قیمت روز طلا: 3,350,000 تومان

ما به شما گارانتی همیشگی، امکان عودت 7 روزه و تعویض 90 روزه و ارسال رایگان را هدیه می‌دهیم

02126606749

۵ اصل اساسی نگهداری از زیورآلات جواهرات

0

جواهرات یکی از با ارزش‌ترین و محبوب‌ترین اکسسوری‌ها هستند. به همین خاطر بسیار مهم است که روش‌های صحیح نگهداری از آنها را بلد باشید و بدانید چگونه می‌توانید این اشیا گرانبها را همیشه سالم و براق نگه دارید.

برای این منظور گالری پرسته در ادامه چندین ترفند خانگی را برایتان نوشته که شاید تاکنون نشنیده باشید. همراهمان باشید.

۱- جواهرات را از نور و گرما دور نگه دارید

همان‌‌طور که نور مستقیم آفتاب می‌تواند به پوست انسان آسیب برساند، نور و گرمای آن می‌تواند بر میزان دوام، استحکام و حتی رنگ سنگ‌های قیمتی تاثیر منفی بگذارد. در طول زمان، تابش‌های خورشید نه تنها رنگ سنگ جواهر را از بین می‌برد، بلکه باعث صدمه دیدن برخی از آنها نیز می‌شود. به طور مثال، سنگ آمیتیس، توپاز، کونتزیت و صدف تراش خورده بسیار سریع‌تر از دیگر سنگ‌ها در خطر صدمات ناشی از نور آفتاب هستند.

مروارید و دیگر متریال‌های ارزشمند همچون عاج هم وقتی برای زمان طولانی در معرض آفتاب قرار داشته باشند، رنگ خود را از دست خواهند داد. اما جواهرات دیگری همچون کهربا وقتی زیر نور خورشید بمانند، در طول زمان تیره‌تر خواهند شد.

گرمای زیاد و تغییر دمای ناگهانی نیز می‌تواند موجب شکسته شدن برخی از جواهرات شود. به این خاطر که گرما رطوبت موجود در سنگ‌های قیمتی را تبخیر می‌کند و در نتیجه آنها نمی‌توانند زیبایی خود را به درستی حفظ کنند. به طور مثال، مروارید خشک و شکننده می‌شود و در اثر حرارت رنگ خود را از دست می‌دهد. اوپال سفید یا قهوه‌ای می‌شود و ترک‌های ریزی روی سطح آن پدید می‌آید.

۲- جواهرات خود را از مواد شیمیایی دور نگه دارید

اگر جواهراتی همچون طلا، نقره یا پلاتین در معرض مواد شیمیایی قرار داشته باشند، رنگ خود را از دست خواهند داد. مواد شیمیایی شامل اسپری مو، لوسیون‌های بدن، عطر و دیگر وسایل آرایشی است که مواد موجود در آنها می‌تواند به راحتی سطح سنگ‌های قیمتی همچون مروارید را از بین ببرد. یا مثلا در انگشتر فیروزه و هر جواهر فیروزه سبب ایجاد حلل و فرج می‌شود.

همچنین توصیه می‌کنیم قبل از رفتن به استخرهای عمومی حتما طلا و جواهر خود را از سر و گردنتان باز کنید. به این خاطر که آب استخر حاوی کلر و دیگر مواد ضدعفونی کننده است و می‌تواند وسایل زینتی ارزشمند شما را خراب کند.

مواد شیمیایی که برای شست‌وشوی وسایل خانه استفاه می‌کنید همچون شوینده‌ها یا محلول‌های سفیدکننده نیز از دشمنان درجه یک طلا و جواهر هستند. مراقب باشید که این مواد با وسایل ارزشمند شما تماسی نداشته باشند.

۳- به جواهراتی که روی آنها زیاد کار شده بیشتر از بقیه توجه کنید

عموما برای زیبایی و جلوه‌ی بیشتر روی بسیاری از سنگ‌های قیمتی رنگی ظریف‌کاری‌های زیادی انجام می‌شود. این جلاها ممکن است در اثر حرارت زیاد، حلال‌ها، بخار یا تمیزکننده‌های التراسونیک آسیب ببینند و از بین بروند. آگاهی از اینکه چه کارهایی روی جواهر صورت گرفته شما را یک قدم به مراقبت بیشتر از آن هدایت می‌کند.

۴- امن‌ترین روش تمیز کردن جواهرات، راحت‌ترین روش است

تقریبا همه طلاها و جواهرات را می‌توان با آب گرم و صابون متعادل (قوی نباشد) و یک مسواک نرم تمیز کرد. پس از اینکه با مسواک نرم آن را تمیز کردید، با یک پارچه نرم و بدون پرز خشکش کنید. جواهرات موردنظر را درون یک لیوان آب و صابون بگذارید و بشویید تا مطمئن شوید که هیچ سنگی از آن جدا و گم نمی‌شود. به این طریق خیالتان از سلامت جواهر جمع خواهد بود.

سنگ‌های قیمتی نرم همچون مروارید خیلی سریع خش بر می‌دارند. برای شستن آنها لازم است از برس‌های آرایشی که کاملا نرم هستند استفاده کنید. یک لیوان آب و صابون درست کنید و با برس روی سطح مروارید بکشید. سپس آن را روی یک حوله خشک قرار دهید تا خشک شود. از خشک شدن جواهر مطمئن شوید تا لکه‌های آب روی آن نماند و باعث کدر شدنش نشود.

۵- جواهرات را در جای امن و مطمئن نگهداری کنید

توجه داشته باشید که جواهرات خود را همین‌طور بدون محافظ درون کشو یا جعبه نیندازید. جواهرات در هم می‌پیچند و ممکن است در اثر کشیده شدن روی یکدیگر، سبب خش برداشتن سطح جواهرات شوند. یا حتی منجر به شکسته شدن سنگ‌های نازک و ظریف شوند. شما برای خرید این اقلام هزینه‌های زیادی متقبل شده‌اید، پس بسیار مهم است که یک جعبه جواهر متناسب با ارزششان هم برایشان خریداری کنید.

جعبه‌های جواهر عموما دارای تودوزی‌های باکیفیت هستند. از پارچه‌های ساتن یا مخمل که پرز ندارند برای این منظور استفاده می‌شود زیرا اثر منفی روی طلا و جواهر ندارند.

انگشترها را در جای مخصوص بگذارید و گردنبندها را آویزان کنید تا زنجیر آنها در خود گره نخورد.

سنگ‌هایی همچون مروارید و اوپال را حتما در پارچه‌ای بپیچید و سپس در جعبه بگذارید تا در معرض جریان هوا قرار نداشته باشند.

منبع: gia

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.