قیمت روز طلا: 3,580,000 تومان

ما به شما گارانتی همیشگی، امکان عودت 7 روزه و تعویض 90 روزه و ارسال رایگان را هدیه می‌دهیم

02126606749

تمیز کردن طلای سیاه شده ، تمیز کردن طلا با «جوش شیرین» یا «آمونیاک»

0

تمیز کردن طلای سیاه شده یکی از چالش‌هایی است که احتمالا با آن مواجه شده‌اید. طلاهای با عیار بالا تقریبا هرگز سیاه نمی‌شوند. اما طلا اگر عیار پایینی داشته باشد سیاه می‌شود.

طلاهای عیار بالا یعنی میزان طلایی که در ساخت آنها استفاد شده زیاد است. اما طلای ۲۴ عیار که یک طلای خالص است، بسیار نرم است و نمی‌توان با آن حواهر و زیورآلات ساخت. به همین خاطر، طلای ۲۴ عیار را با فلزات دیگری مثل مس و نقره ترکیب می‌کنند تا به سفتی موردنظر برسد و بتوانند از آن جواهر یا هر مصنوعی از جنس طلا بسازند.

همین فلزات دیگر (غیر از طلا) با اکسیژن هوا، سولفور و رطوبت واکنش شیمیایی نشان می‌دهند و این باعث می‌شود تا طلا بعد از مدتی سیاه و کدر شود.

یعنی در اصل، سیاه شدن و کدر شدن مصنوعات طلا به خاطر وجود مقدار زیادی فلزات دیگر غیر از طلا در آنهاست.

هر چه عیار طلایی که می‌خرید بالاتر باشد، امکان سیاه شدن آن کمتر خواهد بود. یعنی به طور قطع می‌توان گفت طلای ۲۴ عیار به هیچ عنوان سیاه و کدر نمی‌شود.

بیشتر بخوانید: آیا طلای واقعی سیاه می‌شود؟

با این تفاسیر، برای اینکه بدانید چگونه می‌توان در خانه طلایی که سیاه یا کدر شده را تمیز کرد و برق انداخت، از شما دعوت می‌کنیم تا انتهای این مطلب با گالری پرسته همراه باشید.

تمیز کردن طلای سیاه شده با جوش‌شیرین

توجه داشته باشید این روش برای جواهراتی که سنگ‌های قیمتی روی آنها کار شده به هیچ وجه مناسب نیست. جوش‌شیرین به بافت، استحکام و درخشش سنگ‌های جواهر آسیب جدی وارد می‌کند. پس فقط طلاهایی که سنگ و نگین ندارند را با جوش‌شیرین تمیز و براق کنید.

تمیز کردن طلای سیاه شده

۱- دو پیمانه (۴۷۰ میلی‌لیتر) آب را درون قابلمه یا شیرجوش بزرگ بجوشانید.

تمیز کردن طلای سیاه شده

داخل یک تابه پیرکس یا ظرف شیشه‌ای، یک لایه فویل آلومینیومی قرار دهید. فویل را فشار دهید تا کاملا روی سطح پیرکس ثابت شود. لبه‌های فویل را به سمت بیرون لبه‌های ظرف تا کنید.

  • حواستان باشد که سمت براق فویل آلومینیومی باید رو به بالا باشد.
  • ظرف شیشه‌ای حتما پیرکس باشد زیرا قرار است آن را روی حرارت قرار دهید و اگر در برابر گرما مقاوم نباشد، خواهد شکست.

 

بیشتر بخوانید: تمیز و براق کردن طلا

 

تمیز کردن طلای سیاه شده

۳- طلایی که سیاه و کدر شده را درون پیرکس روی فویل بگذارید. پودر جوش‌شیرین را روی آن بپاشید. حدود ۱ تا ۱.۵ قاشق غذاخوری جوش‌شیرین (حدود ۱۴ تا ۲۱ گرم) باید روی هر قطعه طلایی که سیاه شده بریزید.

تمیز کردن طلای سیاه شده

۴- حدود ۲ پیمانه (۴۷۰ میلی‌لیتر)  آب جوش را درون پیرکس، روی آلومینیوم بریزید و بگذارید ۵ دقیقه به حال خود باقی بماند. باید طلا درون محلول آب جوش و جوش‌شیرین غرق شود.

  • لازم نیست هیچ ماده دیگری اضافه کنید. ورقه آلومینیومی باعث می‌شود تا جوش‌شیرین و آب داغ با هم وارد واکنش شیمیایی شوند.

تمیز کردن طلای سیاه شده

۵- طلا را با چنگال یا انبر آشپزی بردارید و زیر شیر آب سرد بگیرید. یا می‌توانید یک کاسه را پر از آب سرد کنید و طلا را درون آن بیندازید و اجازه دهید حداقل ۴۵ ثانیه یا ۱ دقیقه در آب بماند تا مطمئن شوید که محلول جوش‌شیرین روی سطح آن باقی نمانده است.

تمیز کردن طلای سیاه شده

۶- قطعه طلایی که با جوش‌شیرین تمیز کرده‌اید را با کمک یک دستمال بدون پرز و نرم خشک کنید. طلا را درون دستمال بگذارید و همه‌ی قسمت‌های آن را با انگشتان دست و دستمال خشک کنید تا مطمئن شوید هیچ ماده‌ای روی سطح آن باقی نمانده است.

  • پس از خشک کردن طلا با دستمال بهتر است ۵ تا ۱۰ دقیقه هم آن را در معرض هوای آزاد بگذارید تا مطمئن شوید رطوبتی باقی نمانده است.

تمیز کردن طلای سیاه شده با آمونیاک

توجه داشته باشید که آمونیاک می‌تواند باعث حساس شدن پوست و خارش و سوزش آن شود. بنابراین هنگام انجام مراحل زیر حتما دستکش به‌دست داشته باشید.

تمیز کردن طلای سیاه شده با آمونیاک

۱- داخل یک کاسه شیشه‌ای یک پیمانه (۲۴۰ میلی‌ لیتر) آب ولرم بریزید و یک قاشق چایخوری (۴.۹ میلی لیتر) مایع ظرفشویی / صابون ظرفشویی به آن اضافه کنید.

تمیز کردن طلای سیاه شده با آمونیاک

۲- نصف قاشق چایخوری (۲.۵ میلی لیتر) آمونیاک به محلول آب و صابون اضافه کنید و با یک اسفج آن را هم بزنید. حواستان باشد که آمونیاک بوی بسیار تند و زننده‌ای دارد و بهتر است این کار را در یک فضای باز در خانه انجام دهید؛ مثلا در بالکن یا کنار پنجره که هوا در جریان باشد.

  • اگر امکان باز کردن پنجره را ندارید، حداقل ماسک بزنید تا گاز آمونیاک وارد ریه‌هایتان نشود.

تمیز کردن طلای سیاه شده با آمونیاک

۳- قطعه طلایی که سیاه شده و می‌خواهید براقش کنید را درون کاسه بیندارید و اجازه دهید ۱۰ ثانیه بماند. برای اینکه طلا را در محلول آمونیاک بیندازید، توصیه می‌کنیم آن را چند سانتی‌متر بالاتر از کاسه بگیرید و سپس به آرامی درون محلول پرت کنید. مراقب باشید محلول آمونیاک به بیرون نپاشد. پس از ۱۰ ثانیه با یک انبر، طلا را بیرون بیاورید.

  • مطمئن شوید که همه جای قطعه‌ی طلای موردنظر به طور کامل در محلول آمونیاک قرار داشته.

تمیز کردن طلای سیاه شده با آمونیاک

۴-  با کمک مسواک، جاهایی که سیاه و کدر شده را برس بکشید. این کار را حتما در بالای کاسه انجام دهید تا محلول آمونیاک روی جاهای دیگر چکه نکند.

  • حتما در طول این کار دستکش به دست داشته باشید. در غیر این صورت پوستتان آسیب خواهد دید.

تمیز کردن طلای سیاه شده با آمونیاک

۵- پس از مسواک زدن قطعه طلا را حدود ۳۰ تا ۴۵ ثانیه زیر آب سرد بگیرید تا همه مواد از سطح آن پاک شود. سپس آن را با کمک حوله یا دستمال نرم، خشک کنید.

تمیز کردن طلای سیاه شده با آمونیاک

طلای شسته شده با آمونیاک را با کمک اسفنج و مایع ظرفشویی دوباره بشویید تا مطمئن شوید که هیچ‌گونه آمونیاکی روی سطح طلا باقی نمانده است.

در بخش نظرات برای ما بنویسید که آیا این مطلب برایتان مفید بوده است؟

منبع: wikihow

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.