قیمت روز طلا: 3,270,000 تومان

ما به شما گارانتی همیشگی، امکان عودت 7 روزه و تعویض 90 روزه و ارسال رایگان را هدیه می‌دهیم

02126606749

ماه و هلال در جواهرات به چه معناست؟

0

سمبل ماه و هلال در جواهرات و زیورآلات مفهوم باشکوهی دارد. طلا وقتی به هلال ماه در آسمان خیره می­‌شوید، چه حسی به شما دست می­دهد؟ احتمالا نفس عمیقی می­کشید و لبخندی از سر رضایت، روی لبان شما نقش می­‌بندد. فرقی نمی‌­کند که ماه در حالت بدر باشد یا هلال ماه پیش چشمان شما ظاهر شده باشد؛ چیزی که اهمیت دارد، آرامش و حس خوشایند شما نسبت به دیدن این زیبایی ست. آیا تا امروز به ریشه‌­های اسطوره‌­ای ماه توجه کرده­اید؟

از شما دعوت می­کنیم که در معرفی اجمالی این اسطوره­‌ها با گالری پرسته همراه باشید.

ماه در اساطیر فرهنگ‌های مختلف

نماد ماهممکن است که ما با اسطوره ها آشنایی کامل نداشته باشیم، اما توجه به درون‌مایه های ناخودآگاه جمعی و تأثیر اسطوره ها در نحوه­‌ی نگرش به جهان خارج، در ناخودآگاه همه­‌ی ما حضور دارند و بر تمامی افکار و افعال ما تأثیر می­گذارند. معمولا به خاطر فهم هنر یک هنرمند دست به دامن این اسطوره ها می­شویم.

  • پاره‌ای از هندوان باور دارند هنگامی که خدایان نوبت به نوبت، آب حیات موجود در ماه را می­آشامند، از قرص ماه اندک اندک کم می­شود. پس از آن به این انتظار می­‌نشینند تا خورشید دوباره آن را با آب حیات پر کند.
  • در تمدن بودایی، ماه بدر و ماه نو زمان قدرتمندی نیروی معنوی است. تغییر ماه نیز مظهر تغییر در جهان پدیده ها است.
  • هلال ماه یعنی امتیاز برابر، شاه بانوی قمری آسمانی محسوب می­شود. هم مادر است و هم باکره. در هند هلال ماه یعنی نوزاد، جام اکسیر بی مرگی.
  • ماه در بسیار از اساطیر جهان، زن و در بسیاری هم مرد بوده است. مادر و الهه های وابسته به او همیشه ماه بودند. در چین، هلال ماه موضوع بسیاری از افسانه های عامیانه است. جشن های مربوط به ماه الهه، هنوز توسط زنان و کودکان در هنگام بدر و اعتدال ربیعی برگزار می­شود.
  • در ژاپن، ماه و خورشید به ترتیب مادینه و نرینه هستند و از آنجا که امپراطور، فرزند خورشید و خدا بود، ماه را نماد همسر امپراطور می­‌دانستند.
  • یونانیان پیش هلنی گاو را از آن جهت می­‌پرستیدند که شباهتی میان شاخ های او و هلال وجود داشت؛ به این ترتیب یو (IO) ماه الهه با شاخ کوچک نشان داده می­شد.
  • در یونان باستان، هلال نشانه­‌ی آرتمیس و سلنا بود و در قرون وسطی، او را به منزله‌­ی مریم مقدس می­‌دانستند که بر روی ماه ایستاده است. بعدها در فرهنگ مسیحیت، هلال نماد مریم عذرا بوده است.
  • در بسیاری از فرهنگ‌ها، ماه نماد پاکی است؛­­ چرا که سرور آب ها ست و بر تمام آبها حکومت می­کند. این تفکر به علت تأثیر ماه بر جزر و مد آب های دریاها و اقیانوس ها بوده است.
خرید از گالری پرسته: گردنبند طلا

نماد ماه در فرهنگ ایرانی

ادبیات هر ملت، آیینه‌­ی فرهگ آن ملت است. در ادبیات ما، چهره­‌ی معشوقه و زنان و دختران زیبارو را به ماه تشبیه می­‌کرده‌­اند. مثلا خواجوی کرمانی چنین سروده است:

وصف رخ چو ماهش در پرده راست ناید / مطرب بزن نوایی ، ساقی بده شرابی

در ادبیات فارسی، ماه را بسیار به قدح و ساغر و جام شراب پیوند داده­‌اند:

ساقی بیار باده که رمزی بگویمت / از سیر اختران کهن سیر و ماه نو «حافظ»

نماد ماه و ستاره

سمبل ماه و ستاره

ماه و ستاره سمبلی کاملا ایرانی است که به صورت گسترده در آثار تاریخی و فرهنگی ایران باستان قابل مشاهده است. برای نمونه نماد ماه و ستاره به عنوان نشان ایزد میترا بین پیروان آیین میترایی محسوب می­شده است. این نماد توسط ایلامیان، اشکانیان و ساسانیان هم استفاده می­شده. در سمبل و نشان رسمی خاندان شاهی پنتوس، ماه نمادی از اهورامزدا و نیز نماد قهرمانی ایرانی از نسل خدای ماه بوده است. این نماد، بعدها وارد فرهنگ اسلامی شده  و مظهر الوهیت و اقتدار قرار گرفته است.

خرید از گالری پرسته: دستبند طلا

ماه در جواهرات نماد چیست؟

ماه را می­توان نماد زیبایی و پاکی دانست. همراه داشتن زیورآلات با سمبل ماه نوعی اقتدار و اعتماد به نفس نیز به شما خواهد داد. جواهری که سمبل ماه و هلال را بر خود حمل کند، گویی نشانه­‌هایی از قدرت های پاک جهان هستی را به شما هدیه می­دهد.

شما می‌توانید طرح‌های متنوعی از ماه را در وبسایت گالری پرسته مشاهده نمایید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.