قیمت روز طلا: 3,620,000 تومان

ما به شما گارانتی همیشگی، امکان عودت 7 روزه و تعویض 90 روزه و ارسال رایگان را هدیه می‌دهیم

02126606749

سنگ یشم چیست و چه فرقی با زمرد دارد؟

0

در این مطلب در مورد اینکه سنگ یشم چیست، چه انواعی، چه خواصی، چه رنگ‌ها و چه قیمتی دارد برایتان توضیح داده‌ایم. در آخر هم نوشته‌ایم که فرق سنگ یشم با سنگ زمرد چیست. تا انتهای مطلب با بلاگ گالری پرسته همراه باشید.

آشنائی با سنگ یشم

سنگ قیمتی یشم را با نام انگلیسی Jade هم می‌شناسند. این نام اولین بار از واژه اسپانیولی Piedra de jada به معنی «سنگ افسردگی» گرفته شد. این در حالی است که در فرهنگ چینی این سنگ را Yu می‌نامند به معنای «سنگ سلطنتی». کلاً چینی‌ها به یشم سبز علاقه‌ی زیادی دارند و از قدیم آن را خوش‌یمن و با برکت می‌دانستند. به طوری که معتقدند، طلا گرانبها است ولی یشم بی‌قیمت است.

یشم سبز یک نوع ماده معدنی است و دارای رنگ‌های گوناگون از جمله سبز، زرد کم‌رنگ، سفید، بنفش و قرمز است. یشم سبز که ساختار آن سبز است بسیار کمیاب و گرانبها است. برای تشخیص خلوص رنگی یشم سبز از دستگاهی به نام دیکروسکوپ استفاده می‌شود. یشم در سه درجه A، B و C دسته‌بندی می‌شود. جید نوع A کاملا طبیعی است و رنگ آن نیز کاملاً خالص است. سنگ‌های با گرید B و C یشم نسبت به گرید آ قیمت مناسب‌تری دارند اما در محیط آزمایشگاه تحت تغییرات شیمیایی قرار گرفته‌اند و کاملاً طبیعی نیستند.

کیفیت مطلوبی که باید در سنگ یشم در جست‌وجوی آن باشید شامل پرداخت نهایی صاف و یکدست یشم، بافت یکنواخت، بازتاب نوری شیشه‌ای، شفافیتی شبیه به عسل و دارا بودن رنگ تند و یکنواخت است. هر سنگ یشمی که بافت لکه‌دار یا غیرواضح دارد، هر گونه کدری در آن مشاهده می‌شود و رنگ بی‌روح یا ترک‌های ریزی دارد، از ارزش کمتری برخوردار است.

جالب است بدانید که در گذشته در سواحل دریای مازندران این سنگ‌ها در رنگ‌های متنوعی و به فراوانی یافت می‌شده‌است. اما اکنون یک سنگ وارداتی است.

باورها و تاریخچه‌ی سنگ یشم

این گوهر گرانبها را به عنوان «سنگ بهشت» هم یاد می‌کنند. سنگ یشم در بسیاری از کشورها نماد معنویت و سلامت بوده و اعتقاد بر اثرگذاری این سنگ بر احوالات زندگی مردم به بیش از ۸ هزار سال می‌رسد. برای مثال، سنگ یشم در فرهنگ چینی‌ها جایگاه و ارزش بسیار بالایی دارد و مردم برای آن اهمیت ویژه‌ای قائل هستند.

سنگ‌یشم یا Jade در چین باستان با نام «یو» یا «جواهر سلطنتی» بین مردم معروف بوده است. یشم از دیرباز یک سنگ قدرتمند در نظر گرفته می‌شد و از همان دوران باستان، یعنی حدود ۵ هزار سال قبل از میلاد مسیح، در مراسم‌ مذهبی و آیینی در کشور چین مورد استفاده قرار می‌گرفت. مردم چین سنگ یشم را هنوز هم به منزله‌ی قدرت محافظت از بدن و روح، چه برای افراد زنده و چه برای مردگان خود می‌دانند. در حال حاضر نیز همچنان یشم بر روی لوح‌های نمادین کوچکی به نام pi حک می‌شود و در مراسم مذهبی مورد استفاده قرار می‌گیرد. بسیاری از چینی‌ها برای نشان دادن وضعیت اجتماعی خود، آویز و زیور آلات یشمی می‌انداختند. والدین چینی اغلب دستبندهای یشم را به دختران یا پسرانشان می‌دهند تا حمایت و عشق والدین را به آنها یادآوری کنند.

خرید از گالری پرسته: انگشتر عقیق

 

اولین حکاکی‌های یافت شده روی یشم هم مربوط به دوران نوسنگی است. البته حکاکی روی سنگ یشم در هر فرهنگی معنای متفاوتی داشته. به طور مثال، مسلمانان آیات کتاب خود را روی آن حکاکی می کردند. در مکزیک و آمریکای جنوبی سنگ یشم اصل از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بود و آن را نماد آب و زندگی می‌دانستند. در چین هم از اشکال مختلف سنگ یشم به منظور بخت خوب، طول عمر و عشق استفاده می‌شده.

در آمریکای مرکزی، قبایل مایاها، آزتک‌ها و اولمک‌ها هم ارزش یشم را بالاتر از طلا ارزیابی می‌کردند. قبایل بومی مائوری در نیوزلند سنگ یشم بومی را در اسلحه و وسایل فرقه‌ها و آیین‌های مختلف حک کردند. حتی در مصر باستان، یشم سنگی بود که مظهر آرامش، تعادل و عشق درونی پنداشته می‌شد.

سختی جنس این سنگ باعث شده بود که برای استفاده در انواع سلاح‌ها و ابزارها یک سنگ ایده‌آل در نظر گرفته شود. اما از طرف دیگر، زیبایی یشم به گونه‌ای دلبری می‌کرد که هنوز هم توسط چهره‌های برجسته فرقه‌های مختلف، شخصیت‌های آیینی و دینی مشهور یا حتی سنگ قبر برای اعضای خانواده امپراتوری و جواهرات زینتی آنها به کار می‌رود.

انواع سنگ یشم

به طور کل، دو نوع یشم وجود دارد:

  • سنگ جیدیت: یشم سبز (jadeite)
  • سنگ نفریت: در رنگ‌های متنوع (nephrite)

نفریت رایج‌ترین انواع سنگ یشم است که ارزش آن بیشتر به کیفیت هنری شکل دادن و شیوه حک کردن نقش خاص روی آن بستگی دارد تا به خود سنگ واقعی. از نفریت در دوران باستان و ماقبل تاریخ به علت داشتن سختی بالا همچون استیل به عنوان سلاح و ابزار چاقو تیز و جنگی استفاده می شد که به همین دلیل در مشرق زمین به «سنگ تبر» معروف بود. در بسیاری از جواهرات و مصنوعات طلا از سنگ نفریت استفاده می‌شود به این خاطر که قیمت پایینی دارد و هزینه ساخت آن کم است.

اما جیدیت به دلیل کیفیت بالای شفافیت و سایه‌های سبز عمیقی که دارد، بسیار ارزشمندتر در نظر گفته می‌شود. گران‌بهاترین جدیت‌ها در میانمار استخراج می‌شوند.

خرید از گالری پرسته: انگشتر فیروزه

انواع رنگ‌های سنگ یشم

سنگ نفریت معمولاً سبز رنگ است؛ گاهی خاکستری-سبز، گاهی هم سبز تیره. علاوه بر این، به رنگ‌های مایل به قرمز، سفید یا زرد مایل به قرمز نیز وجود دارد. سنگ جیدیت اغلب به رنگ سبز است اما در رنگ‌های صورتی یا سفید و همچنین قهوه‌ای، بنفش، سیاه و قرمز نیز دیده می‌شود.

نحوه‌ی پخش رنگ در سراسر سنگ طبیعی یشم در ارزش آن تأثیر می‌گذارد. بهترین یشم دارای رنگی یکنواخت و خالص است. با ارزش‌ترین قطعه‌های سنگ جید موجود در اروپا و ایالات متحده آمریکا سبزرنگ و به رنگ سبزیجات هستند: یعنی سیب، اسفناج یا سبز زمردی. با این حال، در آسیا یشم‌هایی بیشتر مورد توجه قرار می گیرند که به رنگ سفید خالص یا زرد ملایم با تزیینات صورتی نرم هستند.

در صنعت جواهرسازی نیزسنگ‌های یشم اسطوخودوس یا لوندِر محبوب و پرطرفدار هستند. یکی از گران‌قیمت‌ترین انواع یشم، یشم سبز سلطنتی است که به رنگ زمردی و نیمه شفاف در برمه یافت می‌شود.

خواص سنگ يشم (جید)

خواص بسیار زیادی برای سنگ یشم اصل برشمرده‌اند که تعدادی از آنها را در زیر برایتان نوشته‌ایم:

  • سنگ Jade برای درمان بیماری‌های کلیوی بسیار مفید است.
  • چینی‌ها در دوران باستان این سنگ را مقدس می‌دانستند و به همین خاطر آن را بین لب‌ها، سوراخ‌های گوش و بینی مرده قرار می‌دادند تا شیطان را از مرده دور نگه دارد.
  • گفته می‌شود یشم، سنگ صلح و دوستی است و خاصیت ضد استرس و ضد اضطراب دارد.
  • یشم در درمان تشنج، بیماری‌های ریه و بیماری‌های پوستی نیز موثر است.
  • گفته می‌شود اگر یشم را در خانه یا محل کار بگذارید، نیروهای منفی را دور می‌کند و شادی و آرامش را در آن محیط جاری می‌کند.
  • یشم سبز و بنفش با چاکرای قلب در تماس است و از نظر عاطفی و فیزیکی روی قلب اثر می‌گذارد.
  • یشم سیستم عصبی و سوخت‌وساز را متعادل می‌کند.
  • حالت هیجان و پرخاشگری را به آرامش و سکون تبدیل می‌کند.
  • گفته می‌شود اگر یشم اصل زیر بالش بگذاریم حافظه را تقویت می‌کند.
  • یشم سنگ خرد است و در تصمیم‌گیری‌های جدی به فرد یاری می‌رساند.

فرق سنگ یشم با زمرد

یشم و زمرد دو سنگ گرانبها و کمیاب در طبیعت هستند که ارزش و جایگاه بسیار ویژه‌ای در صنعت طراحی جواهرات دارند. یشم سبز به دلیل شکل ظاهری و رنگ، شباهت‌هایی به سنگ زمرد دارد و گاهی اوقات ممکن است در تشخیص آن اشتباه رخ دهد. اما این دو سنگ قیمتی با هم تفاوت‌هایی دارند که در زیر نوشته‌ایم

خرید از گالری پرسته: انگشتر یاقوت
  • زمرد فقط سبز رنگ است. سنگ یشم در رنگ‌های مختلفی همچون سیاه، سبز، زرد، قهوه‌ای و … یافت می‌شود.
  • قیمت زمرد در بازار بسیار بیشتر از قیمت یشم سبز است.
  • اغلب سنگ زمرد در ابعاد کوچک دیده می‌شود (به جز زمرد هندی) در حالی که سنگ یشم در ابعاد بسیار بزرگ تا اندازه یک کف دست نیز در بازار وجود دارد.
  • اکثر زمردها دارای رگه های ریز درونی هستند که با چشم قابل دیدن است.
  • زمرد شفافیت و جلای خاصی دارد که با روغنی مخصوص این ویژگی تشدید می‌شود. غالبا زمرد شفاف و سنگ یشم مات است.
  • زمرد دارای سختی ۷.۵ تا ۸ در مقیاس موس است درحالی که نگین یشم سختی بین ۶.۵ تا ۷ دارد.
  • با زمرد می‌توان بر روی عقیق خط انداخت اما با یشم نمی‌توان بر روی عقیق خط انداخت.
  • ترکیب شیمیایی زمرد، سیلیکات بریلیوم آلومینیوم و سنگ یشم دارای ترکیب شیمیایی سدیم سیلیکات آلومینیوم است.

کلام آخر

ما در گالری پرسته انواع طلاهای دست‌سازبا سنگ‌های قیمتی عرضه می‌کنیم. یکی از این سنگ‌ها، یشم سبز است. اما جیدهای استفاده شده در دستبندها یا دیگر محصولات این مجموعه از نوع jadeite نیستند. به همین خاطر قیمت خیلی بالائی هم ندارند. جواهرات با نگین زمرد هم در گالری پرسته موجود است که می‌توانید با یک جست‌وجوی ساده در میان محصولات آنها را مشاهده و خریداری کنید.

خرید از گالری پرسته: انگشتر کارتیر
 

برای اینکه با روش‌های سفارش آنلاین طلا و پرداخت هزینه آشنا شوید، می‌توانید به صفحه نحوه سفارش و پرداخت این وب‌سایت مراجعه کنید. اگر در مورد تعویض یا پس دادن طلای خریداری شده سوالی دارید، می‌توانید به صفحه تعویض و بازگشت کالا مراجعه کنید. اگر پاسخ سوال شما در آنجا نبود، از طریق صفحه تماس با ما از گروه پشتیبانی گالری پرسته کمک بگیرید.

منابع: lonelyplanet و gemsociety

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.