قیمت روز طلا: 3,870,000 تومان

ما به شما گارانتی همیشگی، امکان عودت 7 روزه و تعویض 90 روزه و ارسال رایگان را هدیه می‌دهیم

02126606749

نماد قلب در جواهرات به چه معناست؟

0

نماد قلب در جواهرات، زیورآلات، فشن، پیام‌های شخصی و تقریباً در همه‌ی بخش‌های زندگی بشر امروزی دیده می‌شود. همه‌ی ما قلب را نشانه‌ی عشق، عاطفه و محبت می‌دانیم و واقعیت هم همین است. این شکل برای ابزار علاقه و مهر افراد به کار برده می‌شود. اما سؤال این است که در صنایع مختلف، در هنر و در فرهنگ‌های متفاوت چه مفاهیم دیگری در خود دارد.

برای یافتن پاسخ این سؤالات از شما می‌خواهیم تا انتهای مطلب با بلاگ گالری پرسته همراه باشید.

نماد قلب در باستان

شکل قلب (♥) همیشه به عنوان نمادی از عشق و علاقه مورد استفاده‌ی تمام مردم جهان قرار می‌گیرد. خیلی هم جای تعجب ندارد چون فلاسفه‌ی یونان و روم همانند ارسطو بر این باور بودند که قلب مرکز تمامی احساسات و عواطف آدمی است. اما حالا اینکه چرا این نماد قلب خیلی به شکل اصلی ارگان قلب شباهت ندارد، معلوم نیست. اما آنچه مشخص است این است که نماد قلب به دهه ۱۴۰۰ میلادی بر می‌گردد. در آن زمان روی کارت‌های بازی اروپائی‌ها از این شکل استفاده می‌شده. البته ممکن است تاریخچه‌ی این سمبل به پیش از این دوران هم برسد. به این دلیل که افسانه‌های زیادی در مورد زمان و دلیل شکل‌گیری این نماد وجود دارد که هیچ‌کدام به طور کامل تأیید و اثبات نشده‌اند. اما همیشه داستان‌های زیادی در مورد شکل گیری نماد قلب نقل می‌شود.

گیاهی با دانه‌های شکل قلب

یکی از این داستان‌ها این است که نماد قلب از یک شهر آفریقایی به نام سیرین (شهر مهاجرنشین‌های یونانی در بخش سیرنایکا در شمال شرقی کشور لیبی امروزی) آمده است. در آن شهر گیاهی به نام silphium تجارت می‌شده است که در آن زمان بسیار نادر بوده و اکنون به طور کلی منقرض شده. این گیاه علاوه بر اینکه در پخت غذا کاربرد داشته به عنوان داروئی برای جلوگیری از بارداری هم استفاده می‌شده است. بذرهای این گیاه به شکل نماد قلب امروزی بودند. بنابراین این شکل، اول به نماد روابط جنسی و سپس به نماد عشق تبدیل شد.

قلب مقدس عیسی

داستان دیگری که در مورد شکل کنونی سمبل قلب وجود دارد از کلیسای کاتولیک و طرز فکر یک راهبه‌ی کاتولیک رومی اهل فرانسه، به نام مارگارت مری آلاکوک، آمده است. این راهبه معتقد بود «قلب مقدس عیسی» (Sacred Heart of Jesus) که یکی از عبادت‌های کاتولیک است که به‌طور گسترده انجام می‌شود و در آن قلب عیسی به عنوان نمادی ازعشق بی‌کران و پرشور «خدا به بشریت» شناخته می‌شود، به شکل قلب در میان خارهای تاج سر حضرت عیسی وجود دارد. البته «آلاکوک» این دیدگاه را در اواخر دهه ۱۶۰۰ میلادی مطرح کرد، یعنی زمانی که این سمبل ثبت شده بود.

برگ انجیر و برگ درخت انگور

از دیگر نمونه‌های استفاده از سمبل قلب در تاریخ، به ۳۰۰۰ سال قبل از میلادی مسیح باز می‌گردد که در ظروف و نقوش یونانی‌ها و رومی‌ها آنها می‌توان دید. البته بسیاری از کارشناسان معتقدن که این طرح به قلب ربطی ندارد و بیشتر برگ‌های درخت انجیرو برگ‌های پیچک را به تصویر کشیده. دریونان باستان به طور مثال از برگ درخت انگور به عنوان نمادی از Dionysus، خدای شراب استفاده می‌شده. البته به جز یونان و رومی‌های باستان، در دیگر نقاط جهان هم از نقوش برگ درخت انگور و انجیر که شبیه قلب است استفاده می‌شده است. مثلاً در هنر اتریشی، در قرن چهارم قبل از میلاد مسیح از برگ‌های پیچک به عنوان نمادی از تولد دوباره، زایش و وفاداری استفاده می‌شده است. اغلب هم از این برگ‌ها در مراسم عروسی برای عروس و داماد استفاده می‌کردند. در قرن دوم پیش از میلاد مسیح هم در دین بودا از برگ انجیر به عنوان نماد روشن‌فکری، آزادگی و روشن ضمیری استفاده می‌شد.

قلب به شکل کنونی

همان طور که می‌بینید در هیچ کدام از این اشکال و داستان‌ها طرح و اشاره‌ای به قلب انسان وجود ندارد. شاید بتوان گفت اولین باری که از یک نماد برای ابزار عشق و علاقه استفاده شد، به یک داستان عاشقانه در سال ۱۲۵۰ در فرانسه باز می‌گردد. موضوع کتاب در مورد مردی در آن زمان با معشوق خود یک گلابی را با دندان‌های خود پوست می‌گیرند. البته نماد استفاده شده توسط آنها به نماد کنونی قلب ربطی ندارد. در واقع، در سال ۱۳۴۴ میلادی اولین تصویر شناخته شده و بدون شبهه از یک نماد قلب با دو لب و یک انتهای تیز پدید آمد. این طرح برای اولین بار در دست‌نوشته‌ای با عنوان «افسانه عشق اسکندر» ظاهر شد که توسط لامبرت لو تور به گویش پیکاردی فرانسوی نوشته شده است (و پس از او توسط الکساندر دو برنای به پایان رسید). این کتاب با صدها صفحه طرح و نقش‌های بدیع و چشم نواز یکی از بی‌نظیرترین کتاب‌های مصور دوران قرون وسطا است.

خرید از گالری پرسته: گردنبند طلا

 

تحول نماد قلب

در سال ۱۹۷۷ میلادی بود که در شهر نیویورک از نماد “I ♥ NY” به عنوان یک کمپین تبلیغاتی و لوگوگراف برای «دوست داشتن» مورد استفاده قرار گرفت. در آن زمان زباله‌ها در خیابان‌ها تلنبار شده بودند، میزان جرم و جنایت افزایش یافته بود و شهر در آستانه فروپاشی بود. هنرمند گرافیک میلتون گلیسر استخدام شد تا تصویری را به منظور افزایش گردشگری طراحی کند. او این لوگوی معروف را طراحی کرد که از آن زمان به یک کلیشه و یک الگو تبدیل شده است.

بیست و دو سال بعد، یک شکل جدید گرافیکی ظاهر شد که قلب را وارد یک قلمرو جدید کرد. در سال ۱۹۹۹، شرکت ژاپنی NTT DoCoMo اولین ایموجی طراحی شده برای ارتباطات تلفن همراه را منتشر کرد. از مجموع ۱۷۶ نماد اولیه، پنج مورد مربوط به قلب بود. یکی از آنها کاملا قرمز بود، دیگری شامل حفره‌های سفیدی بود که به آن ظاهری سه بعدی می‌داد، یکی دیگر حفره‌های سفید دندانه داری در مرکزش داشت که نشان دهنده یک قلب شکسته بود، یکی دیگر به نظر می‌رسید که در حال پرواز است و آخری دو قلب کوچک را نشان می‌داد که در حال دور شدن از هم بودند.

نماد قلب در فرهنگ‌های مختلف

از دهه ۱۸۰۰ تا به حال نماد قلب منحصراً به عنوان سمبل عشق رمانتیک شناخته می‌شود. در متون اساطیری و مذهبی باستانی هم قلب از اهمیت عرفانی و روحانی برخوردار بوده و استعاره‌ای از مشخصه‌های الهی و عرفانی به شمار می‌رفته است. در طول قرن پانزدهم نماد قلب در سراسر اروپا با روش‌هایی مختلف و غیر منتظره پراکنده شد. این نماد در صفحات دستنوشته‌ها و در اقلامی لوکس مانند سنجاق سینه و انواع زیورآلات دیده می‌شد. نقش قلب همچنین در نشان‌های خانوادگی، ورق‌های بازی، شانه، صندوق‌های چوبی، دسته‌های شمشیر، مکان‌های مراسم تدفین، حکاکی‌ها، کنده کاری‌ها و نشانه‌های چاپی ظاهر شد. از نماد قلب کاربردهای عملی و غریب بسیار زیادی می‌شد که بیشتر از همه – البته نه همه – مربوط به عشق بود.

از نظر فیزیکی نیز قلب انسان خون را به همه نقاط بدن ارسال می‌کند و در واقع هسته‌ی وجود انسان است. بنابراین، در همه‌ی فرهنگ‌های جهان، وقتی دو نفر می‌خواهند عشق و علاقه خود را به یکدیگر نشان دهند از شکل قلب استفاده می‌کنند.

نماد قلب در روانشناسی

گرچه قلب ممکن است فقط یک استعاره باشد، اما کاملا به کار ما آمده است، زیرا عشق به خودی خود قابل نشان دادن و تعریف نیست. مردان و زنان در دوره‌های مختلف سعی کرده‌اند تا حالت‌های مختلف عشق را که تجربه کرده‌اند با کلمات بیان کنند از قبیل: دلبستگی، محبت، شیفتگی، وابستگی، عزیز دانستن، رابطه احساسی، تمایل و یا «عشق واقعی».

اما وقتی کلمات در برابر این احساس کم می‌آورند ما به نشانه‌ها پناه می‌بریم. ما ❤ را به ایمیل‌ها، پیام‌ها و یادداشت‌هایمان اضافه می‌کنیم. هدیه‌های ولنتاین را که با ❤ تزیین شده‌اند برای عزیزانمان می‌فرستیم. هدیه‌هایی با شکل‌های ❤ می‌دهیم. محبوبیت جاودانی و جهانی قلب به عنوان یک نماد عشق، امیدی به ما می‌دهد و باعث می‌شود که همواره به یادمان بماند که عشق می‌تواند به دادمان برسد.

بیشتر بخوانید: نماد درخت زندگی در طلا و جواهرات به چه معناست؟

نماد قلب در فشن

نماد قلب در فشن بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. برخی از برندها هستند که از این نشان حتی به عنوان امضای خود استفاده می‌کنند. برندهای مشهور و بزرگ زیادی هم از طرح و نماد قلب در کت‌واک‌های خود بهره می‌گیرند. از جمله می‌توان به پرادا، گوچی، میو میو و دیور اشاره کرد. این شرکت‌ها در واقع با این کار قصد جلب توجه نسل جوان‌تر را دارد. به این دلیل که نوجوان‌ها و جوانان امروزی به وفور از طرح قلب در وجوه مختلف زندگی خود استفاده می‌کنند. بنابراین، برندها هم برای فروش بیشتر این بخش از جامعه جهانی را نیز هدف قرار داده‌اند.

بعضی از تولیدکننده‌های پوشاک همانند Comme Des Garçons’ در لوگوی خود هم از طرح قلب استفاده کرده‌اند. حتی برخی از برندها از ایموجی‌های طرح قلب هم در طراحی محصولات خود استفاده می‌کنند. به طور کلی، نماد قلب در فشن بسیار پرکاربرد است و هرگز کهنه یا قدیمی نمی‌شود. چون قلب همیشه نماد عشق و علاقه بوده و همچنان هم خواهد بود.

خرید از گالری پرسته: گوشواره طلا

طرح قلب فقط به پوشاک خلاصه نمی‌شود و دیگر اکسسوری‌های را هم شامل می‌شود. مثلاً می‌توان به کیف‌های دستی، رودوشی یا کیف‌های کراس‌بادی که با طرح و شکل قلب ساخته و عرضه می‌شوند اشاره کرد. یا مثلاً ساعت، قاب موبایل، جاسوئچی، زیورآلات، گل سر یا سنجاق سینه با طرح قلب اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: نماد جغد در طلا و جواهرات به چه معناست؟

نماد قلب در جواهرات

نماد قلب همیشه در طراحی جواهرات استفاده می‌شود و هیچ گاه رنگ کهنگی به خود نمی‌گیرد. بسیاری از طراحان جواهر با استفاده از شکل ساده قلب، طرح‌های خلاقانه و شگفت‌انگیزی را می‌سازند. طلا و جواهرات طرح قلب اصولاً جزو بهترین هدایا برای نشان دادن علاقه خود به یک نفر است. به این دلیل که طرح قلب یک تصویر سمبلیک است که احساسات عمیق و عاشقانه را نشان می‌دهد.

از جمله طرح‌های محبوب برای طلا و جواهرات طرح قلب می‌توان به طرح طلا دوقلب اشاره کرد. برخی از مردم اعتقاد دارند که این طرح به این معنا است که عشق هرگز تمام نمی‌شود و این چرخه تا ابد ادامه دارد.

سمبل قلب در طلا و جواهرات نشان‌دهنده‌ی اتحاد و کنار هم بودن دو نفر تا پایان عمر است. برای والدین هم این هدیه نمادی از عشق کامل و احساسات عمیق نسبت به فرزندشان است.

یکی دیگر از طرح‌های پرطرفدار برای طلا و جواهرات با طرح قلب استفاده از طرح بی‌نهایت قلب است. طلاوجواهرات با طرح بی‌نهایت قلب به دلیل معنایی که دارد اغلب برای هدایای نامزدی، عروسی و سالگرد عروسی انتخاب می‌شوند.

بیشتر بخوانید: نماد بی‌نهایت در طلا و جواهرات به چه معناست؟

کلام آخر

طرح قلب در همه جای جهان نماد عشق و احساس است چون تمام باورها، احساسات و عواطف ما در قلب‌مان جمع شده. بر همین اساس است که ما در فروشگاه آنلاین گالری پرسته، طرح‌های بسیار متنوع و جذاب از طلا با نماد قلب را عرضه می‌کنیم. این محصولات زیبا از جنس طلای ۱۸ عیار هستند و برای نشان دادن عشق و علاقه و برای هدیه دادن به فرد موردعلاقه‌تان، بهترین گزینه هستند. برای دیدن این محصولات و آگاهی از حدود قیمت آنها می‌توانید به لینک زیر مراجعه کنید.

 

برای اینکه با روش‌های سفارش آنلاین طلا و پرداخت هزینه آشنا شوید، می‌توانید به صفحه نحوه سفارش و پرداخت این وب‌سایت مراجعه کنید. اگر در مورد تعویض یا پس دادن طلای خریداری شده سوالی دارید، می‌توانید به صفحه تعویض و بازگشت کالا مراجعه کنید. اگر پاسخ سوال شما در آنجا نبود، از طریق صفحه تماس با ما از گروه پشتیبانی گالری پرسته کمک بگیرید.

منابع: priceonomics

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.