قیمت روز طلا: 3,350,000 تومان

ما به شما گارانتی همیشگی، امکان عودت 7 روزه و تعویض 90 روزه و ارسال رایگان را هدیه می‌دهیم

02126606749

چگونه سنگ زمرد اصل را از بدل تشخیص دهیم؟

4

سنگ زمرد اصل

سنگ زمرد اصل ، سنگ بسیار گران‌قیمت و البته زیبایی است و بسیاری از افراد دوست دارند حداقل یک تکه جواهر از این گوهر را در خانه داشته باشند. اما باید توجه داشته باشید که بخش زیادی از زمردهای موجود در بازار بدلی و مصنوعی هستند. برای اینکه زمرد بدل را به اسم و با قیمت اصل به شما نفروشند توصیه می‌کنیم ادامه این مطلب را با دقت مطالعه کنید. همراهمان باشید.

سنگ زمرد اصل ( طبیعی)

زمرد طبیعی طیف‌های متفاوتی از رنگ سبز را شامل می‌شود و درجه سختی آن ۷.۵ تا ۸ در مقیاس مو است. اما از آنجا که اغلب سنگ‌های زمردِ اصل دارای حفره و ترک هستند و ساختار یکپارچه ندارند، بسیار مستعد شکستن خواهند بود. مخصوصا اگر ضربه‌ای به سنگ وارد شود ممکن است خیلی سریع بشکند.

خرید طلا با نگین زمرد از گالری پرسته

سنگ زمرد مصنوعی (بدلی)

سنگ زمرد بدلی با مدل اصل آن به لحاظ ساختار شمیایی تفاوت دارد. زمرد مصنوعی از متریال‌های گوناگونی ساخته می‌شود که ممکن است مواد طبیعی را هم شامل شود. گاهی اوقات سنگ‌های قیمتی طبیعی و اصل همانند زبرجد و گارنت را به جای زمرد به مشتری‌های می‌فروشند.

زبرجد، نوع شفاف و تراش‌خورده نوعی کانی به نام الیوین است و رنگ سبز زیتونی دارد. زبرجد خودش هم جواهر است اما ارزش آن به اندازه زمرد نیست و قیمت ارزان‌تری دارد. این سنگ جلای شیشه و روغنی دارد و در مقابل مواد اسیدی پایدار نیست و در برابر فشار و ضربه‌ی شدید ترک می‌خورد.

گارنت هم سنگ جواهر دیگری است که در رنگ‌های مختلف در طبیعت یافت می‌شود. این سنگ در برابر اسیدها بسیار مقاوم است و به ندرت ذوب می‌شود.

همچنین باید بدانید که بعضا از شیشه‌های رنگی به جای سنگ زمرد در جواهرات استفاده می‌کنند. این جواهرات را از قیمت پایینشان می‌توانید تشخیص دهید.

آیا زمرد مصنوعی بدل و بی‌ارزش است؟

زمردهای مصنوعی در آزمایشگاه ساخته می‌شوند و بنابراین سعی می‌شود تا ساختاری مشابه به سنگ طبیعی داشته باشد. اما به طور کلی باید گفت که زمرد مصنوعی لزوما فیک و بی ارزش نیست. اما اگر نمونه مصنوعی را به عنوان زمرد اصل به شما قالب کنند، آن وقت است که کلاه سرتان رفته و باید نزد فروشنده بازگردید.

برای اینکه در همان زمان خرید بتوانید زمرد مصنوعی را از زمرد طبیعی تشخیص دهید، باید به مجموعه‌ای از نشانه‌ها توجه کنید. اول از همه باید بدانید که زمرد مصنوعی بسیار یکدست و تمیز و شفاف دیده می‌شود و ترک و خلل و فرج کمی در سطح آن مشاهده می‌شود. این در حالیست که زمرد طبیعی خلل و فرج زیادی دارد که با چشم عادی هم قابل تشخیص هستند.

برخی از سنگ‌های زمرد مصنوعی را می‌توان با تاباندن نور فرابنفش تشخیص داد. به این صورت که با تابش این اشعه، سنگ زمرد مصنوعی بازتاب نوری قرمزرنگ دارد. البته این روش تشخیص چندان قابل اعتماد نیست زیرا برخی از زمردهای طبیعی هم در برخی شرایط بازتاب نوری قرمز از خود نشان می‌دهند.

بهترین و مطمئن‌ترین روش برای تشخیص زمرد اصل از بدل این است که آن را نزد متخصص جواهرات ببرید تا با آنالیز سنگ واقعیت امر را برایتان بازگو کند.

تشخیص زمرد بدل از روی رنگ و درخشش سنگ

زمرد اصل طیف‌های مختلفی از رنگ سبز را پوشش می‌دهد و از سبز کمرنگ تا سبز تیره را شامل می‌شود.

زمرد بدل نیز سبز است اما برخی از آنها رنگ‌های اضافی دیگری در خود دارند که سبز نیست و بیشتر به زردی می‌زند. اگر هنگام خرید جواهر زمرد متوجه وجود سایه‌ی رنگی دیگر در آن شدید حواستان را جمع کنید زیرا ممکن است سنگی غیر از زمرد را به عنوان زمرد اصل و طبیعی به شما بفروشند.

برای اطمینان از اصل یا بدل بودن زمرد، آن را زیر نور بگیرید. زمرد واقعی هیچ نوع فلاش رنگی از خود بازتاب نخواهد داد. زمرد طبیعی فلاش‌های اندکی بازتاب می‌دهد که اصطلاحا آتش نامیده می‌شوند. اما زمرد بدلی همچون رنگین‌کمان نور می‌تاباند و به این ترتیب می‌توانید غیر اصل بودن آن را تشخیص دهید.

زمرد اصل و فرم تراش آن

هنگام خرید جواهر با سنگ زمرد به تراش‌های سنگ توجه کنید. زمرد واقعی نسبتا سخت است و لبه‌های تراشیدگی‌های آن نباید هیچ نشانه‌ای از ساییدگی داشته باشد.

اما زمرد مصنوعی و بدلی چون از مواد نرم‌تری ساخته می‌شوند (همانند شیشه) تراش‌های چنین سنگی تیزی کمتری دارد و با گذشت زمان و پس از چند بار استفاده، ساییده خواهد شد.

شفافیت زمرد بدلی

زمردهای واقعی به دلیل خلل و فرج‌هایی که در خور دارند خیلی شفاف و درخشان دیده نمی‌شوند. وقتی از نزدیک به سنگ اصل نگاه کنید، می‌توانید ترک‌های ریز، حباب، کریستال‌ و … را در آن مشاهده کنید. البته سنگ زمرد درجه یک ایرادات کمتری دارد اما باز هم کاملا یکدست نیست.

برعکس زمرد اصل، سنگ‌های تقلبی و بدلی به این خاطر که در آزمایشگاه ساخته می‌شوند بسیار عالی و یکدست دیده می‌شوند. از همین ویژگی آنها می‌توانید تقلبی بودن گوهر را تشخیص دهید.

حواستان به زمردهای ترکیبی هم باشد

برخی از سازندگان طلا و جواهر برای اینکه سنگ قیمتی را بزرگ‌تر از آنچه واقعا هست نشان دهند، به سنگ اصل و طبیعی، یک یا چند لایه پلاستیک یا شیشه اضافه می‌کنند. این مواد اغلب با رنگی غنی‌تر و فشرده‌تر از رنگ سنگ اصلی رنگ می‌شوند و از این‌رو جذاب‌تر و درخشان‌تر به نظر می‌رسند.

برای تشخیص سنگ‌های چند لایه فقط کافیست از کنار به آن نگاه کنید. اگر متوجه وجود لایه‌ها شدید، مطمئن شوید که این گوهر ناخالصی دارد.

منبع: jewelrynotes

4 نظرات
  1. مهرشاد می گوید

    سلام من یه سنگیو از کوه در اورد نوکش یه چیز شیشه ای سبزه که مثل زمردی که شما توضیح دادید هست عکساشو واستون بفرستم تشخیصش میدید

    1. اشکان می گوید

      سلام‌ بفرست اینجا ،کارشناسی میشه ،خرید میشه از شما
      البته اگر اصل باشد
      شماره تماس واتساپ بزارید،تماس گرفته خواهد شد.

  2. محمود چترآذر می گوید

    سلام ببخشید درمورد قیمت مزدا میخواستم بپرسم که الان توی ایران چنددهست؟

    1. گالری پرسته می گوید

      کاملا بستگی به محصول مورد نظرتون داره، پیشنهاد می کنم برای راهنمایی بیشتر با شماره واتس اپ ما در ارتباط باشید. ۰۹۳۳۰۵۹۸۵۹۲

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.