قیمت روز طلا: 3,580,000 تومان

ما به شما گارانتی همیشگی، امکان عودت 7 روزه و تعویض 90 روزه و ارسال رایگان را هدیه می‌دهیم

02126606749

۴ واحد اندازه‌گیری طلا که قبل از خرید آن باید بشناسید

0

ما ۴ واحد اندازه گیری طلا داریم که با توجه به موقعیت‌های مختلف از هر کدام از آنها استفاده می‌شود. این ۴ واحد شامل مثقال، سوت، قیراط و اونس است. البته واحدهای دیگری همچون گرم و واحدی سنتی مثل نخود و لپه هم همچنان در اندازه‌گیری طلا مورد استفاده قرار می‌گیرند. ما در این مطلب می‌خواهیم به طور کامل و جامع در مورد واحدهای اندازه گیری طلا برایتان توضیحاتی ارائه دهیم که بتوانید تفاوت میان آنها را به درستی درک کنید.

با بلاگ گالری پرسته همراه باشید.

نگاهی کوتاه به اهمیت خرید طلا و نقش اندازه‌گیری درست آن

در این التهابات بازار سکه و طلا، آشنائی با اصطلاحات صنف طلا و جواهر اهمیت زیادی دارد. به این خاطر که برای معامله‌ و خرید و فروش مصنوعات طلا اصولاً از این موارد و اصطلاحات استفاده می‌شود؛ که آشنائی با آنها کمک می‌کند کمتر سرمان کلاه رود یا در برنامه‌ریزی‌های مالی خود کمتر دچار اشتباه شویم. یکی از اصطلاحاتی که به‌خصوص در بازار ایران کاربرد فراوان دارد، مثقال طلا است. اما سوت، اونس و قیراط را هم زیاد می‌شنویم حالا برای اینکه بدانید هر کدام چه هستند و چه وزنی دارند همراه ما باشید.

آشنایی با واحدهای اندازه گیری طلا

پیش از اینکه واحدهای اندازه گیری طلا را به طور جداگانه معرفی کنیم، لازم است این اندازه‌ها را بشناسید. در زیر، تیتروار این واحدها را نوشته‌ایم تا یک دیدگاه کلی نسبت به آنها داشته باشید و بعد سراغ توضیح و تفسیر هر کدام خواهیم رفت.

  • هر گرم شامل ۱۰۰۰ میلی‌گرم است.
  • هر میلی‌گرم یک سوت است. یعنی هر گرم ۱۰۰۰ سوت است.
  • هر ۴ گرم و ۶۰۸ سوت را یک مثقال می‌گویند. یعنی هر مثقال ۶۰۸/۴ گرم است.
  • هر اونس طلای معمولی برابر با ۲۸ گرم است.
  • هر اونس تروی برابر با ۱۰۳۴۳۱/۳۱ گرم است.
  • واحد وزنی دیگر پوند است که پوند تروی برابر با ۱۲ انس است.
  • پوند معمولی برابر با ۱۶ انس است.

حالا برای اینکه درک بهتری از واحد اندازه گیری طلا ادامه مطلب را بخوانید.

خرید از گالری پرسته: گردنبند قلب

 

سوت: کوچک‌ترین واحد اندازه گیری طلا

«سوت» کوچک‌ترین واحد اندازه‌ گیری وزن طلاست که به صورت «صوت» هم نوشته می‌شود. در واقع واحد سوت، همان میلی‌گرم است. به این صورت که، هر گرم طلا معادل ۱۰۰۰ سوت است.

مهم‌ترین نکته در مورد سوت، نحوه‌ی خواندن آن از روی ترازوی طلافروشی است. وزن‌ها در حسابداری طلا تا دو رقم بعد از ممیز نوشته می‌شوند اما در عرف بازار، وقتی که به صورت شفاهی وزن را می‌خوانند همیشه سه رقم بعد از ممیز در نظر گرفته می‌شود. برای درک بهتر به این مثال توجه کنید: وقتی یک قطعه از مصنوعات طلا را روی ترازوی طلافروشی می‌بینید، عدد نشان داده شده بر روی ترازو مثلاً ۵.۴۵ است. این وزن در اصلاح طلافروشی به این صورت خوانده می‌شود: پنج گرم و چهارصد و پنجاه سوت.

خرید از گالری پرسته: گردنبند طلا

 

یا مثلاً اگر وزن طلا ۱.۲۵ (یک و بیست و پنج صدم) باشد، در اصلاح طلافروشی یک گرم و دویست و پنجاه سوت خوانده می‌شود. گاهی هم ممکن است حتی کلمه‌ی سوت هم و کلمه‌ی گرم هم به کار نرود و عدد را این‌طور بخوانند: یک و دویست و پنجاه.

یک مثال دیگر: اگر وزن طلا ۲۳۰.۰۸ باشد (دویست و سی و ۸ صدم) به این صورت خوانده می‌شود: دویست و سی گرم و هشتاد سوت. یا ممکن است دویست و سی و هشتاد خوانده شود.

همان‌طور که احتمالاً از مثال‌های بالا متوجه شدید، باید حواستان باشد که همیشه و حتماً سه رقم بعد از ممیز را بخوانید. (۵.۴۵۰) اگر این عدد پنج گرم و چهل و پنج خوانده شود به معنای ۵.۰۴۵ خواهد بود. در این صورت وزن آن قطعه طلا کمتر از آن چیزی که هست، اعلام شده است. اینجاست که اهمیت درست خواندن وزن طلا خودش را نشان می‌دهد.

قیراط: واحد اندازه گیری طلا

قیراط یک واحد وزنی مثل سوت در صنف طلا و جواهر است و با نماد ct یا kt نمایش داده می‌شود. کاربرد قیراط برای اندازه گیری وزن سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی است. یک قیراط معادل ۲۰۰ سوت است که در این صورت یک گرم نیز معادل ۵ قیراط می‌شود یک قیراط از یک سوت بیشتر و از یک گرم کمتر است.

دلیل اینکه طلا و جواهرفروشان برای خواندن وزن سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی از واحد سوت استفاده نمی‌کنند این است که حتی تکه‌های خیلی کوچک برخی از سنگ‌ها مانند الماس بسیار با ارزش است. بنابراین، برای سنگ‌های قیمتی و یا نیمه قیمتی از واحدی کمتر از گرم استفاده می‌کنند. همچنین، خواندن واحد وزنی قیراط هم راحت‌تر است. مثلاً وزن یک قطعه الماس ۴۰۰ سوتی را ۲ قیراط بیان می‌کنند و یا وزن یک زمرد ۶۰۰ سوتی را ۳ قیراط می‌خوانند.

توجه داشته باشید که قیراط صرفاً بیانگر وزن یک سنگ است، نه اندازه‌ی سنگ. بزرگی و کوچکی یک سنگ به وزن آن ربطی ندارد و تا حد زیادی به چگالی آن مربوط است.

در مقایسه‌ی واحدهای وزنی باید بگوییم که هر قیراط معادل ۲۰۰ میلی گرم یا ۰.۲ گرم یا یک پنجم گرم است. یا به عبارتی دیگر، یک قیراط معادل یک بیست و یکم مثقال و ۰.۰۰۷۰۵۵ اُنس است.

بیشتر بخوانید: انواع سنگ های قیمتی و خواص آنها را بشناسید

مثقال: واحد اندازه گیری جرم طلا

احتمالاً در مغازه‌ها یا سایت‌هایی که قیمت گرم طلا ، اُنس و سکه را می‌گذارند، قیمت مثقال طلا هم به چشمتان خورده است. مِثقال واحد اندازه‌گیری وزن است که در کشورهای اسلامی رواج دارد. هر مثقال با ۴.۶۰۸ گرم برابر است. البته در روش‌های سنتی می‌گویند که یک مثقال با وزن ۲۴ نخود برابر است. چون در گذشته ترازوی دیجیتالی نبود و با نخود و لپه وزن طلا را مشخص می‌کردند.

باید توجه داشته باشید که در کشور ما اصطلاح مثقال از دیگر واحدهای اندازه‌گیری طلا (مثل انس) مهم‌تر و رایج‌تر است. هر مثقال طلا در کشور ما برابر با ۴.۶۰۸ گرم طلای ۱۷ عیار (خلوص ۷۰۵) است. یعنی چهار گرم و ششصد و هشت سوت طلای ۱۷ عیار.

خرید از گالری پرسته: دستبند طلا

 

مثقال، خودش شامل مثقال شرعی، مثقال صیرفی و مثقال معمولی است:

  • هر مثقال شرعی برابر ۳٫۴۵۶ گرم (۱۸‌‌نخود) است.
  • هر مثقال صیرفی چهارسوم مثقال شرعی برابر با ۴٫۶۰۸ گرم (۲۴ نخود) است.
  • هر مثقال معمولی نیز معادل ۴.۶۸۷۵ گرم است.

اصطلاح مثقال اصولاً بین بنکداران طلا که به صورت عمده کار می‌کنند، رواج دارد. این افراد خرید و فروش طلا را با قیمت یک مثقال طلا انجام می‌دهند نه قیمت یک گرم طلا.

انس (اونس) یکی از انواع واحد اندازه گیری طلا

از دیگر واحدهای اندازه گیری طلا انس است. واحد انس که برای طلا در معاملات استفاده می‌شود معادل ۳۱.۱۰۳۴۳ گرم است. این واحد اندازه گیری طلا را با نماد oz که سرواژه عبارت Ounce است نمایش می‌دهند.

اصطلاح یک اونس طلا به معنی طلایی یک‌تکه یا ساچمه با وزن یک اونس تروا و با خلوص ۹۹٫۹۹ درصد (۲۴ عیار) است. یعنی فقط در صورتی که وزن ۳۱.۱۰۳۴۷۶۸ گرمی و عیار ۲۴ با خلوص ۹۹.۹ داشته باشد به آن می‌گویند «یک اونس طلا».

انس طلا در کشورهای آمریکایی و اروپایی رواج دارد و بیشتر یک قرارداد بین معامله گران طلا است و قیمت طلا را تعیین می‌کند. به طور مثال، وقتی گفته می‌شود قیمت طلای جهانی افزایش یافته، یعنی قیمت یک انس طلا نسبت به قبل افزایش داشته است.

انواع دیگر اونس شامل موارد زیر است:

  • اونس ماریا ترزا معادل ۲۸٫۰۶۶۸ گرم
  • اونس اسپانیایی معادل ۲۸٫۷۵ گرم
  • اونس متریک چینی معادل ۵۰ گرم
  • اونس متریک هلندی معادل ۱۰۰ گرم

کلام آخر

در این مطلب ۴ واحد اندازه گیری طلا را به شما معرفی کردیم و گفتیم که هر کدام چه نسبتی با هم دارند. اما در آخر لازم است اشاره کنیم که وقتی می‌گویند طلا در ایران ارزان شد، یعنی قیمت مثقال طلا در ایران کاهش قیمت داشته است. این در حالی است که ممکن است انس طلا با رشد چشمگیری همراه باشد. یعنی قیمت طلا در ایران کمتر به انس جهانی وابسته است امّا بی تاثیر هم نیست. برای اینکه بتوانید از روی قیمت انس جهانی، قیمت یک مثقال طلا جهانی را حساب کنید، کافی است که اونس طلای جهانی را بر عدد ۹.۵۷۳۷ تقسیم و در قیمت دلار ضرب کنید.

شاید جالب باشد بدانید واحد وزنی سنّتی وزن طلا که شامل نخود، لپه و گندم است هنوز در بین زرگرها در بعضی از نقاط کشور مورد استفاده قرار میگرد. به این صورت که هر نخود با ۱۹۲ سوت یا ۲ لپه برابر است. هر لپه هم با ۲ گندم برابر است.

در آخر هم بگوئیم که ما در فروشگاه آنلاین گالری پرسته می‌توانید انواع طلاهای زنانه و مردانه را ببینید و هر کدام را که دوست دارید به صورت اینترنتی خریداری کنید.


برای اینکه با روش‌های سفارش آنلاین طلا و پرداخت هزینه آشنا شوید، می‌توانید به صفحه نحوه سفارش و پرداخت این وب‌سایت مراجعه کنید. اگر در مورد تعویض یا پس دادن طلای خریداری شده سوالی دارید، می‌توانید به صفحه تعویض و بازگشت کالا مراجعه کنید. اگر پاسخ سوال شما در آنجا نبود، از طریق صفحه تماس با ما از گروه پشتیبانی گالری پرسته کمک بگیرید.

منبع: jewelrynotes

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.