قیمت روز طلا: 3,620,000 تومان

ما به شما گارانتی همیشگی، امکان عودت 7 روزه و تعویض 90 روزه و ارسال رایگان را هدیه می‌دهیم

02126606749

راهنمای خرید سنگ فیروزه؛ چگونه فیروزه اصل را تشخیص دهیم؟

0

خرید سنگ فیروزه

برای خرید سنگ فیروزه شما باید بدانید که فیروزه اصل چه مشخصاتی دارد، چگونه باید از آن نگهداری دارد، حدود قیمتش چقدر است و نمونه‌های فیک آن را چگونه می‌توان تشخیص داد. ما در این مطلب به همه این سوال‌ها پاسخ داده‌ایم تا خرید طلا  و سنگ قیمتی برای شما آسان‌تر شود.

با گالری پرسته، اولین فروشگاه اینترنتی طلا در ایران همراه باشید.

 

فیروزه اصل چه مشخصاتی دارد؟

فیروزه یک سنگ قیمتی مبتنی بر آب است که در صخره‌ها و کوه‌ها شکل می‌گیرد. در مقایسه با الماس، فیروزه اصل دارای خلل و فرج (حفره‌های) ریزی است که دلیلش هم وجود آب در این سنگ است.

به طور کلی، برای استفاده از سنگ فیروزه در طراحی و ساخت طلا و جواهر باید حتما این سنگ پرداخت شود و رنگ و شکل آن بهبود پیدا کند. یعنی سنگ فیروزه خام چندان برای صنعت جواهرسازی آماده و مناسب نیست. به همین خاطر لازم است پیش از خرید سنگ فیروزه حتما در مورد روش‌های پرداخت و آماده‌سازی آن پیش از استفاده در طلا سوال بپرسید. این روش‌ها می‌توانند ارزش و بهای سنگ را تعیین کنند. زیرا مراحل تبدیل آن به نگینِ قابل‌ استفاده بسیار طولانی است.

برخی از فروشگاه‌ها سنگ فیروزه فیک عرضه می‌کنند که از ظاهرشان و با همان نگاه می‌توان فیک بودنشان را تشخیص داد. بنابراین، به شما پیشنهاد می‌کنیم بدون هیچ خجالتی در مورد نگینی که قصد خریدش را دارید از فروشنده سوال بپرسید. شما باید بدانید برای چه سنگی پول پرداخت می‌کنید.

 خرید سنگ فیروزه

فیروزه در چه رنگ‌ها و مدل‌هایی عرضه می‌شود؟

برای خرید سنگ فیروزه باید بدانید که این سنگ مدل‌های متنوعی دارد که در زیر معرفی کرده‌ایم:

فیروزه طبیعی: هیچ تغییری در ساختار و بافت اصلی سنگ ایجاد نشده. فقط فیروزه برش خورده، شکل گرفته و روی طلا سوار شده است.

فیروزه مقاوم‌سازی‌شده: این نوع سنگ فیروزه با کمک اپوکسی و آکریلیک محکم‌سازی شده تا تمامی خلل و فرج آن پر شوند و فیروزه بدنه‌ی بسیار مستحکم و مقاوم پیدا کند تا در برابر ضربه و خراش کمتر آسیب ببینید. این نوع نگین فیروزه با اینکه زیباتر است، اما قیمت پایین‌تری نسبت به فیروزه طبیعی دارد.

فیروزه رنگ‌آمیزی‌شده: یکی از روش‌های زیباسازی سنگ فیروزه، رنگ‌آمیزی آن است. برای اینکه فیروزه‌ایِ این سنگ زیباتر و شفاف‌تر به‌نظر برسد از پودرهای رنگی آبی برای تغییر رنگ سنگ طبیعی استفاده می‌شود. البته این رنگ کاملا مشخص است که مصنوعی است زیرا بسیار پررنگ است. یعنی خیلی راحت می‌توانید ان را تشخیص دهید. توجه داشته باشید که این نوع فیروزه خیلی سریع خراش برمی‌دارد چون رنگی که روی آن قرار دارد، طبیعی نیست. قیمت این مدل از فیروزه هم ارزان‌تر از مدل‌های اصل و طبیعی است.

خرید از گالری پرسته: گردنبند سنگی زنانه

فیروزه بازسازی‌شده: برای ساخت این نوع فیروزه، سنگ طبیعی را پودر می‌کنند. پودر فیروزه را با اپوکسی و رنگ مخلوط می‌کنند تا سخت شود. بعد از اینکه شکل سنگ گرفت، آن را به فرم‌های مختلف تراش می‌دهند. بدون شک این سنگ فیروزه ارزان‌تر از فیروزه اصل است.

فیروزه شبیه‌سازی‌شده: این مدل از فیروزه اصلا سنگ اصل نیست و از پلاستیک ساخته شده است. حتی پودر فیروزه هم در ساخت آن به‌کار نرفته. اما این فیروزه مصنوعی طوری طراحی می‌شود که شبیه فیروزه اصل به نظر برسد. این مدل از نگین‌های فیروزه در جواهرسازی مصرف ندارد و قیمتشان هم بسیار پایین است.

بیشتر بخوانید: راهنمای مراقبت و تمیز کردن سنگ فیروزه

مسایلی که باید بعد از خرید سنگ فیروزه حتما مدنظر داشته باشید

  • طلا، جواهر یا هر نوع زیورآلاتی که نگین سنگ فیروزه اصل دارد را هنگام انجام فعالیت‌های فیزیکی شدید استفاده نکنید.
  • نگین فیروزه را در آب‌وهوای بد استفاده نکنید. وقتی هوا خیلی سرد یا بیش از اندازه گرم و شرجی است، بهتر است طلاهای مزین به فیروزه را استفاده نکنید.
  • از تمیزکننده‌های شیمیایی طلا و جواهر برای تمیز کردن سنگ فیروزه استفاده نکنید.
خرید از گالری پرسته: دستبند سنگی زنانه
  • طلایی که نگین فیروزه دارد را از بقیه طلا و جواهرات جدا کنید. چون سطح فیروزه ممکن است خراش بردارد. به طور کلی بهترین روش برای نگهداری تمامی طلا و جواهرات این است که همه‌ی آنها را جدا از هم در جعبه بگذارید. یک کیف پارچه‌ای کوچک برای هر قطعه طلا داشته باشید و آنها را درون کیسه و سپس درون جعبه قرار دهید. به این صورت نه رطوبت هوا نه قفل و زنجیر بقیه طلاها می‌تواند به نگین جواهرات قیمتی شما آسیب برسانند.

خرید سنگ فیروزه

سوالات رایج در مورد خرید فیروزه اصل

  1. آیا عرق بدن انسان می‌تواند سبب آسیب دیدن فیروزه اصل شود؟
    فیروزه سنگ بسیار حساسی است. هر نوع ماده شیمیایی و حتی چربی پوست یا عرق بدن انسان هم می‌تواند سبب از بین رفتن رنگ این سنگ شود. بد نیست بدانید که درجه سختی سنگ فیروزه اصل ۵ در مقیاس موس است؛ یعنی خیلی محکم نیست و در برابر ضربه‌های نسبتا شدید شکننده است.
  2. مطمئن‌ترین روش برای تمیز کردن سنگ فیروزه اصل چیست؟
    بهترین روش برای پاک کردن این جواهر قیمتی استفاده از محلول آب ولرم و صابون است. حواستان باشد پس از شستن سنگ را بلافاصله با پارچه بدون پرز خشک کنید تا لکه‌ی آب روی آن باقی نماند.
  3. آیا درست است که اگر فردی طلا با نگین فیروزه داشته باشد و بیمار شود، فیروزه رنگش تغییر می‌کند؟
    برخی از مردم باوردارند فردی که طلایی با نگین فیروزه داشته باشد، در صورت بروز بیماری در بدن او، رنگ سنگ تغییر می‌کند. بدین ترتیب می‌توان از مشکلات جسمانی آگاه شد. به گفته‌ی آنها مشکلات قلبی، عروقی، تنفسی و عملکرد نادرست کبد و معده روی رنگ سنگ فیروزه تاثیر دارند. اما مستند علمی برای این ادعا وجود ندارد.
  4. با ارزش‌ترین سنگ فیروزه چه مدلی است؟
    فیروزه عجمى با رنگ آبى پر رنگ با ارزش‌ترین سنگ فیروزه است. این سنگ عموما به صورت گرد یا بادامى تراش داده مى‌شود.

 

منبع: jewelrynotes

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.