قیمت روز طلا: 3,580,000 تومان

ما به شما گارانتی همیشگی، امکان عودت 7 روزه و تعویض 90 روزه و ارسال رایگان را هدیه می‌دهیم

02126606749

آیا می‌دانستید هر شهر ایران کد طلا مخصوص خود را دارد؟

0

کد طلای ایرانی چیست؟

در مورد کد طلا همه‌مان چیزهایی شنیده‌ایم. اما آیا در مورد کد طلای ایرانی هم شنیده بودید؟ می‌دانستید هر شهری در ایران حرف اول لاتین خودش را در کالایی که می‌سازد حک می‌کند؟

روی هر مصنوع طلا دو نوع کد وجود دارد. یکی کد عیار طلاست که با ۷۵۰ نشان داده می‌شود. ۷۵۰ یعنی ۱۸ عیار و در کشور ایران عیار زیر ۷۵۰ غیر قانونی است. دیگری هم مارک سازنده است.

در گذشته این‌طور بود که طلای تولید ایران و طلای تولید شده در خارج از کشور  قابل تشخیص نبودند. یا ابهاماتی در این رابطه وجود داشت. این شد که کارخانه‌های طلاسازی موظف به درج کد روی محصولات خود شدند. به این صورت که چند سال پیش موسسه استاندارد با همکاری اتحادیه‌ها قرار شد در کل کشور تمامی واحدهای تولیدی داخلی را شناسایی، زیر نظر استاندارد ثبت‌نام و مجوز دریافت کنند. بر این اساس هر شهری حرف اول لاتین خودش را در کالایی که می‌سازد حک می‌کند. مثلا تولیدات تهران با حرف انگلیسی T مشخص می‌شود. یا مثلا اصفهان با حرف E قابل تشخیص است.

به طور مثال، وقتی یک قطعه طلا با کد T488 عرضه شده یعنی طلایی که در تهران تولید شده است و عدد ۴۸۸ هم شماره واحد تولیدی است.

در حال حاضر راحت‌ترین راه تشخیص طلای ایرانی از طلای خارجی همین کدهایی است که روی محصولات ایرانی درج شده است.

خرید از گالری پرسته: دستبند طلا

حالا اگر طلا کد شناسایی نداشت تکلیف چیست؟

وقتی طلا کد شناسایی نداشته باشد اولین چیزی که در مورد آن می‌گویند این است که آن طلا یا قاچاق است یا در واحدهای زیر زمینی ساخته شده؛ که ممکن است استاندارد عیار ۱۸ کشوری را نداشته باشد.

اگر طلایی خریداری کرده‌اید که فاقد کد شناسایی است، می‌توانید با شماره تلفن ۱۵۱۷ (بدون کد ۰۲۱) تماس بگیرید و تخلف آن واحد طلافروشی را اعلام کنید. این شماره به سازمان استاندارد شهر تهران مربوط است.

کد طلای ایرانی

مزیت کد شناسایی طلا چیست؟

کد شناسایی مصنوعات طلا باعث می‌شود میزان تقلب، فعالیت غیرقانونی و فروش مصنوعات داخلی به اسم مصنوعات وارداتی به شدت کاهش پیدا کند. لازم است بدانید که فروش مصنوعات طلای وارداتی ممنوع است و نباید مصنوعات طلای وارداتی در واحدهای صنفی عرضه شود. برای همین است که کد طلای ایرانی روی طلا درج می‌شود.

بیشتر بخوانید: هر آنچه در مورد روکش طلا یا آبکاری طلا باید بدانید

حروف انگلیسی در کد طلای ایرانی نشانه چه شهرهایی است؟

  • حرف T روی طلا نشانه این است که در تهران ساخته شده است.
  • حرف E روی طلای شما به معنای این است که این کار محصول اصفهان است.
  • حرف M روی طلا یعنی در مشهد ساخته شده است.
خرید از گالری پرسته: گوشواره طلا

توجه داشته باشید در برخی از مصنوعات طلا حروف انگلیسی دیگری هم حک می‌شود که نشان‌دهنده‌ی رنگ طلاست. در زیر حروف مربوط به رنگ طلا را نوشته‌ایم:

  • W: حرف دبلیو انگلیسی نشانه دهنده طلای سفید است.
  • Y: حرف دبلیو انگلیسی نشانه دهنده طلای زرد است.
  • P: حرف دبلیو انگلیسی نشانه دهنده طلای رزگلد (صورتی) است.

کد طلای ایرانی

اگر طلایی که خریده‌ایم، تقلبی باشد باید چه‌کار کنیم؟

در صورتی که طلا را از طلافروشی‌های زیر نظر اتحادیه و با فاکتوری معتبر خریده باشید، اگر تشخیص دهید که تقلبی است، می‌توانید با داشتن فاکتور به اتحادیه صنف طلافروشان بروید و شکایت خود را اعلام کنید. واحد مربوطه پیگیری‌های لازم را برای عودت مبلغ پرداختی شما انجام خواهد داد.

برای تشخیص طلای اصل در خانه می‌توانید تست‌های زیر را انجام دهید:

  • طلا را درون سرکه بگذارید. بعد از ۵ دقیقه اگر سیاه شد، تقلبی و بدل است.
  • اگر روی یک تکه یخ، طلا یا نقره را قرار دهید سرعت ذوب یخ بالا می‌رود؛ مثل اینکه شی داغی را روی آن قرار داده باشید. از این واکنش می‌توانید برای تشخیص طلا و نقره اصل استفاده کنید.

توجه داشته باشید استاندارد طلای جهانی که همان طلای ۱۸ عیار است، برای طلا شماره ۷۵۰ و برای نقره شماره ۹۲۵ است که در نقره‌های داخلی و جهانی ثابت است.

خرید از گالری پرسته: زنجیرطلا

در آخر هم لازم است یادآوری کنیم گالری پرسته به مشتری‌های خود فاکتور فروش ارائه می‌کند. فاکتور شامل قیمت خام طلا، اجرت، متعلقات، سود و مالیات است. تمامی طلاهای گالری پرسته دارای کد شناسایی نیز هستند.

دریافت فاکتور طلا بسیار اهمیت دارد. چون فاکتور هر قطعه طلا، در واقع سند خرید شماست. بنابراین، شما بدون در دست داشتن فاکتور معتبر نمی‌توانید تخلفی را ثابت و ثبت کنید. به این دلیل که اتحادیه صنف طلافروشان و دیگر نهادهای مربوطه بدون داشتن فاکتور معتبر به شکایات شما رسیدگی نمی‌کنند.

بیشتر بخوانید: کد طلا چیست؟ آیا مصنوعات طلا باید حتما کد داشته باشند؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.