قیمت روز طلا: 3,270,000 تومان

ما به شما گارانتی همیشگی، امکان عودت 7 روزه و تعویض 90 روزه و ارسال رایگان را هدیه می‌دهیم

02126606749

چگونه خلوص طلای خود را وزن و اندازه‌گیری کنیم؟

0

مصنوعات طلا و جواهرات از طلای صد در صد خالص ساخته نمی‌شوند. به این خاطر که طلا بسیار نرم است و نمی‌توان آن را شکل داد و حتما باید با فلزی دیگر ترکیب شود تا بتوان در طلاسازی از آن بهره گرفت.

در اغلب مواقع طلا را با مس یا زینک ترکیب می‌کنند زیرا محکم‌تر هستند و برای ساخت مصنوعات آلیاژ خوبی از آنها در می‌آید.

به منظور اندازه‌گیری درصد طلای به کار رفته در زیورآلاتی که خریداری کرده‌اید، باید اول از همه وزن و عیار آن را بدانید.

تعیین عیار طلا

برای تعیین عیار علاوه بر نگاه کردن به کد محصولی که خریده‌اید، می‌توانید آلیاژ طلا را هم مورد آزمایش قرار دهید.

کدهایی که روی طلا حک می‌شوند اغلب به صورت ۱۰K, 14K, 18K, 20K, و ۲۲K هستند. حرف انگلیسی K برای قیراط یا همان عیار طلاست و اعداد هم میزان خلوص طلا را نشان می‌دهند. مثلا ۱۸K یعنی ۱۸ عیار.

گاهی هم کد طلا یک عدد کامل را نشان می‌دهد که آن هم نشان دهنده خلوص فلز طلاست. یعنی اگر روی محصول ۵۸۳ درج شده باشد یعنی این محصول ۵۸.۳ درصد طلای خالص در خود دارد و بقیه آن از دیگر فلزات تشکیل شده است.

اگر روی محصولی که خریده‌اید هیچ کدی درج نشده باشد، باز هم می‌توان میزان طلای به کار رفته در آن را مشخص کنید. چگونه؟ اینکه به جواهر فروشی بروید تا آن را تست کنند.

اغلب طلا و جواهرفروش‌ها با اسید نیتریک عیار طلا را تعیین می‌کنند. به این صورت که مقدار بسیار اندک از فلز را می‌تراشند. روی آن اسید نیتریک می‌ریزند و از واکنش فلز به اسید مقدار طلای موجود در محصول را مشخص می‌کنند.

اگر می‌خواهید خودتان در خانه این کار را انجام دهید باید کیت مخصوص تست طلا را تهیه کرده از روی دستورالعمل آن مراحل آزمایش را طی کنید.

تبدیل عیار طلا به درصد

بعد از آگاهی از عیار طلایی که دارید می‌توانید درصد طلای خالص موجود در آن را تعیین کنید. برای این منظور فقط کافی است عدد عیار را تقسیم بر ۲۴ کرده و سپس ضربدر ۱۰۰ کنید.

به طور مثال، اگر طلا ۱۸ عیار است، ۱۸ را تقسیم بر ۲۴ کنید، می‌شود ۰.۷۵ که معادل ۷۵ درصد طلای خالص است.

وزن کردن طلا

  • برای وزن کردن مصنوعات طلا به ترازوی مخصوص جواهرفروش‌ها نیاز دارید.
  • طلا را نباید به همراه سنگ یا الماسی که روی آن است وزن کنید.
  • اگر عیارهای چند قطعه طلا با هم فرق دارند، همه را با هم روی ترازو قرار ندهید. فقط طلاهایی که عیارشان با هم یکی است را می‌توانید همزمان روی یک ترازو وزن کنید.
  • طلا را می‌توانید به گرم وزن کنید. اما اغلب طلا فروشان آن را با واحد اونس یا صوت اندازه‌گیری می‌کنند که خودتان باید به گرم تبدیل کنید.

تعیین خلوص طلا در زیورآلات

پس از وزن کردن مصنوعات طلا، باید میزان طلای خالص را تعیین کنید. به این صورت که وزن محصول را به گرم ضربدر میزان خلوص آن کنید.

به طور مثال، اگر انگشتر ۱۸ عیار با وزن ۷ گرم دارید، می‌دانید که طلای ۱۸ عیار برابر با ۷۵ درصد خلوص طلاست. پس ۷ گرم را ضربدر ۷۵ درصد کنید. یعنی انگشتر ۵.۲۵ گرم طلای خالص در خود دارد.

بد نیست بدانید هر اونس طلا برابر با ۲۸.۳۴ گرم است. یعنی ۱۰ گرم طلای خالص معادل ۰.۳۵ اونس است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.