قیمت روز طلا: 3,900,000 تومان

ما به شما گارانتی همیشگی، امکان عودت 7 روزه و تعویض 90 روزه و ارسال رایگان را هدیه می‌دهیم

02126606749

تمیز کردن انواع گردنبند طلا، جواهر و نقره را چگونه انجام دهیم؟

0

تميز كردن گردنبند نقره و طلا باعث می‌شود تا عمر مفید آن افزایش بیابد و برای مدت زمان طولانی‌تری براقیت و درخشندگی خود را حفظ کند. وقتی به طورروزانه از گردنبند استفاده می‌کنید، گرد و غبار زیادی روی آن می‌نشیند و سطح این زیور را کدر می‌کند. بنابراین، این وظیفه‌ی صاحب آن است که گردنبند خود را هر چند ماه یک بار بشوید و تمیز کند.

اگر این گردنبندها روی خود سنگ قیمتی داشته باشند و در اصطلاح جواهر باشند، پس از شستن بسیار براق خواهند شد و بدون شک از درخشش زیاد این وسیله زینتی لذت خواهید برد. اما چگونه می‌توان گردنبند طلا و نقره را در خانه تمیز و براق کرد؟ ما در ادامه‌ی این مطلب ترفندهای این کار را نوشته‌ایم. تا انتهای این مطلب با بلاگ گالری پرسته همراه باشید.

اهمیت تمیز کردن طلا و جواهرات

طلا و جواهرات به مرور زمان و در نتیجه‌ی استفاده مداوم، درخشش خود را از دست می‌دهند. حتی ممکن است که روی آنها خط و خش‌هایی ایجاد شود. به همین خاطر، بسیار مهم است که انواع طلا، نقره و جواهراتی که دائم استفاده می‌کنید را خودتان در خانه تمیز کنید؛ هر یک سال یا دو سال یک بار هم آن را نزد کارشناس جواهرات ببرید تا آن را برق بیندازد یا در صورت نیاز آبکاری کند.

دلیل کدر و سیاه شدن طلا هم این است که در ساخت آن از دیگر فلزهای گرانبها همانند نقره، مس و نیکل استفاده می‌شود. این فلزها، برخلاف خود طلا وقتی در معرض هوا قرار می‌گیرند با اکسیژن هوا، سولفور و رطوبت وارد واکنش شیمیایی می‌شوند و این باعث می‌شود تا طلای شما بعد از مدتی سیاه و کدر شود. به همین دلیل است که هر چه عیار طلایی که می‌خرید بالاتر باشد، امکان سیاه شدن آن کمتر می‌شود.

اهمیت تمیز کردن طلا و جواهرات در این است که در واقع شیفتگی ما نسبت به زیورآلات طلا، درخشندگی آنها است که در تصمیم ما برای انتخاب و خرید نیز تأثیر مستقیم می‌گذارد.

بیشتر بخوانید: تمیز کردن طلا در خانه با چند روش آسان و کاربردی

تفاوت تمیز کردن انواع گردنبند

شما برای تمیز کردن طلای ساده می‌توانید از انواع مواد مثل سرکه، جوش شیرین، مایع ظرفشویی یا صابون ملایم استفاده کنید. اما مثلاً برای تميز كردن گردنبند نقره نمی‌توانید از موادشیمیایی استفاده کنید چون سریع واکنش نشان می‌دهد. یا مثلاً نمی‌توانید برای تمیز کردن جواهرات از برس و مسواک استفاده کنید چون ممکن است به پایه‌ی سنگ‌های قیمتی و چسب‌های آنها صدمه وارد کند. برای جواهرات همچنین از جوش شیرین هم نباید استفاده کنید. چون جوش‌شیرین به بافت، استحکام و درخشش سنگ‌های جواهر آسیب جدی وارد می‌کند. به همین خاطر در روش‌های تمیز کردن انواع گردنبند را نوشته‌ایم.

خرید از گالری پرسته: دستبند طلا

روش تميز كردن گردنبند طلا

استفاده‌ی مداوم از قطعات طلا، باعث کدر شدن و سایش آنها می‌شود. استفاده از مواد آرایشی, عطرها و مرطوب کننده‌های بدن نیز موجب از دست رفتن درخشش طلا می‌شوند. اگر جواهرات شما در استفاده‌ی روزمره با مواد شیمیایی برخورد داشته باشد، درخشندگی و جلای خود را به مرور زمان از دست خواهند داد. بنابراین باید گردنبند طلا را تمیز کنید. چگونه؟ به روشی که در زیر توضیح داده‌ایم.

اگر گردنبند طلا شما ساده است و هیچ سنگی روی آن نیست، به آسانی می‌توانید آن را در خانه تمیز کنید. تنها کافی است که در یک کاسه آب گرم چند قطره مایع ظرفشویی ملایم بریزید و با انگشتان خود گردنبند را بمالید.

اگر احساس می‌کنید گردنبند شما بیش از اندازه کثیف و کدر است، بهتر است آن به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در آب بخیسانید. اگر زنجیر گردنبند ضخیم بود، می‌توانید از یک مسواک یا برس نرم استفاده کنید. مراقب باشید که برس کاملا نرم باشد تا گردنبند شما خراشیده نشود.

سپس زنجیر طلا را به طور کامل با آب سرد بشویید که مایع باقی مانده از زنجیر جدا شود.

خرید از گالری پرسته: گردنبند فرشته

 

در نهایت گردنبند را با پارچه‌ای نرم خشک کنید. برای این کار از حوله‌ای که دارای چسبندگی زیاد است، استفاده نکنید؛ چون ذرات و پرزهای حوله داخل زنجیر می‌شود. بهترین گزینه، دستمال یا حوله میکروفایبر است. این روش باعث صیقل دادن و درخشش جواهرات خواهد شد.

از این روش برای تميز كردن گردنبند نقره یا طلا که سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی روی آن سوار شده استفاده نکنید؛ چون سایش غیر ضروری باعث شل شدن بست سنگ، تضعیف چسب و افتادن سنگ خواهد شد.

بیشتر بخوانید: تمیز و براق کردن طلا

روش تميز كردن گردنبند نقره

گردنبند نقره وقتی در معرض هوا قرار می‌گیرد تیره و کدر می‌شود. به همین خاطر باید بیشتر از گردنبند طلا به آن رسیدگی کرد.

برای تمیز و درخشان کردن گردنبند نقره مواد گوناگونی وجود دارد. یکی از آنها، دستمال‌های پولیش مخصوص زیورآلات نقره است. با استفاده از این دستمال، می‌توانید مصنوعات نقره را حسابی برق بیندازید. استفاده از این دستمال هم بسیار ساده است و فقط باید روی سطح گردنبند بکشید. همین.

گزینه‌ دیگری که برای برق انداختن گردنبند نقره می‌توانید استفاده کنید، پاک‌کننده سیاهی نقره است که به همین نام در بازار فروخته می‌شود.اما برای تمیز کردن گردنبند نقره که بافت ضخیمی دارد بهتر است به روش زیر عمل کنید:

  1. با مسواک و خمیردندان سفید روی سطح گردنبند بکشید تا همه سطوح زیر و روی آن پاک شوند.
  2. گردنبند را با آب ولرم آب بکشید و سپس با کمک یک حوله بدون پرز و نرم، آن را به طور کامل خشک کنید.

نکته: توجه داشته باشید که برخی از خمیردندان‌ها خاصیت پاک‌کنندگی بیشتری نسبت به بقیه دارند. با توجه به جنس نقره‌ای که در گردنبند استفاده شده، ممکن است خمیر دندان روی سطح آن خراش ایجاد کند. به همین خاطر، مطمئن‌ترین روش برای این کار، استفاده از خمیر پولیش نقره است که مخصوص این کار تولید و عرضه می‌شود.

خرید از گالری پرسته: گردنبند چشم نظر

 

روش دیگری که برای تمیز کردن گردنبند نقره می‌توانید به کار بگیرید، به ترتیب زیر است:

  1. دو قاشق غذاخوری نمک و دو قاشق غذاخوری جوش شیرین را درون یک کاسه آب داغ بریزید.
  2. گردنبند را درون این محلول بگذارید و اجازه دهید چندین دقیقه بماند تا سیاهی‌ها از سطح آن کنده شود.
  3. سپس گردنبند را آب بگیرید و با کمک یک حوله نرم و بدون پرز خشک کنید.

بیشتر بخوانید: تمیز کردن طلای سفید؛ برای درخشش همیشگی طلای سفید چه باید کرد؟

روش تمیز کردن گردنبند مروارید

مروارید، نوعی سنگ گرانبهای طبیعی است که به شدت در برابر اسید، قلیا و رطوبت زیاد حساس است. برای حفظ درخشندگی مروارید، باید آن را از تماس با مواد آرایشی و بهداشتی، اسپری مو یا عطر دور نگه دارید. بهترین زمان استفاده از گردنبندهای مروارید این است که بعد از پوشیدن همه لباس‌ها، آرایش کامل و استفاده از عطر و اسپری، آن را از گوش یا گردن خود آویزان کنید. به این خاطر که گردنبند مروارید خیلی راحت خراش بر می‌دارد و به زیبایی آن لطمه وارد می‌شود. بنابراین، برای تمیز کردن آن باید همه مراتب احتیاط را رعایت کنید. برای تمیز کردن گردنبند مروارید به روش زیر عمل کنید:

– یک دستمال نرم و تمیز را درون آن داغ فرو کنید. از هیچ‌گونه مایع ظرفشویی یا صابونی استفاده نکنید. پارچه خیس را روی گردنبند مروارید بکشید.

– لازم نیست هیچ فشاری روی مرواریدها وارد کنید و فقط به آرامی هر دو طرف گردنبند را دستمال بکشید.

توجه داشته باشید که سنگ‌های مروارید به عرق بدن انسان هم حساس هستند. بنابراین، پس از استفاده از گردنبند مروارید حتما آن را با دستمال مرطوب تمیز، با دستمال نرم خشک کنید و درون جعبه‌اش بگذارید تا کدر یا تار نشود.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید بهترین زنجیر طلا

روش تمیز کردن گردنبند جواهر (نگین‌دار)

برای تمیز کردن گردنبند جواهر که نگین و سنگ قیمتی روی آن سوار شده به روش زیر عمل کنید:

۱- مقداری کمی محلول آب ولرم و پودر صابون درست کنید.

۲- یک دستمال نخی و بدون پرز را درون محلول خیس کنید. آب اضافه آن را بگیرید. سپس با استفاده از آن سطح طلا و نگین را تمیز کنید. این کار را آرام انجام دهید که به سنگ آسیبی وارد نشود.

۳- پس از شستن جواهر با محلول صابون، یک دستمال دیگر بردارید و کمی آن نم‌دار کنید، سپس روی سطح انگشتر و نگین بکشید تا صابون شسته شود.

۴- در آخر انگشتر را کنار بگذارید تا در هوای آزاد خشک شود. حتما جواهر را خشک کنید. چون ماندن آب و رطوبت روی آن باعث ترک خوردن گوهر می‌شود.

در زمان تميز كردن گردنبند نقره یا طلا باید توجه داشته باشید که اگر سنگ‌های قیمتی نظیر اوپال، زمرد و تانزانیت در گردنبند شما استفاده شده بود، آنها را خیس نکنید و مسواک نزنید.

نکات کلی در مورد تمیز کردن گردنبند نقره و طلا

– برای تمیز کردن گردنبند خود، به هیچ عنوان از خمیر دندان و جوش شیرین استفاده نکنید؛ چون باعث سایش بیش از حد و ایجاد خراش در جواهرات شما می‌شود.

– گردنبندهای طلا را می‌توان با استفاده از پولیش‌های مخصوص جواهرات نیز برق انداخت. این ماده را باید از جواهرفروشی‌ها تهیه کنید. روی جعبه پولیش، روش صحیح استفاده آن نوشته شده است. طبق دستورالعمل گردنبند را براق و نونوار کنید.

– گردنبند سنگ‌دار را با یک دستمال مرطوب تمیز کنید. هیچگونه فشاری روی سطح گردنبند وارد نکنید تا سنگ‌ها آسیبی نبینند.

– کلر درون آب استخرهای شنا از دشمنان اصلی طلا و جواهر شماست. بنابراین برای حفظ درخشندگی طلا بهتر است هنگام شنا طلاهای خود را در بیاورید.

– برای جلوگیری از آسیب دیدن و خش افتادن روی انواع گردنبند، توصیه می‌کنیم که قبل از استفاده از هرگونه مواد شیمیایی مانند مواد شوینده و سفیدکننده‌ها، عطر یا مواد آرایشی حتما آنها را دربیاورید.

خرید از گالری پرسته: گوشواره طلا

 

– مروارید را نباید هرگز در دستگاه‌های اولتراسونیک یا تمیزکننده‌های بخاری قرار دهید. بهترین روش برای تمیز کردن مروارید، محلول آب ولرم و صابون ملایم است.

– اگر در میان قفل گردنبند مو گیر کرده باشد به دو روش زیر می‌توانید آن را جدا کنید:

  1. با فندک موها را بسوزانید تا از قفل جدا شوند.
  2. مقداری کرم‌های موبر را چند دقیقه روی محل گره مو روی قفل بگذارید. سپس گردنبند را زیر آب بگیرید و بشویید.

کلام آخر

در این مطلب به طور ویژه در مورد تميز كردن گردنبند نقره و تمیز کردن گردنبند مروارید و طلا برایتان توضیح دادیم. نکته‌های مراقبتی این موارد را نیز یادآوری کردیم. در آخر هم خوب است بدانید، فروشگاه‌ اینترنتی گالری پرسته به طور ۲۴ ساعته در ۷ روز هفته آماده خدمت‌رسانی به مشتری‌های خود است. از طریق این فروشگاه آنلاین می‌توانید مدل‌های مختلف گردنبند طلا را ببینید، از وزن و قیمت آنها مطلع شوید و در صورت تمایل گردنبند موردنظرتان را سفارش دهید. پرسته علاوه بر گردنبند با طلای زرد، طلای سفید و رزگلد، گردنبند جواهر و مروارید هم دارد. تمامی گردنبندهای گالری پرسته، دست‌ساز و از طلای ۱۸ عیار هستند.


برای اینکه با روش‌های سفارش آنلاین طلا و پرداخت هزینه آشنا شوید، می‌توانید به صفحه نحوه سفارش و پرداخت این وب‌سایت مراجعه کنید. اگر در مورد تعویض یا پس دادن طلای خریداری شده سوالی دارید، می‌توانید به صفحه تعویض و بازگشت کالا مراجعه کنید. اگر پاسخ سوال شما در آنجا نبود، از طریق صفحه تماس با ما از گروه پشتیبانی گالری پرسته کمک بگیرید.

منبع: bhg

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.