قیمت روز طلا: 3,580,000 تومان

ما به شما گارانتی همیشگی، امکان عودت 7 روزه و تعویض 90 روزه و ارسال رایگان را هدیه می‌دهیم

02126606749

سنگ خون چیست و چه کاربردی در زیورآلات (یا جواهرات) دارد؟

0

در این مطلب می‌خواهیم در مورد این که سنگ خون چیست برایتان توضیح دهیم و بنویسیم چه انواع و چه کاربردی دارد. سنگ خون را با نام «عقیق خون‌بند» هم یاد می‌کنند. چون شهرت اصلی این سنگ برای متوقف کردن خونریزی است. به طوری که در گذشته، سربازها در میدان‌های جنگ از این سنگ به عنوان کمک‌های اولیه‌ی جادویی استفاده می‌کردند. این در حالی‌است که امروزه هم برای سالم نگه داشتن خون و درمان بیماری‌های خونی همچنان از سنگ خون استفاده می‌کنند.

برای آشنایی کامل با این سنگ تا انتهای مطلب با بلاگ گالری پرسته همراه باشید.

سنگ خون چیست؟

سنگ خون (Heliotrope) که با نام‌های عقیق خون‌بند، یشم ختایی و حجرالدم هم شناخته می‌شود نوعی از سنگ عقیق سبز است که در سطح خود لکه‌هایی از جنس یشم قرمز دارد. البته گاهی هم این کانی به صورت توده‌ای تیره رنگ که لکه‌های قرمز رنگ اکسید آهن دارد نیز در طبیعت یافت می‌شود.

این سنگ نوعی کالسدونی است که بلورهای شش ضلعی دارد. کالسدونی در واقع نوعی کوارتز است که کریستال‌های ریز دارد. برای درک بهتر این موضوع خوب است بدانید که به طور کلی، کوارتز از مخلوط سیلیسیم و اکسیژن ساخته می‌شود. وقتی بلورهای آن درشت باشد کانی‌هایی همچون آمتیست، سیترین، کوارتز گل رز یا … تشکیل می‌شود. اما وقتی بلورهای کوارتز ریز باشد، کالسدونی ساخته می‌شود.

سنگ خون که یک کالسدونی است بر اساس رنگ‌ها، نوارها یا الگوهای ساختاری تقسیم‌بندی می‌شود. کالسدونی‌ها همیشه یا مات هستند یا شفاف. یعنی برخلاف کریستال‌های بزرگ، حالت نیمه‌شفاف ندارند. سنگ خون از نوع مات است. به همین خاطر همیشه به شکل گنبد (کابوشن) و به صورت طرح‌های گرد و بیضی تراشیده می‌شود.

این سنگ را در ردیف کوارتز میکروکریستالی دسته‌بندی می‌کنند. لکه‌های خون روی این سنگ از رنگ‌های قرمز تا مایل به قهوه‌ای متفاوت هستند. برخی از رنگ‌ها نقاط زرد رنگ دارند که در دنیای تجارت با نام «پلاسما» شناخته می‌شوند. خوب است بدانید که برخی از لکه‌های روی یشم ختائی بسیار کوچک و برخی دیگر تقریباً نامشخص هستند. این در حالی‌است که برخی از گونه‌ها هم لکه‌های بسیار متراکمی دارند.

نام سنگ خون از کلمه‌ی یونانی helios به معنای خورشید و آفتاب و trepein به مفهوم چرخیدن گرفته شده‌است. البته در زبان انگلیسی به آن Bloodstone به معنای لغوی «سنگ خون» هم می‌گویند. در آخر هم بگوئیم که بهترین معادن سنگ خون در کشور پهناور هندوستان وجود دارد. اما در کشورهای دیگری همچون برزیل، چین، استرالیا و آمریکا نیز معادن این سنگ وجود دارد. این در حالی است که یشم ختائی اولین باردر چک اسلواکی کشف شد.

تاریخچه سنگ خون

نکته‌ی جالب در مورد پیشینه‌ی سنگ خون این است که در قرون وسطی از آنجائیکه نقاط قرمز رنگ این سنگ را خون «مسیح» می‌دانستند به این سنگ قدرت‌های خارق‌العاده‌ای را نسبت می‌دادند. به طور مثال، در بابل باستان برای اینکه بتوانند بر دشمنان غلبه کنند، در طول جنگ سنگ خون را همراه نگه می‌داشتند. یا مثلاً در مصر باستان نیز برای باز کردن درها، شکستن زنجیرها یا حتی ریختن دیوارهای سنگی از این سنگ استفاده می شده است.

خرید از گالری پرسته: گردنبند سنگی زنانه

 

ورزشکاران یونان و روم باستان از این گوهر سنگ استفاده می‌کردند تا استقامت خود را در طول مسابقات ورزشی افزایش دهند.

مسیحیان باستان معتقد بودند که وقتی حضرت مسیح را به صلیب کشیدند، قطره‌های خون پیامبر زیر سنگی که پایین پای ایشان بوده ریخته شده و سنگ خون را به وجود آورده است. این در حالی است که سنگ خون را در گذشته‌های دور با نام «چرخش خورشید» هم یاد می‌کردند. چون مردم باستان بر این باور بودند که وقتی این سنگ در آب غوطه‌ور باشد می‌تواند خورشید را قرمز کند.

در آخر هم بگوئیم که نمونه‌ی زیبایی از سنگ خون حکاکی شده با نشان امپراطور آلمان، رودولف دوم، در موزه لوور پاریس قرار دارد.

انواع سنگ خون

رنگ اصلی یشم خطایی از سبز تا سبز مایل به آبی متغیر است. برخی مواقع این رنگ حتی به خاکستری مایل به آبی هم تغییر می‌کند. اما ویژگی متمایزکننده‌ی این سنگ، نوارها، شیارها و لکه‌های شبیه به خون با رنگ‌های قرمز و قهوه‌ای یا لکه‌های زرد آن است.

در همین راستا، انواع سنگ خون به دو شکل پلاسما و هلیوتروپ در طبیعت یافت می‌شود. هلیوتروپ، شفاف است و رنگ قرمز را در داخل سنگ نشان می دهد. اما پلاسما سبز عمیق و مات با لکه‌های زرد پررنگ است و مقدار کمی نقطه‌ی قرمز در آن وجود دارد.

گاهی هم ممکن است رگه‌های آن به جای قرمز و زرد به رنگ‌های سفید، نارنجی و قهوه‌ای در کالسدونی سبز باشد. در چنین حالتی، یعنی وقتی رنگ‌هایی غیر از قرمز در کلسدونی غالب باشد به آن جاسپر فانتزی (Fancy Jasper) می‌گویند. دلیل اینکه به آن جاسپر می‌گویند هم این است که به طور کلی به کالسدونی مات جاسپر می‌گویند.

خواص سنگ خون

تا اینجای مطلب به طور کامل متوجه شدیم که سنگ خون چیست حالا در مورد خواص این کانی می‌خواهیم برایتان توضح دهیم. همانطور که می‌توان حدس زد این سنگ به درمان بسیاری از بیماری‌های خونی کمک می‌کند. یعنی برای درمان خونریزی بینی، کم خونی و اختلالات خونی بسیار موثر است. همچنین باعث بهبود گردش خون می‌شود.

برخی هم بر این اعتقاد هستند که سنگ خون قدرت پیشگویی آینده را دارد. می‌گویند با قرار دادن سنگ خون درون آب و گذاشتن ظرف آب حاوی سنگ در زیر نور خورشید، قدرت این سنگ دو برابر می‌شود.

گفته می‌شود سنگ خون قدرت سم‌زدایی و تقویت سیستم ایمنی بدن را دارد. برای تقویت عملکرد کلیه‌ها، مغز استخوان، عملکرد قلب و کبد نیز کاربردی است. در قرون وسطی از این سنگ برای از بین بردن اثرات گزش مارهای سمی استفاده می شد. امروزه در هند، از پودر سنگ خون به عنوان دارو و تقویت‌کننده‌ی توان جنسی استفاده می‌شود.

خرید از گالری پرسته: دستبند سنگی زنانه

 

این سنگ قدرت شفاف‌سازی افکار مبهم، افزایش عزت نفس، از خود گذشتگی، شهود و خلاقیت را دارد. قدرت تصمیم‌گیری را تقویت، اضطراب را برطرف و انرژی منفی را از بدن دور می‌کند. همچنین این سنگ قیمتی باعث پیشگیری از حسادت می‌شود، روحیه را تقویت می‌کند، قلب شکسته را تسکین می‌دهد و خوش‌شانسی را ارمغان می‌آورد. این سنگ احساس دلیرانه شجاعت را در فرد ایجاد می‌کند و انسداد چاکراهای بدن را رفع می‌کند. دیگر خواص سنگ خون چیست ؟ اینکه به زنان برای پیشگیری از دردهای قاعدگی و درمان سندروم پیش از قاعدگی (پی‌ام‌اس) کمک می‌کند. زایمان را آسان می‌کند و باعث می‌شود تا سیستم ایمنی بدن کاملاً تقویت شود. از این سنگ در درمان التهابات و تب‌ها نیز استفاده می‌شود.

داشتن این سنگ باعث جذب پول و ثروت می‌شود و کار فرد رونق می‌یابد. استفاده از سنگ خون برای کنار آمدن با مرگ عزیزان می‌تواند مفید باشد. همچنین می‌تواند برای فرد بسیار آرامش‌بخش باشد. این سنگ در واقع می‌تواند بخشی از درد و رنج فرد را به خود جذب کند. سنگ خون همچنین این بینش را به فرد می‌دهد که بداند چه زمانی باید عقب‌نشینی کند و چه زمانی باید با خطر روبرو شود. برخی بر این باور هستند که سنگ‌خون می‌تواند حس تنهایی و آسیب ناشی از زورگویی دیگران را هم از بین ببرد. به نوعی باعث تثبیت خلق و خوی هم می‌شود. این سنگ روی چاکراهای قسمت پایین بدن اثر مثبت دارد و کمک می‌کند تا تمام انرژی حیاتی در تمام بدن جریان داشته باشد. این سنگ برای کسانی مفید است که در برقراری ارتباط با دیگران مشکل دارند.

هنگامی که این سنگ بر روی پوست انسان قرار داده می‌شود، این ارتعاشات بهبود‌دهنده می‌توانند مستقیماً به جایی برسند که بیشترین نیاز را دارند. به همین خاطر از این سنگ در صنعت جواهرسازی زیاد استفاده می‌شود.

در آخر هم اشاره کنیم که اگر از این سنگ قیمتی برای مشکل خاص جسمی یا روحی استفاده می‌کنید، باید هر چند روز یک‌بار آن را تمیز کنید. این کار باعث می‌شود تا سنگ حداکثر پتانسیل خود را حفظ کند. برای این منظور هم لازم است سنگ را در آب ولرم قرار دهید و سپس آن را در معرض نور آفتاب برای حدود یک ساعت خشک کنید.

کاربرد سنگ خون در جواهرسازی و دیگر صنایع

برش‌های سنگ خون به صورت پلاک و سنگ‌های ظریف در طراحی و ساخت زیورآلات کاربرد زیادی دارد. نوع سبز این سنگ که پلاسما نام دارد و دارای لکه‌های زرد پررنگ است هم بیشتر برای حکاکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. یشم خطایی سنگ جواهر مشهور کلکسیونرها و همچنین حکاکی‌های سنگ جواهر مذهبی مانند صلیب و شهید نیز هست.

وضوح و درخشندگی سنگ خون اغلب از تراشفاف تا مات متفاوت است. این سنگ پس از برش و جلاکاری درخشندگی شیشه‌ای پیدا می‌کند که اغلب به صورت مومی یا رزینی مشاهده می‌شود. انواع با کیفیت سنگ‌خون تقریباً همیشه به صورت کابوشن (گنبدی) برش داده می‌شود. از سنگ خون عموماً برای ساخت دستبند مهره‌ای و نگین انگشتر استفاده می‌شود. سنگ‌های کوچکتر اغلب برش‌دار نیستند اما این روش در سنگ‌های بزرگ‌تر رایج است.

به طور کلی چون سنگ‌خون نوعی کوارتز مقرون‌به‌صرفه است مورد استفاده‌ی بسیاری از طراحان و جواهرسازان در سراسر جهان قرار می‌گیرد.

بیشتر سنگ‌ها به صورت بیضی یا گلابی‌شکل برش می‌خورند. اما ممکن است در اشکال فانتزی مانند ترلیون، قلبی، تخم مرغی، آزاد و ساده نیز وجود داشته باشد. یشم خطایی اغلب در حکاکی‌های جواهر، مهرها و مجسمه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

همچنین هلیوتروپ در طول تاریخ همیشه سنگی برای جواهرات مردانه بوده است. امروزه هم تراش دامله گنبدی و یا تخت در رکاب‌های انگشتر و دکمه سر دست مردانه بیشتر استفاده می‌شود. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که کاربرد سنگ خون در جواهرات مردانه بیشتر از انواع زنانه است.


از دیگر کاربردهای Bloodstone می‌توان به استفاده از آن در فنگ‌شوپی خانه اشاره کرد. به این دلیل که این سنگ دارای خواص زیادی است و در فنگ‌شوئی بسیار مورد استفاده دارد. از جمله خواص آن در چیدمان خانه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • محافظت از فضا در برابر انرژی‌های منفی
  • افزایش میزان انرژی محیطی
  • تولید انرژی‌های مثبت و حس خوب

قیمت سنگ خون

توجه داشت باشید که سنگ‌های جواهر باید بر حسب اندازه خریداری شوند و نه وزن قیراط. بنابراین، قیمت سنگ خون نیز همانند دیگر سنگ‌های قیمتی براساس اندازه، خلوص و طبیعی بودن یا نبودن متغیر است. مثلاْ شما ۵۶ قیراط سنگ خون هندوستان که حدود ۳۵ میلی‌متر اندازه داشته باشد را می‌توانید با حدود ۱۰۰ هزار تومان خریداری کنید. این در حالی است که ممکن است سنگی با وزن حدودی ۷۰ قیراط و ابعاد حدود ۴۵ میلی‌متری هم با همین قیمت فروخته شود. بنابراین قیمت سنگ خون علاوه بر اندازه‌ی آن به محل استخراج، خلوص و لکه‌های خونی آن هم بستگی دارد.

روش‌های تشخیص سنگ خون اصل

تا اینجا متوجه شدیم که سنگ خون چیست اما چگونه می‌توان اصل بودن آن را تشخیص داد؟ یشم خطایی درجه سختی نسبتاً خوبی دارد. مواد بسیار کمی قابلیت خراش دادن سنگ خون را دارند. بنابراین با تست خراش دادن می‌توانید اصل بودن آن را تشخیص دهید.

اگرسنگ خون را روی ظرف چینی بکشید و رگه‌هایی قرمز رنگ بر روی ظرف بماند، یعنی سنگ اصل است. در غیر این صورت سنگ تقلبی است.

توجه داشته باشید که این سنگ برخی مواقع با یشم اشتباه گرفته می‌شود. اما به دلیل ترکیب دانه‌دار یشم، این دو را می‌توان به‌راحتی از یکدیگر تشخیص داد.

بیشتر بخوانید: سنگ یشم چیست و چه فرقی با زمرد دارد؟

نکاتی که خوب است در مورد سنگ خون بدانیم

۱. سنگ خون به راحتی با استفاده از آب گرم و صابون یا پاک کننده‌ی ملایم تمیز می‌شود.

۲. سنگ خون را باید در داخل جعبه با پارچه قرار قرار دهید یا در یک پارچه‌ی نرم بسته‌بندی کنید. چون درجه‌ی سختی این سنگ ۶.۵ تا ۷ در مقیاس موس است و ممکن است توسط جواهرات سخت‌تر از خودش مثل سنگ الماس خراشیده شود. بسیاری از خراش‌های سطحی سبب از بین رفتن درخشندگی و جلای سنگ می‌شوند. بنابراین مراقبت‌های لازم را انجام دهید.

۳. بهتر است قبل از انجام هرگونه فعالیت بدنی سخت مثل ورزش یا کارهای خانه یا باغبانی جواهرات حاوی سنگ خون را در بیاورید که آسیب نبینند.

۴. از قرار دادن بیش از اندازه‌ی این سنگ در معرض گرمای زیاد یا تغییرات دمایی پرهیز کنید.

۵. هلیوتروپ سنگ ماه تولد اسفند است. با سنگ ماه تولد اسفند و خواص آن آشنا شوید.

کلام آخر

در این مطلب توضیح دادیم که سنگ خون چیست . این سنگ از خانواده کوارتز کالسدونی است و نام دیگر آن هلیوتروپ Heliotrope به معنی چرخش به سمت خورشید است. از این سنگ برای دور کردن انرژی‌های بد و انواع طلسم‌ها استفاده می‌شود و زمانی که به قطعات ریزتری تبدیل می‌شود رنگ سرخ آن دیده نمی‌شود. منبع اصلی سنگ خون کشور هند است. ولی در جاهای دیگری مانند برزیل و استرالیا هم یافت می‌شود. سنگ خون یکی از انواع سنگ ماه تولد اسفند نیز هست.

 

برای اینکه با روش‌های سفارش آنلاین طلا و پرداخت هزینه آشنا شوید، می‌توانید به صفحه نحوه سفارش و پرداخت این وب‌سایت مراجعه کنید. اگر در مورد تعویض یا پس دادن طلای خریداری شده سوالی دارید، می‌توانید به صفحه تعویض و بازگشت کالا مراجعه کنید. اگر پاسخ سوال شما در آنجا نبود، از طریق صفحه تماس با ما از گروه پشتیبانی گالری پرسته کمک بگیرید.

منبع: thespruce

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.