قیمت روز طلا: 3,270,000 تومان

ما به شما گارانتی همیشگی، امکان عودت 7 روزه و تعویض 90 روزه و ارسال رایگان را هدیه می‌دهیم

02126606749

علائم حساسیت به طلا و راهکارهایی برای رفع آن

0

حساسیت به طلا یا هر نوع آلرژی به جواهرات عجیب و دور از ذهن نیست. اما ممکن است این افراد به خودِ فلز طلا حساسیت نداشته باشند و واکنش‌های آلرژیک بدنشان برای فلزات دیگری باشد که در مصنوعات طلا به کار رفته. یکی از رایج‌ترین فلزات مورداستفاده در ساخت انواع مصنوعات طلا، نیکل است که به شدت حساسیت‌زاست. برای اینکه بدانید آیا به خود فلز طلا حساسیت دارید یا به نیکلی که در ساخت آن استفاده شده از شما دعوت می‌کنیم تا انتهای این مطلب با بلاگ گالری پرسته همراه باشید.

حساسیت به طلا چیست؟

طلای خالص بسیار نرم است و نمی‌توان با آن جواهر و مصنوعات زینتی ساخت. به همین خاطر طلا را با فلزهای دیگری مثل مس، نقره و نیکل ترکیب می‌کنند تا استحکام بیشتری پیدا کند. همچنین همه زیورآلات طلا برای اینکه درخشان و براق شوند با یک لایه طلا یا رودیوم آبکاری می‌شوند. دیگر فلزهای موجود در طلا با اکسیژن هوا، سولفور و رطوبت وارد واکنش شیمیایی می‌شوند و این باعث می‌شود تا طلا بعد از مدتی سیاه و کدر شود. همچنین باعث ایجاد آلرژی پوستی هم می‌شود.

عوامل حساسیت زا چیست؟

نیکل یک فلز مقاوم، چکش‌خوار، نسبتا کمیاب، براق با ساختار بلورین و مکعبی‌شکل به رنگ سفید و نقره‌ای است. این فلز از گروه آهن‌ها است که سخت و قابل انعطاف است، هادی جریان الکتریسیته و یکی از عوامل حساسیت‌زاست.

یکی دیگر از فلزاتی که در صنعت طلاسازی از آن استفاده می شود فلز کادمیوم است. این فلز دارای خاصیت سمی است و برای انسان، خطرات زیادی به همراه دارد. از این رو آن را با ترکیبات دیگر، مورد استفاده قرار می‌دهند. البته استفاده از فلز کادمیوم در ساخت زیورآلات، بسیار نادر است؛ اما اگر در تهیه آنها، از این فلز استفاده شده باشد ممکن است بعد از استفاده، متوجه حساسیت‌های پوستی شوید. کادمیوم بیشتر در ساخت بدلیجات به کار برده می‌شود.

خرید از گالری پرسته: گوشواره طلا

 

اکثر ما فکر می‌کنیم که که امکان ندارد طلا آلرژی‌زا باشند و حساسیتی روی پوست ما ایجاد کند اما باید بدانید که طلا هم تا حدودی می‌تواند حساسیت‌زا باشد. اما احتمال این اتفاق خیلی کم است و بیشتر هم در طلاهای با عیار پائین مشاهده می‌شود. چون در این طلاجات از مس و نیکل بیشتری استفاده شده است. در نتیجه احتمال بروز حساسیت‌های پوستی بیشتر خواهد بود. مس و نیکل فلزاتی هستند که به سرعت در جای مرطوب و خیس، اکسید می‌شوند. بنابراین اگر حساسیت پوستی دارید، احتمال دارد در تماس با این فلزها علاوه بر سیاه شدن پوست، شاهد خارش و سوزش پوست هم باشید.

علائم حساسیت به طلا چیست؟

نشانه‌های حساسیت به نیکل موجود در طلا اغلب پس از ۱۲ تا ۴۸ ساعت پس از استفاده از طلا خود را نشان می‌دهد. از جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خارش
  • قرمز شدن پوست
  • التهاب یا تاول زدن پوست
  • پینه بستن

همچنین ایجاد حالتی مانند سوختگی روی پوست از جمله نشانه‌های یک پوست حساس در برابر زیورآلات و طلاجات است. شایع‌ترین نواحی ایجاد واکنش‌های آلرژیک به زیورآلات، لاله گوش (استفاده از گوشواره)، انگشتان (استفاده از انگشتر و حلقه)، دور گردن (استفاده از گردنبند) است.

پمفولیکس یک نوع درماتیت دست تاول دار است که در افرادی که سابقه آلرژی به جواهرات دارند شایع است و ناشی از تماس با منابع دیگر نیکل مثل سکه یا کلید است. واکنش به جواهرات همیشه ناشی از آلرژی به فلز خاص نیست.

توجه داشته باشید که اگر این نشانه‌ها درمان نشوند ممکن است پراکنده شوند و به دیگر نقاط بدن هم سرایت کنند. عرق کردن بدن باعث پخش شدن دانه و محل خارش در پوست می‌شود.

راه‌های پیشگیری از حساسیت به طلا

در صورتی که تشخیص دادید به نیکل موجود در طلا و جواهرات حساسیت دارید، یکی از ساده‌ترین کارها این است که طلا با عیار بالا خریداری کنید. این طلاها خاصیت آلرژیک کمتری دارند.

بدتر از همه این است که روکش طلا هم حاوی نیکل باشد در این صورت حساسیت بیشتر از همیشه بروز خواهد کرد. بهترین کار این است که طلاهایی عاری از نیکل خریداری کنید.

بهتر است از زیورآلات خالص و از جنس نقره یا پالادیوم و سایر فلزات سفید و یا استیل خالص استفاده کنید.

می‌توانید روی طلاجات و زیورآلاتی که به آن حساسیت دارید، لاک برق ناخن بزنید این نوع لاک به دلیل شفاف بودن دیده نمی‌شود و فقط لایه‌ای نازک روی زیورآلات ایجاد می‌کند تا با پوست تماسی نداشته باشند.

یکی از دلایل ایجاد حساسیت، برخورد مستقیم زیورآلات و طلاجات با خود پوست است؛ استفاده از کرم‌های مرطوب‌کننده‌ی مرغوب، لایه‌ای نازک بین پوست دست و زیورآلات حساسیت‌زا ایجاد می‌کند و مانع برخورد مواد آلرژی‌زا با پوست می‌شود.

راه‌های درمان آلرژی به جواهرات

بهترین راه برای درمان واکنش استفاده از کرم کورتیکواستروئید موضعی بدون نسخه است. برای کاهش خارش، حتما پوست خود را مرطوب کرده و یک کمپرس خنک بر روی آن قرار دهید.

در صورتی که با استفاده از طلا دچار حساسیت شدید می شوید، حتما به پزشک مراجعه کنید، زیرا ممکن است به یک داروی قوی تر نیاز داشته باشید. گاهی برای جلوگیری از واکنش های آلرژیک در آینده، لازم است که به طور کلی از طلا استفاده نکنید.

از دیگر روش‌های درمان، عدم استفاده از جواهرات عامل درماتیت است. اگر شما آلرژی به جواهرات دارید، متخصص پوست می‌تواند با انجام تست و پچ، آلرژی به نیکل را تشخیص دهد. اگر آلرژی به نیکل تأیید شد باید از فلزات حاوی نیکل پرهیز کنید.

خرید از گالری پرسته: گردنبند طلا

 

کدام آلیاژهای گرانبها نیکل ندارند و می‌توان بدون نگرانی از قرمزی و خارش پوست از آنها استفاده کرد؟ پلاتین یکی از آنهاست. پلاتین حتی از طلای زرد هم ارزش بالاتری دارد. زیرا در برابر خوردگی به شدت مقاوم است، به راحتی خراشیده نمی‌شود و در گرمای زیاد هم واکنشی نشان نمی‌دهد. اگر زیورآلاتی از جنس پلاتین انتخاب کنید، بدون شک احتمال حساسیت را بشدت کاهش خواهید داد.

اگر پلاتین برایتان بیش از حد گران است، می‌توانید از نقره استرلینگ یا استیل ضدزنگ استفاده کنید.

تیتانیوم نیز گزینه مناسب دیگری برای کسانی است که به نیکل و طلا حساسیت دارند. این فلز بسیار با دوام و سبک است و برای استفاده روزمره انتخاب مناسبی به‌شمار می‌رود.

از کجا بفهمیم که به طلا حساسیت داریم یا فلزات دیگر

به طور کلی شناسایی دقیق فلز محرک واکنش‌های آلرژیک در فرد به طور رایج با روش‌های تشخیصی پوستی (Patch test) صورت می‌گیرد. بنابراین متخصص آسم و آلرژی در این روش‌ها به طور کاملاً کنترل شده ناحیه کوچکی از پوست بیمار را با فلز محرک مشکوک مجاور می‌کند و پس از زمان مشخص ناحیه تماس با فلز مورد آزمایش از نظر ایجاد واکنش‌های آلرژیک پوستی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

تشخیص آلرژی طلا از سایر آلرژی ها دشوار است، بنابراین ممکن است علائم آن را با اگزما یا نوع دیگری از التهاب پوستی اشتباه بگیرید. اگر دچار حساسیت به طلا باشید، به احتمال زیاد هر بار که در معرض طلا قرار می گیرد، واکنش مشخصی را تجربه خواهید کرد.

بیشتر بخوانید: دلیل سیاه شدن طلا و راه‌های برطرف ساختن آن

طلای سفید آلرژی زا تر است یا طلای زرد

میزان حساسیت‌زایی طلای سفید بیشتر از طلای زرد است. به این دلیل که طلای سفید در واقع همان طلای زردی است که روی آن یک لایه رودیوم کشیده شده است. ممکن است طلای زردی که در زیر کار شده، عیار کمی داشته باشد و در نتیجه میزان نیکل موجود در آن قطعه زیاد خواهد بود و دوباره شاهد قرمزی و خارش خواهید بود.

نکاتی که افراد دارای حساسیت به طلا باید بدانند

در موارد نادری ممکن است حتی وقتی طلای عاری از نیکل یا طلا با عیار بالا می‌خرید هم باز به آن حساسیت بدهید.

اگر انگشتر خود را تغییر سایز داده باشید، ممکن است تعمیرکار جواهر از فلزی که حاوی نیکل است در بزرگ‌ کردن انگشتر استفاده کرده باشد. در نتیجه انگشتر بعد از تعمیر، حساسیت ایجاد خواهد کرد.

خرید از گالری پرسته: انگشتر مردانه

 

قبل از استفاده‌ی زیورآلاتی که به آن حساسیت دارید باید پوست دست خود را کاملاً خشک کنید چراکه نبود رطوبت و آلودگی روی سطح پوست باعث کاهش تاثیرات آلرژی‌زا می‌شود.

از خرید طلا با عیار ۱۰ یا ۱۴ به شدت پرهیز کنید تا پوستتان قرمز و دچار خارش نشود.

از خرید طلای روکش شده (آبکاری) پرهیز کنید. اغلب روکش‌های طلا حاوی نیکل هستند و می‌توانند حساسیت ایجاد کنند.

بیشتر بخوانید: انواع روش‌های آبکاری طلا و مراحل انجام آن

طلای سفید نخرید. یکی دیگر از توصیه‌ها این است که به هیچ عنوان سراغ طلای سفید نروید. طلای سفید در واقع همان طلای زرد است که روی آن یک لایه رودیوم کشیده شده. ممکن است طلای زردِ زیر کار، عیار کمی داشته باشد و در نتیجه میزان نیکل موجود در آن قطعه زیاد خواهد بود و دوباره شاهد قرمزی و خارش خواهید بود.

جواهرات هایبو آلرژیک جواهراتی هستند که ضد حساسیتند و با مواد مرغوبی ساخته شده‌اند به همین خاطر قطعاً قیمت قابل توجهی هم نسبت به زیورآلات و جواهرات دیگر دارند؛ همچنین اغلب این نوع زیورآلات را در بین محصولات برند و به نام می‌توانید مشاهده کنید. اگر روی جعبه یا کاور جواهری عبارت Hypo-allergeic حک شده بود، مطمئن باشید این محصول از حساسیت کمتری نسبت به دیگر جواهرات برخوردار است و کمتر به پوست حساس شما آسیب می‌رساند.

آزمایش جواهرات برای تست آلرژیک بودن

می‌توانید جواهرات خود را از نظر وجود نیکل آزمایش کنید. کیت‌های تست نیکل وجود دارند که از دو بطری حاوی مایع شفاف تشکیل شده است. یکی از بطری‌ها حاوی dimethylglyoxime و دیگری حاوی آمونیوم هیدروکسید است. ترکیب این دو مایع در حضور نیکل باعث ایجاد رنگ صورتی می‌شود. یک قطره از هر کدام از بطری‌ها را روی فلز مورد نظر بریزید. بعد با پنبه روی فلز بکشید و به رنگ پنبه دقت کنید. اگر بدون رنگ باشد فلز مورد نظر نیکل ندارد. اگر پنبه صورتی شده باشد، فلز مورد آزمایش حاوی نیکل است و در صورت تماس با پوست منجر به درماتیت خواهد شد. این مواد شیمیایی به جواهرات شما آسیبی وارد نمی‌کنند.

کلام آخر

بهترین روش برای پیشگیری و کنترل حساسیت به طلا به خصوص زیورآلات حاوی فلز نیکل، اجتناب از تماس با اینگونه فلزات است. بهتر است طلا با عیار بالا خریداری کنید و ترجیحاً هم از طلاهای سفید دوری کنید. برای این منظور می‌توانید به کیفیت و عیار بالای طلاجات دست‌ساز گالری پرسته اعتماد کنید و مدل‌های دلخواه خود را سفارش دهید.

 

برای اینکه با روش‌های سفارش آنلاین طلا و پرداخت هزینه آشنا شوید، می‌توانید به صفحه نحوه سفارش و پرداخت این وب‌سایت مراجعه کنید. اگر در مورد تعویض یا پس دادن طلای خریداری شده سوالی دارید، می‌توانید به صفحه تعویض و بازگشت کالا مراجعه کنید. اگر پاسخ سوال شما در آنجا نبود، از طریق صفحه تماس با ما از گروه پشتیبانی گالری پرسته کمک بگیرید.

منبع: diamondbuzz و healthline

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.