قیمت روز طلا: 3,350,000 تومان

ما به شما گارانتی همیشگی، امکان عودت 7 روزه و تعویض 90 روزه و ارسال رایگان را هدیه می‌دهیم

02126606749

تفاوت بین زنجیر طلای ۱۴ عیار و زنجیر طلای ۱۸ عیار چیست؟

0

اگر بدنبال یافتن تفاوت بین زنجیر طلای ۱۴ عیار با زنجیر طلای ۱۸ عیار هستید از شما دعوت می‌کنیم تا انتهای این مطلب با گالری پرسته همراه باشید.

در این مطلب به شما خواهیم آموخت این زنجیرها از چه موادی ساخته می‌شوند و چرا با هم فرق دارند.

عیار طلا چیست؟

«عیار» در واقع واحد اندازه‌گیری خلوص آلیاژهای طلا و دیگر فلزات گرانبهاست. یعنی اگر یک آلیاژ فقط ۱ قیراط طلا داشته باشد یعنی یک‌بیست‌وچهارم آن طلای خالص است.

برای مشخص کردن عیار طلا در صنعت جواهرسازی از اعداد مختلفی استفاده می‌شود که به منظور ساده‌سازی این اعداد براساس فرمول ریاضی خاصی استاندارد شده‌اند.

هر کدام از این عددها بیانگر وجود درصد ‏مشخصی از طلا در یك شئ هستند. این درصد براساس عرف و فرهنگ عمومی مردم یك كشور، رواج استفاده از طلا و ‏همچنین میزان ذخایر طلای كشورها تعیین می‌شود. ‏

به عنوان مثال در ایران، طلای ۱۸ عیار بسیار رایج و محبوب است، اما در كشورهای عربی، طلای ۲۴ عیار را ترجیح ‏می‌دهند. عیار طلا از ۸ تا ۲۴ متفاوت است. در طلای عیار ۸ معادل ۳/۳۳ درصد طلا وجود دارد.‏

عیار طلا در واقع تعیین کننده میزان طلای موجود در مصنوعاتی است که خریداری می‌کنید.

برای درک بهتر برایتان مثال می‌زنیم: مثلا طلای ۱۸ عیار یعنی ۱۸ بخش از ۲۴ بخش یک قطعه طلا از این فلز گرانبها تهیه شده است و ۶ بخش دیگر آن از فلزات دیگر ساخته شده است.

باید بدانید که طلا ذاتا فلزی نرم است كه در صورت استفاده از آن برای ساخت جواهرات و زیورآلات، ممكن است تغییر شكل پیدا ‏كند. ‏به همین خاطر برای سفت و سخت‌شدن مصنوعاتی که با طلا ساخته می‌شوند معمولا فلزهای دیگری به آن اضافه می‌كنند. از جمله‌ی این فلزها می‌توان به مس، نقره و پلاتین اشاره کرد.

بر این اساس، هرقدر درجه وجود سایر فلزات در مصنوعات طلایی بیشتر باشد، عیار طلا پایین‌تر و قیمت ‏آن کمتر است. و برعکس هر قدر طلای شیئی بیشتر باشد، عیار آن بیشتر و باارزش‌تر خواهد بود. ‏

زنجیر طلای ۱۴ عیار از چه موادی ساخته شده است؟

۱۴ بخش از زنجیر طلای ۱۴ عیار طلای خالص هستند و ۱۰ بخش دیگر آن (از ۲۴ محاسبه می‌شود) دیگر فلزات هستند. از نظر درصدی باید بگوییم این زنجیرها ۵۸.۳% طلای خالص در خود دارند.

فلزاتی که اغلب برای ترکیب با طلای زرد در زنجیر ۱۴ عیار استفاده می‌شوند شامل مس، زینک، نقره، پلاتین و نیکل هستند.

اروپایی‌ها طلای ۱۴ عیار را با عدد ۵۸۵ مشخص می‌کنند که نشان‌دهنده ۵۸٫۵ درصد طلای موجود در آن است.

نکته: حتما می‌دانید که روی تمامی زیورآلاتی که با طلا ساخته شده‌اند رقمی همانند ۱۸K، ۱۴K یا ۱۰K درج شده است. حرف انگلیسی K در کنار این اعداد سرنام کلمه قیراط (karat) است. از قیراط برای نمایش درصد خلوص طلا استفاده می‌کنند. هر چه عدد قیراط بزرگ‌تر باشد، یعنی طلا خالص‌تر است، که به آن عیار هم می‌گویند. بنابراین، بالا بودن عیار طلا مساوی است با بالا رفتن قیمت آن.

تفاوت بین زنجیر طلای 14 عیار و زنجیر طلای 18 عیار چیست؟

زنجیر طلای ۱۸ عیار از چه موادی ساخته شده است؟

۱۸ بخش از زنجیر طلای ۱۸ عیار طلای خالص هستند و ۶ بخش دیگر آن  را (از ۲۴ محاسبه می‌شود) فلزات دیگر تشکیل داده‌اند. از نظر درصدی باید بگوییم این زنجیرها ۷۵% طلای خالص در خود دارند.

فلزاتی که اغلب برای ترکیب با طلای زرد در زنجیر ۱۸ عیار استفاده می‌شوند همانند زنجیر ۱۴ عیار است.

بیشتر بخوانید: طلای ۱۸ عیار چیست؟

تفاوت بین زنجیر طلای ۱۴ عیار و ۱۸ عیار چیست؟

تفاوت اصلی این دو نوع زنجیر طلا موارد زیر است:

  • استحکام و دوام زنجیر طلا
  • قیمت زنجیر طلا
  • رنگ زنجیر طلا
  • حساسیت‌زا بودن یا نبودن زنجیر طلا

استحکام و دوام 

طلا فلز نرمی است بنابراین هر چه طلای خالص کمتری در زنجیر به کار رود، زنجیر محکم‌تر و مقاوم‌تر خواهد بود. دلیلش هم وجود فلزات دیگری است که از طلا سخت‌تر هستند.

با این تفاسیر، استحکام و دوام زنجیر ۱۴ عیار از زنجیر طلای ۱۸ عیار بیشتر است. به همین خاطر برای استفاده روزمره گزینه مناسب‌تری بشمار می‌روند. اما از طرفی، طلای ۱۸ عیار خیلی دیرتر از رنگ‌ورو می‌افتد و درخشش و رنگ خود را بهتر حفظ می‌کند. پس اگر قصد ندارید طلا را هر روز و دایما استفاده کنید، خرید طلای ۱۸ عیار انتخاب بهتری خواهد بود.

قیمت

از آنجا که در زنجیر ۱۴ عیار از طلای کمتری استفاده شده، قیمت ارزان‌تری نسبت به طلای ۱۸ عیار دارد.

خرید از گالری پرسته: دستبند زنجیری طلا

نیکل و حساسیت

از آنجا که در زنجیر طلای ۱۴ عیار به مقدار زیادی از دیگر فلزات استفاده شده (در مقایسه با طلای ۱۸ عیار)، بنابراین میزان نیکل موجود در این نوع زنجیر بیشتر است و به همین خاطر افرادی که به نیکل حساسیت دارند، ممکن است به زنجیر طلای ۱۴ عیار واکنش آلرژیک نشان بدهند.

زنجیر طلای ۱۸ عیار از نیکل کمتری برخوردار است و در نتیجه احتمال حساسیت‌زا بودن آن نیز کمتر است.

البته باید اشاره کنیم که میزان حساسیت افراد به فلزات با هم فرق دارد و بعضی‌ها حتی به طلای ۱۸ عیار هم حساسیت می‌دهند و فقط می‌توانند از طلاهای ۲۰ یا ۲۲ عیار استفاده کنند.

بنابراین اگر شما به نیکل حساسیت دارید سراغ طلا با عیار بالا بروید. یا طلایی بخرید که در ساخت آن از نیکل استفاده نشده است.

رنگ

زنجیر طلای ۱۸ عیار حاوی طلای زیادی است و به همین خاطر رنگ آن نیز زردتر است.

هر چه عیار زنجیر طلا کم باشد، زردی آن کمرنگ‌تر خواهد بود. بنابراین بر اساس رنگ زنجیر هم می‌توانید به میزان خلوص طلای آن پی ببرید.

با توجه به چهار موردی که در بالا اشاره کردیم می‌توانید بهترین و مناسب‌ترین زنجیر طلا را برای خود خریداری کنید.

بد نیست بدانید مصنوعات طلایی که عیاری بالاتر از ۱۸ دارند، رنگ طبیعی‌تری داشته و به لحاظ ارزش و قیمت هم گران‌تر هستند. اما مثلا طلای ۲۲ عیار نرم‌تر از ۱۸ عیار است بنابراین سریع‌تر خراش بر می‌دارد و احتمال شکستن آن بالاتر است. در نتیجه برای استفاده روزمره مناسب نیست.

منبع: jewelrynotes

 
 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.