قیمت روز طلا: 3,290,000 تومان

ما به شما گارانتی همیشگی، امکان عودت 7 روزه و تعویض 90 روزه و ارسال رایگان را هدیه می‌دهیم

02126606749

راهنمای نگهداری از جواهرات و زیورآلات طلا

0

نگهداری کردن از جواهرات و زیورآلات طلا از جمله کارهای مهمی است که شما باید پس از خرید محصولات موردنظرتان در دستور کار قرار دهید.

گردوخاک، آلودگی‌های محیطی و استفاده روزانه از مصنوعات طلا و سنگ‌های گران‌قیمت سبب می‌شود تا این فلزات درخشندگی اصلی خود را از دست بدهند و تا حدی تیره و کدر به‌نظر برسند. بنابراین بسیار ضروری است که از زیورآلات خود به‌خوبی نگهداری کنید، آنها را در کیسه‌های پارچه‌ای مخصوص طلا یا جعبه‌های خود بگذارید و مراقب باشید تا خراش برندارند یا ضربه نبینند.

برای اینکه با بهترین روش‌های نگهداری از انواع زیورآلات، فلزات و سنگ‌های گرانبها بیشتر آشنا شوید از شما دعوت می‌کنیم تا ادامه این مطلبِ گالری پرسته را تا انتها بخوانید.

همراهمان باشید.

راهنمای نگهداری زیورآلات

  • همیشه در زمان استفاده از انواع کرم‌ها، لوسیون‌ها و عطرها زیورآلات خود را در بیاورید. بهتر این است که اول آرایش کرده و لباس‌های خود را بپوشید و در آخر جواهراتی که مدنظرتان است را بپوشید.
  • این را در خاطر داشته باشید که کلر (موجود در آب) به طلا آسیب جدی وارد می‌کنند بنابراین ترجیحا با مصنوعات طلا حمام نکنید.
  • از تماس هرگونه ماده شیمیایی با انواع طلا و سنگ‌های قیمتی پیشگیری کنید. در صورتی که ماده شیمیایی روی زیورآلات ریخته شد، بلافاصله آن را با آب بشویید و سریعا خشک کنید.
  • جواهرات را جدا از هم نگهداری کنید تا مثلا بندهای گردنبندها در هم گره نخورند، انگشترها و گوشواره‌ها به هم ساییده نشوند یا برخورد آنها به هم موجب خراشیدگی‌شان نشود.
خرید از گالری پرسته: گردنبند طلا

ترفندهای نگهداری از طلا

به دلیل نداشتن اکسید، طلای خالص تنها فلز گرانبهایی است که هرگز تیره و سیاه نمی‌شود. در عین حال، طلای خالص بسیار نرم است و نمی‌توان از آن در ساختمصنوعات قیمتی بهره گرفت. به همین خاطر طلا را با دیگر فلزات ارزشمند همانند نقره یا مس آلیاژ می‌کنند تا محکم‌تر شده و بتوان به آن شکل داد و در صنعت جواهرسازی از آن استفاده کرد.

طلاهایی که عیار بالایی دارند، یعنی آنهایی که خالص‌تر هستند، نرم‌تر از عیارهای پایین‌ترند و در نتیجه در برابر ضربه یا خراشیدگی آسیب‌پذیرتر از طلاهایی با عیارهای پایین‌تر بشمار می‌روند. یعنی طلای ۱۴ عیار به لحاظ استحکام و دوام، مقاوم‌تر از طلایی با عیار ۱۸ است.

بنابراین، برای زیورآلاتی که قرار است هر روز استفاده کنید، بهتر است طلایی با عیار پایین‌تر خریداری کنید که کمتر در خطر خراش برداشتن یا شکسته شدن باشد.

تمیز کردن طلا

طلا را باید به‌طور منظم تمیز و پاکسازی کنید تا زیبایی و درخشش آن حفظ شود. با استفاده از یک دستمال نخی نرم یا دستمال‌های مخصوص تمیزکردن طلا، زیورآلات خود را پولیش کنید تا آلودگی‌ها روی سطح آن رسوب نکنند.

طلای سفید اغلب از ترکیب طلا با نقره یا پالادیوم (نوعی پلاتین) تهیه می‌شود. از آنجا که رنگ طبیعی طلای سفید خاکستری‌رنگ است، برای اینکه سفید و براق دیده شود یک لایه رودیوم روی آن روکش می‌کنند. رودیوم بسیار سفید و بسیار سخت است اما در طولانی مدت ممکن است از بین برود.

طلای زرد هم از ترکیب طلا با نقره یا مس تهیه می‌شود تا استحکام و مقاومت لازم را داشته باشد. (همان‌طور که گفتیم طلای زرد خالص بسیار نرم است و نمی‌توان با آن زیورآلات ساخت)

طلای رزگلد یا طلای صورتی از ترکیب مس، نقره و طلای خالص بدست می‌آید.

ترفند نگهداری از پلاتین

واژه پلاتین از عبارت اسپانیایی platina del Pinto گرفته شده که به معنی «نقره کوچک از رودخانه پینتو» است. پلاتین به‌صورت طبیعی به رنگ سفید-نقره‌ای است و به همین خاطر به روکش رودیوم نیازی ندارد.

پلاتین، فلزی متراکم، چکش‌خوار، گرانبها و انعطاف‌پذیر است و در برابر زنگ‌زدگی مقاومت بالایی دارد. همچنین طول عمر این فلز گران‌قیمت نیز زیاد است. همین ویژگی‌های فوق‌العاده باعث می‌شود تا پلاتین برای استفاده روزمره گزینه بسیار مناسبی باشد. زیرا در برابر خراشیدگی نیز بسیار مقاوم است.

خرید از گالری پرسته: گوشواره طلا

تمیز کردن پلاتین

پلاتین را می‌توان با محلول آب و صابون و یک فرچه‌ی بسیار نرم تمیز کرد. فلز پلاتین به مرور زمان زنگار می‌گیرد که می‌توان آن را پولیش کرد و دوباره به حالت اولیه بازگرداند.

ترفند نگهداری از زیورآلات نقره با روکش طلا

روکش طلا یک لایه طلاست که روی زیورآلات نقره کشیده می‌شود. این آبکاری با طلایی با عیار حداقل ۱۰ انجام می‌شود و در کمترین حالت، ۱.۵ میکرون ضخامت دارد.

هرگز مصنوعاتی که روکش طلا دارند را در حمام یا استخر استفاده نکنید. کلر، به‌خصوص در دمای بالا سبب آسیب‌دیدن و از بین رفتن روکش طلا خواهد شد.

تمیز کردن روکش طلا

مصنوعات آبکاری شده با طلا را می‌توانید با دستمال نخی نرم و تمیز پولیش کنید. به این نکته توجه داشته باشید که روکش طلا به مرور زمان از بین می‌رود و باید دوباره آن را آبکاری کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.