قیمت روز طلا: 3,580,000 تومان

ما به شما گارانتی همیشگی، امکان عودت 7 روزه و تعویض 90 روزه و ارسال رایگان را هدیه می‌دهیم

02126606749

راهنمای نگهداری از سنگ اوپال و بهترین شیوه تمیز کردن آن

0

آشنائی با روش‌های صحیح نگهداری از سنگ اوپال و تمیز کردن این سنگ قیمتی به شما کمک می‌کند تا جواهراتی که به سنگ اوپال مزین شده‌اند را برای زمان طولانی‌تری سالم و درخشان نگه‌دارید. ما در ادامۀ این مطلب به نکاتی کوتاه و کاربردی اشاره خواهیم کرد که با رعایت آنها می‌توانید از این جواهر قیمتی خود به خوبی مراقب کنید. برای آشنایی با این ترفندها تا انتهای مطلب با بلاگ گالری پرسته همراه باشید.

نگاهی کوتاه به مشخصات سنگ اوپال

اوپال طبیعی و اصل گونه‌ای از سیلیس محسوب می‌شود. این سنگ معمولا بین ۵ تا ۱۰ درصد حاوی آب است و نسبتا ساختار نرمی دارد. درجه سختی اوپال بین ۵.۵ تا ۶.۵ در مقیاس موس است. اوپال را می‌توان در انواع بی‌رنگ و رنگی یافت. رنگ‌های اوپال در طیف سفید، زرد، نارنجی، قرمز تا سبز، آبی، قهوه‌ای و مشکی متغیر است.

شاید جالب باشد بدانید که اوپال به عنوان سنگ ملی استرالیا نیز شهرت دارد. چون ۹۷ درصد منابع این سنگ در استرالیا واقع شده است. این سنگ مدل‌های قیمتی، اوپال آتشی و اوپال کامون (معمولی) دارد. انواع قیمتی دارای بازی رنگ زیادی هستند و همین ویژگی قیمتشان را بالا می‌برد. انواع آتشی به رنگ نارنجی تا قرمز هستند و با کیفیت‌ترین اوپال آتشین در کشور مکزیک استخراج می‌شود. انواع معمولی سنگ اوپال در اغلب مواقع به صورت مات، نیمه شفاف، و فاقد بازی نور هستند و قیمت ارزان‌تری دارند.

از آنجا که حجم زیادی از سنگ اوپال را آب تشکیل داده است، قرار دادن این سنگ در مجاورت رطوبت هوا یا رطوبت پوست انسان باعث می‌شود تا سنگ سالم‌تر بماند. رطوبت سبب حفظ رنگ و زیبایی سنگ اوپال می‌شود؛ بنابراین با پوشیدن و استفاده مدوام از جواهری که نگین اوپال دارد می‌توانید کمک کنید تا این سنگ سالم‌تر و درخشان‌تر باقی بماند.

جا دارد اشاره کنیم که سنگ اوپال مصنوعی با اینکه به دست بشر ساخته می‌شود اما تقریباً ویژگی‌های مدل طبیعی را دارد؛ بنابراین روش نگهداری از سنگ اوپال مصنوعی شبیه اوپال طبیعی است. البته اوپال مصنوعی از دوام بیشتری نسبت به اوپال طبیعی برخوردار بوده و نسبت به تغییرات دما، رطوبت و گرما آسیب‌پذیری کمتری دارد. 

روش‌های نگهداری از سنگ اوپال

به هیچ عنوان اوپال را در مکانی که دمای آن تغییرات زیاد و ناگهانی دارد نگهداری نکنید. همچنین سنگ اوپال در مکان‌های خشک هم نگهداری نکنید.

برای نگهداری درست و مطمئن اوپال، بهتر است آن را درون کیسه مخصوص جواهرات بگذارید. چند قطره آب روی سطح کیسه بپاشید. سپس آن را درون یک کیسه پلاستیکی بگذارید. جای اوپال باید مرطوب باشد.

خرید از گالری پرسته: دستبند سنگی زنانه

 

از قرار دادن اوپال در کنار دیگر سنگ‌ها و جواهرات خودداری کنید؛ زیرا تماس سنگ‌ها با هم روی سطح آنها خراش ایجاد می‌کند.

درجه سختی سنگ اوپال ۶.۵ در مقیاس مو بوده و یعنی سختی آن مشابه شیشه است. به همین خاطر باید حسابی مراقب این سنگ شکننده باشید.

سنگ‌های یکپارچه اوپال اگر در آب قرار بگیرند مشکلی پیدا نمی‌کنند، اما مدل‌هایی که دو یا سه لایه هستند را نباید در آب قرار دهید زیرا چسب آنها باز می‌شود.

بیشتر بخوانید: هرآنچه باید درباره انواع الماس و برش‌های آن بدانید

بهترین روش‌های تمیز کردن سنگ اوپال

روش تمیز کردن سنگ اوپال به فرم و شکل آن بستگی دارد. برخی از سنگ‌های اوپال یکپارچه و درسته هستند، در حالی که ممکن است برخی دیگر دو یا چند لایه باشند. یعنی چند لایه از سنگ اوپال به هم چسبانده شده و یک جواهر کامل را شکل داده‌اند.

  • اپال دو لایه: همان‌طور که از نامش پیداست از دو لایه اوپال نازک که به هم چسبیده‌اند و یک لایه پوشش محافظ مشکی‌رنگ تشکیل شده است. این لایه مشکی برای پررنگ‌تر شدن رنگ اوپال‌ها به آنها وصل می‌شود.
  • اوپال سه‌لایه: همانند اوپال دو لایه، در مدل سه لایه هم یک لایه‌ی شفاف روی سطح اوپال (شیشه یا کوارتز) کار می‌شود تا از سنگ محافظت کند و شکل گرد و گنبدی به سطح آن ببخشد.
  • اوپال یکپارچه: سنگی طبیعی است که فقط برش خورده و پولیش شده است.

برای اطلاعتان باید بگوئیم که شما با نگاه کردن به سنگی که خریداری کرده‌اید می‌توانید تشخیص دهید که اوپال یک تکه، دو تکه یا سه تکه است. یکی از روش‌های صحیح نگهداری از سنگ اوپال، تمیز کردن این سنگ به روش درست بر اساس شکل آن است. برای این منظور می‌توانید به ترتیب زیر عمل کنید:

– پودر صابون غیرعطری و ملایم را با نصف لیوان آب ولرم مخلوط کنید.

– اگر اُپال شما یکپارچه است، سنگ را چند ثانیه درون محلول صابون حرکت دهید و سپس آن را با یک پارچه میکروفایبری یا پارچه‌ای که پرز نمی‌دهد، خشک کنید.

– اما اگر اوپال دو یا سه لایه است، به هیچ عنوان جواهر را درون محلول صابون قرار ندهید زیرا چسبی که لایه‌های سنگ را به هم وصل کرده، باز می‌شود و جواهر شما از شکل می‌افتد. برای تمیز کردن این سنگ‌ها، چند قطره از محلول آب و پودر صابون را روی سنگ بمالید، سپس با پارچه بدون پرز یا پارچه میکروفایبری روی سطح سنگ را تمیز کنید. مراقب باشید که دستمال را روی سنگ خیلی فشار ندهید.

– توجه داشته باشید که سنگ‌های اوپال نباید در دستگاه‌های فراصوتی یا پاک‌کننده‌ی بخار قرار داده شوند. چون گرما و ارتعاش این دستگاه‌ها ممکن است باعث ایجاد ترک و شکاف‌هایی روی این سنگ شود.

خرید از گالری پرسته: گردنبند سنگی زنانه

پیشنهاد گالری پرسته این است که هر دو ماه یک بار سنگ اوپال را به روش بالا تمیز کنید. این کار باعث می‌شود که سنگ همیشه درخشش خود را حفظ کند و تمیز کردنش هم آسان باشد.

بیشتر بخوانید: آشنایی با خواص سنگ سیاه و قیمتی‌ترین سنگ‌های سیاه

تمیز کردن طلا و جواهرات اطراف سنگ اوپال

در بیشتر طلاهایی که نگین اوپال دارند، از سنگ‌های قیمتی دیگر هم در کنار آن استفاده شده است؛ بنابراین لازم است همۀ سنگ‌ها و طلاها هم تمیز شود.

برای این منظور شما به یک مسواک نرم نیاز دارید. مسواک را درون محلول صابون و آب (که در بالا توصیح دادیم) فرو ببرید و سپس به آرامی روی سطح دیگر جواهرات و روی طلایی که اوپال روی آن سوار شده، بکشید. اما مراقب باشید به هیچ عنوان نباید مسواک را روی سنگ اوپال بکشید.

بهترین روش‌های نگهداری از سنگ اوپال

سنگ اوپال از شن و آب ساخته شده است. حدودا بین ۲ تا ۱۰ درصد حجم بیشتر اوپال‌ها را آب تشکیل داده است. به همین خاطر اگر آب خود را از دست بدهند و خشک شوند، ممکن است ترک بردارند. همچنین اگر اوپال در معرض تغییرات دمایی شدید قرار داشته باشد، شاید بشکند یا ترک بردارد؛ بنابراین هرگز سنگ اوپال را از مکان خیلی سرد به مکان خیلی گرم و برعکس نبرید. از تماس اوپال با آب داغ یا آب یخ پرهیز کنید. همچنین هرگز اجازه ندهید اوپال در معرض گرما و شعله آتش قرار داشته باشد. اگر انگشتر با نگین اوپال دارید حتما موقع شستن دست‌ها، انگشتر را از دست خارج کنید؛ زیرا مواد شیمیایی و صابون به این جواهر آسیب جدی وارد می‌کنند.

کلام آخر

در این مطلب، روش‌های صحیح مراقبت از سنگ اوپال و تمیز کردن سنگ اوپال را معرفی کردیم. امیدواریم که موردتوجهتان قرار گرفته باشد. اگر این سنگ قیمتی را دوست دارید و دلتان می‌خواهد جواهراتی با این سنگ اوپال داشته باشید، می‌توانید در صفحۀ محصولات گالری پرسته (لینک پائین)، در قسمت ستون سمت راست، جنس سنگ را اوپال انتخاب کنید تا محصولات مرتبط برایتان نمایش داده شوند.

برای اینکه با روش‌های سفارش آنلاین طلا و پرداخت هزینه آشنا شوید، می‌توانید به صفحه نحوه سفارش و پرداخت این وب‌سایت مراجعه کنید. اگر در مورد تعویض یا پس دادن طلای خریداری شده سوالی دارید، می‌توانید به صفحه تعویض و بازگشت کالا مراجعه کنید. اگر پاسخ سوال شما در آنجا نبود، از طریق صفحه تماس با ما از گروه پشتیبانی گالری پرسته کمک بگیرید.

منبع: jewelrynotes

 
 

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.