قیمت روز طلا: 3,620,000 تومان

ما به شما گارانتی همیشگی، امکان عودت 7 روزه و تعویض 90 روزه و ارسال رایگان را هدیه می‌دهیم

02126606749

زنجیر امگا و شنیدنی‌هایی جذاب درباره خرید و نگهداری از آن

0

آیا می‌دانید زنجیر امگا چیست و چگونه باید آن را استفاده کرد؟ اگر پاسختان منفی است باید بدانید که این مطلب بلاگ گالری پرسته بسیار برایتان مفید خواهد بود. در این مطلب توضیح داده‌ایم که انواع این زنجیر چیست و چگونه ساخته می‌شود. همچنین در مورد نحوه نگهداری و استفاده از آن نیز توضیحات کاملی ارائه داده‌ایم.

برای آشنایی با این زنجیر در ادامه با ما همراه باشید.

زنجیر امگا چیست؟

زنجیر یا گردنبند امگا یک زنجیر صاف و مسطح است که از اتصال قطعات فلزی به یکدیگر ساخته می‌شود. این گردنبند اصولا کوتاه است و می‌توان به عنوان طوق از آن استفاده کرد. طوق نوعی گردنبند است که کیپ دور گردن را می‌گیرد.

انواع زنجیر امگا بین ۴۰ تا ۵۰ سانتی‌متر بلندی دارند. اندازه بیشتر از این برای چنین زنجیری چندان مرسوم نیست، به این خاطر که زیبایی‌اش را از دست می‌دهد و همچنین احتمال تاب برداشتن، پیچ خوردن و شکستن آن زیاد می‌شود.

از گردنبند امگا می‌توان آویزی آویخت که چندان مرسوم نیست زیرا به زیبایی زنجیر لطمه می‌زند. اما باید بدانید آویز گردنبند امگا «اسلاید» یا «اسلایدر» نام دارد. اسلاید باید کاملا آزادانه در طول زنجیر در حرکت باشد. یعنی همانند آویزهای معمولی دیگر زنجیرها نباید در یک محل مشخص، قفل شود و باید اجازه حرکت داشته باشد.

خرید از گالری پرسته: زنجیر طلا

 

به طور کلی، در ساخت زنجیرهای امگا از هیچ حلقه یا مهره‌ای برای اتصال استفاده نمی‌شود. این زنجیراز فلز نرم و صاف تشکیل شده است و بخش داخلی آن را سیم‌های به هم تنیده شده یا شبکه‌ای فلزی تشکیل داده‌اند. همین بخش داخلی به انعطاف‌پذیری زنجیر کمک شایانی می‌کند و به همین خاطر است که امگا را می‌توان تا حدی یک زنجیر مستحکم به‌شمار آورد.

البته ممکن است این زنجیر به جای گرد بودن، تخت هم باشد. در این حالت سطح نرم و صاف دارد که نور را خیلی خوب بازتاب می‌دهد. به همین دلیل درخشندگی بسیار زیادی دارد و برای مهمانی‌های شب مناسب است.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید زنجیر طلا و نکاتی که قبل از آن باید بدانید

داستان پیدایش و ترند شدن آن

طرح انواع زنجیر امگا علاوه بر اینکه زیباست، بی‌زمان هم هست و هیچ‌گاه کهنه نمی‌شود. همچنین مزیت این زنجیر این است که هر فردی با هر سن و فرم بدنی می‌تواند از زیبائی آن بهره بگیرد. با اینکه امگا اولین بار در دهه ۸۰ میلادی مد شد اما هنور هم مورد استفاده زنان زیادی در سراسر جهان است. به طوری که، در سال‌های اخیر که استفاده از چندین گردنبند کوتاه و بلند به طور همزمان مد شده، از زنجیرهای امگا به عنوان کوتاه‌ترین زنجیر استفاده می‌شود.

گفتیم که انواع زنجیرهای گرد و تخت امگا مد دهه‌ی ۱۹۸۰ میلادی بود‌ند. اما امروزه بسیاری از طراحان با ایجاد تغییرات مدرن در ساختار آن باعث شده‌اند که این زنجیر دوباره مد و قابل استفاده شود.

خرید از گالری پرسته: گردنبند طلا

 

راهنمای انتخاب آویز برای گردنبند امگا

همان طور که در بالا اشاره کردیم، به آویزِ گردنبند امگا «اسلاید» می‌گویند. اسلاید به ظاهر زنجیر لطمه وارد می‌کند یعنی در واقع از زیبایی ظاهری آن می‌کاهد. اما اگر خیلی اصرار دارید که از چنین زنجیر مسطح و صافی، یک اسلاید آویزان کنید، توجه داشته باشید که اسلاید نباید کیپ زنجیر باشد. آویز باید به قدری آزاد باشد که به راحتی در طول زنجیر حرکت کند. در غیر این صورت می‌تواند به بافت زنجیر آسیب برساند.

اگر اسلاید کیپ زنجیر باشد احتمال شکستن بافت امگا زیاد خواهد بود. توجه داشته باشید که وزن آویز زیاد نباشد تا باعث از هم گسسته شدن زنجیر نشود. زنجیرهای باریک امگا تحمل وزن زیادی ندارند. یعنی نباید اسلاید بزرگی از آنها بیاویزید. همچنین این زنجیرها بیشتر از نمونه‌های ضخیم خود مستعد خم شدن و شکسته شدن هستند.


راهنمای انتخاب اندازه صحیح زنجیرهای امگا

ماهیت اصلی زنجیرهای امگا بر کوتاه بودن آنهاست. یعنی مثل طوق بهتر است دور گردن را بگیرد و بلندتر نباشد. بلند بودن زنجیر علاوه بر اینکه به زیبایی آن لطمه می‌زند، احتمال تاب برداشتن، گره خوردن و خم شدن زنجیر را هم بیشتر می‌کند. البته زنجیر نباید خیلی هم کوتاه باشد زیرا باز احتمال دارد با کوچک‌ترین حرکتی بپیچد و برگردد.

بهترین اندازه برای گردنبند امگا ۴۰ تا ۵۰ سانتی‌متر است.

خرید از گالری پرسته: گردنبند زنجیری طلا

راهنمای نگهداری از زنجیر امگا

یکی از معایب بارز انواع زنجیر اومگا این است که خیلی راحت پیچ می‌خورد و خم می‌شود. بافت و ساختار این گردنبند آن را بسیار آسیب‌پذیر کرده است. به این صورت که اگر بنا به هر دلیلی پیچ بخورد، می‌شکند یا غر می‌شود و تعمیر آن هم چندان آسان نیست.

اگر قصد خرید چنین زنجیری را دارید باید توجه داشته باشید که نسبت به زنجیرهای معمولی به مراقبت بیشتری نیاز دارد. مثلا نباید بگذارید به لباس گیر کند. یا نباید به هیچ عنوان شب با این گردنبند بخوابید چون خم می‌شود، می‌شکند و تعمیرش هم آسان نیست. یا حتی ممکن است اصلا تعمیر نشود. پیش از خرید حتما توجه داشته باشید که نگهداری از زنجیرهای امگا آسان نیست و اگر خیلی اهل مراقبت و محافظت از زیورآلات خود نیستید، سراغ خرید این نوع زنجیر نروید.

آیا گردنبند امگا قابلیت تعمیر شدن را دارد؟

واقعیت این است تعمیر زنجیر امگا امکان‌پذیر است اما زنجیر بعد از تعمیر مثل روز اولش نخواهد شد. گردنبند امگا اگر خم شده باشد، پیچ خورده باشد یا شکسته شده باشد، تعمیر خواهد شد. اما این روند دو حالت دارد. متخصص تعمیرات طلا و جواهر، بخشی که آسیب دیده را از زنجیر جدا می‌کند، اول بخش داخلی آن را چکش‌کاری کرده و درست می‌کند، سپس سراغ بخش بیرونی آن می‌رود. در نهایت این بخش را دوباره به زنجیر وصل می‌کند.

اما این بخش بسیار آسیب‌پذیر خواهد بود و دیگر انعطاف قبل را ندارد. در نتیجه به مراقبت خیلی بیشتر از قبل نیاز خواهد داشت.

دوم اینکه، ممکن است آسیب وارد شده به ظاهر زنجیر به قدری زیاد باشد که نتوان آن را درست و نونوار کرد. در نتیجه، آن بخش زنجیر باید به کلی جدا شود که باعث کوتاه شدن گردنبند خواهد شد.

هر دو روش تعمیر زنجیر امگا نشان می‌دهد که مراقبت کردن از این زنجیر بسیار به‌صرفه‌تر و منطقی‌تر از آن است که هزینه دوباره برای تعمیر بدهیم و دست آخر هم زنجیری تحویل بگیریم که معلوم است آسیب دیده.

کلام آخر

در ساخت انواع زنجیر امگا از هیچ حلقه یا مهره‌ای برای وصل کردن استفاده نمی‌شود. امگا از فلز نرم و صاف تشکیل شده است. ساختارش به این صورت است که بخش داخلی زنجیر را سیم‌های به هم تنیده شده یا شبکه‌ای فلزی تشکیل داده‌اند. همین بخش داخلی به انعطاف‌پذیری زنجیر کمک شایانی می‌کند و به همین خاطر است که امگا یک زنجیر بسیار مستحکم به‌شمار می‌رود. البته ممکن است این زنجیر به جای گرد بودن، تخت هم باشد. در این حالت سطح نرم و صاف دارد که نور را خیلی خوب بازتاب می‌دهد. به همین دلیل درخشندگی بسیار زیادی دارد و برای مهمانی‌های شب مناسب است.

در آخر هم یادآوری کنیم که گردنبند امگا از نظر ظاهری بسیار شبیه زنجیر تیغ ماهی است.

 

منبع: jewelrynotes

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.