قیمت روز طلا: 3,270,000 تومان

ما به شما گارانتی همیشگی، امکان عودت 7 روزه و تعویض 90 روزه و ارسال رایگان را هدیه می‌دهیم

02126606749

آشنایی با خواص سنگ سیاه و قیمتی‌ترین سنگ‌های سیاه

0

انتخاب یک سنگ سیاه قیمتی که عالی و بی‌عیب و نقص باشد، در فرایند طراحی و ساخت جواهرات نقش بسیار مهمی دارد. اما چالش بزرگ اینجاست که سنگ‌های سیاه قیمتی فقط در یک نوع نیستند و انواع مختلفی دارند؛ به همین سبب ممکن است تمایز قایل شدن بین آنها برای شما سخت باشد.

بنابراین، شاید انتخاب سختی پیش روی خود داشته باشید. اما در نهایت به کمک این مطلب می‌توانید بر حسب ویژگی‌ها و ظاهر مدنظرتان، سنگ جواهر دلخواهتان را انتخاب کنید.

آشنایی با سنگ جواهر سیاه

سنگ سیاه در طراحی و ساخت جواهرات زینتی کاربرد ویژه دارد و می‌تواند زیبایی و چشم‌نوازی غیر منتظره‌ای را به جواهر بدهد. این سنگ با اهداف گوناگونی روی جواهرات خواستنی و مورد علاقه شما به کار می‌رود؛ یعنی اگر هدف شما ایجاد تضاد با رنگ سنگ‌های دیگر یا مکمل بودن با سنگ‌های مشابه است، سنگ جواهر سیاه می‌تواند به خوبی شما را راضی نگه دارد. این رنگ از سنگ حتی برای جلوه‌گری تکی و خودنمایی انحصاری روی جواهرات تزئینی نیز بسیار کاربرد دارد.

کاربرد و خواص سنگ سیاه قیمتی

سنگ‌های قیمتی از دیرباز به خواص درمانی خود شهرت داشتند و افراد برای حل مشکلاتشان از آن‌ها استفاده می‌کردند. سنگ درمانی بخشی از طب کهن است که حکیمان به فواید سرشار و معجزه‌آسای آن ایمان داشتند.

در این راستا خوب است بدانید، سنگ‌ سیاه برای افرادی که زیرفشار روحی هستند بسیار مناسب است. چون این سنگ نیروبخش بوده و قدرت ذهنی را افزایش می‌دهد. همچنین باعث افزایش اعتمادبه نفس در افراد می‌شود. بد نیست بدانید که این سنگ برای رفع بیماری‌های پوستی نیز مفید است و حتی زخم‌ها و آفتاب سوختگی را درمان می‌کند. از دیگر ویژگی‌های سنگ سیاه می‌توان به تشویق شادی وخوشبختی، افزایش کنترل اعصاب و کمک به تغییرعادت‌های بد اشاره کرد.

به طور مثال، برخی معتقدند که سنگ سیاه اونیکس بر روی چاکرای اول، دوم و سوم تأثیرگذار است. همچنین این سنگ بر افزایش کنترل و قدرت تصمیم‌گیری عاقلانه، خوشبختی، کاهش اختلالات استخوان و مغز استخوان مؤثر بوده و سنگی مناسب برای کاهش غم و اندوه است.

خرید از گالری پرسته: دستبند مردانه

عده‌ای نیز بر این باورند که اونیکس سنگی نیروبخش بوده و برای افرادی که زیر فشار روحی و روانی هستند مفید است. هم‌چنین این سنگ برای درمان بیماری‌های پوستی، ترمیم زخم آلوده، عفونت‌های قارچی، التهاب و حتی آفتاب سوختگی نیز مناسب است. گفته شده سنگ اونیکس خواص تسکین‌دهندگی دارد و به همین منظور از آن در زیورآلات نظیر دستبند طلا، گوشواره طلا، گردنبندطلا و انگشتر بسیار استفاده می‌شود. گفته شده که این سنگ امواج منفی را دفع و برای محافظت از چشم بد مناسب است و  برخی دیگر معتقدند سنگ اونیکس باعث افزایش شهود، تعادل و دید مثبت نیز می‌شود.

یا مثلاً گفته می‌شود، سنگ سیاه تورمالین به سم‌زدایی بدن، سوزاندن چربی‌ها، بهبود گردش خون و کاهش کم‌آبی بدن کمک می‌کند. عقیق سیاه به شما کمک می‌کند تا با اعتمادبه‌نفس بالاتری در جامعه حاضر شوید. در کاهش اختلالات استخوان، مغز استخوان و خون نیز موثر است. یکی دیگر از فواید عقیق سیاه برقراری تعادل میان جسم و روان است و از این جهت ورزشکاران برای ایجاد تعادل روانی هنگام فشارهای جسمی از این سنگ استفاده می‌کنند.

آشنائی با ۱۱ مدل متفاوت سنگ سیاه

گفتیم که سنگ‌های سیاه قیمتی فقط در یک نوع نیستند و انواع مختلفی دارند؛ به همین سبب ممکن است تمایز قایل شدن بین آنها برای شما سخت باشد. بنابراین در ادامه ۱۱ مدل متنوع از سنگ‌های مشکی که در صنعت جواهرات کاربرد دارند را معرفی کرده‌ایم.

بیشتر بخوانید: سنگ اونیکس

۱- عقیق سیاه

عقیق اغلب به رنگ‌های آبی تیره، سبز یا قهوه‌ای در طبیعت یافت می‌شود. اما عقیق سیاه نیز از جمله نایاب‌ترین سنگ‌ها و گران قیمت‌ترین عقیق‌ها است که می‌توان از طبیعت به دست آورد. این سنگ سیاه اغلب در جواهرات به عنوان نگین جواهرات و به حالت محدب و گنبدی شکل صیقل داده می‌شود. عقیق سیاه معمولاً به عنوان نگین انگشتر یا آویز گردنبند به کار می‌رود.

استرالیا منبع ۹۷ درصد از تمام عقیق‌های روی زمین است و تنها تعداد اندکی از معادن عقیق در آفریقا هستند. آمریکای جنوبی و اروپای شرقی نیز در تولید طبیعی دست دارند. جالب اینجاست که در سال ۲۰۰۸، ناسا اعلام کرد یک منبع عقیق باورنکردنی و غیرمنتظره را روی سطح کره مریخ کشف کرده است.

خرید از گالری پرسته: گوشواره مردانه

۲- اوپال سیاه

اوپال‌های سیاه که می‌توانند به رنگ آبی تیره، سبز یا قهوه‌ای به نظر برسند، نادرترین و گران‌قیمت‌ترین سنگ‌ها به شمار می‌روند. آنها اغلب در جواهرات به عنوان دامبله و اشکال گنبدی استفاده می‌شوند. استرالیا منبع ۹۷ درصد کل اپال‌هاست. اوپال سیاه به شدت کمیاب است، به طوری که فقط چند کشور در آفریقا، آمریکای جنوبی و اروپای شرقی را می‌توان به عنوان دیگر منابع اوپال نام برد.

«شفق قطبی استرالیا» نام ارزشمندترین اوپال سیاهی است که تاکنون یافت شده است. این گوهر کمیاب در سال ۱۹۳۸ در لایتنینگ ریج کشف و استخراج شد. این گوهر ۱۸۰ قیراطی به خاطر اندازه بزرگ، خال های زیاد و پر رنگش مورد تحسین قرار گرفته است. در سال ۲۰۰۵ این اوپال سیاه را ۷۶۳ هزار تا یک میلیون دلار آمریکا ارزش گذاری کردند.

سنگ اوپال سیاه موجب افزایش خلاقیت شده و عواطف و احساسات را بهبود می بخشد. همچنین نشانگر عدالت بوده و از دارنده‌اش محافظت می‌کند.

۳- کهربای سیاه

کهربا یا تورمالین سیاه، بر خلاف عقیق‌های سیاه، به نام schorl نیز معروف است و رایج‌ترین سنگ در طیف گسترده سنگ‌های کهربا به شمار می‌رود. در حقیقت، ۹۵ درصد از کل کهرباهای یافت شده در جهان به رنگ سیاه هستند. مقدار بالای آهن در این ماده معدنی دلیل داشتن رنگ غنی و مات آن است. از آنجا که کهرباها به طور طبیعی به شکل باریک و دراز تشکیل می‌شوند، به صورت چند وجهی برش می‌خورند. همچنین در انواع جواهرات زینتی از جمله گردنبند، دستبند، انگشتر طلا و گوشواره استفاده می‌شوند.

داستان جالب در مورد کهربای سیاه این است که در زمان ملکه ویکتوریا به عنوان سنگ جواهر مخصوص مراسم سوگواری استفاده می‌شد. از نظر ملکه ویکتوریا کهربای سیاه، تنها سنگ مناسب برای برگزاری این مراسم بود. در نتیجه استفاده از کهربای سیاه در مراسم عزاداری را اجباری کرد. البته، بیشترین حجم استفاده از کهربای سیاه به عنوان سنگ مخصوص عزاداری در زمان مرگ پرنسس آلبرت در سال ۱۸۶۱ میلادی اتفاق افتاد. در آن زمان همه زنان حاضر در مراسم سوگواری مجبور بودند از کهربای سیاه استفاده کنند.

۴- اونیکس سیاه (سنگ باباغوری یا عقیق سلیمانی)

سنگ باباغوری (اونیکس سیاه) از سنتی‌ترین سنگ‌های سیاه محسوب می‌شود و قرن‌هاست که در جواهرات و طراحی‌های تزئینی مورد استفاده قرار می‌گیرد. سربازان روم باستان، نقوش و تصاویر قهرمانان خود را روی نوارهای عقیق حک می‌کردند تا از آنها الهام و قدرت بگیرند. در زمان سلطنت ملکه ویکتوریا، از سنگ باباغوری یا اونیکس برای گل سینه یا گردن آویز استفاده می‌شد. در دوره جنبش آرت دکو یا هنر تزیینی، سنگ باباغوری طراحی متضادی را به جواهرات یاقوت و مرمر اضافه کرد.

سنگ اونیکس سیاه در جواهرات مدرن به شکل نگین ریز یا دامله (گنبدی) بوده و مانند کهربا در انواع جواهرات یافت می‌شوند. اونیکس به شکل حکاکی شده در سنگ‌ تراشی‌های داخلی و برجسته خارجی نیز کاربرد دارد.

سنگ «اونیکس» از کوارتز و مگنیت تشکیل شده و جزء گروه مواد معدنی سیلیکات است. همچنین اغلب به رنگ مشکی در دسترس علاقه‌مندان قرار می‌گیرد. گفته شده که نام سنگ «اونیکس» از عبارتی یونانی به معنای ناخن یا پنجه گرفته شده که مربوط به یک افسانه یونانی قدیمی است.

خرید از گالری پرسته: گردنبند طلا مردانه

این سنگ از محبوبیت بالایی بین علاقه‌مندان به سنگ برخوردار است. اونیکس اغلب به رنگ مشکی دیده می‌شود که برخی از آن‌ها رگه‌های قهوه‌ای، سفید و قرمز دارند که به «سارادونیکس» نیز معروف هستند؛ همچنین انواع دیگر سنگ اونیکس نیز به رنگ‌های سبز، قرمز، خاکستری و سیاه سفید وجود دارد که به اندازه رنگ مشکی آن طرفدار ندارند. معادن سنگ اونیکس عمدتا در هند، ماداگاسکار و برزیل وجود دارند اما در کالیفرنیا، مکزیک، چین و یمن نیز می‌توان سنگ «اونیکس» را یافت.

اونیکس به دلیل رنگ خاص و کنتراستی که با طلا و سایر سنگ‌ها ایجاد می‌کند، همیشه یکی از گزینه‌های خوب و انتخاب‌های اول جواهر سازها برای ساخت کارهای فاخر به شمار می‌رود. همچنین این سنگ از دسته سنگ‌های زینتی بوده هم به شکل مات و هم به شکل براق وجود دارد. این سنگ در برخی از موارد با سنگ «عقیق سیاه» به دلیل شباهت ظاهری اشتباه گرفته می‌شود؛ تفاوت این دو سنگ به دلیل آگات موجود در اونیکس بوده که نوارهای موازی دارد؛ در صورتی که آگات «عقیق سیاه» به شکل نوارهای منحنی است.

ما در فروشگاه آنلاین گالری پرسته انواع زیورآلات طلا با سنگ اونیکس سیاه را عرضه می‌کنیم. می‌توانید با کلیک روی دکمه زیر این محصولات را مشاهده کنید.

۵- الماس سیاه

الماس سیاه، که به نام کربونادو نیز مشهور است، با انواع الماس سفید یا مدل‌های متداول دیگر از جنبه‌های بسیاری تفاوت دارد. با وجود یکی بودن سختی الماس سیاه یا بلک دایموند با الماس سفید، یکی از تفاوت‌های مهم بین آن‌ها، ساختارشان است. به همین سبب نوع سیاه در برابر فشار دوام و تحمل بیشتری دارد. علاوه بر این، الماس سفید از بلورهای تکی تشکیل شده اما الماس سیاه از میلیون‌ها بلوری که به هم پیوند خورده‌اند، به وجود آمده است. بیشتر الماس سیاه جهان در دو کشور جمهوری آفریقای مرکزی و برزیل استخراج می‌شود و نسبت به انواع رنگ‌های دیگر الماس بسیار کمیاب است.

بیشتر بخوانید: الماس سیاه

بیشتر الماس‌های سیاهی که در جواهرات به کار می‌روند طبیعی نیستند و در آزمایشگاه ساخته می‌شوند؛ یعنی به الماس‌های سفید گرما داده می‌شود تا رنگ سیاه به خود بگیرند تا ما در بازار جواهر آنها را با نام الماس سیاه خریداری کنیم. الماس‌هایی که در آزمایشگاه ساخته می‌شوند، در همه چیز مثل حلقه انگشتری، دستبند، گردنبند و گوشواره کاربرد دارند.

۶- تورمالین سیاه

تورمالین ‌سیاه رایج‌ترین رنگ در تورمالین است. سنگ‌های قیمتی تورمالین سیاه در اشکال مختلف فانتزی و سنتی و طیف وسیعی از روش‌های برش، موجود است. سنگ‌های قیمتی تورمالین سیاه دارای سختی ۷ تا ۷/۵ از۱۰ در مقیاس موس هستند. یعنی دوام و مقاومت بالایی دارند و به همین سبب از آن در ساخت جواهرات به‌وفور استفاده می‌شود.

۷- سنگ قیمتی جاسپر سیاه

جاسپر یکی از انواع سنگ‌های قیمتی کوارتز است که از نظر ظاهری یک سنگ قیمتی چند رنگ، راه راه، لکه‌دار یا شعله ور است. این سنگ می‌تواند تقریباً در هررنگی شکل بگیرد ومتداول‌ترین الگوهای جاسپر شامل تیله‌های جالب رگه‌دار، حلقه‌های مداری، رگه‌ها، لکه‌ها و شعله‌ور شدن است. سنگ‌های جاسپر معمولاً کم عمق برش داده می‌شوند. سختی آن در مقیاس موس ۶/۵-۷ از ۱۰ بوده و برای طراحی هرنوع جواهرات مانند آویز، گردنبند و انگشتر مناسب است؛ زیرا این سنگ از دوام و سختی بالایی برخوردار بوده و دربرابر سایش و پارگی مقاومت زیادی دارد.

خرید از گالری پرسته: انگشتر طلا مردانه

۸- ابسیدین (Obsidian)

ابسیدین یا شیشه‌ی آتشفشانی، سنگی غنی از سیلیکات است که بافت شیشه‌ای سیاه رنگ دارد و از سرد شدن سریع ماگما به وجود می‌آید. نام این سنگ برگرفته از Obsius است که یک رومی بود که سنگی مشابه را کشف کرد.

به علت فقدان شکاف، شکستگی صدفی، لبه‌های صاف و منظم پس از شکستن، این سنگ تیغه‌های تیزی دارد. ابسیدین طی سالیان طولانی توسط کلمبیایی‌های آمریکای میانه و مصریان باستان، برای ساخت نوک پیکان و شمشیر و همچنین برای زیورآلات مورد استفاده قرار می‌گرفت. رنگ تیره ابسیدین به خاطر وجود آهن و منیزیم است. سنگ سیاه ابسیدین را می‌توان بر اساس ویژگی‌های مختلف آن به چند گروه طبقه بندی کرد:

  • خال‌دار (ابسیدین برف‌ریزه یا بادامی)
  • تسمه‌ای یا رگه‌دار (ابسیدین قهوه‌ای مایل به قرمز، بسیار تیره، و کدوتنبل)
  • سنگریزه یا گره‌های کوچک (اشک آپاچی)
  • ابسیدین براق (ابسیدین براق، چشم گربه، رنگین کمان، و آتشی)

به خاطر کدر بودن اغلب گونه‌های ابسیدین، این سنگ عموماً با برش کابوچون (دامله) برش داده می‌شود. ابسیدین سنگی قدرتمند برای محافظت از انرژی‌های منفی است. این سنگ را گاهی «سنگ حقیقت» هم می‌نامند، زیرا موجب فاش شدن رازها و احساسات پنهانی می‌شود. علاوه بر این‌ها، ابسیدین دارای خاصیت ایجادکننده تعادل و انگیزه‌دهندگی است.

۹- سنگ سیاه دیوپسید

سنگ‌های قیمتی ستاره سیاه (دیوپسید) با برش کابوچون (دامله) برش داده می‌شوند. سنگ‌های قیمتی ستاره سیاه به‌وسیله سیلیکات منیزیم کلسیم مثل اجزاء سوزن تشکیل می‌شوند که جلوه ستاره‌ای را ایجاد می‌کند. اعتقاد بر این است که سنگ‌های قیمتی ستاره سیاه پرخاشگری را کاهش می‌دهند و باعث افزایش خلاقیت می‌شوند. این سنگ در مکان‌هایی مثل روسیه، پاکستان، آفریقای جنوبی، اتریش، برزیل، ایتالیا، آمریکای شمالی، سریلانکا و فنلاند یافت می‌شود. سختی سنگ سیاه دیوپسید بین ۵/۵ از ۱۰ درمقیاس موس است و در طراحی جواهرات باید با احتیاط استفاده شود.

۱۰- ملانیت (لعل سیاه)

ملانیت سنگ جواهر گارنت سیاه و درخشان است که برخی مواقع به دلیل دارا بودن عنصر تیتانیوم از آن به عنوان «آندرادیت تیتانی» یاد می‌شود. این سنگ، ظاهری کدر با درخشندگی نیمه الماسی دارد و به خاطر تلالو درخشانش برای استفاده در جواهرات بسیار مناسب است. برخی درخشش ملانیت را نیمه فلزی توصیف می‌کنند. در مورد سبک‌های برش این سنگ باید بگوییم که برش برلیانی درخشش عالی ملانیت را دو چندان می‌کند.

در مورد خواص درمانی گفته می‌شود که ملانیت احساسات مثبت و اعتمادبه‌نفس را افزایش می‌دهد. سبب ایجاد تعادل، مقاومت و افزایش خلاقیت می‌شود. ملانیت از لحاظ جسمانی در افزایش تولید و جریان خون، اختلالات نایژه‌ای، جذب کلسیم، منیزیم و آهن و همچنین تقویت بینایی نقش به‌سزایی دارد. در باورهای سنتی هندو، ملانیت در چاکرای اول یا «چاکرای ریشه» که در ابتدای نخاع قرار دارد، اثرگذار است.

۱۱- سنگ حدید (Hematite)

سنگ حدید نوعی کریستال مات است که به رنگ های سیاه، سیاه مایل به خاکستری و قهوه ای مایل به قرمز وجود دارد. این سنگ از اکسید آهن سیاه و فلزی شکل، تشکیل می‌شود که با منیتیت (سنگ آهن مغناطیسی) و اکسید آهن مغناطیسی متفاوت است.

سنگ حدید به نام «سنگ خون» نیز نامیده می‌شود، زیرا رنگ قرمز شفاف سنگ سنباده از این سنگ حاصل می‌شود و مایعات خنک‌کننده در دستگاه برش، هنگام برش هماتیت خونی رنگ می‌شوند. هماتیت در اکثر نقاط دنیا یافت می‌شود.

از کشورهای اصلی منبع این سنگ می‌توان به آلمان، ایتالیا، برزیل، ایالات متحده آمریکا، سوئیس، کانادا، روسیه، سوئد و ایتالیا اشاره کرد. نوعی از هماتیت که در جواهرسازی استفاده می‌شود، شکل تراش‌خورده هماتیت آبی رنگ مایل به خاکستری است. این سنگ بعد از اتمام مراحل تراش، به رنگ نوک مدادی در آمده و جلایی مناسب و براق فلزی پیدا می کند. هماتیت برش خورده به عنوان مهره، تسبیح و غیره مصرف می‌شود و می‌تواند نگین انگشتری مناسبی باشد. خود هماتیت به عنوان جایگزین مروارید سیاه به کار می رود، اما باید بدانید که وزن آن خیلی سنگین تر از مروارید است.

برخی از حدیدها به خاطر وجود منگنز خاصیت مغناطیسی و آهن‌ربایی دارند که بیشتر در برزیل به دست می‌آید. سختی آن ۵/۶ و وزن مخصوصش حدود ۵ است. اگر یک تکه حدید را به قسمتی از ظروف یا کاشی‌هایی از جنس چینی که لعاب نداشته باشد، بکشیم، خط قرمزی ایجاد می‌شود ( و البته مراقب خش افتادن خود جواهر باشید). دراصل اگر هماتیت به عنوان عامل ساینده به کار رود، از خود اثری به رنگ قرمز روشن به جا می‌گذارد که در اصطلاح جواهر سازان به نام «سرخاب» شناخته می شود.

سنگ حدید می‌تواند بلا را دفع کند و اثر آن را خنثی سازد؛ همچنین به منظور ایمنی و محافظت در برابر خطرات و غلبه بر دشمنان نیز کاربرد دارد.

ما در فروشگاه آنلاین گالری پرسته انواع زیورآلات طلا با سنگ حدید سیاه را عرضه می‌کنیم. می‌توانید با کلیک روی دکمه‌ی زیر این محصولات را مشاهده کنید.

معرفی چند سنگ سیاه قیمتی دیگر

سنگ‌های جواهر سیاه دیگری هم وجود دارند که در طراحی و ساخت جواهرات به کار می‌روند؛ مثلا جت، کاستریتیت، سیراندیت، تکتیت و آهنربا از انواع سنگ‌های سیاه هستند.

این سنگ‌ها غالباً رنگ‌های متنوعی دارند که از قرمز تا بنفش متغیر هستند اما در انواع رنگ مشکی هم یافت می‌شوند؛ یاقوت سیاه، فلوریت سیاه، یشم سیاه، زیرکونیای سیاه، گارنت یا نارسنگ سیاه، سنگ قمر سیاه و بریل سیاه، که به زمرد معروف است و به رنگ سبز نیز دیده می‌شود از جمله سنگ‌ گوهرهای سیاه دیگری هستند که با وجود این که مانند سنگ‌های دیگر گران قیمت نیستند اما در ساخت جواهرات به وفور به کار می‌روند.

کلام آخر

در این مطلب توضیح دادیم که سنگ‌های سیاه متنوعی در طبیعت وجود دارند که برخی از آنها در صنعت جواهرسازی بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند. سنگ‌های سیاه اغلب خواص درمانی زیادی هم دارند و می‌توانند باعث درمان بیماری‌های جسمی و روحی شوند. برندهای گوناگونی در سراسر جهان از انواع سنگ سیاه قیمتی برای ساخت زیورآلات استفاده می‌کنند. گالری پرسته نیز به عنوان یک برند نام‌آشنایِ ایرانی، محصولاتی با سنگ اونیکس و سنگ حدید دارد که می‌توانید در فروشگاه‌های آنلاین و فیزیکی این مجموعه، مدل‌های مختلف آنها را مشاهده کنید.

برای اینکه با روش‌های سفارش آنلاین طلا و پرداخت هزینه آشنا شوید، می‌توانید به صفحه نحوه سفارش و پرداخت این وب‌سایت مراجعه کنید. اگر در مورد تعویض یا پس دادن طلای خریداری شده سوالی دارید، می‌توانید به صفحه تعویض و بازگشت کالا مراجعه کنید. اگر پاسخ سوال شما در آنجا نبود، از طریق صفحه تماس با ما از گروه پشتیبانی گالری پرسته کمک بگیرید.

منبع: leaf

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.