قیمت روز طلا: 3,560,000 تومان

ما به شما گارانتی همیشگی، امکان عودت 7 روزه و تعویض 90 روزه و ارسال رایگان را هدیه می‌دهیم

02126606749

۳ روش تشخیص طلا از بدل در خانه؛ چگونه طلا اصل را از مدل‌ های فیک تشخیص دهیم؟

0

تشخیص طلا از بدل در خانه

تشخیص طلا از بدل ، کار فروشنده‌های سازنده‌های طلا و جواهر است. اما از آنجا که طلا یک فلز گرانبها و ارزشمند است، بهتر است خریدارها هم توان تشخیص طلای اصل را داشته باشند. برای این منظور ابتدا بهتر است سطح زیورآلات طلایی که خریداری کرده‌اید را چک کنید. اما اگر با این روش نتوانستید مطمئن باشید که محصول خریداری‌شده طلای اصل است یا بدلی، بهتر است روش‌هایی که در ادامه به شما آموزش داده‌ایم را تست کنید.

 

۱- زیر و روی طلایی که خریده‌اید را بررسی کنید

تشخیص طلای اصل

به دنبال کد باشید

برای تشخیص طلا از بدل اولین کاری که باید بکنید، بررسی ظاهری محصولی است که خریده‌اید. همه‌ی مصنوعات طلا دارای کدی هستند که جنس و عیارشان را مشخص می‌کند. اگر روی طلایی که خریده‌اید GF یا HGP حک شده باشد، یعنی این زیور از جنس روکش طلاست و طلای خالص نیست.

هر مصنوع طلا باید یا کد داشته باشد یا یک سری عدد به همراه حروف K، KT یا KP روی آن حک شده باشد. این اعداد و ارقام در واقع شناسنامه طلا هستند و ارزش و میزان طلای خالص موجود در آن را مشخص می‌کنند. اگر مصنوعی این اعداد و حروف را داشت، یعنی تماما از طلا ساخته شده و روکش و بدلی نیست.

برای اطمینان از واقعی بودن کدی که روی قطعه‌های طلا حک شده، پیشنهاد می‌کنیم اطلاعات آن را در اینترنت‌جست‌وجو کنید.

عدد کد باید کاملا خوانا و واضح باشد. برای اینکه از ارزش و قیمت اصلی فلزی که خریداری می‌کنید مطمئن شوید، بعد از رقم دوم عدد حک شده روی آن یک ویرگول یا خط کجِ اعشار بگذارید. با این کار، درصد طلای استفاده شده در آن را متوجه خواهید شد. به طور مثال، اگر روی طلا عدد ۹۲۵ حک شده باشد یعنی ۹۲٫۵ درصد از طلای خالص ساخته شده است.

خرید از گالری پرسته: دستبند طلا

کد طلا اغلب در بخش‌های داخلی زیورآلات حک می‌شود. بعضی مواقع هم این عدد و کد بسیار ریز است به طوری که شاید مجبور به استفاده از ذره‌بین باشید.

بیشتر بخوانید: کد طلا چیست؟ آیا مصنوعات طلا باید حتما کد داشته باشند؟

تشخیص طلا از بدل در خانه

بررسی کنید که لبه‌های طلا رنگ‌پریده نباشد

از دیگر کارهایی که برای تشخیص طلا از بدل باید انجام دهید، بررسی کردن لبه‌های زیوری است که خریده‌اید. طلا را زیر نور چراغ قوه یا لامپ پرنور بگیرید. همه‌ی گوشه و کنار طلا را زیر نور نگاه کنید و مطمئن شوید که رنگ همه‌ی قسمت‌ها یکدست است. اگر متوجه شدید در قسمت‌هایی دچار پریدگی رنگ یا ساییدگی است، احتمال اینکه آن محصول روکش طلا یا آب طلا باشد زیاد است.

تشخیص طلا از بدل در خانه

سطح طلا را به دقت بررسی کنید

زیر نور زیاد، سطح طلا را بررسی کنید و ببینید آیا لکه‌های سفید یا قرمز روی آن وجود دارد یا خیر. برای تشخیص طلا از بدل در خانه این روش خوبی است. به این خاطر که این لکه‌های بسیار ریز مشخص می‌کنند که طلا خالص است یا فقط از آب‌طلا و روکش طلا استفاده شده است. اگر خالص نباشد با این لکه‌ها می‌توان فلز زیر آن را تشخیص داد. البته توجه داشته باشید که این لکه‌ها بسیار ریز هستند و احتمالا به ذره‌بین نیاز خواهید داشت.

خرید از گالری پرسته: گوشواره طلا

تشخیص طلا از بدل در خانه

طلا را با آهنربا تست کنید

برای تشخیص طلای اصل بهتر است آهنربا را درست در بالای محصولی که خریده‌اید بگیرید. به آرامی آهنربا را پایین بیاورید تا سطح طلا را لمس کند. اگر آهنربا به سمت طلا کشیده شد، یعنی آن جنس طلای اصل و خالص نیست. فلزاتی همچون نیکل به خاصیت آهنربایی واکنش مثبت نشان می‌دهند اما طلای اصل و خالص جذب آهنربا نمی‌شود.

۲- برای تشخیص اصل بودن طلا از وسایل خانه کمک بگیرید

تشخیص طلا از بدل با سرکه

چند قطره سرکه روی طلا بریزید، اگر رنگ آن عوض شد یعنی طلا اصل نیست و ممکن است روکش باشد. اما اگر رنگش ثابت ماند و تغییری نکرد، یعنی طلایی که خریده‌اید اصل است. بدلیجات و طلای تقلبی خیلی سریع در سرکه سیاه می‌شوند.

بیشتر بخوانید: ۱۲ روش کاربردی برای تشخیص طلای اصل از بَدَل

تشخیص طلا از بدل در خانه

تشخیص اصل بودن طلا با سنگ محک

برای تشخیص طلا از بدل یک سنگ محک روی میز بگذارید. طلای خود را سفت در دست بگیرید. آن را خیلی محکم و با فشار روی سنگ بکشید تا رد آن بماند. اگر رد بر جا مانده، پررنگ و طلایی‌رنگ بود، یعنی طلا اصل است. اما اگر رد کمرنگ بود یعنی روکش یا بدلی است.

توجه داشته باشید که این روش به طلای شما آسیب می‌رساند. بنابراین بهتر است این تست را در جواهرفروشی و روی سنگ‌های مخصوص همین کار انجام دهید.

خرید از گالری پرسته: گردنبند طلا

تشخیص طلا از بدل در خانه

تشخیص طلا از بدل با ظرف سرامیکی

یک ظرف سرامیکی بدون لعاب را بردارید، طلا را روی سطح آن بکشید. اگر رد سیاه رنگ به جا ماند، یعنی طلا اصل نیست. طلای خالص روی سرامیک بدون لعاب رد طلایی بر جا می‌گذارد.

۳- برای تشخیص طلا از بدل از مواد اسیدی استفاده کنید

تشخیص طلای اصل از بدل با تست اسید نیتریک (تیزآب)

یکی از معتبرترین روش‌های تست اصل یا فیک بودن طلا، استفاده از اسید نیتریک است. برای این منظور باید طلا را نزد یک طلا فروش ببرید. طلا فروشان با تراشیدن مقدار بسیار اندکی از طلا آن را در اسید نیتریک می‌ریزند تا مشخص کنند که زیور شما طلا هست یا خیر. واکنش‌های شیمیایی طلای اصل و این اسید تعیین کننده اصل و تقلبی بودن آن است.

اسید نیتریک را در صنعت جواهرسازی عموما با اسم تیزآب یا تیزآب سلطانی می‌شناسند. تیزآب سلطانی +۰٫۵ برای عیار ۱۸ (۷۵۰) استفاده می‌شود. باید بدانید که تیزاب‌های عیارهای مختلف درصد متفاوتی دارند.

خرید از گالری پرسته: انگشتر طلاعیارهای پایین‌تر از ۱۴ را توسط اسید نیتریک خالص با غلظت‌های مختلف و عیارهای بالاتر از ۱۴ را توسط تیزاب سلطانی یا مخلوط اسید نیتریک و نمک طعام می‌سنجند.

اگر از خریداران پروپاقرص طلا هستید، توصیه می‌کنیم کیت‌های تست عیار طلا را از فروشگاه‌های جواهرسازی خریداری کنید.

منبع: wikihow

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.