح‌های گوناگون ساخته و عرضه می‌شوند و دوام و استحکام بالایی هم دارند. پیش از خرید نقره بهتر است نکاتی را مدنظر داشته باشید که در زیر به تعدادی از آنها اشاره کرده‌ایم. با بلاگ گالری پرسته همراه باشید.

نگاهی کوتاه به زیورآلات نقره

نقره همانند طلا یکی از فلزهای ارزشمندی است که برای ساخت جواهرات و زیورآلات به وفور از آن استفاده می‌شود. نقره نیز همانند طلا بسیار نرم است و نمی‌توان آن را به صورت خالص استفاده کرد بنابراین باید با فلزات دیگر ترکیب شود. اصولاً مس را با نقره ترکیب می‌کنند تا از آن آلیاژ بسازند. چون قرن‌ها تجربه نقره‌سازی نشان داده که بهترین فلز همراه نقره مس است که علاوه بر افزایش سختی و ماندگاری آن، رنگ نقره را تغییر نمی‌دهد.

فلز نقره مرسوم در جواهرسازی نقره استرلینگ نام دارد و آلیاژی از ۹۲.۵ درصد نقره و ۷.۵ درصد مس است. نقره استرلینگ نقره استاندارد جواهرسازی است و بیشتر زیورآلات نقره با این آلیاژ تولید می‌شوند. نقره استرلینگ در جواهرسازی برای افزایش درخشندگی معمولاً با لایه نازکی از نقره ۹۹۹ عیار روکش می‌شود، گاهی هم از روکش رودیم یا طلا استفاده می‌شود. رایج‌ترین کدگذاری بر روی نقره استرلینگ ۹۲۵ و Stg. است.

آلیاژ نقره سکه شامل ۹۰٪ نقره و ۱۰٪ مس است که عدد ۹۰۰ بر روی آن انگ می‌شود. از این آلیاژ در ساخت سکه استفاده نمی‌شده است اما به این دلیل که زمانی از بقایای سکه‌های قدیمی ساخته می‌شد، این نام بر روی آن نهاده شده است.

نقره‌ی هیل ترایب معمولاً خلوص ۹۹.۹ درصدی دارد. رایج ترین کدگذاری بر روی این فلز FS ۹۹۹ یا فقط ۹۹۹ است.

ویژگی‌ها و کاربردهای نقره

نقره به صورت خالص بسیار براق، نرم و شکننده است. بعد از انجام عمل پرداخت روی نقره، می‌توانیم شاهد بازتاب ۹۵ درصدی نور از سطح این فلز باشیم. به همین خاطر از نقره در صنایع مختلف و ساخت انواع آینه و تلسکوپ استفاده می‌شود. نقره در بین فلزات موجود بیشترین میزان رسانایی در زمینه الکتریسیته و حرارت را دارد. همچنین خاصیت چکش‌خواری آن بعد طلا در مقام دوم قرار دارد. بنا به دلایل ذکر شده یکی از مصارف بسیار این فلز در صنایع هوافضاست.

نقره در هوا اکسیده نمی‌شود. با این حال با سولفید هیدروژن موجود در هوا واکنش نشان می‌دهد. به دلیل تشکیل سولفید نقره است که روی سطح آن لکه ایجاد می‌شود. از این رو محصولات نقره‌ای به تمیز کردن‌های منظم نیاز دارند.

به طور کلی باید بدانید که یشترین مصرف نقره به ترتیب در بخش صنعت (به ویژه صنایع الکترونیک)، ساخت جواهرات و لوازم تزئینی، تولید سکه و مدال، عکاسی و ساخت ظروف و لوازم غذاخوری است.

نقره اصل جنس نرم و صافی دارد و به صورت یک ­دست است؛ اما برعکس آن نقره‌های تقلبی به شکل پوسته‌پوسته شده هستند و جنس نرمی هم ندارد. همچنین یکی از خصوصیات نقره اصل این است که بعد از گذشت زمان، رنگ آن تیره می‌شود. نقره می‌تواند ۹۵% از نوری که به آن تابیده می‌شود را بازتاب دهد.

تولید جهانی نقره در سال ۲۰۱۰ بیش از ۲۲ هزار تن بوده که بیشتر از ۵ برابر تولید طلاست. مکزیک با ۴۵۰۰ تن بزرگترین تولیدکننده نقره جهان است و پرو و چین با اختلاف کمی پس از آن قرار می‌گیرند.

کیفیت و عیار نقره

عیار نقره خالص ۹۹۹ است که این عیار نشان می دهد ۹۹.۹ درصد نقره  خالص است و ۰.۱ درصد ناخالص است. نقره هم مانند طلا چون که بسیار فلز نرمی است با این عیار در زیورآلات استفاده نمی‌شود و با فلزات دیگری مانند مس ترکیب می شود تا شکل مورد نظر را به خود بگیرد.

اگر به جواهرات نقره‌ای که خریداری کرده باشید یا دارید نگاه کنید حتماً متوجه یک عدد شده‌اید که روی نقره حک شده است. عددی که اغلب بر روی جواهرات نقره حک می‌شود عدد ۹۲۵ است. البته در نقره‌های دست‌ساز ایرانی عدد ۹۵۰ یا ۹۹۹ هم گاهی اوقات مشاهده می‌شود.

عیار ۹۲۵ در اصل عدد ۹۲٫۵ است و به این معناست که ۹۲٫۵ درصد از فلز به کار رفته در ساخت جواهر از جنس نقره است و ۷٫۵ درصد باقی مانده از فلزات دیگر است. در ایران نقره‌های دست‌ساز با عیار ۹۵۰ (۹۵ درصد) هم ساخته می‌شوند که از نظر کیفیت و قیمت کمی از نقره‌های ۹۲۵ بهتر هستند.

در کشورهای مختلف عیار نقره متفاوت است که در زیر به تعدادی از آنها اشاره کرده‌ایم:

  • بریتانیا (انگلیس): ۹۵۸
  • فرانسه: ۹۵۰
  • روسی: ۹۴۷ / ۸۷۵
  • استرلینگ: ۹۲۵
  • اسکاندیناوی: ۸۳۰
  • آلمان: ۸۰۰

تفاوت نقره با طلا سفید و پلاتین

نقره، پلاتین و طلای سفید هر سه سفید و درخشان هستند و ممکن است با هم اشتباه گرفته شوند. اما واقعیت این است که این فلزها با هم بسیار متفاوتند و می‌توان با برخی نشان‌ها تفاوت آنها را تشخیص داد. در زیر این تفاوت‌ها را برایتان نوشته‌ایم:

تفاوت نقره با طلا سفید

طلای سفید و نقره از لحاظ ظاهری شبیه هم هستند اما تفاوت‌های زیادی با یکدیگر دارند که در زیر برایتان نوشته‌ایم:

  • طلای سفید آلیاژی ترکیبی از طلای زرد و سایر فلزات است. اما نقره یک عنصر خالص است.
  • طلای سفید نسبت به نقره نسبت به خراش و زنگ زدگی مقاومت بیشتری دارد.
  • طلای سفید خاصیت چکش‌خواری بیشتری دارد و راحت‌تر از نقره می‌توان روی آن حکاکی کرد.
  • ته‌رنگ نقره بیشتر مایل به خاکستری است در حالی که رنگ طلای سفید ممکن است کمی به زردی یا خاکستری بزند.
  • جواهرات ساخته شده از نقره می‌توانند تا ۹۹.۹% درصد خلوص داشته باشند در حالی که بیشترین درصد خلوص طلای سفید ۷۵% یا همان ۱۸ عیار است.

تفاوت نقره با پلاتین

پلاتین و نقره از لحاظ ظاهری شبیه هم هستند اما تفاوت‌هایی با هم دارند که در زیر برایتان نوشته‌ایم:

  • پلاتین حدود ۳۰ درصد از نقره سنگین‌تر است.
  • آلیاژ مورد استفاده در نقره، آلیاژ استرلینگ معروف به ۹۲۵ است. اما روی زیورآلات پلاتین کد ۸۵۰، ۶۰۰ یا ۹۵۰ در کنار نشان PLAT یا PT حک می‌شود.
  • پلاتین در مقایسه با نقره مقاومت بیشتری نسبت به کدر شدن دارد.
  • پلاتین بسیار کمیاب‌تر از نقره است.
  • نقره در برابر حرارت تغییر رنگ می‌دهد اما پلاتین مقاونت بیشتری نسبت به حرارت دارد و رنگش تغییر نمی‌کند.

نکاتی که برای خرید نقره باید بدانید

برای خرید نقره بهتر است نکاتی را مدنظر داشته باشید که در زیر به تعدادی از آنها اشاره کرده‌ایم.

– زیورآلات نقره با عیار بالا بخرید

زیورآلات از جنس نقره استرلینگ با کد .۹۲۵ یا ۹۲۵ مهر می‌شوند که نشان می‌دهد در ساخت آنها از ۹۲.۵ درصد نقره خالص استفاده شده است. هر مصنوعی که کمتر از این مقدار نقره در خود داشته باشد، نمی‌تواند رنگ طبیعی نقره را حفظ کند. اگر کد جواهرات نقره روی آنها حک نشده یا معلوم نیست، از فروشنده بپرسید از نقره چند درصد در ساخت محصول موردنظر شما استفاده شده است.

در راهنمای خرید نقره باید یادآوری کنیم که پیش از پرداخت پول، حتما همه‌ی بخش‌های نقره را چک کنید و مطمئن شوید که ایراد، ترک، خوردگی یا شکستگی ندارد. اگر محصول موردنظرتان گوشواره، دستبند طلا یا گردنبند است از سالم بودن قفل آن مطمئن شوید.

– جواهرات نقره متناسب با استایل خود خریداری کنید

جواهرات نقره نیز همانند مصنوعات طلا در طرح‌های گوناگونی عرضه می‌شود. بنابراین بهتر است پیش از خرید حتما رنگ و طرح لباس‌های خود را مدنظر داشته باشید تا زیورآلاتی بخرید که با تیپ و استایلتان هم‌خوانی کامل دارد. اگر نقره را برای استفاده روزمره و به عنوان جواهرات دم‌دستی می‌خواهید استفاده کنید، بهتر است مدل‌های ساده و کلاسیک بخرید. به طور مثال، گردنبندهای زنجیری، گوشواره‌های حلقه‌ای یا دستبند النگویی. این مدل‌ها کمتر پیش می‌آید که به لباس یا مو گیر کنند و در نتیجه عمر و دوام بیشتری خواهند داشت.

اگر می‌خواهید با جواهرات، به لباس‌های خود جلوه‌ی رنگی ببخشید، بهتر است سراغ زیورآلاتی بروید که سنگ‌های آنتیک و رنگی دارند. مثلا گردنبندهای آویز در هر اندازه‌ای که باشند، گزینه‌های خوبی بشمار می‌روند. همچنین می‌توانید از قطعه‌های سنگی زیبا که در میان پایه‌های نقره جا داده شده‌اند هم استفاده کنید.

– زیورآلات قابل تغییر را خریداری کنید

اگر بودجه شما اجازه می‌دهد، جواهراتی بخرید که قابلیت تغییر شکل دادن دارند. با داشتن این جواهرات می‌توانید چندین مدل نقره را با یک بار خرید کردن در اختیار داشته باشید. به طور مثال، می‌توانید یک زنجیر نقره بخرید و برای آن چندین آویز گوناگون خریداری کنید. این آویزها می‌توانند در رنگ‌ها، طرح‌ها و اندازه‌های گوناگون باشند. به این ترتیب این امکان را دارید تا با توجه به لباس و تیپتان، جواهرات نقره خود را عوض کنید.

یا مثلا می‌توانید چندین انگشتر باریک را همزمان با هم بدست کنید. یا یک رینگ نقره ساده را در کنار انگشتر نگین‌دار استفاده کنید. به این صورت چندین انگشتر طلا در اختیار دارید که بنا بر موقعیت‌های مختلف می‌توانید از جلوه آنها بهره بگیرید.

دستبندهایی که زنجیر قفلی دارند، این امکان را به فرد می‌دهند تا آویزهای قفل‌دار متعدد و متنوعی را از هر کدام از حلقه‌های زنجیر آویزان کند. به این ترتیب شما با خرید آویزهای متنوع، علاوه بر داشتن یک دستبند ساده، می‌توانید مدل‌های متنوعی از دستبند برای خودتان بسازید.

با خرید زیورآلات تغییرپذیر شاید در ابتدا پول بیشتری هزینه کنید، اما این کار به صورت کلی برایتان مفیدتر است زیرا با یک تیر چند نشان زده‌اید.

آیا نقره اصل سیاه می‌شود

نقره ممکن است خیلی سریع سیاه و کدر شود. پس از پیدا کردن گزینه دلخواه و بعد از خرید، حتما یک تمیزکننده‌ی مناسب نقره هم بخرید تا همیشه آن را روشن و براق نگهدارید.

نقره‌ی خالص اساساً نرم است و به راحتی شکل و شمایل آن عوض می‌شود. بنابراین آن را با سایر فلزات مانند مس ترکیب می‌کنند تا آماده‌ی ساخت جواهرات و زیورآلات شود. به طور کلی، عیار زیورآلات و محصولات نقره با عدد ۹۲۵ نمایش داده می‌شود. این عدد بیانگر نقره اصل (با کیفیت بالا) است.

با اینکه نقره‌ی خالص در محیط و دمای معمولی تیره نمی‌شود ولی مس موجود در نقره عیار ۹۲۵، با نمک و گوگرد معلق در هوا ترکیب و باعث تیرگی این فلز می‌شود. وقتی که زیورآلات نقره با مواد شیمیایی شوینده و محصولات آرایشی و بهداشتی همانند سفیدکننده یا رنگ مو در تماس مستقیم باشد سریعتر از حالت معمول سیاه و کدر می‌شود. حتی عرق طبیعی بدن انسان نیز می‌تواند سبب سیاهی نقره شود.

اما نگران نباشید، خبر خوب این است که اگر نقره دارای لکه‌های تیره و زرد شده باشد هم باز با یک شست‌وشوی ساده با آب می‌توان آن را مانند روز اول درخشان و براق کرد.

قیمت زیورآلات نقره و اجرت ساخت نقره

قیمت زیورآلات نقره براساس قیمت جهانی تعیین می‌شود و عیار استاندارد برای ساخت زیورآلات نقره ۸۴ درصد است که اداره استاندارد آن را تعیین می‌کند و برای زیورآلات نقره ای که در خارج از کشور ساخته می‌شود ۹۲.۵ درصد است.

اجرت ساخت نقره در واقع هزینه‌ای است که طراح یا سازنده‌ی زیورآلات نقره برای ساخت و طراحی آن از مشتری دریافت می‌کند و به قیمت خام یک گرم نقره اضافه می‌شود. جواهرات نقره اجرت ساخت‌های متفاوتی دارند. هر چه مدل زیور نقره به‌روزتر و جدیدتر باشد و مراحل ساخت آن پیچیده‌تر باشد، اجرت آن بیشتر است. در واقع، هزینه‌ی اجرت ساخت بر اساس روش طراحی، تراشکاری و سنگ‌های قیمتی که در نقره به کار رفته تعیین می‌شود.

بیشتر بخوانید: اجرت ساخت طلا و درصد آن چگونه محاسبه می‌شود؟

از کجا زیورآلات نقره بخریم

زیورآلات و جواهرات نقره را می‌توانید از فروشگاه‌های معمولی، طلافروشی یا نقره‌فروشی خریداری کنید. اما حتما موقع خرید از فروشنده فاکتور خرید بگیرید تا علاوه بر آگاهی از وزن و ارزش و عیار نقره، برگه‌ای معتبر برای فروش یا تعویض آن در دست داشته باشید. اگر قصد خرید نقره از فروشگاه‌های آنلاین را دارید، حتما از قابل اعتماد بودن فروشگاه مطمئن شوید.

کلام آخر

خرید زیورآلات نقره بسیار مرسوم است. چون نقره یکی از انواع جواهرآلات مصرفی است که مثل طلا طرفداران زیادی دارد. نقره نیز همانند طلا بسیار نرم است و به‌سرعت آسیب می‌بیند از این رو آن را معمولاً با فلز مس ترکیب می‌کنند تا استحکام لازم را پیدا کند. درجـه خلوص نقره را با واحدهایی از هزار قسمت می‌سنجند. نقره پس از مـدتی به‌خـاطـر اکسـیـدهای گوگرد موجود در هوا یا عرق بدن، دچار تیرگی می‌شود کـه بـاید آن را مجددا پرداخت کرد. اما طلا این مشکلات را ندارد. شما برای خرید انواع زیورآلات طلای دست‌ساز می‌توانید به فروشگاه آنلاین گالری پرسته در لینک‌های زیر سر بزنید.


منبع: jewelrynotes

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.