قیمت روز طلا: 3,580,000 تومان

ما به شما گارانتی همیشگی، امکان عودت 7 روزه و تعویض 90 روزه و ارسال رایگان را هدیه می‌دهیم

02126606749

دستبند انگشتری یا تمیمه طلا چیست؟

0

تمیمه طلا چیست؟ حتماً انگشترهایی که با زنجیرهای ظریفی به دستبند وصل شده‌اند را دیده‌اید. تمیمه همین دستبند و انگشتر متصل به هم است. در انواع مختلف تمیمه تعداد زنجیرها و تعداد انگشترها می‌تواند متغیر باشد. مثلاً ممکن است یک تمیمه ۵ انگشتر و یک دستبند داشته باشد. یا تمیمه‌ای دیگر فقط یک انگشتر طلا و در عوض چندین زنجیرطلا داشته باشد. همچنین، جنس بخش روی دست که انگشتر و دستبند را به هم وصل می‌کند هم بسیار متنوع است. یعنی ممکن است دستبند تمیمه از جنس طلا باشد اما با مروارید به انگشتر وصل شود. یا به جای زنجیر، فقط از سنگ‌های قیمتی، نیمه‌قیمتی، مروارید یا چرم و پارچه استفاده شود. حتی مدل‌های گیپوری دستبند انگشتری نیز در بازار موجود است. با این اوصاف می‌توان گفت، دستبند تمیمه را با هر متریالی می‌توان ساخت و در طراحی آن هیچ نوع محدودیتی وجود ندارد.

حالا برای آشنایی بیشتر با دستبند تمیمه طلا و انواع مختلف آن از شما دعوت می‌کنیم تا انتهای این مطلب با گالری پرسته همراه باشید.

تمیمه چیست؟

در بالا هم اشاره کردیم که تمیمه در واقع دستبندی است که به انگشتر وصل شده است. معمولاً از زنجیر برای اتصال دستبند طلا و انگشتر استفاده می‌شود. اما ممکن است از مواد دیگری هم برای این نقطه‌ی اتصال استفاده شود. تعداد انگشترهای تمیمه می‌تواند یک یا چند عدد باشد. همچنین در قسمت روی دست آن هم ممکن است یک زنجیر یا چند زنجیر کار شده باشد. در فرم‌های پرکار این زیور عموماً از طرح شمسه و فرم‌های خورشیدی استفاده می‌شود. «شمسه»، نقشی نمادین، انتزاعی و تزئینی از خورشید است که جایگاه‌ مهمی‌ را در هنر ایران‌ به‌ خود اختصاص‌ داده.‌

دستبند و انگشتر متصل می‌تواند از جواهرات و فلزات گران‌قیمت همچون طلا یا از مواد کم‌ارزش همچون پارچه، ساخته و تولید شود. با اینکه تمیمه این روزها یکی از مدهای روز به‌شمار می‌رود اما تاریخچه‌ی طولانی دارد و در فرهنگ‌های مختلف با مقاصد متفاوتی مورد استفاده قرار می‌گرفته است. در زیر در مورد تاریخچه‌ی دستبند انگشتری برایتان توضیح داده‌ایم.

تاریخچه استفاده از تمیمه

تمیمه طلا و دیگر انواع تمیمه بیشتر در مناطق جنوبی کشور ایران استفاده می‌شوند. تصور بر این است که فرهنگ استفاده از این وسیله‌ی زینتی از کشورهای عربی همسایه وارد فرهنگ اهالی جنوب ایران شده است. البته برخی کارشناسان هم ریشه‌ی حضور تمیمه در ایران را به کشور هندوستان نسبت می‌دهند. یعنی از فرهنگ هندی‌ها به مناطق جنوبی کشور رسیده.

تمیمه با اینکه امروزه فقط جنبه‌ی زینتی دارد اما در گذشته دارای مفاهیم مختلفی بوده است. به طور مثال، در قدیم در کشور ما از تمیمه به عنوان تعویذ (چشم‌زخم) برای پیشگیری از چشم و نظر استفاده می‌شده است. گاهی هم از آن برای درمان برخی از بیماری‌ها استفاده می‌کردند. به طور مثال، بلافاصله پس از تولد نوزاد، تمیمه ای کوچک که اغلب با یک آویز سنگی همراه بوده را به لباس کودک وصل می‌کردند تا او را از چشم بد و انواع بیماری‌ها محافظت کند.

خرید از گالری پرسته: دستبند طلا

 

در برخی از منابع تاریخی نوشته شده، تمیمه مهره‌هایی سیاه رنگ با خال‌های سفید یا بالعکس است که به صورت ریسمان به بند کشیده و به گردن آویخته می‌شود. همچنین گفته شده، تمیمه به طرز خارق‌العاده‌ای به انسان در رویارویی با مشکلات زندگی کمک می‌کند. بر اساس باورهای سنتی، تمیمه انواع بیماری‌ها و خطرات را دفع می‌کند. در کتاب‌های دینی درباره تأثیرات ماورایی تمیمه و احکام اسلامی مربوط به استفاده از آن بسیار صحبت شده است.

در دیگر کشورهای جهان هم از تمیمه با اهداف مختلفی استفاده می‌شده.به طور مثال، در دوران برده‌داری در افریقا، دستبند و انگشتر متصل را «دستبند برده‌ها» می‌نامیدند. دستبند بردگی یا slave bracelet، معمولاً با چندین زنجیر روی دست به انگشتر وصل می‌شود. در آفریقا دستبند انگشتری نمادی از بردگی بوده و به عنوان نشان بین مالک و برده استفاده می‌شده است.

هندی‌ها هم از انواع تمیمه استفاده می‌کنند. اغلب تمیمه‌های هندی بسیار پرکار و پز از تزئینات هستند. مشهورترین تمیمه‌ی کشور هندوستان، تمیمه‌ی کلکته‌ای است. هندی‌ها معمولاً تزئیناتی گیاهی را با رنگ‌های طبیعی همچون حنا بر روی دست‌های خود طراحی می‌کنند و در تکمیل این کار، دستبندهای انگشتری (تمیمه) استفاده می‌کنند. جالب است بدانید در هندوستان به انگشتر متصل به دستبند، «گل دست» می‌گویند. گل دست یکی از انواع زیورآلات عروس در فرهنگ هندی است که در ادامه‌ی مطلب بیشتر در موردش برایتان توضیح داده‌ایم.

انواع تمیمه طلا

به تمیمه، دستبند انگشتری یا دستبند عربی هم می‌گویند. تمیمه طلا بیشتر در مناطق مرزی و جنوبی ایران مثل بوشهر و بندرعباس به عنوان پوشش و زیوری سنتی و محلی استفاده می‌شود. اما امروزه مدل‌های جدید و مدرنی از تمیمه با طرح‌های متنوع و با قیمت‌های مختلف در بازار عرضه می‌شوند. مدل‌های مدرن تمیمه طلا طرفداران زیادی پیدا کرده است. شاید دلیلش هم است که این زیور در باور و هنر گذشتگان ریشه دارد و امروزه لباس‌ها و زیورآلات قدیمی دوباره مد شده.

خرید از گالری پرسته: گوشواره طلا زنانه

 

تمیمه طلا در دو نوع تمیمه پا و تمیمه دست موجود است. البته بعضی هم اعتقاد دارند که تمیمه‌ی طلا را باید به دور گردن آویخت و به پا و دست تعلق ندارد. اما ازآنجا که این مقاله در مورد تمیمه‌ی دست است و اغلب مردم هم تمیمه به صورت انگشتر و دستبند ساخته می‌شود، باید بگوییم که تمیمه دست انواع مختلفی دارد. تمیمه دست یا همان دستبند انگشتری ممکن است دارای چندین انگشتر یا دارای چندین زنجیر متصل کننده باشد. گاهی هم ممکن است تمیمه دست از چندین دستبند با یک انگشتر تشکیل شده باشد.

تمیمه نوزادی هم از دیگر انواع تمیمه طلا است که در سایزهای بسیار کوچک برای استفاده نوزادان و کودکان در طرح‌ها و رنگ‌های کودکانه تولید می‌شود. در ساخت تمیمه‌ی نوزادی معمولاً از طرح چشم‌زخم استفاده می‌شود تا او را از انواع بیماری‌ها محافظت کند.

نمادشناسی تمیمه

در بالا اشاره کردیم که در هندوستان به انگشتر متصل به دستبند، «گل دست» می‌گویند. نام گل دست و ترکیب واژه‌ی دست و گل در واقع نمادی واضح از باورهای بودائی هندی‌ها و جایگاه گل لوتوس در فرهنگ آنهاست. در واقع، استفاده از گل دست در فرهنگ هندی، ریشه در آیین بودایی دارد. چون در آئین بودیسم، گل لوتوس (نیلوفر آبی) جایگاه بسیار مقدسی داشته و دارد به طوری که هندی‌ها همیشه در طول تاریخ روی دست‌های خود تصویری از گل لوتوس را با حنا نقش می‌کردند. این رسم و سنت هم به تدریج ارزش مادی پیدا کرد و کم‌کم دستبندهای تمیمه روی این نقش‌حناها اضافه شد. در آخر هم به رسم‌های امروزی هندوستان رسید به طوری که تمیمه اکنون یکی از زیورآلات اصلی زنان هندی، مخصواً در مراسم عروسی است.

طرح Haath Phool یکی از انواع زیورآلات عروس در فرهنگ هند است. این زیور از پنج حلقه انگشتر تشکیل شده که با ۵ زنجیر تزئیناتی به دستبند وصل می‌شود. نکته‌ی جالب اینجاست که هر کدام از این پنج انگشتر نمادی از الهه‌های هندی هستند که به اعتقاد هندی‌ها از خانواده‌ی عروس محافظت می‌کنند.

راهنمای خرید تمیمه طلا

– برای خرید تمیمه طلا باید توجه داشته باشید که اگر تمیمه دارای زنجیرها و انگشترهای بیشتری باشد، وزن بیشتری خواهد داشت. در نتیجه، قیمت آن گران‌تر است.

– تمیمه های طلایی که زنجیرهای ظریف و سبک دارند و فقط یک انگشتر برای آنها در نظر گرفته شده، قیمت‌های مناسب‌تری نسبت به بقیه‌ی مدل‌ها دارند.

– هرچه دستبند و انگشتر متصل دارای تراشکاری و ظریف‌کاری‌های بیشتری باشد، اجرت ساخت آن بیشتر خواهد بود و در نتیجه گران‌تر است.

– تمیمه‌های دست‌ساز اجرت ساخت بالاتر و قیمت گران‌تری دارند.

خرید از گالری پرسته: گردنبند طلا

 

معرفی چند مدل تمیمه

در زیر با هم نگاهی داریم به چندین مدل دستبند و انگشتر متصل در طرح‌ها، جنس‌ها و رنگ‌های مختلف:

کلام آخر

در این مطلب متوجه شدیم که تمیمه در واقع دستبندی است که با زنجیر به انگشتر متصل شده. بنابراین، با خرید تمیمه می‌توانید از دستبند و چند انگشتر به طور هم‌زمان بهره‌مند شوید. معمولاً تمیمه‌ها را با انواع فلزات ارزشمند همچون نقره، طلا و استیل می‌سازند و در آنها از سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی استفاده می‌کنند. البته امروز دستبند انگشتری را حتی با پارچه هم طراحی و عرضه می‌کنند. به همین خاطر، تمیمه برای همه‌ی سنین مناسب است و از دخترهای جوان تا زن‌های بزرگسال می‌توانند از این زیور استفاده کنند.

خبر خوب این است که ما در گالری پرسته انواع تمیمه طلا عرضه می‌کنیم که می‌توانید مدل دلخواه خود را انتخاب کنید و سفارش دهید.

 

برای اینکه با روش‌های سفارش آنلاین طلا و پرداخت هزینه آشنا شوید، می‌توانید به صفحه نحوه سفارش و پرداخت این وب‌سایت مراجعه کنید. اگر در مورد تعویض یا پس دادن طلای خریداری شده سوالی دارید، می‌توانید به صفحه تعویض و بازگشت کالا مراجعه کنید. اگر پاسخ سوال شما در آنجا نبود، از طریق صفحه تماس با ما از گروه پشتیبانی گالری پرسته کمک بگیرید.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.