قیمت روز طلا: 3,270,000 تومان

ما به شما گارانتی همیشگی، امکان عودت 7 روزه و تعویض 90 روزه و ارسال رایگان را هدیه می‌دهیم

02126606749

استایل وینتیج چیست و چطور به این سبک لباس بپوشیم؟

0

قبل از اینکه بگوییم استایل وینتیج چیست و چه معیارهایی دارد، باید بدانید که کلمه‌ی Vintage یک استاندارد صنعتی است که برای معرفی محصولات ساخته شده بین ۲۰ تا ۱۰۰ سال قبل استفاده می‌شود. البته اگر قدمت محصول بیش از یکصد سال باشد به آن «عتیقه» (Antique) می‌گویند و دیگر وینتج به‌حساب نمی‌آید.

بعد از آشنایی با مفهوم لغوی وینتج، باید بدانید که سبک لباس وینتیج در واقع تقلیدی از دوره‌ی کلاسیک با سلیقه‌ی مدرن در طراحی لباس است.

این سبک اولین بار در زمان جنگ جهانی اول بسیار پر طرفدار شد. کشور آمریکا در آن دوران با شعارهای مد اقتصادی و حفظ محیط زیست موفق شد تا تولید زباله را تا ۱۰ درصد کاهش دهد. پس از مدتی هم با اوج گرفتن صنعت مد و استفاده‌ی افراد مشهور از لباس‌های قدیمی و نمایش آن‌ها در تلویزیون تقاضا برای جایگزینی محصولات جدید با قدیمی‌ افزایش پیدا کرد.

امروزه هم با توجه به نگرانی مردم دنیا در رابطه با محیط زیست سبب شده تا سبک لباس وینتیج زنانه و مردانه دوباره مد شود و شاهد پوشاک و اکسسوری‌های بسیار متنوع از این سبک باشیم. به همین خاطر به نظرمان جالب بود که به طور کامل و دقیق با وینتیج‌استایل آشنا شوید و بدانید که چه معیارها و مشخصه‌هایی دارد. از این رو از شما دعوت می‌کنیم تا انتهای این مطلب با گالری پرسته همراه باشید.

استایل وینتیج چیست؟

استایل وینتیج (Vintage Style) نوعی سبک لباس پوشیدن است که گفته می‌شود اولین بار زمان جنگ جهانی اول بسیار پر طرفدار شد. در واقع، بخشی از شکل‌گیری این سبک به خاطر فشارها و محدودیت‌های پس از جنگ بود که باعث شد تا مردم به استفاده از لباس‌های قدیمی و دست دوم روی بیاورند. در آن زمان، اغلب مردم لباس‌های آسیب‌دیده را ترمیم و دوباره آن‌ها را استفاده می‌کردند. گاهی هم مجبور می‌شدند برای ترمیم لباس‌های خیلی کهنه از پارچه‌های دیگر استفاده کنند. همین روند باعث شکل‌گیری استایل جدیدی به نام «وینتج» شد.

البته باید بدانید که در حال حاضر، استایل وینتیج دیگر معنای گذشته را ندارد. یعنی به هیچ عنوان سبک وینتیج به معنی پوشیدن لباس‌های قدیمی و کهنه نیست. بلکه اکنون این سبک به این صورت است که از لحاظ نوع و مدل لباس، قدیمی به نظر می‌رسد اما کاملاً نو و سالم است. یا لباسی قدیمی است که کاملا نونوار و قابل استفاده شده است.

خرید از گالری پرسته: دستبند طلا

 

لباس‌های سبک وینتیج را می‌توان از روی جزئیاتی مانند تور در لبه‌ی آستین، دوخت بسیار دقیق و تمیز، مارک یا طرح خاص، نوع پارچه و … تشخیص داد. نکته‌ی مهمی که در مورد وینتیج باید بدانید این است که فقط یک قسمت از لباس را باید بر اساس طرح، دوخت یا پارچه‌های دهه‌های قبل انتخاب کنید و بخش دیگر آن باید حتماً مدرن انتخاب باشد. بر همین اساس، امروزه هنرمندان زیادی، در طراحی لباس‌های خود از جزئیات استایل وینتیج استفاده می‌کنند؛ مثل آستین‌های پفی یا دامن‌های پیلیسه که در سال‌های اخیر بسیار مد شده‌اند.

در بالا هم اشاره کردیم که لباس پوشیدن به این سبک، لزوماً به معنای پوشیدن لباس‌های کهنه و قدیمی نیست، بلکه به آن معناست که سراغ لباس‌هایی بروید که با الهام از لباس‌های قدیمی طراحی شده‌اند. بنابراین، توجه داشته باشید که ممکن است لباس‌های وینتیج دست دوم باشند اما همه‌ی لباس‌های دست دوم نمی‌توانند وینتیج باشند.

فلسفه سبک وینتیج چیست؟

لباس‌های وینتیج می‌توانند در هر جمعی شما را از دیگران متمایز کند. فلسفه‌ی سبک وینتیج در واقع ایجاد تعادل و ظرافت بین مدهای قدیمی و مدرن است. به زبان ساده‌تر باید بگوئیم که استایل وینتیج در واقع تفسیر و بازآفرینی دوباره‌ی سبک‌های قدیمی با استفاده از مد و سلیقه‌ی مدرن است.

باید بدانید که وینتیج‌استایل با استایل آنتیک و رترو فرق دارد. آنتیک به طور کلی به وسایل و پوشاکی گفته می‌شود که صد سال و بیشتر از صد سال از عمر آنها گذشته باشد. رترو به لباس ها و اکسسوری‌هایی گفته می‌شود که نشانه‌هایی از گذشته در خود دارند ولی تولید آنها متعلق به زمان حال است. یعنی فقط طرح قدیمی دارند. اما وینتیج به تمامی آثار، لباس‌ها و وسایلی گفته می‌شود که به به دوره ۱۹۲۰ تا ۱۹۸۰ میلادی تعلق دارند و نوستالوژی به حساب می‌آیند. برای داشتن استایل وینتیج لازم نیست حتماً لباس مدل قدیمی انتخاب کنید. می‌توانید چیزهای کوچک‌تر مثل شال گردن یا جواهرات مدل قدیمی را با لباس‌های مدرن خود ست کنید.

خرید از گالری پرسته: گوشواره طلا زنانه

 

معیارهای استایل Vintage چیست؟

معیارها و ویژگی‌های اصلی استایل وینتج شامل مواردی است که در زیر اشاره کرده‌ایم:

  • استفاده از رنگ‌های گرم (کرم، زرد، قرمز، نارنجی، …) در این سبک و استایل بسیار رایج است.
  • در استایل وینتیج نوجوانان بیشتر از دستمال سر، هدبند و کلاه استفاده می‌کنند.
  • تعداد لایه‌های لباس در این سبک بسیار زیاد است. به همین دلیل در این سبک بیشتر از پارچه‌های ظریف و بافت‌های ریز استفاده می‌شود.
  • کیف و کفش‌های این استایل بیشتر کفش‌های پاشنه بلند و پاپیون‌دار و کیف‌های کوچک و دستی است.
  • استایل وینتیج مردانه بیشتر با کفش‌های پاشنه تخت و دورنگ سفید مشکی معنا پیدا می‌کند.
  • لباس‌های گل گلی، خال‌خالی، و پارچه‌های طرح‌دار و ریزنقش، انتخاب‌های مناسبی برای استایل وینتیج زنانه است.
  • یکی از رایج‌ترین استایل‌ها در این سبک استفاده از لباس کوتاه، تا زیر زانو است.
  • لباس‌ها و دامن‌های چین‌دار و پلیسه از دیگر ویژگی‌های این سبک است.
  • دامن‌های کلوش و چین‌دار با قد متوسط، راسته و بلند از ویژگی‌های استایل وینتیج زنانه است.
  • استفاده از کیف و کفش چرم هم در این استایل وینتیج مردانه بسیار مرسوم است.
  • اکثر پارچه‌هایی که در این سبک استفاده می‌شود طرح‌دار هستند.
  • لباس‌های کلاسیک و قدیمی به‌عنوان اصلی‌ترین نماد سبک وینتیج مردانه و زنانه شناخته می‌شوند.

اکسسوری‌های استایل وینتیج شامل چه مواردی است؟

شما می‌توانید با استفاده از چند اکسسوری مدرن، بین لباس‌های قدیمی و جدید تعادل خوبی ایجاد کنید. این کار باعث می‌شود تا ویژگی‌های قسمت‌های قدیمی تیپ و استایل شما بهتر و جذاب‌تر دیده شوند. یا برعکس، لباس‌های مدرن را با اکسسوری‌های قدیمی ست کنید تا استایل وینیج برای خود بسازید.

خرید از گالری پرسته: گردنبند ظریف زنانه

 

در سبک وینتیج اغلب از زیورآلات نقره، مروارید، دستبندهای پهن و گوشواره‌های بزرگ استفاده می‌شود. ما در گالری پرسته مدل‌های بسیار متنوع از زیورآلات مروارید و گوشواره‌های بزرگ طلا داریم که می‌توانید به صورت آنلاین خریداری کنید. برای مشاهده‌ی این مدل‌ها کافی است روی دکمه‌های زیر کلیک کنید.

 
 

استایل وینتیج و کلاسیک چه فرقی با هم دارند؟

استایل کلاسیک و قدیمی با وینتیج تفاوت زیادی دارد. استایل کلاسیک در دوران جدید هم مورد استقبال واقع می‌شود و لباس‌ها، کفش‌ها و… که در گذشته استفاده می‌شدند هنوز هم طرفدار دارند و پوشیده می‌شوند. اما استایل وینتیج، استایلی است که لباس‌ها و سبک پوشش موجود در آن دیگر استفاده نمی‌شود؛ بلکه فقط از مشخصه‌هایی دارد که در لباس‌های فعلی در دنیای مد و فشن استفاده می‌شود. مثلاً می‌توان به اِپُل یا بقه‌های آبشاری اشاره کرد یادآور دوران خاصی هستند و در طراحی لباس‌های امروزی، حالت وینتج به آنها می‌بخشند.

خرید از گالری پرسته: انگشتر مردانه

 

سبک لباس‌های محبوب در دوره‌های زمانی مختلف

در ادامه، به بررسی دوره‌های زمانی مختلف و سبک لباس محبوب آنها می‌پردازیم؛ تا متوجه شوید که چه فاکتورها و معیارهایی را می‌توان برای انتخاب باس سبک وینتیج در نظر گرفت. چون وینتیج به تمامی آثار، لباس‌ها و وسایلی گفته می‌شود که به دهه‌های ۱۹۲۰ تا ۱۹۸۰ میلادی تعلق دارند.

  • دهه ۱۹۰۰ به لباس‌ها و دامن‌های توری، پیراهن‌های کمر باریک و تنگ، و بالاتنه یقه‌دار معروف بود.
  • دهه ۱۹۱۰ به کت‌های بلند و تنگ زنانه و بوت‌هایی که بند توری داشتند معروف بود.
  • دهه ۱۹۲۰ به زیرپیراهنی و لباس‌های ابریشمی زنانه با منجوق‌دوزی‌های زیبا و خیره کننده معروف بود.
  • دهه ۱۹۳۰ به کلاه‌های زنانه بسیار بزرگ و یقه‌های خزدار معروف بود.
  • دهه ۱۹۴۰ به شلوارهای مدل سیگاری، ژاکت‌های کشبافت پشمی و رنگی، و بالاتنه یقه بلند معروف بود.
  • دهه ۱۹۵۰ به دامن‌های دایره‌ای و پشمالو، کت‌های چرمی و پیراهن‌های تنگ و استرچ بلند (از گردن تا سر زانو) معروف بود.
  • دهه ۱۹۶۰ به شلوار جین پاچه گشاد، تیشرت‌های طرحدار شلوغ معروف بود.
  • دهه ۱۹۷۰ به ترکیب شلوار جین با لباس‌های رنگ روشن، کت و شلوار ست و گرمکن پا معروف بود.
  • دهه ۱۹۸۰ به رنگ‌های نئون، اِپُل لباس، بالا تنه توری یا ریش‌ریش، و ترکیب شلوار لگ با تونیک معروف بود.

کلام آخر

استایل وینتیج دارای عناصر مشخصی همچون طرح‌های گل‌گلی، خال‌خالی، لباس‌های چین‌دار و لایه‌لایه و پلیسه‌ها در دامن و پیراهن است. در واقع دلیل اصلی محبوبیت لباس‌های وینتیج استفاده از سبک مدرن برای بازآفرینی مد قرن بیستم است. اگر از مدل خاصی از لباس در دوران قدیم خوشتان می‌آمده و اکنون می‌خواهید در تیپ و استایل‌تان از آن بهره ببرید، بهتر است آن را یا تیپ مدرن و امروزی و به صورت ترکیبی استفاده کنید. مثلاً یک دامن پلیسه قرمز را با یک نیم‌بوت ساق‌دار پلنگی سِت کنید و با شومیزی بنفش بپوشید. یا مثلاً اگر در قسمت بالاتنه از یک شومیز قدیمی استفاده می‌کنید، آن را با یک شلوار مدرن و امروزی سِت کنید.

این استایل فضای گسترده‌ای برای امتحان ترکیب‌های مختلف در اختیار قرار می‌دهد و می‌توانید بر اساس سلیقه شخصی، استایل وینتیج خود را بسازید. به طور مثال، زیورآلات مدرن با لباس‌های طرح قدیمی بهترین ترکیب استایل وینتیج زنانه هستند. شما می‌توانید برای خرید طلاهای دست‌ساز و خاص به فروشگاه آنلاین گالری پرسته سر بزنید.

برای اینکه با روش‌های سفارش آنلاین طلا و پرداخت هزینه آشنا شوید، می‌توانید به صفحه نحوه سفارش و پرداخت این وب‌سایت مراجعه کنید. اگر در مورد تعویض یا پس دادن طلای خریداری شده سوالی دارید، می‌توانید به صفحه تعویض و بازگشت کالا مراجعه کنید. اگر پاسخ سوال شما در آنجا نبود، از طریق صفحه تماس با ما از گروه پشتیبانی گالری پرسته کمک بگیرید.

منابع: secondhand4business و road2beauty

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.