قیمت روز طلا: 3,870,000 تومان

ما به شما گارانتی همیشگی، امکان عودت 7 روزه و تعویض 90 روزه و ارسال رایگان را هدیه می‌دهیم

02126606749

کالکشن تخت جمشید گالری پرسته

0

کالکشن تخت جمشید: یک مجموعه سنتی و ایرانی با طراحی امروزی

بنای زیبای تخت جمشید، برای خیلی از طراحان ایرانی و حتی اروپایی، الهام بخش بوده است. بنایی تاریخی در قلب کشور که یادگار روزهای شکوه ایران باستان است. طرح‌های مختلفی در این ساختمان سنگی و ستون‌های به جای مانده از قصر مجلل هخامنشیان باقی مانده است. در تمام طرح‌های این قصر باستانی، نشانه‌هایی از اصالت ایرانی وجود دارد. گالری پرسته نیز با الهام گرفتن از آن، کالکشن تخت جمشید را طراحی و عرضه کرده است. در کالکشن تخت جمشید از سه طرح معروف «لوتوس» یا نیلوفر، «سرو مهر» و «گلنار پارسی» است. این نقش و نگارها در طراحی تخت جمشید حضور پررنگی دارند. این طرح‌ها توانسته اند از سالیان دور در دل ایرانیان باقی بمانند و همچنان جزو طرح‌های پرطرفدار ایرانی باشند.

 

لوتوس یا نیلوفر: نمادی از کامیابی و آبادانی

 دستبند طلا لوتوس
دستبند طلا لوتوس

 لوتوس یا گل نیلوفر، یکی از طرح نگاره‌های اصلی تخت جمشید است. گل نیلوفر را به اسم‌های لوتوس یا سوسن شرقی هم می‌شناسند و در اغلب کشورهای آسیایی نماد باروری و کامیابی و حاصلخیزی زمین است. این نماد در تخت جمشید هم بارها و بارها استفاده شده است. سرستون‌های تخت جمشید، نقش برجسته آن در پلکان‌ها و سنگ نگاره‌های آن دیده می‌شود. و یکی از گیاهان مقدس در ایران باستان بوده است.

این گیاه مقدس، در دوره‌های زمانی  متفاوت، مورد توجه هنرمندان بوده و هست. گالری پرسته هم از این نماد اصیل و باستانی در طراحی‌های خود استفاده کرده است. گوشواره طلا و گردنبند لوتوس، جزو زیورالاتی است که از این طرح استفاده کرده اند. یک طرح طلا که نگین آنها سنگ رز کوارتز است. نقش اصیل و ایرانی اش برای کسانی که به دنبال طراحی‌های کاملاً ایرانی هستند، توصیه می‌شود.

سرو مهر: نمادی از پایداری و زندگی بخشی

 دستبند طلا سرو مهر
دستبند طلا سرو مهر

 در کناری نیلوفر آبی یا لوتوس، نماد درخت سرو هم کاربرد زیادی در طرح نگاره‌های تخت جمشید دارد. سرو مهر یا درخت یلدا، جزو نمادهای اصلی در ایران باستان بوده است. و سمبلی از گسترش آیین مهرورزی و مهربانی در ایران به حساب می‌آمده است. به این دلیل که درخت سرو در همه روزهای سال سبز بوده ، نمادی از جاودانگی و زندگی بخشی شده است. این درخت سرو، در پلکان‌ها بیشتر دیده می‌شده است. جایی که هر ملتی با یک درخت سرو که از دیگر نمایندگان ملت‌ها جدا شده بود، در صف قرار گرفته بوده اند.

این طرح نمادی از بیداری طبیعت در خواب زمستانی است. نمادی از صلابت و قدرت و حیات در سخت ترین شرایط. سرو مهر در طراحی‌های کالکشن تخت جمشید استفاده شده است. از این طرح در گوشواره، انگشتر، گردنبند و دستبند طلا استفاده شده است. برای رنگ مکمل این طرح‌ها، از سنگ سورمه ای استفاده شده است. رنگی که نمادی از این طرح باشد و بتوانید با هر کدام از اقلام دیگر این کالکشن آن را ست کنید.

 

گلنار پارسی: نماد صلح و دوستی

گوشواره طلا گلنار پارسی
گوشواره طلا گلنار پارسی

گلنار پارسی یک سنگ نگاره معروف در تخت جمشید است. به این سنگ نگاره، به اصطلاح «نگاره خزانه» نیز گفته می‌شود. هنگامی که شاهنشاه هخامنشی در حال پذیرفتن نماینده‌های دیگر سرزمین‌ها بوده است، از گلنار پارسی برای بیان صلح و دوستی استفاده می‌کرده اند. این نقش سنگی در حال حاضر در ساختمان خزانه دیده می‌شود. و در ابتدا در پلکان شرقی کاخ آپادانا حکاکی شده بود. کاخ آپادانا جزو قدیمی ترین کاخ‌های تخت جمشید است.  و برای برگزاری جشن‌های نوروزی از ان استفاده می‌شده است.

از گلنار پارسی، سه طرح دستبند، گوشواره و گردنبند طلا در گالری پرسته موجود است. هر کدام از این طرح‌ها می‌توانند با همدیگر ست شوند و زیبایی خاصی به شما بدهند.

 

چه طور کالکشن تخت جمشید را با هم ست کنیم؟

طرح نگاره‌های مختلفی که در طراحی کالکشن تخت جمشید استفاده شده است، همگی نمادی از اصالت ایرانی هستند. این نمادها می‌توانند در کنار هم قرار بگیرند. بهترین انتخاب این است که اگر طرح گلنار پارسی را برای خودتان می‌پسندید، هر سه طرح آن را تهیه کنید. اما با توجه به این که سه طرح متفاوت هستند، راه دیگری هم وجود دارد.

به عنوان مثال، گردنبند گلنار پارسی را به همراه انگشتر سرو مهر و گوشواره لوتوس را در کنار هم داشته باشید. از تمام این نقش‌های سنتی، در پلکان‌ها، تندیس‌ها و طراحی‌های مربوط به مهمانی‌ها استفاده شده است. بنابراین تفاوتی نمی‌کند که گردنبندتان لوتوس باشد یا گلنار پارسی. اصالت ایرانی در تمام طرحواره‌ها دیده می‌شود و می‌توانید در کنار یکدیگر از کالکشن تخت جمشید استفاده کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.