قیمت روز طلا: 3,580,000 تومان

ما به شما گارانتی همیشگی، امکان عودت 7 روزه و تعویض 90 روزه و ارسال رایگان را هدیه می‌دهیم

02126606749

چگونه یاقوت کبود اصل را تشخیص دهیم؟

0

تشخیص یاقوت کبود اصل

برای تشخیص یاقوت کبود اصل باید نزد متخصص این کار بروید. اما خودتان در خانه هم می‌توانید تا حدی از اصل یا فیک بودن یاقوت آبی‌رنگ مطمئن شوید.

یاقوت کبود یکی از سنگهای قیمتی است که معمولا با رنگ آبی شناخته می‌شود. اما علاوه‌بر رنگ آبی، این سنگ در سایر رنگها مانند قرمز، زرد، نارنجی و سبز هم دیده شده است. این سنگِ بسیار با ارزش یکی از منابعی است که به‌طور طبیعی در زیر زمین یا حتی آبها وجود دارد.

امروزه دانشمندان زیادی سعی کرده‌اند که یاقوت کبود مصنوعی را در آزمایشگاه بسازند. اگر در حال شناسایی یک یاقوت کبود اصل هستید پس به دنبال نقص و فرورفتگی‌های طبیعی آن باشید. همچنین برای بررسی واقعی بودن آن میتوانید تست تنفس را انجام دهید. از دیگر راه‌های شناسایی یاقوت کبود اصل از نوع تقلبی‌اش، یافتن حبابهای هوا، امتحان آزمایش خراش دادن و زیر نور قرار دادن است.

اما حتما می‌دانید که مطمئن‌ترین راه مشورت با یک فرد متخصص است. پس سعی کنید هر وقت با این افراد در ارتباط هستید کمی درمورد سنگها اطلاعات مفیدی دریافت کنید تا آنها را بهتر بشناسید. در ادامه چند راهکار ساده برای تشخیص یاقوت کبود اصل را در اختیار شما میگذاریم.

تشخیص یاقوت کبود اصل

به دنبال نشانه‌های یاقوت واقعی باشید

  • سعی کنید عیب و نقص‌های طبیعی سنگ را بیابید. برای نتیجه سریع و بهتر میتوانید از ذره‌بین‌های قوی مخصوص همین کار که بزرگ‌نمایی ۱۰ برابر دارند استفاده کنید. یاقوت کبود طبیعی در ساختارش از ماده‌های ریز دیگری نیز تشکیل میشود. پس با ذره‌بین به دنبال لکه و نقطه‌های کوچک روی سطح آن بگردیدکه میتواند بهترین نشانه برای تشخیص نوع اصل آن باشد.
  • دقت کنید که در مدلهای شبیه‌سازی شده در آزمایشگاه و همچنین در بعضی از یاقوت‌های کبود طبیعی این لکه و نقص‌ها وجود ندارند، اما اگر با آنها مواجه شدید، نشانه‌ی اصل بودن یاقوت کبود است.
  • تست تنفس را انجام دهید. یاقوت خود را برداشته و هنگام بازدم آن را جلوی دهان خود بگیرید تا بخار کند. سپس از همان لحظه مدت زمانی که بخار تشکیل می‌شود تا زمانی که محو می‌شود را حساب کنید. معمولا در سنگهای اصل تا ۱ یا ۲ ثانیه بخار محو می‌شوند در حالیکه سنگهای مصنوعی به مدت ۵ ثانیه بخار را روی خود نگه می‌دارند.
خرید از گالری پرسته: گردنبند سنگی زنانه
  • گواهی یاقوت خود را دریافت کنید. کسانی که در زمینه سنگ‌شناسی متخصص و خبره هستند این امکان را دارند که به کمک تجهیزات پیشرفته مانند ذره‌بین‌های مخصوص نوع سنگ را مشخص کنند. آنها پس از بررسی یافته‌های خودشان را در قالب یک گواهی در اختیار شما می‌گذارند.
  • پیشنهاد می‌کنیم اگر یاقوت کبود قدیمی از خاندانتان به شما ارث رسیده است با مراجعه به جواهر فروشی‌های معتبر گواهی آن را دریافت کنید تا هنگام فروش به راحتی با قیمت واقعی‌اش معامله کنید.

 

تشخیص یاقوت کبود اصل

لکه‌های ساختگی در یاقوت کبود جعلی را بشناسید

  • حباب‌های هوا را چک کنید. جالب است بدانید که یاقوت‌های کبود مصنوعی که در آزمایشگاه ساخته میشوند در واقع شیشه‌هایی هستند که در فرآیند شبیه‌سازی به یاقوت کبود تبدیل می‌شوند. بنابراین به دلیل همین جنس شیشه‌ای آنها پس از ساختن و شکل‌گیری، یک سری حباب‌های ریزی از هوا درون آنها باقی می‌ماند. پس اگر در داخل یاقوت کبود حباب هوا دیدید، آن جعلی است.
  • حتما برای انجام این کار یاقوت کبود را در زیر نور فراوان و با زاویه‌های مختلف بررسی کنید. چون ممکن است این حبابها فقط در یک زاویه خاص مشاهده شوند.
خرید از گالری پرسته: دستبند طلا
  • سعی کنید روی آنها را خش بیاندازید. اگر شما دو قطعه یاقوت کبود دارید که میدانید یکی از آنها اصل است، به کمک یاقوت کبود اصل تلاش کنید روی قطعه دیگری را بخراشید. همیشه سنگهای که استحکام یکسانی دارند نمی‌توانند به دیگری آسیب برسانند. پس اگر خش ایجاد شد متوجه میشوید که آن جعلی بوده و یا از کیفیت پایینی برخوردار است. همچنین اگر هیچ تغییری رخ نداد یعنی هر دو آنها یاقوت کبود اصل بوده‌اند.
  • در این آزمایش احتیاط کنید، زیرا اگر هر کدام از آنها یاقوت کبود مصنوعی باشد به آن آسیب جدی وارد میشود.
  • به میزان بازتاب و درخشش سنگها دقت کنید. به اتاق تاریکی بروید و بالای سنگها چراغ قوه را روشن کنید. اگر یاقوت کبود شما اصل باشد تنها نوری که از آن منعکس میشود به رنگ خود سنگ است. اما اگر آن جعلی باشد به دلیل اینکه از جنس شیشه ساخته شده است رنگهای زیادی را بازتاب می‌دهد.

بیشتر بخوانید: چگونه یاقوت (روبی) اصل را تشخیص دهیم؟

تشخیص یاقوت کبود اصل

کیفیت یاقوت خود را تعیین کنید

  • به دنبال خطوط متقاطع روی آن باشید. بعضی یاقوت‌های کبود طبیعی از کیفیت بسیار پایینی برخوردار اند که حتی قابل فروش هم نیستند. یکی از راههایی که فروشنده برای فروختن این سنگهای بی‌کیفیت انجام میدهند این است که آنها را با سرب و شیشه پر می‌کنند. اگر هنگام مشاهده با ذره‌بین خطوط متقاطعی روی آن دیدید ممکن است یک یاقوت کبود واقعی باشد اما به احتمال زیاد بسیار کیفیت پایینی دارد.
  • درمورد اصل بودن سنگ از فروشنده سوال کنید. هنگام خرید یاقوت کبود به فروشگاه‌های معتبر مراجعه کرده و با آنها در مورد اصل بودن سنگ مشورت کنید. آنها وظیفه دارند که تمام اطلاعات درست را در اختیار مشتریان خود قرار دهند.
  • از اینکه درمورد سنگ از فروشنده سوال کنید نترسید! این حق قانونی شماست که قبل از هزینه کردن درمورد کالای مورد نظرتان اطلاعات کافی داشته باشید.
خرید از گالری پرسته: دستبند سنگی زنانه
  • گذشته یاقوت کبود را بپرسید. راههای مختلفی برای افزایش شفافیت و درخشنده شدن رنگ یاقوتها وجود دارد. درست که این اقدامها باعث میشود ظاهری آراسته و جذابی داشته باشند اما در واقعیت مقداری از کیفیت طبیعی آن را کاهش میدهند.
  • این اصلاحاتی که روی سنگ‌ها انجام می‌دهند دائمی نیستند. پس هنگام خرید از آنها و مدت زمانی که باقی می‌مانند سوال کنید.

سوالات رایج در مورد تشخیص یاقوت کبود اصل

  1. از کجا بفهمیم نگین سفایر (یاقوت کبود) اصل است؟
    یکی از راحت‌ترین روش‌های تشخیص سفایر اصل از فیک برای مردم عادی این است که ببینند سنگ حباب دارد یا خیر؟ اگر داشت یعنی مصنوعی است و در محیط آزمایشگاه ساخته شده است. چون سنگ طبیعی در خود حباب یا گاز ندارد.
  2. یاقوت کبود اصل شفاف است یا تیره؟
    سنگ یاقوت کبود اصل به هیچ عنوان شفاف نیست. اگر شفاف باشد احتمالا یاقوت روسی است که ارزش مادی چندانی ندارد.
  3. درجه سختی یاقوت کبود چند است؟
    یاقوت کبود یا سفایر بعد از الماس دومین سنگ قیمتیِ سخت جهان است. درجه سختی آن ۹ در مقیاس موس است.

 

 

الهه صالحی‌فر

منبع: wikihow

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.