قیمت روز طلا: 3,580,000 تومان

ما به شما گارانتی همیشگی، امکان عودت 7 روزه و تعویض 90 روزه و ارسال رایگان را هدیه می‌دهیم

02126606749

چگونه گوشواره خود را در خانه تمیز کنیم؟

0

برای تمیز کردن گوشواره طلا، نقره و دیگر جنس‌های این وسیله‌ی زینتی در خانه می‌توانید از چندین روش مختلف کمک بگیرید که ما در این مطلب برایتان توضیح داده‌ایم.

راه‌های تمیز کردن انواع گوشواره

همه افرادی که گوشواره خریداری می‌کنند، پس از چند ماه استفاده دوست دارند این وسیله زینتی همچون روز اول درخشان و زیبا به‌نظر برسد. برای این منظور اغلب مردم طلای خود را نزد متخصص می‌برند تا آن را تمیز و نونوار کند. اما اگر نخواهید نزد کارشناس این امر بروید، چگونه می‌توانید در خانه گوشواره طلای خود را تمیز کنید؟ برای یافتن پاسخ این سوال از شما دعوت می‌کنیم تا انتهای این مطلب با بلاگ گالری پرسته همراه باشید.

تمیز کردن گوشواره با آب اکسیژنه

رایج‌ترین روشی که می‌توان برای تمیز کردن گوشواره‌های خود در خانه از آن استفاده کرد، آب اکسیژنه است. در زیر روش این کار را توضیح داده‌ایم.

  1. انگشتر را درون قوطی پلاستیکی قرار دهید و نصف قوطی را با آب اکسیژنه پر کنید.
  2. اجازه دهید گوشواره به مدت ۱۰ تا ۲۰ دقیقه درون آب اکسیژنه بماند. حتی می‌توانید آن را یک شب تا صبح در این محلول بگذارید تا همه آلودگی‌های آن جدا و پاک شوند.
  3. گوشواره را از قوطی خارج کنید. با استفاده از یک برس ریز که مخصوص طلا و جواهرات است یا با کمک یک مسواک نرم روی سطح گوشواره بکشید تا کثیفی‌ها از آن جدا و پاک شوند.
  4. گوشواره را روی دستمال حوله‌ای تمیز یا پارچه جیر قرار دهید و بگذارید در معرض هوا به طور کامل خشک شود.
  5. در این مرحله می‌بینید که گوشواره چقدر درخشان و تمیز شده است.
  6. سپس آن را در جعبه‌اش بگذارید یا از گوش خود آویزان و استفاده کنید.

این روش خانگی برای اغلب مدل‌های گوشواره طلا مناسب و کاربردی است. به طور مثال، گوشواره‌های آویز یا آنهایی که سنگ گرانبهایی روی خود ندارند را می‌توان با خیال راحت به این روش تمیز کرد. فقط مراقب باشید که این پاکسازی را نباید زود به زود انجام دهید زیرا به مرور زمان ممکن است طلا را کدر کند و به جای درخشش، باعث کهنه به نظر رسیدن این فلز گرانبها شود.

هیدروژن پراکسید یا آب‌اکسیژنه را می‌توانید از داروخانه‌ها تهیه کنید.

تمیز کردن گوشواره با مایع ظرفشویی

دومین روش خانگی تمیز کردن مدل‌های مختلف گوشواره طلا و نقره، استفاده از مایع ظرفشویی است.

  1. یک کاسه را تا نیمه با آب گرم پر کنید.
  2. مایع ظرفشویی روی آب بریزید و سپس گوشواره را درون آن قرار دهید.
  3. بعد از دو دقیقه، با کمک یک مسواک نرم، آغشته به محلول، گوشواره را تمیز کنید.
  4. پس از اطمینان از تمیز شدن طلا، آن را با آب گرم آب بکشید و در نهایت با پارچه جیر یا حوله بدون پرز آن را برق بیندازید.

بد نیست بدانید برای تمیز کردن طلا می‌توانید از خمیردندان سفید هم کمک بگیرید. به این صورت که مقداری خمیردندان را روی مسواک نرم بگذارید و روی سطح طلا بمالید. سپس با آب گرم آب بکشید. در آخر هم با پارچه جیر طلا را خشک کنید.

بیشتر بخوانید: تمیز کردن انواع گردنبند طلا، جواهر و نقره را چگونه انجام دهیم؟

تمیز کردن گوشواره طلا، نقره و جواهر با آب جوش

مواقعی که به محلول‌های ضدعفونی کننده دسترسی ندارید و فقط می‌خواهید گوشواره‌های خود را براق کنید می‌توانید از آب جوش به ترتیب زیر استفاده کنید:

  1. چند فنجان آب را درون قابلمه روی اجاق گاز یا در مایکروفر بجوشانید.
  2. آب را از روی حرارت بردارید و گوشواره‌ها را داخل آن قرار دهید و بگذارید حدود ۲۰ دقیقه در آب تمیز بمانند.آب گرم باعث از بین رفتن میکروب‌ها و شل شدن آلودگی سطح گوشواره‌های شما می‌شود.
  3.  گوشواره‌ها را از داخل آب بردارید و با مسواک روی آن‌ها بکشید. این کار را به آرامی  انجام دهید.
  4. پس از اتمام کار، گوشواره‌ها را زیر آب ولرم در ظرفشویی بشویید.
  5. در آخر، گوشواره‌ها روی یک حوله‌ی تمیز قرار دهید تا خشک شوند.
خرید از گالری پرسته: گوشواره مروارید طلا

 

استفاده از آب گرم برای همه‌ی گوشواره‌ها از هر جنسی که باشند ایمن است. البته اگر گوشواره‌ها پلاستیکی هستند، قبل از قرار دادن آن‌ها داخل آب جوش، یک دقیقه صبر کنید تا آب کمی خنک شود.

تمیز کردن گوشواره‌های جواهر با سنگ‌های قیمتی

گوشواره‌های طلا یا گوشواره‌های نقره که با سنگ‌های گرانبها همانند الماس همراه هستند باید به روش زیر تمیز شوند:

  1. نصف یک کاسه متوسط را با آب ولرم پر کنید، ۱/۴ پیمانه آمونیاک به آن اضافه کنید و هم بزنید.
  2. گوشواره را درون محلول بگذارید و اجازه دهید تا ۲۰ دقیقه در کاسه بماند.
  3. حتما دستکش به دست کنید و گوشواره را از داخل محلول آمونیاک خارج کنید و در کاسه دوم که حاوی آب معمولی است قرار دهید.
  4. یک قاشق چایخوری مایع ظرفشویی به آن اضافه کنید. گوشواره را درون کاسه حرکت دهید.
  5. با کمک یک مسواک نرم و تمیز، روی سطح الماس را برس بزنید. سعی کنید با احتیاط و خیلی آرام درون پایه‌ها و تمامی حفره‌های گوشواره را برس بکشید تا هر گونه آلودگی که در آنجا جای خوش کرده‌اند، جدا و تمیز شوند.
  6. گوشواره را تا زمانی که حسابی برق بیفتد برس بکشید.
  7. در آخرین مرحله، گوشواره را روی یک حوله نرم و تمیز بگذارید. اگر از جنس مایکروفایبر باشد بهتر است زیرا رطوبت طلا را می‌گیرد. پس از خشک شدن، آن را با دستمال جیر برق بیندازید.

برای ضدعفونی گوشواره‌های نگین‌دار می‌توانید از چوب کبریت یا خلال دندان استفاده کنید و کثیفی را به آرامی و با احتیاط از لابه‌لای نگین‌ها پاک کنید.

بیشتر بخوانید: تمیز کردن طلای سفید؛ برای درخشش همیشگی طلای سفید چه باید کرد؟

تمیز کردن گوشواره نقره

برخی از فلزات گرانبها اگر تمیز نشوند، درخشندگی و زیبایی اولیه خود را از دست خواهند داد و کدر و تیره به نظر خواهند رسید. نقره یکی از همین فلزات است. برای تمیز کردن گوشواره‌هایی که از جنس نقره هستند توصیه می‌کنیم از هیچ کدام از روش‌های بالا استفاده نکنید. در عوض به ترتیب زیر عمل کنید:

  1. یک لایه نازک فویل را درون تابه پیرکس بگذارید. مطمئن شوید که طرف درخشان فویل آلومینیومی به سمت بالاست.
  2. گوشواره نقره را روی آن بگذارید. با این روش می‌توانید چند گوشواره را به طور هم زمان تمیز کنید.
  3. تابه را با آب ولرم پر کنید. مطمئن شوید که گوشواره درون آب غرق می‌شود. (همه سطح گوشوار زیر آب قرار دارد)
  4. یک مشت جوش شیرین درون آب بریزید. تا زمانی به ریختن جوش شیرین روی آب ادامه دهید که شاهد واکنش شیمیایی آن با گوشواره باشید.
  5. اجازه دهید گوشواره یک ساعت کامل درون این محلول بماند.
  6. گوشواره نقره را با آب معمولی تمیز کنید. سپس با استفاده از یک دستمال نرم، آن را خشک کنید.

بیشتر بخوانید: راهنمای نگهداری از سنگ زیرکن و بهترین شیوه تمیز کردن آن

تمیز و ضدعفونی کردن گوشواره مروارید

مرواریدها می‌توانند به راحتی درخشندگی خود را از دست بدهند. بنابراین، بهتر است برای تمیز کردن مروارید آن‌ها را مستقیم خیس نکنید زیرا انجام این کار باعث ضعیف شدن مروارید و شکسته شدن آن می‌شود. برای تمیز کردن گوشواره‌های مرواریدی می‌توانید به روش زیر عمل کنید:

  1. گوشواره مروارید را روی پارچه‌ی نرم قرار دهید.
  2. یک برس تمیز و کوچک آرایشی را به مخلوط آب گرم و کمی شامپو آغشته کنید و روی سطح مروارید بمالید.
  3. برای پایان دادن به کار، مرواریدها را با یک پارچه‌ی مرطوب تمیز پاک کنید. اجازه دهید رشته‌ی مروارید صاف و خشک شود تا از کشیدگی آن جلوگیری کند.

روش بالا برای فیروزه و عقیق نیز قابل استفاده است. همچنین برای تمیز کردن و ضدعفونی گوشواره‌های مروارید، می توانید از آب و صابون ملایم استفاده کنید:

  1. آب ولرم را با چند قطره مایع ظرفشویی ملایم مخلوط کنید.
  2. یک پارچه تمیز و نرم را به محلول آغشته کنید و با استفاده از آن گوشواره‌های مروارید خود را به آرامی پاک کنید.
  3. سپس اجازه دهید گوشواره روی حوله خشک شود.

بیشتر بخوانید: نگهداری از مروارید و نکات مهمی که درباره تمیز کردن آن باید بدانیم

نکات و ترفندهایی در مورد تمیز کردن گوشواره در خانه

با ترفندهایی که در زیر اشاره خواهیم کرد می‌توانید به عمر مفید گوشواره خود بیفزایید. پس از شستن و پاک کردن آلودگی‌ها، درخشندگی اولیه گوشواره به آن باز خواهد گشت. البته این امر مستلزم این است که همه نکته‌هایی که در ادامه نوشته‌ایم را مراعات کنید تا به جای نونوار کردن گوشواره، خدایی نکرده به آن آسیبی وارد نکنید.

اگر گوشواره نقره، سنگ گرانبهایی دارد که با چسب به آن چسبیده، از روش تمیز کردن گوشواره‌های نقره استفاده نکنید. در این حالت فقط از تمیزکننده‌های مخصوص طلا و جواهرات کمک بگیرید و با استفاده از یک دستمال نرم و تمیز، سطح آن را برق بیندازید.

جواهراتی که با مروارید همراه هستند را هرگز با مواد شیمیایی شست‌وشو ندهید. برای این منظور از محلول صابون مایع و آب ولرم کمک بگیرید. مروارید را حتما پس از شستن خشک کنید تا لکه‌ای روی سطح آن باقی نماند.

هرگز گوشواره را درون سینک ظرفشویی نشویید و همیشه آن را در کاسه یا قابلمه بگذارید و شست‌شو دهید. به این خاطر که ممکن است از دستتان لیز خورده و درون چاه برود.

گوشواره خود را هنگام خواب، حمام کردن و شنا کردن از گوش خارج کنید. چون کلر درون آب استخرهای شنا از دشمنان اصلی طلا و جواهر شماست. بنابراین برای حفظ درخشندگی طلا بهتر است هنگام شنا طلاهای خود را در بیاورید.

اگر احساس می‌کنید گوشواره طلا شما بیش از اندازه کثیف و کدر است، بهتر است آن به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در آب بخیسانید.

مطمئن‌ترین روش برای تمیز کردن گوشواره نقره در خانه، استفاده از خمیر پولیش نقره است که مخصوص این کار تولید و عرضه می‌شود.

توجه داشته باشید که سنگ‌های مروارید به عرق بدن انسان هم حساس هستند. بنابراین، پس از استفاده از گوشواره مروارید حتما آن را با دستمال مرطوب تمیز، با دستمال نرم خشک کنید و درون جعبه‌اش بگذارید تا کدر یا تار نشود.

در زمان تميز كردن گوشواره نقره یا طلا باید توجه داشته باشید که اگر سنگ‌های قیمتی نظیر اوپال، زمرد و تانزانیت در گردنبند شما استفاده شده بود، آنها را خیس نکنید و مسواک نزنید.

کلام آخر

در این مطلب به طور کامل در مورد تمیز کردن گوشواره برایتان توضیح دادیم. نکته‌های مراقبتی جنس‌های مختلف این وسیله‌ی زینتی را نیز یادآوری کردیم. در آخر هم خوب است بدانید، فروشگاه‌ اینترنتی گالری پرسته به طور ۲۴ ساعته در ۷ روز هفته آماده خدمت‌رسانی به مشتری‌های خود است.

از طریق این فروشگاه آنلاین می‌توانید مدل‌های مختلف گوشواره طلا را مشاهده کنید، از وزن و قیمت آنها مطلع شوید و در صورت تمایل گوشواره موردنظرتان را سفارش دهید. پرسته علاوه بر گوشواره با طلای زرد، طلای سفید و رزگلد، گوشواره‌های جواهر و مروارید هم عرضه می‌کند. تمامی گوشواره‌های گالری پرسته، دست‌ساز و از جنس طلای ۱۸ عیار هستند.


برای اینکه با روش‌های سفارش آنلاین طلا و پرداخت هزینه آشنا شوید، می‌توانید به صفحه نحوه سفارش و پرداخت این وب‌سایت مراجعه کنید. اگر در مورد تعویض یا پس دادن طلای خریداری شده سوالی دارید، می‌توانید به صفحه تعویض و بازگشت کالا مراجعه کنید. اگر پاسخ سوال شما در آنجا نبود، از طریق صفحه تماس با ما از گروه پشتیبانی گالری پرسته کمک بگیرید.

منابع: healthline و wikihow

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.