قیمت روز طلا: 3,270,000 تومان

ما به شما گارانتی همیشگی، امکان عودت 7 روزه و تعویض 90 روزه و ارسال رایگان را هدیه می‌دهیم

02126606749

آیا می‌دانید الماس های بدلی چه جنسی دارند؟

0

الماس بدلی نوعی سنگ است که به لحاظ ترکیبات شیمیایی با ترکیب الماس واقعی تفاوت بارزی دارد. این سنگ بدلی  ممکن است به صورت مصنوعی ساخته شده باشد یا در طبیعت یافت شود. البته گفتنی است که الماس‌های بدلی که در طبیعت یافت می‌شوند را به عنوان سنگ مصنوعی نمی‌شناسند بلکه نمونه‌هایی از این گوهر ارزشمند هستند که ساختار آنها با نمونه اصلی فرق دارد و قیمت ارزان‌تری دارند.

الماس‌های بدلی را به عنوان الماس‌های شبیه‌سازی‌ شده، الماس‌های مصنوعی و الماس‌های غیر واقعی یاد می‌کنند. در ادامه می‌خواهیم رایج‌ترین نمونه‌های شبیه‌سازی شده و بدلی الماس را به شما معرفی کنیم.

اغلب این جایگزین‌های مواد معدنی و طبیعی هستند که به خاطر بی رنگی، شفاف بودن و درجه سختی بالا به جای الماس در صنعت جواهرسازی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

زیرکونیا کوبیک (مکعبی)

زیرکونیا مکعبی یک ماده مصنوعی است و یکی از محبوب‌ترین جایگزین‌های الماس بشمار می‌رود. این ماده از دی اکسید زیرکونیوم ساخته شده است. درجه سختی آن ۸.۰ تا ۸.۵ در مقیاس مو است. محبوبیت این سنگ به این خاطر است که همانند الماس واقعی دوام و پایداری بسیار زیادی دارد. درجه سختی الماس، ۱۰ در مقیاس مو است.

زیرکونیوم کوبیک بسیار ارزان‌تر از الماس است، اما به راحتی خراش بر می‌دارد و به همین دلیل پس از اینکه چندین وقت مورد استفاده قرار گرفت، درخشش و جلای خود را از دست می‌دهد.

زیرکون

زیرکونیک سنگ معدنی است که در طبیعت شکل می‌گیرد و انواع مختلفی دارد. بعضی افراد ممکن است زیرکون را با سنگ زیرکونیا مکعبی اشتباه  بگیرند. اما این دو ماده کاملا با هم متفاوت هستند. قطعه‌های بی‌رنگ زیرکون را تراش داده، جلا می‌دهند و به عنوان الماس مصنوعی در صنعت جواهرسازی استفاده می‌کنند.

البته باید بدانید که این سنگ از الماس واقعی نرم‌تر است. درجه سختی زیرکون در مقیاس مو ۷.۵ است. این در حالیست که الماس طبیعی درجه سختی ۱۰ در مقیاس Mohs دارد.

مویزنیت (Moissanite)

مویزنیت یا سیلیکون کاربید یک ماده معدنی است که به ندرت در طبیعت یافت می‌شود و به همین خاطر اغلب به صورت مصنوعی در آزمایشگاه آن را تولید می‌کنند.

مویزنیت به لحاظ ظاهری بسیار شبیه الماس طبیعی است اما درخشش رنگی بسیار بیشتری نسبت به الماس دارد. دلیل جلای زیاد آن نیز بی‌رنگی و درجه سختی آن است. درجه سختی مویزنیت ۹.۵ در مقایس مو است که با الماس طبیعی فرق چندانی ندارد. یکی از بهترین جایگزین‌های الماس طبیعی همین سیلیکون کاربید است.

یاقوت سفید

یاقوت بی‌رنگ اغلب به عنوان جایگزین بسیار محبوب الماس استفاده می‌شود.  یاقوت سفید به اندازه الماس سخت نیست اما نسبت به بقیه سنگ‌های قیمتی سخت‌تر است. درجه سختی این سنگ ۹ در مقیاس مو است. ترکیبی از دوام زیاد و بی‌رنگی باعث شده تا الماس سفید به عنوان یکی از بهترین و محبوب‌ترین جایگزین‌های الماس در صنعت جواهرسازی بشمار برود.

روتیل (Rutile)

روتایل نیز ماده معدنی دیگری ست که اغلب در رنگ‌های قهوه‌ای و قرمز در طبیعت یافت می‌شود. اما روتیل مصنوعی را به صورت شفاف و بی رنگ می‌سازند و از آن به عنوان جایگزین مناسبی به جای الماس استفاده می‌کنند.

البته باید بدانید که روتیل مصنوعی بسیار نرم‌تر از الماس واقعی است و خیلی راحت خراش بر می‌دارد. درجه سختی روتیل در مقیاس مو ۶.۰ تا ۶.۵ است.

اسپینل (Spinel)

اسپینل یک ماده معدنی طبیعی است که در رنگ‌هایی مانند قرمز، سبز، قهوه‌ای، آبی، سیاه و سفید شکل می‌گیرد. اسپینل سفید بدون رنگ است و به همین دلیل بعضی اوقات به عنوان الماس جعلی استفاده می‌شود. درجه سختی این ماده معدنی ۷.۵ تا ۸ در مقیاس Mohs است.

گارنت مصنوعی

برخی از ترکیبات مصنوعی گارنت به عنوان جایگزین‌های الماس استفاده می‌شود. به طور مثال، YAG (ایتریوم آلومینیوم گارنت) و GGG (گادولینیوم گارنت) در برخی مواقع به عنوان جایگزینی برای الماس استفاده می‌شود.

بسته به روند ساخته شدن این سنگ، درجه سختی ترکیبات مختلف گارنت با درجه‌های مختلف سختی در مقیاس مو وجود دارد. این درجه سختی بین ۷.۵ تا ۸.۵ است.

شیشه

شاید برایتان جالب باشد بدانید که بسیاری از جایگزین‌های الماس در صنعت جواهرسازی، شیشه است. این ماده مصنوعی بسیار ارزان است اما درخشش شیشه و بازتاب نوری و رنگی آن باعث شده تا جایگزین خوبی برای الماس بشمار برود.

البته باید بدانید که شیشه‌هایی که به جای الماس استفاده می‌کنند خیلی راحت‌تر خراشیده می‌شوند و به سرعت هم درخشش خود را از دست می‌دهند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.