قیمت روز طلا: 3,900,000 تومان

ما به شما گارانتی همیشگی، امکان عودت 7 روزه و تعویض 90 روزه و ارسال رایگان را هدیه می‌دهیم

02126606749

سرمایه گذاری طلا و هر آنچه باید درباره‌اش بدانید

0

برای سرمایه گذاری طلا روش‌های متعددی وجود دارد که هر کدام مزایا و معایب خودشان را دارند. اما موضوع مهم در این رابطه این است که سرمایه‌گذاری کردن روی طلا یکی از بهترین روش‌های تولید ثروت است. شما با خرید انواع طلا، سکه‌ی طلا یا شمش و حتی سپرده‌های طلا می‌توانید در بازه‌ی زمانی مشخصی دارائی خود را افزایش دهید.

برای درک بهتر این موضوع تا انتهای این مطلب با بلاگ گالری پرسته همراه باشید.

تعریف سرمایه‌گذاری

پیش از اینکه در مورد روش‌ها، مزایا و معایب سرمایه‌گذاری طلا برایتان توضیح دهیم به‌نظرمان خوب است که با مفهوم کلی سرمایه‌گذاری آشنا شوید.

سرمایه‌گذاری یعنی شما یک دارائی یا هر چیزی را بخرید به امید اینکه در آینده قیمت آن افزایش پیدا کند. در واقع علم اقتصاد، سرمایه‌گذاری را این‌طور تعریف می‌کند: «خرید کالائی که در حال حاضر مصرف نمی‌شود. اما در آینده فرد به آن نیاز پیدا می‌کند و آن کالا برایش سودآور خواهد بود.» علم مالی هم می‌گوید سرمایه‌گذاری یعنی: «شما یک دارایی مالی مثل سهام را می‌خرید و پیش‌بینی می‌کنید که آن دارایی مالی در آینده سودآور خواهد بود و قیمتش افزایش خواهد یافت. بنابراین با فروش آن به قیمت بالاتر، سود به دست خواهید آورد.»

پس، هدف و نتیجه‌ی سرمایه‌گذاری تولید ثروت است. وقتی شما زمین، ملک، ماشین، سهام یا طلا می‌خرید به این امید که قیمتش افزایش پیدا کند و با قیمت بالاتر و سود بیشتر آن را به فروش برسانید، یعنی سرمایه‌گذاری کرده‌اید.

در گذشته بازارهای سرمایه‌گذاری بسیار محدود بود و به چند نوع خلاصه می‌شد. اما در حال حاضر بر تعداد بازارهای سرمایه‌گذاری افزوده شده و بازیگران جدیدی وارد این عرصه شده‌اند. از جمله می‌توان به بازار ارزهای دیجیتال، سهام، اوراق بدهی، کالاهای فیزیکی، سپرده‌های بانکی، بورس و بازار طلا و جواهرات اشاره کرد.

آشنایی با سرمایه گذاری طلا

حالا که با مفهوم کلی سرمایه‌گذاری آشنا شدید، بهتر است سراغ مبحث اصلی این مقاله، یعنی آشنایی با سرمایه‌گذاری روی طلا، روش‌ها، مزایا و معایب آن برویم. از آنجا که قیمت‌ها در کشور ما دائما در حال افزایش است، می‌توان گفت خرید طلا و نگهداری آن به امید افزایش قیمت و سوددهی بیشتر، روش خوبی برای سرمایه‌گذاری است.

البته باید توجه داشته باشید که نوسانات طلا گاهی اوقات زیاد است و ممکن است هیجانات منفی شدیدی را به فرد وارد کند. کسی که قدرت تحمل ریسک این کار را ندارد بهتر است وارد این حوزه از سرمایه‌گذاری نشود. اگرچه مرور تاریخ نشان می‌دهد که در طولانی‌مدت همیشه قیمت طلا رو به بالا بوده است. بنابراین، برای حفظ ارزش پول و محافظت از دارائی‌ها در برابر آسیب‌هایی همانند تورم و همچنین برای برخورداری از سوددهی ثابت و مداوم، خرید و نگهداری طلا بهترین راه برای سرمایه‌گذاری مالی است. به این دلیل که خیلی سریع می‌توان آن را به پول نقد تبدیل کرد.

انواع روش‌های سرمایه گذاری در طلا

روش‌های مختلفی برای سرمایه گذاری در طلا وجود دارد که ما در زیر هر کدام را به طور مجزا برایتان معرفی کرده‌ایم.

خرید فیزیکی طلا و سکه

یکی از روش‌های سرمایه گذاری در طلا خرید سکه، طلای نو، طلای دست دوم یا شمش طلاست. خرید فیزیکی طلا به این صورت است که شما به طلافروشی یا صرافی مراجعه می‌کنید و بر اساس میزان بودجه خودتان اقدام به خرید و سرمایه‌گذاری در بازار سکه و طلا می‌کنید. تنها ایراد این کار خطرات نگهداری این اقلام در خانه است.

در انتهای این مطلب در مورد اینکه خرید کدام یک از انواع طلا برای افزایش سود بهتر است و سرمایه گذاری طلا یا سکه بهتراست برایتان توضیحات مفصلی ارائه داده‌ایم. همچنین به این سوال که طلای آب شده بخریم یا سکه هم پاسخ داده‌ایم. فعلاً فقط همین قدر بدانید که خرید سکه از همه امن‌تر است و خیلی سریع نقد می‌شود. اما مثلاً طلای نو خیلی برای سرمایه‌گذاری گزینه‌ی خوبی نیست چون سود، مالیات و اجرت ساخت دارد.

بیشتر بخوانید: انواع سکه طلا و تفاوت سکه بهار آزادی و سکه امام

سرمایه‌گذاری در بازار سکه و طلا به شکل گواهی سپرده طلا

سرمایه‌گذاری در بازار سکه و طلا به شکل گواهی سپرده طلا چیزی شبیه به خرید طلا به‌صورت فیزیکی است. با این تفاوت که خطرات مربوط به طلای فیزیکی و نگهداری آن را ندارد. به این صورت که شما با داشتن گواهی سپرده طلا درواقع عین طلا را در اختیار دارید اما در دسترسان نیست. البته شما قادر به خریدوفروش سپرده خواهید بود و می‌توانید قبل از سررسید سپرده آن را به دیگری واگذار کنید یا سپرده دیگری را خریداری کنید. این سپرده‌ها قابلیت عرضه به بازار بورس و فرا بورس را نیز دارند.

می‌توان گفت یکی از بهترین روش‌های سرمایه گذاری طلا در بانک خرید و نگهداری سپرده‌های طلا است. چون در آن کارمزدها کمتر است و قیمت فروش نیز به قیمت روز است. هزینه‌ی خریداری، فروش و نگهداری کمتری نسبت هم نسبت به سرمایه‌گذاری در بازار طلای فیزیکی خواهید داشت.

صندوق سرمایه گذاری طلا در بورس

منظور از سرمایه گذاری طلا در بورس ، بورس سهام نیست، بلکه منظورمان بورس کالاست. در بورس کالا روی کالاهای مختلفی ازجمله طلا می‌توان سرمایه‌گذاری کرد. چون واحد داد و ستد، کالای موجود در بورس است. شاید بتوان گفت بهترین و ایمن‌ترین روش برای سرمایه‌گذاری روی طلا به منظور کسب درآمد، سرمایه‌گذاری در بورس کالاست. البته بیشتر مردم دانش و مهارت این کار را ندارند و بهتر است آن را به کارگزار بورس بسپارند. کارگزارها مهارت کافی در این زمینه دارند. مردم کارگزار را انتخاب می‌کنند و از طریق آنها می‌توانند در بورس کالا دادوستد کنند. ریسک سرمایه‌گذاری در بورس کالا خیلی کمتر از سهام بورس است.

صندوق سرمایه‌گذاری طلا ابزار نسبتاً جدیدی هستند که به سرمایه‌گذار این امکان را می‌دهند بدون خرید فیزیکی طلا و سکه، روی طلا سرمایه‌گذاری کند. مزیت این صندوق این است که، این سرمایه‌گذاری به‌صورت غیرمستقیم و از طریق یک سبدگردان حرفه‌ای انجام می‌شود. بنابراین سرمایه‌گذار از نوسانات ناگهانی سرمایه‌گذاری در امان است. ویژگی دیگر این صندوق‌ها هم این است که با دارائی‌های محدود و کوچک هم می‌توان در آن سرمایه‌گذاری کرد. این در حالی‌است که اگر کسی قصد خرید یک تمام سکه طلا را داشته باشد، باید میلیون‌ها تومان برای خرید آن بپردازد. اما انعطاف‌پذیری سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها کار را برای برای متقاضیان آسان کرده.

ویژگی بعدی این صندوق‌ها اصطلاحاً «ایی.‌تی.‌اِف» (ETF) بودن آن‌هاست. یعنی برای صدور یا ابطال واحدهای این صندوق (همان خرید و فروش) نیاز به مراجعه حضوری به مدیر صندوق نیست و از طریق سامانه‌های معاملاتی آنلاین متعلق به‌تمامی کارگزاران عضو بورس کالا، امکان خریدوفروش این نماد وجود دارد.

برای سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها داشتن کد بورسی الزامی است. پس از اخذ کد بورسی خرید یا فروش این صندوق‌ها امکان‌پذیر است. برای خریدوفروش نماد چنین صندوق‌هایی کافی است از طریق یکی از سامانه‌های معاملاتی ارائه‌شده توسط کارگزاران عضو بورس کالا اقدام کنید.

مزایای سرمایه‌گذاری روی طلا

مزایای سرمایه گذاری طلا زیاد است؛ از قابلیت نقدشوندگی بالا گرفته تا آسان بودن نگهداری از آن و مطرح بودنش به عنوان یک کالای سرمایه‌ای امن. بازار خرید و فروش طلا، شمش و سکه همیشه داغ است. می‌توانید هر بار بر اساس بودجه‌ی خود، هر مدل طلایی که دوست دارید بخرید و سرمایه‌گذاری کنید.

سرمایه‌گذاری روی طلا نسبت به ارز و دلار ریسک کمتری دارد. چون ثبات قیمت آن بیشتر است و راحت‌تر می‌توان آن را خرید و فروش کرد.

از مزایای خرید سکه‌ی طلا هم این است که هرگز روی دست شما نمی‌ماند. هر تعداد سکه که داشته باشید را می‌توانید در زمان کوتاهی به پول نقد تبدیل کنید. بررسی بازار هم ثابت کرده در بازه‌های طولانی‌مدت، نرخ رشد بازار سکه ثابت و همیشه رو به بالاست. بنابراین، سرمایه گذاری در این بازار به معنی دوری از ضررهای مالی و افزایش سرمایه است. به طور کلی، سرمایه گذاری روی سکه‌ی طلا، به دلیل میزان رشد بالا و بازدهی مناسب، از محبوب‌ترین بازارهای مالی ایران است.

معایب سرمایه گذاری طلا

معایب سرمایه‌گذاری روی طلا بسته به مدل سرمایه‌گذاری متفاوت است. به طور مثال، معایب سرمایه‌گذاری اقتصادی با خرید طلای دست دوم این است که بعضی از مصنوعات کد استاندارد ندارند. یعنی شما نمی‌توانید از صحت و سلامت آن مطمئن باشید. حتی بعضی مواقع اینگونه طلاها عیار پایین‌تر از ۱۸ دارند یا حتی تقلبی هستند. یا مثلاً سرمایه‌گذاری روی سکه‌ی طلا این ایراد را دارد که در بازه‌ی زمانی کوتاه ممکن است ریسک زیادی داشته باشد. چون نوسان قیمت سکه بسیار بالاست. بنابراین با کاهش قیمت آن در برخی دوره‌ها نباید ناامید شوید. حواستان هم باشد که به سمت سکه‌های پهلوی نروید که این نوع سکه‌ها مشتری‌های خاصی دارند و به راحتی خرید و فروش نمی‌شوند.

برای سرمایه‌گذاری کدام نوع طلا سود بیشتری دارد؟

در پاسخ به اینکه برای سرمایه‌گذاری کدام نوع طلا سود بیشتری دارد؟ طلای آب شده بهتر است یا دست دوم؟ سکه؟ طلای نو؟ یا شمش؟ در زیر توضیحات کاملی ارائه داده‌ایم.

به این توجه داشته باشید که خرید طلا به هر شکلی که باشد، سکه، شمش و حتی زیورآلات، حکم سرمایه را دارد. اما هر کدام از این روش‌ها مزایا و معایب خاص خودشان را دارند. مثلاً کفه‌ی ترازوی طلای دست‌دوم نسبت به طلای نو سنگین‌تر است. یا خرید شمش طلا بهتر از خرید طلای آب‌شده است. حالا برای اینکه بهتر متوجه این منظور شوید، همه‌ی موارد را با هم مقایسه کرده‌ایم:

خرید از گالری پرسته: دستبند طلا

طلای آب‌شده بخریم یا شمش طلا

بدون شک سرمایه‌گذاری روی یک کالای شرکتی، معتبر و پرطرفدار مثل شمش طلا از بهترین روش‌های سرمایه‌گذاری روی طلاست. اما مساله اینجاست که شمش قیمت بسیار بالائی دارد و شما نمی‌توانید به طور ماهیانه و مداوم شمش بخرید و کنار بگذارید، مگر اینکه پول زیادی داشته باشید. بنابراین برای مردم عادی، طلای آب‌‎شده گزینه‌ی مناسب‌تری نسبت به شمش است. چون شما می‌توانید ماهیانه بدون پرداخت مالیات ارزش بر افزوده و کارمزدهای قابل توجه، به اندازه بودجه‌ی خود طلای آب‎شده بخرید و به این ترتیب سرمایه‌گذاری کنید.

اگر برایتان سوال پیش آمده که شمش‌های گرمی چطور؟ آیا می‌توان روی آنها سرمایه‌گذاری کرد؟ باید بگوئیم که این شمش‌ها اغلب برای هدیه دادن خریداری می‌شوند و کلکسیون‎‌دارها خریدار آنها هستند. یعنی فروششان آسان نیست. بعلاوه، شمش‌های گرمی اجرت و کارمزد زیادی دارند و خیلی گزینه‌ی مناسبی برای سرمایه‌گذاری به‌شمار نمی‌آیند.

طلای آب شده بخریم یا سکه

در مورد اینکه طلای آب‌شده ب(دست دوم) بهتر است یا سکه دو دیدگاه کاملاً متضاد وجود دارد. برخی می‌گویند امن‌ترین روش برای سرمایه‌گذاری، خرید سکه است زیرا تقلب در آن تقریباً صفر است. عده‌ای هم اعتقاد دارند که چون طلای آب‌شده مالیات و کارمزد ندارد و طلای بیشتری می‌توان خرید، پس برای سرمایه‌گذاری گزینه‌ی بهتری نسبت به سکه است.

خرید از گالری پرسته: انگشتر طلا

 

تصمیم‌گیری در این مورد به عهده‌ی خود شماست. باید ببینید اصل بودن و مطمئن بودن طلایی که برایش پول پرداخت می‌کنید برایتان مهم‌تر است یا اینکه بتوانید با همان پول، مقدار بیشتری طلا بخرید. البته لازم است اشاره کنیم که بازار سکه با اینکه امن است، اما بیشتر از طلا دچار نوسانات قیمتی می‌شود و تحت تاثیر عرضه و تقاضا است. یعنی ممکن است قیمت آن حباب داشته باشد. به همین خاطر اغلب کارشناسان سرمایه‌گذاری در بازار سکه را توصیه نمی‌کنند. از آن طرف هم بعضی‌ها تاکید دارند که برای سرمایه‌گذاری سکه بخرید.

بیشتر بخوانید: فرق طلا با جواهر چیست؟ نکاتی که قبل از خرید باید بدانید

طلای دست‌دوم بخریم یا طلای نو

وقتی شما طلای نو می‌خرید باید کارمزد و مالیات هم پرداخت کنید که این مبالغ در زمان فروش از طلا کم می‌شود. در نتیجه، سود کمتری خواهید برد. اما وقتی طلای دست‌دوم خریداری می‌کنید، چون هنگام خرید برای اجرت ساخت آن پولی نداده‌اید، پس موقع فروش سود بیشتری کسب می‌کنید. به همین خاطر است که اغلب افرادی که می‌خواهند روی طلا سرمایه‌گذاری کنند سراغ خرید طلای دست‌دوم می‌روند.

مزیت طلای بی‌اجرت این است که شما می‌توانید به اندازه‌ی بودجه و سرمایه خود طلا خریداری کنید. یعنی محدودیت‌های قیمتی طلاهای نو برایتان مطرح نیست.

البته باید بدانید که خرید طلای دست دوم یا خرید طلای بی‌اجرت هم مشکلات و خطرهای خاص خود را دارد و ممکن است تقلبی و فاقد اصالت باشد. بنابراین اگر نگران تقلبی بودن طلا یا پائین بودن عیار آن هستید، بهتر است سراغ خرید طلای کم اجرت بروید نه طلای بی‌اجرت. در بین انواع طلا، النگو و آویزهای زنجیر طلا کمترین اجرت را دارند که می‌توانند جایگزین طلای دست دوم شوند.

بیشتر بخوانید: محاسبه قیمت طلای ۱۸ عیار و تفاوت آن در زمان خرید و فروش

کلام آخر

برای سرمایه گذاری طلا باید تمامی جوانب و مواردی که در بالا اشاره کردیم را مدنظر داشته باشید تا کمترین ریسکی متوجه سرمایه‌ی شما باشد. بر اساس توضیحات بالا، اگر خیلی اهل ریسک کردن نیستید و تحمل بالا و پائین شدن قیمت طلا را ندارید، اما همچنان می‌خواهید روی طلا سرمایه‌گذاری کنید، بهترین گزینه برای شما شاید صندوق سرمایه گذاری طلا و خرید سپرده‌های طلا باشد. به این روش بدون خرید طلا یا سکه روی آن سرمایه گذاری می‌کنید و می‌توانید از سودش بهره‌مند شوید. همچنین، می‌توانید به‌اندازه موردنیاز خریداری و به‌اندازه موردنیاز بفروشید؛ یعنی لزومی ندارد که حداقل خرید شما به‌اندازه یک واحد سکه یا چند گرم طلا باشد یا نباشد و در زمان فروش نیز لزومی به فروش به‌اندازه یک واحد سکه یا گرم نیست.

در آخر هم بگوئیم که سرمایه گذاری طلا یکی از پرسودترین و مطمئن‌ترین سرمایه‌گذاری‌های مالی است. شما می‌توانید برای این‌ کار از انواع زیورآلات با طلای ۱۸ عیار در فروشگاه آنلاین گالری پرسته با کلیک بر لینک زیر دیدن کنید.

 

برای اینکه با روش‌های سفارش آنلاین طلا و پرداخت هزینه آشنا شوید، می‌توانید به صفحه نحوه سفارش و پرداخت این وب‌سایت مراجعه کنید. اگر در مورد تعویض یا پس دادن طلای خریداری شده سوالی دارید، می‌توانید به صفحه تعویض و بازگشت کالا مراجعه کنید. اگر پاسخ سوال شما در آنجا نبود، از طریق صفحه تماس با ما از گروه پشتیبانی گالری پرسته کمک بگیرید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.