قیمت روز طلا: 3,270,000 تومان

ما به شما گارانتی همیشگی، امکان عودت 7 روزه و تعویض 90 روزه و ارسال رایگان را هدیه می‌دهیم

02126606749

آشنایی با طلای هندی و نحوه تشخیص آن

0

طلای هندی که اغلب ما با رنگ زرد بسیار پررنگ و اندازه‌های بزرگ آنها را می‌شناسم، تاریخچه‌ی غنی و مدل‌های بسیار متنوعی دارد. سبک‌های مختلف طلا و جواهر هند ممکن است فقط توسط مردم یک بخش یا اهالی منطقه‌ای خاص مورد استفاده قرار بگیرند. یا در چندین استان مختلف استفاده شوند. به این معنی که طراحی طلا در شهرهای مختلف هند با هم فرق دارد.

تعیین ارزش طلاهای هندی پیچیده‌گی‌های خاص خود را دارند. قیمت طلاجات هندی هم بر اساس قدرت خرید مردم تعیین و مشخص می‌شود. یعنی در مناطق یا شهرهای اعیان‌نشین قیمت بالاتری دارد.

زنان هندی اغلب طلاهای کلاسیک استفاده می‌کنند. زیورآلات آنها هم علاوه بر گوشواره، دستبند، گردنبند و انگشتر، شامل پا بند، سربند، سنجاق سر و دیگر تزئینات برای گوش و مو است. باید بدانید طلا در فرهنگ هندی‌ها نقش بسیار مهم و ارزشمندی دارد. صنعت طلاسازی در این کشور پهناور نیز بسیار رایج و محبوب است و اغلب محصولات آن به صورت دست‌ساز تولید می‌شوند. اما جواهرات هندی در کشور های دیگر به این شکل مورد استفاده قرار نمی گیرند و مختص هندوستان هستند.

برای آشنایی با طراحی‌های متنوع طلا در سرزمین هند در ادامه با بلاگ گالری پرسته همراه باشید.

معرفی طلای هندی

طلای هندی برای رنگ زرد، اندازه‌ی بزرگ و براقیت خود مشهور است. این سه ویژگی در تمامی طلاهای هندی وجود دارد. وجود سنگ‌های ریز و رنگی به‌مقدار فراوان به‌صورت کار شده در کنار طلای زرد هندی از ویژگی‌های بارز طلا هندی به شمار می‌آید.

نکته جالب توجه این است که طلا هندی عیار پایین‌تری نسبت به سایر طلاها و طلای ایرانی است. ساخت طلا هندی معمولا با عیار ۱۴ و حتی پایین‌تر انجام می‌شود.

فرق طلا هندی با طلای معمولی

طلای معمولی معمولا ظریف‌تر، ساده‌تر، زیباتر است و دارای اجرت ساخت بالاتری نسبت به طلاهای هندی است. طلاهای هندی اغلب از عیار ۱۸ یا ۲۲ ساخته می‌شوند. چون اغلب مردم این کشور از طلا به عنوان سرمایه مالی استفاده می‌کنند. بنابراین تمامی طلاهای هند ۱۸ عیار و بالاتر از آن هستند.

خرید از گالری پرسته: دستبند طلا

 

قیمت طلای هندی

در مورد قیمت طلا هندی باید بگوییم که بسته به مناطق و شهرهای مختلف هند دارای قیمت‌های متفاوتی است. در مناطق فقیرنشین برای خرید طلا هندی نسبت به سایر مناطق کمتر هزینه می‌کنند. دلیل این امر این است که این قشر درآمد کمتری دارند و سعی دارند که طلای هندی ارزان‌تری تهیه کنند. برعکس، در قسمت‌های اعیان نشین، طلا هندی با قیمت بالاتری به افراد فروخته می‌شود.

نوع و سبک زیورآلات هندی نیز در قیمت این نوع طلاها موثر است. نمونه‌های مینا‌کاری دارای قیمتی مناسب‌اری هستند. انواع طلا هندی که سنگ‌های قیمتی در ساخت آن به کار رفته شده باشد، قیمت بیشتری دارند.

اما به طور کلی چون زیورآلات طلا کشور هند عموما از عیار ۱۴ ساخته می‌شوند، قیمت‌های ارزان‌تری نسبت به طلای ایرانی دارند.

انواع طلا هندی

گفتیم که طلای هندی در شهرها و مناطق مختلف طراحی و قیمت‌های متفاوتی دارد. به همین خاطر در ادامه برخی از انواع طلا هندی را به شما معرفی کرده‌ایم.

خرید از گالری پرسته: گردنبند چشم نظر

 

طلای ملیله‌کاری هندی (Filigree)

ملیله‌کاری، شاخه‌ای از هنر فلزکاری است که با مفتول‌های نازک نقره یا طلا انجام می‌پذیرد. این طرح در ساخت طلای هندی بسیار رایج و محبوب است به این دلیل که بسیار ظریف و زیبا ساخته می‌شود و طراحی‌های منحصر به فرد هم دارند. در این سبک از پیچاندن فلز با ظرافت زیاد به یک الگوی یا طراحی دقیق دست پیدا می‌کنند.

طلا و جواهر کُندان (Kundan)

جواهرات کندان یا جواهرات سنتی هند که از امپراطوری مغول ساخته شده است، از طلا و نقره با سنگ‌های قیمتی طبیعی ساخته می‌شوند. سنگهای قیمتی همچون زمرد، الماس و یاقوت کبود گوهرهای رایجی هستند که در ساخت مصنوعات طلای هندی (طلای کندان) به وفور مورداستفاده قرار می‌گیرند. این مدل از طلا از چندین لایه سنگ قیمتی و فلزات گرانبها ساخته می‌شود که با ظرافت کامل به یکدیگر متصل می‌شوند.

برای اطلاعتان بد نیست بدانید که این مدل طراحی طلا در اواخر قرن ۱۶ میلادی توسط طراحان طلا و جواهر مغولی ابداع شد. آنها با تلفیق دو تکنیک مختلف، شکل جدیدی از جواهر را پدید آورند که امروزه به عنوان طلای سنتی هندی از آن یاد می‌شود. آنها در طرح خود زیورآلات سنتی را با سنگ‌های قیمتی و فلزهای گرانبها همانند طلا ترکیب کردند و نام طرحشان را نیز «کندان» گذاشتند.

طلاهای کندان اغلب با میناکاری (در پشت یا داخل سطح جواهر) همراه است. جواهراتی به این سبک اغلب در قالب گوشواره، دستبند یا گرنبند تولید و عرضه می‌شوند و مناسب کسانی است که تنوع و طرح و رنگ را در جواهر دوست دارند. جالب است بدانید که در زمان باستان، هر مرحله از شیوه جواهر سازی کندان، توسط یک سازنده متخصص انجام می‌پذیرفت. اما امروزه این طرح به‌گونه‌ای است که طراح طلا می‌تواند هر نوع سنگ قیمتی در هر اندازه‌ای را در هر شکلی از جواهرات مورد استفاده قرار دهد. طلای Kundan را می‌توان در شکل و شمایل حلقه یا سنجاق سر هم طراحی و عرضه کرد.

جواهرات میناکاری هندی (Meenakari)

میناکاری در سبک‌های مختلف طراحی و تولید طلا و جواهر در کشور هند استفاده می‌شود. همان‌طور که در بالا هم اشاره کردیم، در دنیای مد و فشن، طلای میناکاری‌شده از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار است. دلیلش هم این است که رنگ و طرح‌های ویژه‌ای به طلاهای معمولی می‌بخشد. جواهرات میناکاری‌شده در انواعِ رنگ‌ها، طرح‌ها و شکل‌ها در اختیار مشتری‌ها قرار دارند تا هر فردی بنا به سلیقه شخصی خود، هرآنچه می‌خواهد را انتخاب و خریداری کند. این طلاها عموما قیمت مناسبی هم دارند، در نتیجه برای معتادان به مد و فشن که عاشق تنوع هستند، گزینه‌های بسیار مقرون‌به‌صرفه‌ای بشمار می‌روند.

از این تکنیک در استان راجستان و دیگر مناطق شمالی کشور هند به وفور استفاده می‌شود. هنرمندان با استعداد ساخت طلاهای میناکاری شده، مواد رنگی را با فلز گرانبها ترکیب می‌کنند و اثر هنری بسیار زیبا و ارزشمند می‌سازند.

این تکنیک به گونه‌ای است که در نگاه اول تصور می‌کند روی طلا سنگ کار شده اما بعد متوجه می‌شوید که اینها رنگ‌های برجسته زیبایی هستند که با ظرافت به طلا اضافه شده‌اند. هنر طلای میناکاری در همین گول زدن ذهن است. خوب است بدانید که تنوع این محصولات بسیار زیاد است. از جنس‌های ارزان با طلاهایی که عیار کم و قیمت پایین دارند گرفته تا طلاهای گران‌قیمتی که از مواد خوب ساخته شده و در نهایت میناکاری‌شده‌اند.

 

هنرمندانی که به طراحی این جواهرات می‌پردازند، برای خلق آثار منحصربه‌فرد وقت و زمان زیادی صرف می‌کنند. به طوری که اغلب بخش‌هایی که حتی در زیر هستند و دیده نمی‌شوند هم میناکاری دارند. دلیلش هم این است که فردی که این قطعه طلا را استفاده می‌کند حس خوب و خوشایندی داشته باشد.

جواهرات هندی کادا (KADA)

جواهرات هندی کادا بیشتر به صورت جفت هستند و قسمت داخلی هر Kada با طرح‌های گل، مانند گل مینا، پوشیده شده که آنها را بسیار خاص کرده است. در گذشته در قسمت خارجی کادا از الماس‌های تراش نخورده استفاده می‌شد که انتهای هر کادا توسط شکل‌هایی از حیوانات مانند فیل‌هایی با تنه‌های در هم آمیخته تزئین می‌شد. این جواهرات زیباترین هدیه طلا در هندوستان مخصوصاً به عنوان هدیه عروس محسوب می‌شوند.

خرید از گالری پرسته: گوشواره طلا

 

کاداها مممکن است توخالی یا توپر باشند. انتهای کادا با طرح‌های مختلفی مانند دو طوطی، دو فیل و غیره تزئین می‌شود. بعد از حکاکی و انداختن طرح بر روی کادا، حفره‌ها و یک طرف کادا با مینا پوشانده می‌شوند، سپس مینا توسط آتش با دستان هنرمندی توانا و خبره، در جای خود ثابت می‌شود. این روش معمول در ساخت کادا در کشور هندوستان است.

طلای هندی LINGA PADAKKA MUTHU MALAI

در این دسته از زیورآلات هندی بیشتر از مروارید و آویزهای ظریف استفاده می‌شود. این طلاجات نماد شیوا هستند و عموماً با استفاده از سنگ زمرد، طرح طاووس و نقوش نیلوفر آبی ساخته و عرضه می‌شوند. در هند باستان اعتقاد بر این بود که مرواریدهای بی‌عیب و نقص مانع از بدبختی می‌شوند و بنابراین این جواهرات مورد علاقه پادشاهان بودند.

جواهرات هندی NATH

NATH یا حلقه بینی انواع مختلفی دارد که در یک طرف بینی پوشیده می‌شود. استفاده از نات برای یک زن در هند به معنای شوهر داشتن و تعهد به اوست. این حلقه‌های بینی به صورت ساده و گاهی با استفاده از یاقوت‌ها و سنگ‌های دیگر تزئین شده‌اند.

با اینکه به ندرت در متون هند باستان به جواهرات بینی اشاره‌ای شده اما در چند قرن گذشته، تزئینات بینی بخش مهمی از جواهرات عروس به شمار می‌آید و در واقع یک زن متأهل نمی‌تواند از آن بی بهره باشد.

کمربند طلا ODDIYANAM هندی

زیور آلات کمر هند جنوبی با الماس های گل رز، زمرد و یاقوت‌های کابوچون پوشانده شده است. طاووس‌ها، گل‌ها، جوانه‌ها و برگ‌ها در یک تقارن کامل، با هم مخلوط می‌شوند. استفاده از کمربند طلا با هدف باریک‌تر نگه داشتن کمر بسیار مورد توجه بود. دادن هدیه طلا به شکل ODDIYANAM امروزه با توجه به گرانی طلا امکان پذیر نیست ولی با این حال در کشور هند جزء لاینفک اکسسوری‌های عروس به شمار می‌آید.

طلاجات هندی KARANPHOOL JHUMKA

محبوب ترین جواهر برای گوش در شمال هند Karanphool بوده است که نقوش گل در مرکز تزئین قرار دارد. نوعی از زیورالات با عنوان ژومکا به شکل زنگ نیز به طور جداگانه پوشیده می‌شود. با این حال، فقط در دوره مغول بود که Karanphool Jhumka به عنوان یک جواهر واحد برای گوش مسیر تکاملی طی کرد و هر منطقه از هند، تزئینات خاص خود را به طرح اصلی اضافه کرد.

جواهرات هندی JADANAGAM

در جنوب هند، عروس‌ها برای تزئین موهای بافته شده از طلایی به نام Jadanagam استفاده می‌کنند. طرح‌های این نوع زیور برگرفته از مار کبری است و موهای بافته شده را دربر می‌گیرد. بعد از آن موها با گل و جوانه پوشیده می‌شوند و ظاهری جذاب ایجاد می‌کنند. این مو بندهای زیبا معمولاً با منگوله‌های ابریشمی همراهند که توسط نخ‌های مخفی نگه داشته شده‌اند.

جواهرات هندی PAIZEB

انواع مختلفی از پابند در مناطق مختلف هند استفاده می‌شود. پایل، گجرا، سانکلا، چنجار، گولوسو و کاپاپو چند نمونه از این موارد هستند. در گذشته و حال بیشتر پابندهای زنان هندو از نقره ساخته می‌شدند،. چون طلا به عنوان فلزی مقدس در نظر گرفته می‌شد و نباید برای زینت پا استفاده شود، مگر اینکه به عنوان تزئین مجسمه‌ای در معابد یا توسط سران سلطنت مورد استفاده قرار گیرد. در بیشتر موارد در لبه پایینی پابند ها به جای زنگ های کوچک که عامل صدا در هنگام راه رفتن هستند از سنگ‌های آویزی استفاده می‌شود.

جواهرات هندی وانکی VANKI

وانکی به عنوان زینت بازو، با طراحی‌های خاص، شبیه به مارهای پیچ خورده یا پرندگانی مانند طاووس و طوطی روی بازو بسته می‌شود. در دو طرف در قسمت انتهایی وانکی یک آویز با نقوشی مانند گلها وجود داد. بازوبندهای وانکی جنوب هند، به دلیل طراحی واژگون V شکل، منحصر به فرد هستند. وانکی به گونه‌ای است که بدون فشار وارد کردن روی بازو قرار می‌گیرد. امروزه طراحی های مدرنی از بازوبندها در بازار طلا و جواهر وجود دارد که در قالب هدیه طلا به صورت سفارشی ساخته می‌شوند.

طرح جواهرات پادشاهان هند

سبک جواهرات هند تنها بر اساس منطقه با هم تفاوت ندارد؛ این سبک‌ها در دوران سلطنت‌های گوناگون نیز بسیار متفاوت از هم بوده‌اند. هر امپراطور بزرگ هندی سبک طلا و جواهر مخصوص به خود را داشته است؛ از طلاهای حکاکی شده و بسیار ظریف گرفته تا انواع رنگی و ساخته شده از مواد و فلزات لوکس و گرانبها یا حتی جواهراتی که با مواد ارزان ساخته شده‌اند. مثلا امپراطوری مغول علاقه بسیار زیادی به سنگ‌های قیمتی داشته است. این در حالیست که امپراتور راجپوت طلاهای حکاکی شده و رنگ را ترجیح می‌داد.

طلا و جواهر معاصر در کشور هند بر اساس طرح‌های مدرن، اغواکننده و اصول زیبایی شناختی استوار است. به طوری که مصنوع طلا برای استفاده در زندگی شهری نیز مناسب باشد. بسیاری از طراحان جواهرات هند یا طراحان آمریکایی از جواهرات هند الهام می‌گیرند، تا طرح‌های کلاسیک زیورآلات در این نقطه از جهان را همچنان حفظ کنند.

روش‌های تشخیص طلاجات هندی اصل

برای تشخیص زیورآلات هندی نیز همانند دیگر انواع طلا باید کد روی آن را چک کنید. اعداد و حروف روی طلا باید خوانا درج شده باشد. کد طلاهای هندی BIS است که مخفف عبارت انگلیسی «اداره‌ی کل استانداردهای هند» است. این کد از ۵ بخش زیر تشکیل شده است:

  1. لوگو BIS
  2. عیار طلا
  3. لوگوی سازمان تایید کیفیت طلاهای هندی
  4. کد یا شناسه‌ی طلاساز
  5. سال تولید طلا

در کشور هند طلاهایی که کد BIS ندارند با قیمت پائین‌تری خرید و فروش می‌شوند زیرا کیفیت و اصل بودن طلاها مشخص نیست.

کلام آخر

در این مطلب توضیح دادیم که طلای هندی بسیار بزرگ است و رنگ زرد پررنگی دارد. گردنبندهای پیچیده و چند لایه ، دستبند، پابند، گوشواره به سبک چلچراغ، مچبند، سنجاق سر و دیگر طلاهای فانتزی و تزئینی از اقلام رایج طلا و جواهر هندی هستند. ما در گالری پرسته طلاهایی شبیه به طلاهای زرد هندی داریم و مجموعه‌ای دیگر نیز داریم که بر اساس معماری تاج محل هندوستان ساخته شده است. برای مشاهده و خرید محصولات این مجموعه‌ها می‌توانید به لینک‌های زیر سر بزنید.

 

برای اینکه با روش‌های سفارش آنلاین طلا و پرداخت هزینه آشنا شوید، می‌توانید به صفحه نحوه سفارش و پرداخت این وب‌سایت مراجعه کنید. اگر در مورد تعویض یا پس دادن طلای خریداری شده سوالی دارید، می‌توانید به صفحه تعویض و بازگشت کالا مراجعه کنید. اگر پاسخ سوال شما در آنجا نبود، از طریق صفحه تماس با ما از گروه پشتیبانی گالری پرسته کمک بگیرید.

منبع: minarjewellers

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.