قیمت روز طلا: 3,300,000 تومان

ما به شما گارانتی همیشگی، امکان عودت 7 روزه و تعویض 90 روزه و ارسال رایگان را هدیه می‌دهیم

02126606749

آیا پلاتین هم خراش برمی‌دارد؟

0

پلاتین همیشه به عنوان یکی از بادوام‌ترین و سخت‌ترین فلزات گرانبهای جهان شناخته می‌شود. شاید به همین خاطر است که اغلب مردم جهان تصور می‌کنند جواهرات پلاتینی آنها هرگز آسیبی نمی‌بیند و خراشیده نمی‌شود.

اما آیا این طرز فکر صحیح است؟ آیا پلاتین هرگز خراش بر نمی‌دارد؟

برای یافتن پاسخ این سوال تا انتهای مطلب با گالری پرسته همراه باشید.

پلاتین فلزی سخت و مقاوم است اما نه در برابر خراش

پلاتین فلزی بسیار مقاوم و بادوام به‌شمار می‌رود اما در برابر خراشیدگی چندان قوی نیست. یعنی در واقع هیچ فلزی را در جهان پیدا نمی‌کنید که در برابر خراش مقاوم باشد و پلاتین نیز از این قاعده مستثنی نیست.

اما چطور می‌شود چنین فلزی در عین حال که بسیار قوی و ضدضربه است، خراش بر می‌دارد؟

خب، واقعیت این است که سخت و قوی بودن پلاتین یعنی در برابر شکستن یا خم شدن مقاوم است و به این معنی نیست که با اشیاء تیز نمی‌توانید روی آن خط بیندازید. البته باید اشاره کنیم که در مقایشه با فلزات دیگر، وقتی پلاتین را خش‌ می‌اندازید، مقدار بسیار اندکی از فلز تراشیده شده و از بین می‌رود. این در حالیست که همان عمل روی فلزات دیگر با از دست رفتن مقدار بیشتر از سطح فلز همراه خواهد بود.

همچنین، قسمتی که خراش برداشته هم دیرتر از بقیه فلزها خورده می‌شود. حتی طلای زرد هم نمی‌تواند در این ویژگی با پلاتین رقابت کند.

پلاتین به آن سختی که تصور می‌کنید هم نیست

پلاتین سخت است اما نه آن اندازه که ممکن است تصور کنید. در جهان فلزات سخت‌تر از پلاتین هم وجود دارد.

بیشترین درجه سختی پلاتین بین ۴ تا ۴.۵ در مقیاس مو است. برای مقایسه باید اشاره کنیم که درجه سختی الماس ۱۰ در مقایس موست. با این تفاسیر، هر ماده یا فلزی که از پلاتین سخت‌تر باشد می‌تواند به راحتی آن را خراش دهد.

نقره و طلای زرد همیشه درجه سختی کمتری نسبت به پلاتین دارند. بنابراین نمی‌توانند آسیبی به این فلز گرانبها وارد کنند. اما فلزاتی همچون تانگستن، تیتانیوم و استیا فشرده‌شده سخت‌تر از پلاتین هستند و ممکن است روی آن خراش بیندازند و به آن آسیب برسانند.

چه موادی روی پلاتین خراش می‌اندازند؟

همان طور که در بالا هم گفتیم، پلاتین به واسطه فلزات و مواد سخت‌تر از خود خراش بر می‌دارد. در این راستا شاید جالب باشد با برخی مواد آشنا شوید که حتی شاید تصورش را هم نمی‌کنید که بتوانند روی پلاتین خز بیندازند.

به طور مثال، شیشه از پلاتین مقاوم‌تر است و به راحتی روی این فلز خراش ایجاد می‌کند. وسایل و ابزار غذا خوردن همچون قاشق، چنگال و چاقو هم می‌توانند روی پلاتین خط بیندازند.

الماس، یاقوت، زمرد و یاقوت کبود و هر سنگ جواهر دیگری که درجه سختی آن بالاتر از ۴.۵ در مقیاس مو باشد می‌تواند روی سطح پلاتین خراش ایجاد کند.

آیا پلاتینی که خش برداشته را می‌توان پولیش کرد؟

با اینکه ساییده شدن و خورده شدن محل خراش در پلاتین با سرعت کمتر از دیگر فلزات انجام می‌شود، اما به هر حال این اتفاق روی می‌دهد. خورده شدن محل خراش در طولانی مدت باعث از بین رفتن جلا و درخشندگی فلز می‌شود و با گذشت زمان سایه سبز رنگ و تیره‌ای در محل پدیدار می‌شود که چندان جالب و زیبا نیست.

اگر می‌خواهید که جواهر پلاتینی شما همیشه درخشان و نونوار باشد، باید آن را به کمک یک منخصص جلا بدهید و پولیش کنید. این کار باعث از بین رفتن خراش‌های سطحی می‌شود و کمک می‌کند تا طلا همچون روز اول به نظر برسد.

مراقبت طلا و جواهراتی که از جنس پلاتین هستند

با توجه به توصیحات بالا متوجه شده‌اید که پلاتین با اینکه سخت و بادوام است اما در برابر خراش، وسایل نوک تیز و موادی که از خودش سخت‌تر هستند، ضعیف عمل می‌کند. بنابراین این سوال پیش می‌آید که چگونه باید از این فلز گرانبها نگهداری کرد؟

هنگام انجام کارهای خانه، حتما انگشتر از جنس پلاتین را از دست خود خارج کنید.

همچنین، جواهرات پلاتینی را در کنار دیگر طلاهای خود نگهداری نکنید. به این خاطر که ممکن است سنگ‌های قیمتی جواهرات روی آن خراش ایجاد کنند. همچنین ممکن است خود پلاتین هم روی فلزات نرم‌تر از خودش مثل طلا خراش ایجاد کند. پس بهترین کار این است که قطعات طلا و جواهر را جدا از هم و با فاصله در جعبه یا کیسه مخصوص نگهداری کنید.

منبع: jewelrynotes

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.