قیمت روز طلا: 3,900,000 تومان

ما به شما گارانتی همیشگی، امکان عودت 7 روزه و تعویض 90 روزه و ارسال رایگان را هدیه می‌دهیم

02126606749

کد روی طلا نشانه چیست؟ کد طلای ایرانی و خارجی یا سفید و طلایی!

0

کد روی طلا چیست؟ این کد در واقع تأییدی بر اصالت کالا است. کد شناسایی مصنوعات طلا باعث می‌شود میزان تقلب، فعالیت غیرقانونی و فروش مصنوعات داخلی به اسم مصنوعات وارداتی، به شدت کاهش پیدا کند.

لازم است بدانید که فروش مصنوعات طلای وارداتی در کشور ایران ممنوع بوده و نباید در واحدهای صنفی عرضه شود. به همین سبب کد طلای ایرانی روی طلا درج می‌شود.

حال این سوال پیش می‌آید که آیا واقعا لازم است همه مصنوعات طلا کد داشته باشند؟ آیا این کد تضمین کننده کیفیت محصول است؟ اگر طلای خریداری شده کد نداشته باشد تکلیف آن چیست و از کجا می‌توان مطمئن بود که اصل است؟ فرق کد طلای سفید و طلایی چیست؟

برای یافتن پاسخ این سوالات با بلاگ گالری پرسته همراه باشید.

اعداد و کدهای مختلف بر روی طلا نشانه چیست؟

به‌طورکلی، روی هر مصنوع طلا دو نوع کد وجود دارد. یکی کد عیار طلا و دیگری هم مارک سازنده آن است.

در کشوری همچون آمریکا، همه سازنده‌های جواهرات و زیورآلات طلا باید روی محصولات خود کدی که نشان دهنده عیار طلا باشد را درج کنند. در ایران هم این قانون وجود دارد؛ از آنجا که در گذشته طلای ایرانی و خارجی از یکدیگر قابل تشخیص نبودند، کارخانه‌های طلاسازی موظف به درج کد روی محصولات خود شدند.

تشخیص کد طلای ایرانی از خارجی چگونه است؟

کد طلا بر اساس شهر ساخته شده و شماره واحد تولیدی تعیین می‌شود. مثلا طلای تولید شهر تهران با حرف انگلیسی T مشخص می‌شود. به این صورت که وقتی یک قطعه طلا با کد T488 عرضه شده یعنی این طلا در تهران تولید شده و عدد ۴۸۸ هم شماره واحد تولیدی آن است.

در حال حاضر راحت‌ترین راه تشخیص طلای ایرانی از طلای خارجی، کدهای درج شده روی محصولات ایرانی است.

  • حرف T روی طلای ایرانی نشانه ساخت طلا در تهران است.
  • حرف E روی طلای ایرانی به معنای ساخت طلا در شهر اصفهان است.
  • حرف M روی طلای ایرانی یعنی در مشهد ساخته شده است.

کد روی طلا برای اصل یا تقلبی بودن

چه کدهایی روی طلا حک می‌شوند؟

۱. کد عیار طلا: عدد + K

یکی از کدهایی که روی طلا حک می‌شوند، «عیار» طلاست. حتما می‌دانید که عیار، نشان‌دهنده میزان خلوص طلای مصرف شده در زیورآلاتی است که قصد خرید آن را دارید. به‌طور مثال، طلای ۲۴ عیار یعنی محصول موردنظرتان از ۹۹.۹۹ درصد طلای خالص تهیه شده است. یا مثلا وقتی روی طلا کد ۱۴K مهر شده، یعنی عیار آن ۱۴ است.

خرید از گالری پرسته: دستبند طلا زنانه

 

حرف انگلیسی K در کنار اعداد در واقع سرنام کلمه‌ی karat است. هر چه عدد عیار بزرگ‌تر باشد، یعنی طلا خالص‌تر است؛ بنابراین، بالا بودن عیار طلا به معنای بالا بودن قیمت آن است.

  • طلای ۲۴ عیار(۲۴K): یک طلای خالص بوده و از هیچ فلز دیگری در ترکیب آن استفاده نشده است.
  • طلای ۱۸ عیار (۱۸K): از ۱۸ واحد طلا و ۶ واحد فلزات دیگر (اغلب مس) تشکیل شده و خلوص طلای آن ۷۵ درصد است.
  • طلای ۱۴ عیار (۱۴K): از ۱۴ واحد طلا و ۱۰ واحد فلزات دیگر تشکیل شده و خلوص طلای آن ۵۸.۳ درصد است.
  • طلای ۱۲ عیار (۱۲K): از ۱۲ واحد طلا و ۱۲ واحد فلزات دیگر تشکیل شده و خلوص طلای آن ۵۰ درصد است.
  • طلای ۱۰ عیار (۱۰K): از ۱۰ واحد طلا و ۱۴ واحد فلزات دیگر تشکیل شده و خلوص طلای آن ۴۱.۷ درصد است. طلای ۱۰ عیار، کم عیارترین طلایی است که همچنان به عنوان «طلا» شناخته و موردمصرف قرار می‌گیرد.

در کشوری همانند آمریکا، بیشتر طلاها ۱۴ عیار هستند. اما طلای رایج در ایران طلای ۱۸ عیار است. طلای ۱۸ عیار با عدد ۷۵۰ هم نشان داده می‌شود. ۷۵۰ یعنی ۱۸ عیار و در کشورمان ایران، عیار زیر ۷۵۰ غیر قانونی به‌شمار می‌آید.

۲. نوع دیگر عیار طلا به صورت عدد واحد

یکی دیگر از انواع کد روی طلا ، عدد کامل بدون حرف K انگلیسی است. به‌طور مثال، عدد ۷۵۰ نشان‌دهنده وجود ۷۵ درصد طلا در جواهرات بوده و به عبارتی طلای ۱۸ عیار است.

اغلب طلاهای اروپایی با این کدها ساخته و عرضه می‌شوند:

  • ۷۵۰ یعنی طلای ۱۸ عیار که نشان‌ می‌دهد از ۷۵ درصد طلای خالص در ساخت محصول استفاده شده است.
  • ۵۸۵ یعنی طلای ۱۴ عیار که نشان‌ می‌دهد از ۵۸.۵ درصد طلای خالص در ساخت محصول استفاده شده است.
  • ۴۱۷ یعنی طلای ۱۰ عیار که نشان‌ می‌دهد از ۴۱.۷ درصد طلای خالص در ساخت محصول استفاده شده است.

باید بدانید که کد روی طلا، پلاتین و نقره با هم فرق دارند:

  • کد مصنوعات طلا شامل این اعداد است: ۳۷۵, ۵۰۰, ۵۸۳, ۵۸۵, ۷۵۰, ۹۱۶, ۹۵۸, ۹۹۹
  • کد مصنوعات نقره شامل این اعداد است: ۸۰۰, ۸۳۰, ۸۷۵, ۹۲۵, ۹۶۰, ۹۹۹
  • کد مصنوعات پلاتین شامل این اعداد است: ۸۵۰, ۹۰۰, ۹۵۰, ۹۹۹

۳. دیگر حروف اختصاری بر روی طلا

در برخی مواقع، عدد دیگری هم در کنار عیار یا خلوص طلا درج می شود که اطلاعات بیشتری در مورد طریقه ساخت طلا به مشتری می‌دهد. به‌طور مثال، حروف اختصاری GP یا HGP نشان‌دهنده این است که محصول موردنظر از جنس طلا نیست و فقط «روکش طلا» دارد. حرف G به معنی GOLD (طلا) است و حرف P به معنی Plate یا PLATED (روکش) است.

علامتی همانند ۱/۲۰ ۱۲K G.F یعنی یک‌بیستم از وزن نهایی این جواهر را طلای ۱۲ عیار تشکیل داده است.

خرید از گالری پرسته: گردنبند طلا زنانه

 

۴. کد روی طلا سفید، طلایی و صورتی

گاهی علاوه بر اعداد، حروفی هم روی طلا حک می‌شود که نشان‌دهنده رنگ آن است:

  • کد W یعنی طلای سفید
  • کد Y یعنی طلای زرد
  • کد P یعنی طلای صورتی

به طور مثال، طلایی که کد PT18K را دارد یعنی طلای ۱۸ عیار صورتی ساخت تهران است. یا مثلا WM21K یعنی طلای ۲۱  عیار سفیدرنگ ساخت مشهد است.

کد روی طلا سفید

آیا کد روی طلا اصل بودن آن را تضمین می‌کند؟

هر مصنوعی از جنس طلا و جواهر باید کد شناسایی داشته باشد؛ زیرا در غیر این صورت خریدوفروش آن غیرقانونی است. قانون درج کد روی مصنوعات طلا برای جلوگیری از هرگونه تقلب و دروغی از جانب سازنده در نظر گرفته شده. اما با این وجود، این امر تضمین‌کننده اصل بودن کالا نیست. چون این کد نمی‌تواند ثابت کند که محصول موردنظر شما آیا واقعا طلاست یا روکش طلا!

بعضی از مصنوعات طلا از فلز طلا نیستند و فقط روکش طلا دارند. در چنین مواردی سازنده موظف است از کد GP استفاده کند، مثلا ۱۴K GP یعنی روکش با طلای ۱۴ عیار. این کدها برای مشتری مشخص می‌کنند که جنس دلخواهشان از فلزی دیگر ساخته شده و در نهایت با فلز طلا روکش شده است.

همچنین ممکن است عیار طلا بیشتر از واقعیت درج شود. چون قانون به سازنده‌ها اجازه می‌دهد تا حدود ۰.۵ قیراط در نمایش عیار جابه‌جایی داشته باشند. یعنی ممکن است یک قطعه طلا که روی آن ۱۴ عیار درج شده، در واقع ۱۳.۸ یا ۱۳.۶ باشد. اما برای اینکه این تفاوت عیار بسیار اندک است، آن را با رقم استاندارد جهانی نشان می‌دهند. البته، اگر عیار طلا کمتر از ۱۳.۵ باشد، فروشنده حق درج کد ۱۴K را ندارد.

تنها راه تضمین‌کننده خلوص طلایی که می‌خرید این است که آن را نزد طلافروشی خوشنام و قابل اعتماد ببرید تا عیار واقعی جواهر را بسنجد.

خرید از گالری پرسته: گوشواره طلا زنانه

 

طلای بدون شماره داریم؟

دلایل گوناگونی برای عدم درج کد روی طلا وجود دارد. ممکن است طلا از ابتدا کد نشده یا کد آن در اثر زمان از بین رفته باشد. حتی ممکن است به این خاطر باشد که کالا واقعا طلا نیست.

برای اینکه سرتان کلاه نرود، حتما عیار طلای موردنظرتان را بسنجید. بهترین روش برای این منظور، استفاده از اسید نیتریک است. البته، عیارهای پایین‌تر از ۱۴ را توسط اسید نیتریک خالص با غلظت‌های مختلف و عیارهای بالاتر از ۱۴ را توسط تیزاب سلطانی یا مخلوط اسید نیتریک و نمک طعام می‌سنجند. از سنگ کوارتز یا سنگ محک هم برای تعیین عیار مصنوعات طلا استفاده می‌شود. البته پیشنهاد می‌کنیم این کار را به متخصص بسپارید تا وی با توجه به تجارت خود، به بهترین روش عیار طلا را بسنجد.

بسیاری از جواهرسازها از تست اسید نیتریک برای تعیین عیار محصولات استفاده می‌کنند. البته اگر از خریداران پروپاقرص طلا هستید، توصیه می‌کنیم کیت‌های تست عیار طلا را از فروشگاه‌های جواهرسازی خریداری کنید.

تشخیص اصل بودن طلا

سخن پایانی در مورد کد روی طلا (Gold Hallmark)

در این مطلب برایتان توضیح دادیم که کد طلا به نوعی شناسنامه زیورآلاتی است که خریداری کرده‌اید و مشخص می‌کند که عیار طلا چند است. ایرانی بودن طلا را هم از روی کد روی آن می‌توان تشخیص داد. چون هر کارگاهی در هر شهری از کشور که باشد، کد مخصوص خود را باید روی مصنوعات طلا حک کند.

اما فارغ از کد طلا که در بیشتر مواقع، تعیین‌کننده اصل یا بدل بودن آن است، شما باید هنگام خرید طلا فاکتور هم دریافت کنید. چرا؟ چون فاکتور هر قطعه طلا، در واقع سند خرید شماست. به این صورت که بدون در دست داشتن فاکتور معتبر نمی‌توانید تخلفی را ثابت و ثبت کنید. همچنین اتحادیه صنف طلافروشان و دیگر نهادهای مربوطه بدون داشتن فاکتور معتبر به شکایات شما رسیدگی نمی‌کنند.

خرید از گالری پرسته: انگشتر طلا زنانه

از آنجا که دریافت فاکتور طلا بسیار اهمیت دارد، این اطمینان‌خاطر را به شما می‌دهیم که گالری پرسته به مشتری‌های خود فاکتور فروش ارائه می‌کند. تمامی طلاهای این گالری نیز دارای کد شناسایی هستند. فاکتور طلا به طور کلی شامل قیمت خام طلا، اجرت، متعلقات، سود و مالیات است.

برای اینکه با روش‌های سفارش آنلاین طلا و پرداخت هزینه آشنا شوید، می‌توانید به صفحه نحوه سفارش و پرداخت این وب‌سایت مراجعه کنید. اگر در مورد تعویض یا پس دادن طلای خریداری شده سوالی دارید، می‌توانید به صفحه تعویض و بازگشت کالا مراجعه کنید. اگر پاسخ سوال شما در آنجا نبود، از طریق صفحه تماس با ما از گروه پشتیبانی گالری پرسته کمک بگیرید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.