قیمت روز طلا: 3,870,000 تومان

ما به شما گارانتی همیشگی، امکان عودت 7 روزه و تعویض 90 روزه و ارسال رایگان را هدیه می‌دهیم

02126606749

راهنمای خرید الماس شکلاتی و نکاتی که درباره آن باید بدانید

0

خرید الماس شکلاتی با خرید الماس‌های شفاف و درخشان تفاوت‌های بارزی دارد که ما در این مطلب به طور مفصل برایتان توضیح داده‌ایم.

احتمالاً در مورد الماس‌های قهوه‌ای، شامپاینی، کنیاکی و شکلاتی چیزهایی شنیده‌اید و شاید پیش خود پرسیده باشید که آیا این الماس‌ها واقعی هستند یا به طور مصنوعی این رنگی ساخته می‌شوند! برای اینکه همین اول خیالتان را راحت کنیم، باید بگوئیم که این الماس‌ها کاملاً طبیعی هستند.

با اینکه الماس برای همه‌ی ما تداعی کننده‌ی درخشش و شفافیت بالاست، اما این سنگ گران‌قیمت در انواع رنگ‌ها در طبیعت یافت می‌شود؛ که یکی از این رنگ‌ها خانواده‌ی قهوه‌ای است. الماس‌های قهوه‌ای جزو ارزان‌تر و مقرون به صرفه‌ترین الماس‌های رنگی در جهان هستند. اما این ارزانی دلیل نمی‌شود که شما فکر کنید در حال خرید سنگ بی ارزشی هستید. همچنین باید حواستان جمع باشد که در زمان خرید الماس شکلاتی یا دیگر الماس‌های قهوه‌ای، فروشنده سرتان کلاه نگذارد. چون فاکتورهای مختلفی برای خرید این سنگ قیمتی وجود دارد که در زمان خرید باید حتماً مدنظر داشته باشید. برای آشنائی با نکات خرید الماس قهوه‌ای تا انتهای مطلب با بلاگ گالری پرسته همراه باشید.

الماس قهوه‌ای چگونه شکل می‌گیرد؟

برای آشنایی کامل با الماس شکلاتی باید اول بدانید که الماس‌های قهوه‌ای چگونه شکل می‌گیرند. رنگ تیره و قهوه‌ای این الماس‌ها به دلیل وجود نیتروژن در طول فرایند شکل‌گیری این سنگ است. هر چه میزان نیتروژن بیشتر باشد، اشباع و خلوص رنگ قهوه‌ای الماس بیشتر خواهد شد و سنگ قهوه‌ای تیره‌تری پیدا خواهد کرد. در واقع فشار زمین به مدت طولانی باعث ایجاد فاصله بین اتم‌های اکسیژن و نیتروژن درون کربن موجود در سنگ می‌شود و رنگ آن را تغییر می‌دهد. این پروسه چندین میلیون سال به طول می‌انجامد. بیشترین الماس قهوه‌ای جهان در کشور استرلیا استخراج می‌شود. تخمین زده می‌شود الماس‌های قهوه‌ای استرالیا بیش از ۳ میلیارد سال سن دارند.

رنگ‌های شکلاتی، شامپاینی و کنیاکی از همه‌ی رنگ‌های قهوه‌ای الماس خوش‌رنگ‌تر هستند. از دیگر خانواده الماس‌های قهوه‌ای می‌توان به رنگ‌های عسلی، دارچینی و گل میخکی اشاره کرد. الماس شامپاینی سایه‌ای از رنگ زرد و الماس کنیاکی سایه‌ای از رنگ‌های قرمز و نارنجی در خود دارند.

بیشتر بخوانید: الماس شکلاتی چیست و چه ارزشی دارد؟

آیا الماس قهوه‌ای کمیاب است؟

خیر الماس‌های قهوه‌ای رایج‌ترین نوع الماس در جهان هستند که همیشه در دسترس قرار دارد. به همین خاطر است که قیمت این سنگ‌ها مناسب است. الماس‌های شکلاتی و قهوه‌ای به وفور در معدن Argyle استرلیا یافت می‌شوند و بخش عمده‌ی آنها برای صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برش دادن و پولیش کردن الماس شکلاتی و قهوه‌ای به دلیل ساختار بلورهایش آسان نیست. به همین خاطر است که بخش عمده‌ی این سنگ‌ها در صنایع مختلف استفاده می‌شود و بخش بسیار کوچکی از آن به صنعت جواهرسازی می‌رسد. اما اگر یک کارشناس خبره و ماهر الماس شکلاتی را برش دهد، این جواهر زیبا می‌تواند برای همیشه شکل و رنگ خود را حفظ کند.

الماس‌های شامپاینی، شکلاتی و کنیاکی چیستند؟

الماس‌های شامپاینی، شکلاتی و کنیاکی زیر مجموعه‌ی الماس قهوه‌ای هستند. در بالا گفتیم که الماس‌های قهوه‌ای خیلی در صنعت جواهرسازی مورد استفاده ندارند. بنابراین، برخی از جواهرسازان به دنبال یافتن راهکاری بودند تا این سنگ‌های قیمتی را وارد صنعت طلا و جواهر کنند. استراتژی موفق آنها هم این بود که نامی متناسب و البته جذاب برای رنگ‌های قهوه‌ای الماس پیدا کنند. همین این راهکار به ظاهر ساده اما هوشمندانه باعث بازارگرمی الماس‌های قهوه‌ای شد. به طوری که در حال حاضر حتی برخی از زوج‌ها برای حلقه‌های ازدواج خود الماس شکلاتی یا کنیاکی سفارش می‌دهند.

با اینکه برخی منتقدان این روش بازاریابی را گول زدن مصرف کننده می‌دانند، اما واقعیت این است که این نام‌ها دقیقاً به رنگ سنگ‌های الماس اشاره دارد. یعنی می‌توانید یک مجموعه‌ی بزرگ از الماس قهوه‌ای را به چندین زیرمجموعه‌ی کوچک‌تر با ویژگی‌های مشخص‌تری تبدیل کرد. به طور مثال، الماس شامپاینی دارای رنگ قهوه‌ای-زرد است و از نظر درجه رنگ هم در ردیف C1 یا C2 قرار می‌گیرد. الماس‌های قهوه‌ای به طور کلی دارای درجه‌های C1 تا C7 هستند.

– خرید الماس شامپاینی

الماس شامپاینی به نوعی الماس قهوه‌ای گفته می‌شود که رنگ قهوه‌ای آن رو به زردی می‌رود. یعنی سایه‌ای از رنگ زرد در آن دیده می‌شود. معدن Argyle استرالیا که معتبرترین معدن الماس‌های قهوه‌ای در جهان است توانست با استراتژی‌های خاص خود دیدگاه مردم نسبت به الماس‌های قهوه‌ای را عوض کند. یکی از این راهکارهای هم این بود که از محبوبیت و کلاس شامپاین در جوامع غربی برای نامگذاری سنگ‌هایی که رنگ زرد رو به قهوه‌ای داشتند استفاده کرد.

– خرید الماس کنیاکی

الماس کنیاکی هم نوع دیگری از الماس‌های قهوه‌ای است که رنگی عمیق‌تر و تیره‌تر از شامپاینی دارد. رنگ دوم این الماس‌ها نارنجی است.

– خرید الماس شکلاتی

الماس شکلاتی اولین بار در سال ۲۰۰۰ میلادی پا به عرصه‌ی صنعت جواهرات گذاشت. اسم شکلاتی به خاطر رنگ بسیار پررنگ و رنگ تیره‌ی این سنگ به آن داده شده. الماس شکلاتی محبوب‌ترین رنگ الماس‌های قهوه‌ای است و با استقبال زیادی از طرف مشتری‌ها طرف است. از این رنگ برای طراحی و ساخت انواع حلقه‌های ازدواج هم استفاده می‌شود. چون از منظر روانشناسی، رنگ قهوه‌ای نشان‌دهنده‌ی چیزهای مثبت، اعتماد، وقار، صداقت، خونگرمی و ثبات شخصیت است. بنابراین برای حلقه‌های ازدواج گزینه‌ی بسیار مناسبی به نظر می‌رسد.

چه فلزاتی با الماس شکلاتی بیشترین تناسب را دارند؟

در زمان خرید الماس شکلاتی باید توجه داشته باشید که طلای زرد و طلای رزگلد بیشترین تناسب را با این سنگ دارند. دلیلش هم این است که بهتر است پایه‌ی نگین از نظر رنگی خیلی با خود نگین (الماس شکلاتی) تفاوت و تضادی نداشته باشد. این همرنگی و شبیه هم بودن باعث می‌شود تا سنگ الماس شکلاتی بسیار بیشتر و بهتر جلوه‌گری کند. به طور مثال، وقتی قصد خرید حلقه‌ی ازدواج با نگین الماس شکلاتی دارید توصیه ما این است که رکاب انگشتر را به رنگ رزگلد و ترجیحاً مدلی را انتخاب کنید کنید که سنگ‌های الماس شفاف ریزی هم اطراف الماس قهوه‌ای کار شده باشد. به این ترتیب یک حلقه‌ی خاص و شیک خواهید داشت.

بهترین پایه برای الماس شکلاتی چیست؟

توجه داشته باشید که شاید پایه‌های نگین پر از جزئیات و کارشده برای الماس‌های رنگی و فانتری گزینه‌های خوبی باشند، اما پایه‌های ساده و مینیمالیستی کمک می‌کنند تا رنگ و شکل سنگ الماس شکلاتی بسیار بیشتر و بهتر دیده شود. البته پایه‌های توخالی (Halo) هم برای الماس‌های قهوه‌ای گزینه‌ی مناسبی هستند. چون وقتی سنگ قهوه‌ای که با نگین‌های شفاف احاطه شده باشد، خیلی بهتر رنگ و جلوه‌ی خاص خود را نشان می‌دهد.

وقتی که سطح انگشتر از تعدادی الماس ریز پوشیده شده باشد، پایه سنگفرشی (Pavé) نامیده می‌شود. این نام برای این انتخاب شده که سطح آن مانند یک تکه از خیابان با سنگ‌های گرانیتی فرش شده است. این نوع پایه هم برای الماس‌های قهوه‌ای گزینه‌ی مناسبی است.

برای الماس شامپاینی هم پایه‌ی سولیتر گزینه‌ی مناسبی است. سولیتر به این گونه است که فقط یک سنگ در مرکز آن قرار می‌گیرد. این مدل بسیار محبوب و رایج است و بیشتر روی سنگ و الماس تاکید دارد تا فلز. سولیتر اغلب با مدل چنگه‌ای همراه است. اما سولیترهایی هم هستند که به شکل پایه دیواره‌ای طراحی می‌شوند.

بیشتر بخوانید: پایه جواهر چیست و برای خرید آن باید چه نکاتی را در نظر بگیریم؟

الماس قهوه‌ای را چگونه می‌توان تشخیص داد؟

همانند هر نوع الماس دیگری، اصالت و کیفیت الماس قهوه‌ای هم بر اساس ۴cs تعیین می‌شود: تراش، رنگ، وضوح و قیراط. ما در مطلب هرآنچه باید درباره انواع الماس و برش‌های آن بدانید در مورد انواع مختلف الماس و روش‌های تشخیص الماس اصل برایتان توضیحات کاملی ارائه دادیم. اما در زیر روش‌های تشخیص الماس قهوه‌ای را نوشته‌ایم.

خرید الماس شکلاتی بر اساس رنگ

الماس‌های قهوه‌ای با سایه‌ها و تناژهای متفاوتی از قهوه‌ای در طبیعت یافت می‌شوند. اما هر چه رنگ قهوه‌ای سنگ بیشتر و عمیق‌تر باشد، ارزش و بهای بیشتری دارد. به طور کلی برای تشخیص بهترین رنگ الماس قهوه‌ای باید به خلوص، ته‌رنگ و تناژ رنگ توجه داشته باشد. ته‌رنگ در واقع همان رنگ اصلی سنگ است که در سنگ‌های رنگی اغلب ته‌رنگ دومی هم وجود دارد. به طور مثال، ته‌رنگ دوم الماس شامپاینی، سایه‌ای از زرد است.

تناژ هم به تیره یا روشن بودن رنگ مربوط است. به طور مثال، الماس شامپاینی تُن روشن دارد، این در حالی است که الماش شکلاتی دارای تیره‌ترین تُن رنگ قهوه‌ای است. بازهم یادآوری می‌کنیم که تناژ تیره‌تر الماس قهوه‌ای با ارزش‌ترین و گران‌قیمت‌ترین نوع در میان الماس‌های قهوه‌ای است. خلوص رنگ هم که از نامش مشخص است، به خلوص و میزان اشباع بودن رنگ مربوط است. هر چه میزان خلوص رنگ بیشتر باشد، ارزش و قیمت الماس هم بالاتر است.

برای الماس‌های قهوه‌ای، چندین درجه‌ی رنگی مختلف وجود دارد که در زیر برایتان نوشته‌ایم:

  • C1 – C2: رنگ شامپاینی روشن
  • C3 – C4: رنگ شامپاینی متوسط
  • C5 – C6: شامپاینی تیره
  • C7: قهوه‌ای تیره (کنیاکی و شکلاتی)

خرید الماس شکلاتی بر اساس وضوح

وقتی صحبت از سنگ‌های رنگی می‌شود، وضوح و شفافیت کمترین اهمیت را دارد. شفافیت معیار ارزش‌گذاری الماس‌های شفاف است و در مورد الماس قهوه‌ای خیلی مهم نیست. به این دلیل که رنگ سنگ می‌تواند هر نوع ایرادی را پنهان کند. هر چه میزان قهوه‌ای بودن الماس بیشتر باشد، خیلی بهتر می‌تواند ایرادات داخلی سنگ را پنهان کند.

خرید الماس شکلاتی بر اساس قیراط

وزن قیراط الماس هر چه قدر بیشتر باشد، قیمت و بهای آن بیشتر می‌شود. این مسأله در مورد تمام انواع و رنگ‌های الماس مصداق دارد. توجه داشته باشید که قیراط به وزن الماس مربوط است نه سایز آن. شما ممکن است الماسی با وزن زیر یک قیراط خریداری کنید اما از نظر ظاهری خیلی با سنگی سنگین‌تر فرقی نداشته باشد. اما قیمت این دو سنگ بدون شک با هم متفاوت خواهد بود. چون وزن الماس است که قیمت آن را مشخص می‌کند نه سایز آن.

خرید الماس شکلاتی بر اساس تراش / برش

تراش یا برش دادن الماس بیشتر در مورد سنگ‌های شفاف اهمیت دارد و در الماس‌های رنگی خیلی معیار مهمی نیست. چون نوع برش می‌تواند درخشش و بازتاب نوری الماس‌های شفاف را بیشتر کند. اما در الماس‌های شکلاتی و قهوه‌ای که درخشش ندارند، نوع تراش دادن خیلی مهم نیست. فقط در زمان خرید الماس شکلاتی توجه داشته باشید که این برش باید طوری باشد که خلوص رنگ الماس به خوبی نمایان شود.

قیمت الماس شکلاتی گران است یا ارزان؟

در ابتدای این مطلب هم گفتیم که الماس‌های قهوه‌ای جزو مقرون به صرفه‌ترین انواع الماس هستند. هر چه رنگ قهوه‌ای این سنگ تیره‌تر و عمیق‌تر باشد، ارزش و قیمت آن هم بیشتر خواهد بود. اما به طور کلی، الماس‌های قهوه‌ای بسیار ارزان‌تر از الماس‌های سفید و شفاف هستند.

کلام آخر

در این مطلب هرآنچه لازم است در مورد خرید الماس شکلاتی بدانید را برایتان توضیح داده‌ایم. برخلاف تصور برخی افراد، الماس‌های قهوه‌ای به صورت مصنوعی و در آزمایشگاه تولید نمی‌شوند، بلکه به طور کاملا طبیعی شکل می‌گیرند. رنگ‌های شامپاینی، کنیاکی یا شکلاتی آنها کاملاً طبیعی است و در اثر وجود نیتروژن شکل می‌گیرد. در حالی که اغلب الماس‌های قهوه‌ای ممکن است مات یا روشن باشند و حتی سایه‌ای از رنگ زرد در خود داشته باشد، الماس شکلاتی رنگی عمیق و تیره دارد. همین امر باعث محبوبیت بیشتر این رنگ در میان الماس‌های قهوه‌ای شده است.

برای اینکه با روش‌های سفارش آنلاین طلا و پرداخت هزینه آشنا شوید، می‌توانید به صفحه نحوه سفارش و پرداخت این وب‌سایت مراجعه کنید. اگر در مورد تعویض یا پس دادن طلای خریداری شده سوالی دارید، می‌توانید به صفحه تعویض و بازگشت کالا مراجعه کنید. اگر پاسخ سوال شما در آنجا نبود، از طریق صفحه تماس با ما از گروه پشتیبانی گالری پرسته کمک بگیرید.

منبع: jewelryshoppingguide

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.