قیمت روز طلا: 3,690,000 تومان

ما به شما گارانتی همیشگی، امکان عودت 7 روزه و تعویض 90 روزه و ارسال رایگان را هدیه می‌دهیم

02126606749

نکاتی که باید قبل از خرید یاقوت سرخ (روبی) بدانید

0

قیمت یاقوت سرخ بر اساس چندین فاکتور اصلی تعیین می‌شود که از جمله‌ی آنها می‌توان به رنگ و کشور تولیدکننده‌ی یاقوت اشاره کرد. در همین راستا، برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه‌ی ارزش‌گذاری سنگ یاقوت قرمز اصل و هر آنچه قبل از خرید باید بدانید از شما دعوت می‌کنیم تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

سنگ یاقوت قرمز

یاقوت سرخ یا Ruby از سنگ‌های جواهر قیمتی دیگری است که بیشتر به رنگ صورتی تا قرمز تیره و عمیق دیده می‌شود. نام سنگ یاقوت از کلمه لاتین روبئوس (Rubeus) گرفته شده است. یاقوت نوعی از کرندوم است. کروندوم خالص بی‌رنگ است که در این حالت یاقوت سفید را به وجود می‌آورد. بنابراین رنگ در اثر ناخالصی‌های شیمیائی به‌وجود می‌آید. رنگ قرمز موجود در روبی به خاطر کروم موجود در این سنگ‌قیمتی است. وقتی مقدار کروم در روبی کم باشد، رنگ آن صورتی می‌شود و به عنوان «یاقوت صورتی» در بازار عرضه می‌شود.

درجه سختی روبی (یاقوت) با الماس قابل مقایسه است. این سنگ درجه سختی ۹ در مقیاس مو دارد. یعنی از بیشتر سنگ‌های جواهر سخت‌تر و مستحکم‌تر است. این محکم بودن باعث می‌شود تا این سنگ را روی انگشتر سوار کنند زیرا به راحتی شکسته نمی‌شود.

گفته می‌شود که یاقوت‌ها برای افردی که آن را همراه دارند خوش شانسی و موفقیت به همراه دارد. هندوهای باستان معتقد بودند که یاقوت‌ها نشانه محافظت از شر و اهریمن هستند اما امروزه، یاقوت به سمبل عشق و اشتیاق مبدل شده است. همچنین، سربازان چینی در دوران باستان در زره خود یاقوت داشتند و این سنگ برایشان بسیار ارزشمند بود. امروزه، بیشتر یاقوت‌ها در آفریقا و آسیای جنوب شرقی استخراج می‌شوند.

بزرگترین یاقوت استخراج شده به وزن چهار پوند است و یاقوت لیبرتی بل (Liberty Bell Ruby) نام دارد که در سال ۲۰۱۱ به سرقت رفت. همچنین، نادرترین و ارزشمندترین یاقوت برمه‌ای، یاقوت سرخ ستاره‌ای نام دارد که به «خون کبوتر» نیز معروف است چون مانند خون کبوتر سرخ است. درون این نوع روبی چیزی مثل یک ستاره شش وجهی نورانی با تقارن عالی به چشم می‌خورد و وقتی سنگ را می‌چرخانید مرکز ستاره نیز حرکت می‌کند. یاقوت سرخ به عنوان اصلی‌ترین سنگ ماه تولد تیر نیز شناخته می‌شود.

بیشتر بخوانید: سنگ ماه تولد تیر و خواص آن را بشناسید

انواع سنگ یاقوت قرمز

یاقوت به دو صورت کابوشون و برلیان تراشیده می‌شود. نوع مصنوعی آن هم در کارخانه ساخته می‌شود که قیمت ارزان‌تری نسبت به قیمت یاقوت سرخ اصل دارد. بهترین نوع سنگ یاقوت سرخ در منطقه ماگوک در کشور برمه پیدا شده است. این گوهر را در سنگ‌های رودخانه‌ای نیز می‌توان یافت. ذخایر مهم یاقوت در برمه، ویتنام، تایلند، پاکستان، سریلانکا و تانزانیا قرار دارد که در این میان، معدن موگوک (Mogok) در برمه از مهم‌ترین معادن است. در این معدن لایه‌های رسوبی حاوی یاقوت قرمز در عمق چند متری زمین و گاهی ۸ متری قرار دارند.

رنگ مهم‌ترین عامل کیفیت روبی و تعیین‌کننده‌ی انواع مختلف آن است. در واقع باید گفت سه عامل رنگ اصلی (Hue)، درجه تن رنگ (tonal) و اشباعی رنگ (saturation) انواع این سنگ را تعیین می‌کنند. البته، مکان تولید و منشأ استخراج آن هم در تعیین نوع یاقوت مهم است. به طور مثال، یکی از انواع سنگ یاقوت قرمز، یاقوت سرخ برمه (میانمار) است که جزو گران‌ترین یاقوت‌های سرخ است. برای اینکه به طور کامل با انواع یاقوت سرخ آشنا شوید می‌توانید به مطلب روبی یا همان یاقوت قرمز چیست و چه کاربردی در جواهر سازی دارد؟ مراجعه کنید.

راهنمای تشخیص سنگ یاقوت سرخ اصل

گفتیم که یاقوت سرخ یکی از معروف‌ترین سنگ‌های قیمتیِ رنگی که سال‌هاست در ساخت طلا و جواهرات استفاده می‌شود. بنابراین جای تعجب ندارد که انواع تقلبی آن هم وجود داشته باشد. از این رو، مطمئن‌ترین راه برای شناسایی یاقوت‌ اصل نشان دادن آن به افراد ماهر در این زمینه است. اما اگر لازم بود این کار را به‌تنهایی در منزل انجام دهید، با نگاه کردن به رنگ و سختی سنگ می‌توانید تا حدی اصل بودن آن را بسنجید.

به رنگ و درخشش سنگ دقت کنید

یاقوت واقعی با رنگ قرمز عمیق و براق می‌درخشد. درصورتی‌که سنگ‌های تقلبی اغلب رنگ‌های کدر و مُرده‌ای دارند. در بین آن‌ها رنگ‌های روشن هم یافت می‌شود اما اگر بیشتر دقت کنید می‌بینید که به براقی یاقوت واقعی نمی‌رسند. اگر قرمز آن تیره‌تر باشد ممکن است به‌جای یاقوت، گارنت به شما داده باشند. به طور کلی باید به این نکته توجه کنید که رنگ سنگ در تمام قسمت‌های آن ثابت و یکنواخت باشد.

یاقوت را با یک تکه شیشه قرمزرنگ مقایسه کنید

اغلب مدل‌های جعلی سنگ‌ها به‌ویژه یاقوت از جنس شیشه هستند. پس یکی از راه‌های شناسایی، مقایسه سنگ و شیشه همرنگ آن است. اگر این دو شباهت بسیار زیادی داشته باشند سنگ شما تقلبی است. به‌عبارت‌دیگر شما فقط دو تکه شیشه دارید.

سعی کنید روی سنگ را خش بیندازید

یاقوت جزو سخت‌ترین سنگ‌های قیمتی است. برای امتحان آن تلاش کنید که با یک سکه و یا ناخن دستتان روی آن خش ایجاد کنید. اگر آن سنگ یاقوت واقعی باشد هیچ اتفاقی برایش نمی‌افتد. اما اگر روی آن کمی خراشیده شد احتمالاً تقلبی است. تنها چیزی که می‌تواند یاقوت واقعی را خراش دهد، یک الماس است. یاقوت‌های کامپوزیت یا مرکب به اندازه یاقوت‌های واقعی بادوام نیستند. گاهی اوقات این احتمال هم وجود دارد که سنگ کاملا جعلی نباشد و فقط توسط ماشین ساخته شده باشد.

شاید بد نباشد اشاره کنیم، ما در مطلب نحوه تمیز کردن یاقوت و نگهداری از انواع آن به طور کامل در مورد نگهداری از انواع یاقوت‌ها برایتان توضیح داده‌ایم.

یاقوت را روی سطح صاف و صیقلی بکشید

سنگ را به‌آرامی روی سطحی صاف و صیقلی مانند شیشه‌ای شفاف یا ظرف چینی بکشید. اگر سنگ شما یاقوت اصل باشد باید روی آن سطح خراش ایجاد کند. در واقع نکته برجسته برای شناسایی یاقوت، ماندن یک خط قرمزرنگ روی سطح است، که حاصل کشیده شدن یاقوت قرمز است. این علامتِ قرمزِ به‌جامانده از یاقوت ممکن است نشانه این باشد که سنگ از رنگ مصنوعی تهیه‌شده است. همچنین می‌تواند بیانگر ضعیف بودن ماده‌های تشکیل‌دهنده سنگ هم باشد.

انواع یاقوت‌های تقلبی را بشناسید

معمولا سنگ‌هایی که به‌جای یاقوت استفاده می‌شوند شامل گارنت، تورمالین یا کهربا، شیشه یا کامپوزیت است. گارنت‌ها کانی‌های سیلیکات هستند که رنگی کدر و تیرهای دارند. همچنین بسیار نرم‌تر از یاقوت هستند.  تورمالین یک کانی سیلیکات در طیف رنگی قرمز است، که از نظر استحکام سخت‌تر از گارنت ولی نرم‌تر از یاقوت است. شیشه‌های قرمزرنگ تقلبی بسیار ارزان‌قیمت هستند که استحکام زیادی هم ندارند. تشخیص یاقوت از الماس از سایر سنگ‌ها راحت‌تر است. یاقوت‌های کامپوزیت و یا مرکب اغلب با شیشه ذوب می‌شوند. این باعث می‌شود که وزن سنگ بیشتر شود و گران‌تر فروخته می‌شود. گاهی اوقات یاقوت‌های کامپوزیت را به قیمت یاقوت اصل به مشتری می‌دهند. پس هنگام خرید آگاه باشید.

قیمت یاقوت سرخ

قبل از خرید یاقوت قرمز اصل باید بدانید که این یاقوت جزو گران‌ترین سنگ‌های قیمتی به شمار می‌آید. تا جایی قیمت یاقوت سرخ معدنی صد هزار دلار در هر قیراط است. به طور کلی، عوامل موثر در تعیین ارزش این سنگ، رنگ، میزان پاکی، کشور تولیدکننده، وزن و نوع تراش آن است. البته فاکتوری مثل رنگ، خودش شامل رنگ، تیرگی و روشنی رنگ و غلظت رنگ است. پاکی یاقوت هم مانند دیگر سنگ‌های قیمتی، برای ارزش‌گذاری آن بسیار اهمیت دارد. از دیگر عوامل مهم تعیین‌کننده‌ی قیمت انواع سنگ‌های یاقوت سرخ، کشور تولیدکننده‌ی آن است. برای مثال، قیمت یاقوت سرخ برمه با کیفیت متوسط و وزن یک قیراط می‌تواند از یک نگین روبی آفریقا به وزن بیست قیراط و با کیفیت بالا بسیار ارزشمندتر باشد.

وزن سنگ و کیفیت تراش آن نیز از دیگر فاکتورهای قیمت‌گذاری یاقوت سرخ هستند. سنگ یاقوت قرمز نتراشیده و مات دارای درخشش کم و جلایی روغنی شکل است ولی بعد از تراش درخشش آن حتی ممکن است به اندازه برلیان الماس نیز برسد. بنابراین قیمت یاقوت سرخ تراش نخورده با مدل‌های تراش خورده متفاوت است که در زمان خرید یاقوت قرمز باید به این نکته توجه داشته باشید.

یک نکته‌ی جالب در مورد قیمت یاقوت‌های قرمز این است که در ۱۳ می ۲۰۱۵ یاقوت کمیاب و بینظیر Sunrise (طلوع خورشید) که یک جواهر دیدنی از مجموعه‌ی خصوصی کارتیه بود در حراج ژنو Sotheby، به مبلغ ۳۰.۴۲۰.۰۰۰ دلار فروخته شد که تاکنون این رکورد بی‌رقیب مانده است.

راهنمای انتخاب بهترین پایه برای سنگ یاقوت سرخ

یاقوت سرخ را می‌توان به تمام اشکال از جمله زنجیر، زمرد، کوسن ونمونه‌های مشابه برش داد؛ اما یاقوت‌های گرد، یاقوت‌های بیضی شکل، یاقوت‌های گلابی و یاقوت‌های مارکیز رایج‌تری هستند. بنابراین، نکته‌ی مهم در در مورد انتخاب بهترین پایه برای سنگ یاقوت سرخ، آلیاژی است که برای آن انتخاب می‌شود. این فلز باید بیشترین تناسب را با یاقوت قرمز داشته باشد تا باعث جلوه‌گری سنگ شود. از این رو، پایه‌هایی که از طلای سفید یا پلاتین ساخته می‌شوند شکلی مدرن و امروزی به جواهر می‌بخشند. اما اگر فرم‌های کلاسیک و سنتی را بیشتر می‌پسندید، طلاهای زرد و رزگلد نیز با یاقوت سرخ همخوانی کامل دارند.

انواع مختلف پایه جواهر مانند پایه‌های حفره‌ای، چنگه‌ای، تیفانی، سولیتر و موارد دیگر را برای اغلب سنگ‌های جواهر می‌توان استفاده کرد. اما نکته اینجاست که برخی از این پایه‌ها برای سنگ‌های رنگی و برخی دیگر برای سنگ‌های شفاف و بی‌رنگ مثل الماس مناسب‌تر هستند. به طور مثال، برای سنگ‌ الماس باید از پایه‌هایی مثل تیفانی استفاده شود تا درخشش و جذابیت اصیل الماس به خوبی نمایان شود. اما در مورد سنگ‌های رنگی مثل روبی، خیلی تفاوتی ندارد که اطراف سنگ با چنگک یا دیواره‌ی پایه جواهر پوشیده باشد یا درون پایه‌های حفره‌ای جا داده شده باشد. چون رنگ درخشان این سنگ در هر حالتی زیبا دیده می‌شود.

به طور کلی، رایج‌ترین نحوه‌ی استفاده از روبی قرمز به این صورت است که یک نکین درشت از روبی قرمز در مرکز و جواهرات سفیدرنگ ریز در اطراف آن قرار می‌گیرند. اگر یاقوت سرخ به تنهایی و بدون نگین‌های ریز اطرافش استفاده شود، اغلب با پایه‌های چنگه‌ای در جواهر ثابت می‌شود تا بیشترین جلوه و درخشش را داشته باشد.

نکاتی که باید قبل از خرید یاقوت سرخ (روبی) بدانیم

سعی کنید با ذره‌بین به دنبال عیب و نقص‌های خیلی کوچک و ریز باشید که به‌طور طبیعی روی سنگ‌های گران‌بها وجود دارند و نمی‌توان آن‌ها را با هیچ ابزاری در آزمایشگاه از بین برد. پس اگر سنگ شما کاملا صیقلی و بدون هیچ عیب و نقصی بود به اصل بودن آن شک کنید.

توجه کنید که پیچیدگی و ریزه‌کاری‌های یاقوت با چشم دیده نمی‌شود و فقط با ذره‌بین‌هایی باقدرت ۱۰ قابل‌مشاهده است. اگر سنگ را زیر میکروسکوپ بسیار صاف و گرد دیدید، احتمالاً یاقوت تقلبی است.

یک جواهرساز قادر است به‌خوبی سنگ‌ها را آنالیز کند و به شما ارزش واقعی آن را بگوید. پس توصیه می‌کنیم قبل از پرداخت هزینه‌های گزاف برای سنگ آن را توسط یک متخصص ارزیابی کنید تا انتخاب درستی داشته باشید.

نگین یاقوت سرخ بزرگ با کیفیت بالا و بدون ناخالصی بسیار نادر و گران قیمت است. بنابراین اگر چنین سنگ قرمزی را در ابعاد بزرگ مشاهده کردید، بدانید که یا یاقوت مصنوعی است یا سنگ گارنت یا لعل (اسپینل) مصنوعی است.

به این نکته هم توجه داشته باشید که در بازار می‌توان انواع یاقوت‌های سرخ غیر طبیعی از نوع شیشه و یا دوبلت یافت. در تراش آنها معمولا تاج را از گارنت و قسمت زیرین نگین دابلت را از شیشه درست می‌کنند. حتی ممکن است قسمت تاج را از یاقوت طبیعی و زیرین آن یاقوت مصنوعی نیز باشد.

پیشنهاد می‌کنیم که یاقوت خود را با داشتن گواهی بیمه کنید، تا در صورت از دست دادن آن به هر دلیلی به‌راحتی ثابت کنید که یک یاقوت اصل بوده است. در این شرایط امکان گرفتن غرامت هم بیشتر است.

کلام آخر

در این مطلب توضیح دادیم که یاقوت، نوع سرخ‌رنگ و متبلور کوراندوم است که بعد از الماس سخت‌ترین کانی در جهان محسوب می‌شود. درجه سختی یاقوت ۹ در مقیاس موس است. یاقوت سرخ به همراه آمتیست، یاقوت کبود، زمرد و الماس یکی از جواهرات اصلی در جهان به شمار می‌آید و رنگ قرمز آن به دلیل وجود عنصر کروم است. بیشتر یاقوت جهان در کشورهای میانمار، سری‌لانکا، کنیا، ماداگاسکار و افغانستان قرار دارد و مرغوبترین آن‌ها در دره موگوک در میانمار یافت می‌شود.

همچنین توضیح دادیم که قیمت یاقوت سرخ بر اساس فاکتورهای مختلفی مثل رنگ، پاکی، کشور محل تولید و تراش آن تعیین می‌شود. یاقوت جزو گران‌قیمت‌ترین سنگ‌های جواهر است و از این رو نمونه‌های مصنوعی آن با قیمت‌های پایین‌تر نیز تولید می‌شود.

 

برای اینکه با روش‌های سفارش آنلاین طلا و پرداخت هزینه آشنا شوید، می‌توانید به صفحه نحوه سفارش و پرداخت این وب‌سایت مراجعه کنید. اگر در مورد تعویض یا پس دادن طلای خریداری شده سوالی دارید، می‌توانید به صفحه تعویض و بازگشت کالا مراجعه کنید. اگر پاسخ سوال شما در آنجا نبود، از طریق صفحه تماس با ما از گروه پشتیبانی گالری پرسته کمک بگیرید.

منبع: diamonds

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.