قیمت روز طلا: 3,900,000 تومان

ما به شما گارانتی همیشگی، امکان عودت 7 روزه و تعویض 90 روزه و ارسال رایگان را هدیه می‌دهیم

02126606749

آشنایی با طلای دست ساز و ماشینی؛ کدام‌یک بهتر است؟

0

احتمالاً برای شما هم سوال پیش آمده که بدانید طلای دست ساز بهتر است یا طلای ماشینی؟ اصلاً چه فرقی بین این دو نوع طلا وجود دارد و روش ساخت هر کدام چیست؟

در همین راستا، ما در این مطلب به توضیح تفاوت میان این دو روشِ ساخت طلا پرداخته‌ایم. پس تا انتها با بلاگ گالری پرسته همراه باشید.

مراحل ساخت طلا و جواهر

مراحل ساخت طلا و جواهر شامل ایده‌پردازی، طراحی و پیاده‌سازی، قالب‌سازی سه بعدی، ریخته‌گری، پرداخت و سوهان‌کاری، مخراج‌کاری، تمیز کاری، پرداخت نهایی و در نهایت، آبکاری است.

ایده‌پردازی به فاکتورهای زیادی بستگی دارد؛ از قیمت طلا گرفته تا فرهنگ و عادات مردم در زمان خرید. به طور مثال، در شهرهای جنوبی کشور، طلای زرد با وزن بالا را بیشتر می‌پسندند اما مثلاً در تهران طلای سفید و رزگلد با دیزاین‌های ظریف بیشتر طرفدار دارند. بنابراین یک طلاساز باید از سلیقه مردم و مشتریان خود شناخت کافی داشته باشد تا بتواند ایده و طرح مورد نظر را پیاده‌سازی کند.

پیش از ساخت طلا و جواهر هم اول طرح آن را روی کاغذ می‌کشند تا هر نوع ایراد احتمالی آن گرفته شود. سپس با پرینتر سه‌بعدی قالب‌سازی می‌شود. هرچه کیفیت رزینی که در این دستگاه استفاده می شود، بالاتر باشد کیفیت قالب نهایی نیز بهتر خواهد شد.

پس از آن هم نوبت مرحله‌ی ریخته‌گری است. بعد از آن هم طلا ساز باید نهایت هنر و ظرافت خود را نشان دهد چون دقت در سوهان کاری اهمیت بالایی در حفظ زیبایی کار دارد. در مرحله‌ی مخراج‌کاری، سنگ‌های قیمتی و نگین‌های اتمی با ظرافت و دقت هرچه تمام‌تر در جای خود قرار داده می‌شوند. مخراجکاری عموماً مرحله‌ی زمان‌گیری است و باید با دقت زیادی نیز انجام شود.

پس از طی این مراحل نوبت به تمیزکاری، پرداخت و در نهایت آبکاری طلا فرا می‌رسد.

بیشتر بخوانید: ساخت طلای سفارشی در گالری پرسته؛ طرح از شما، ساخت از ما

آشنایی با طلای ماشینی و مراحل ساخت آن

طلای ماشینی همان‌طور که از نامش پیداست، توسط ماشین‌آلات مخصوصی ساخته و پرداخته می‌شود. برای ساخت طلا به این روش، ابتدا طرح مورد نظر توسط طلا و جواهر سازان طراحی می‌شود. پس از آن طلای ذوب شده داخل قالب مخصوص دستگاه ریخته و پس از مدتی از دستگاه خارج می‌شود. البته برای ایجاد طرح روی طلا از لیزر و دستگاه سی‌ان‌سی استفاده می‌شود.

خرید از گالری پرسته: انگشتر طلا

 

آشنایی با طلای دست ساز و مراحل ساخت آن

طلای دست‌ساز توسط افرادی ساخته می‌شود که از انجام این کار لذت می‌برند. شما با خرید محصول از هنرمندانی که به ساخت طلای دست‌ساز مشغول هستند، در واقع به حمایت روحی و اقتصادی آن‌ها برای ادامه کارهای هنری‌شان می‌پردازید.

البته در ساخت ماشینی طلا هم این وظیفه طراحان طلا و جواهرات است که قطعات موردنظر کارخانه را بسازد. اما بدون شک با کسی که خودش مواد و طرح و طریقه‌ی ساخت طلا را انتخاب می‌کند، تفاوت عمده‌ای دارد. به همین دلیل، نتیجه کار نیز عمومی‌تر است.

برای ساخت طلای دست ساز، طلاساز ابتدا توسط یک قالب طلای مورد نظر خود را شکل می‌دهد. سپس با استفاده از ابزار مناسب و خاص، با دست طلا را به فرم مورد نظر شکل می‌دهد. به طور مثال، ایجاد پیچ و خم‌ها با استفاده از سمباده و کار گذاشتن سنگ‌ها در این روش همگی به صورتی دستی روی طلا انجام می‌شوند.

بیشتر بخوانید: سرمایه گذاری طلا و هر آنچه باید درباره‌اش بدانید

مزایا و معایب طلای دست ساز و ماشینی

– یکی از بارزترین مزایای طلای ماشینی نسبت به طلای دست‌ساز این است که ساخت محکم‌تر و قابل اعتمادتری دارند. به این خاطر که این جواهرات قرار است در فروشگاه‌های مختلف عرضه شوند، بنابراین لازم است که استانداردهای ویژه‌ای در ساختشان رعایت شود. همه جواهرات ماشینی باید بر اساس اصول واحدی ساخته شوند. اما طلای دست‌ساز این اجبار را ندارد. بنابراین، ممکن است تکه‌ای از طلا بشکند، یا گم شود و حتی در طول زمان بافت و قفل‌های آن از کار بیفتند. در ساخت طلاهای ماشینی همچنین از مواد سخت‌تری نیز استفاده می‌شود که دوام و پایداری محصول تضمین شود.

 
خرید از گالری پرسته: انگشتر بدون نگین زنانه

 

– باید بدانید که دستگاه در هر روز می‌تواند تعداد زیادی قطعات طلا تولید کند. اما برای ساخت طلای دست‌ساز به چندین روز و حتی در برخی موارد به چندین ماه ها زمان نیاز است. در نتیجه در ساخت طلای ماشینی در وقت صرفه‌جویی می‌شود و سرعت تولید آن بیشتر است.

– اجرت ساخت طلا با زحمت و مدت زمانی است که برای ساخت آن صرف شده رابطه مستقیمی دارد. پس قطعاً طلای دست ساز از قیمت بالاتری نسبت به طلای ماشینی برخوردار است.

– هر چه طراحی یک اثر پیچیده‌تر باشد و سنگ‌های قیمتی بیشتری در آن به کار رفته باشد احتمال ساخت آن توسط ماشین کمتر است.

– از نظر کیفیت باید بدانید که اصولاً طلاهای دست ساز نسبت به طلای ماشینی از کیفیت بیشتری برخوردار هستند.

بیشتر بخوانید: ۴ واحد اندازه‌گیری طلا که قبل از خرید آن باید بشناسید

نکات کلی در مورد استفاده از طلای دست ساز و ماشینی

در زیر مواردی را ذکر کرده‌ایم که نشان می‌دهد کدام نوع طلا برای چه مناسبت و موقعیتی مناسب‌تر است.

خرید از گالری پرسته: دستبند طلا

 

– مناسب‌های خاص

به‌منظور انتخاب طلا برای موقعیت‌های خاص همچون عروسی یا نامزدی، بهتر است به سراغ طلای ماشینی بروید. به این‌خاطر که برش و قالب‌گیری آن‌ها بسیار مناسب‌تر است و از طلا و سنگ‌های قیمتی هم در ساختشان استفاده می‌شود. در ضمن، ساخت نمونه مشابه آن برای جفت شدن حلقه‌های زن و مرد بسیار آسان‌تر است و با ظرافت بیشتری انجام می‌شود.

البته این موارد از ارزش طلای دست‌ساز کم نمی‌کنند. برخی از مردم ترجیح می‌دهند به جای حلقه‌های مملو از سنگ‌های قیمتی و گران‌قیمت، به‌سراغ انگشترهایی بروند که فقط برای آن‌ها طراحی شده و نمونه آن را نمی‌توان در هیچ کجای جهان پیدا کرد.

– تولید انبوه

طلاهای ماشینی که در تعداد زیاد و با دستگاه تولید می‌شوند برای کسانی که به دنبال طرح خاصی هستند چندان مناسب نیست. این اشخاص باید به سراغ طلای دست‌ساز بروند. زیرا این طلاها را می‌توان دقیقا مطابق بر سلیقه شخصی آن‌ها تولید کرد.

– هدیه دادن طلا

برای هدیه دادن، طلایی که با دست ساخته شده باشد، گزینه مناسب‌تری است چون طراحی خاصی دارد. یعنی فردی که هدیه را دریافت می‌کند این اطمینان را دارد که طلای او شبیه زیورآلات اطرافیانش نیست و این احساس خوشایندی به او می‌دهد.

از طرفی، برخی از مردم معتقدند که خرید طلا از یک برند معروف بسیار ارزشمندتر است. بنابراین، این به طرز فکر شما و فردی که قرار است برایش هدیه خریداری کنید بستگی دارد که خاص بودن را دوست دارد یا خرید از برندهای شناخته‌شده‌ی جهانی.

بیشتر بخوانید: راهنمای هدیه دادن طلا؛ چطور یک هدیه ارزنده و به‌یادماندنی بخریم؟

کلام آخر

شما با انتخاب هر قطعه طلا در واقع گوشه‌ای از شخصیت و سلیقه خود را به‌نمایش می‌گذارید. هدف از طراحی و ساخت زیورآلات و طلا نیز همین است. یعنی در مدل‌های گوناگون برای اشخاص، سلایق و فرهنگ‌های مختلف طراحی و عرضه می‌شود تا هر فرد بنا به سلیقه شخصی، طلایی که بیشتر با روحیه و طرزفکرش تناسب دارد را انتخاب و خریداری کند.

مشتری حق انتخاب از میان طلای دست‌ساز یا نمونه‌های قالب‌گیری شده با دستگاه را دارد. به‌همین خاطر خوب است که از مزیت‌ها و معایب هر کدام از این روش‌ها آگاه باشید، تا بهترین انتخاب را انجام دهید که ما در بالا به طور کامل برایتان توضیح دادیم.

در آخر هم بگوئیم، «گالری پرسته» افتخار این را دارد که نخستین فروشگاه اینترنتی «طلای دست‌ساز» در ایران باشد و محصولات خود را در قالب کالکشن‌های زیبایی که از طبیعت و ظرافت گل‌ها ملهم شده‌اند به مشتریان باسلیقه خود عرضه کند. برای خرید محصولات این گالری می‌توانید به فروشگاه اینترنتی ما در نشانی زیر مراجعه کنید.

برای اینکه با روش‌های سفارش آنلاین طلا و پرداخت هزینه آشنا شوید، می‌توانید به صفحه نحوه سفارش و پرداخت این وب‌سایت مراجعه کنید. اگر در مورد تعویض یا پس دادن طلای خریداری شده سوالی دارید، می‌توانید به صفحه تعویض و بازگشت کالا مراجعه کنید. اگر پاسخ سوال شما در آنجا نبود، از طریق صفحه تماس با ما از گروه پشتیبانی گالری پرسته کمک بگیرید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.