قیمت روز طلا: 3,900,000 تومان

ما به شما گارانتی همیشگی، امکان عودت 7 روزه و تعویض 90 روزه و ارسال رایگان را هدیه می‌دهیم

02126606749

طلای سفید چیست و با پلاتین چه تفاوتی دارد؟

0

در این مطلب به طور جامع می‌خواهیم برایتان توضیح دهیم که طلای سفید چیست و چه فرقی با پلاتین و طلای زرد دارد. همچنین نکات تشخیص طلای سفید از نقره را به طور کامل بازگو کرده و در ادامه به معرفی خواص و کاربردهای طلای سفید خواهیم پرداخت. برای آشنائی با تمام این موارد تا انتهای مطلب با بلاگ گالری پرسته همراه باشید.

طلای سفید چیست؟

طلای سفید همان طلای زرد است که با فلزات دیگری همچون پالادیوم، روی، مس، نیکل، منگنز و نقره ترکیب شده است. البته روی آن یک لایه رودیوم هم می‌کشند تا ظاهری سفیدتر و براق‌تر به خود بگیرد. روکش رودیوم همچنین باعث محکم‌تر و سخت‌تر شدن زیورآلات می‌شود. اگر از پالادیوم در طلای سفید استفاده شود، دیگر نیازی به روکش رودیوم نیست، زیرا پالادیوم نوعی رنگ خاکستری به طلا می‌دهد.

طلای سفید به طور کلی دوام و پایداری خوبی دارد. اما استحکام آن به عیارش بستگی دارد؛ یعنی هر چه عیار طلا پایین‌تر باشد، دوام بیشتری خواهد داشت. در مقابل، طلاهایی که عیار بالا دارند، چون میزان طلای خالص مصرف‌شده در آن‌ها بیشتر است، احتمالا استحکام چندان بالایی نداشته باشند. چون طلا فلز نرمی است که حتماً باید با دیگر فلزها ترکیب شود که بتوان با آن زیورآلات ساخت.

خرید از گالری پرسته: دستبند طلا زنانه

ما در طبیعت طلای سفید نداریم. یعنی این نوع طلا قابل استخراج نیست و به دست بشر ساخته می‌شود. در بالا هم گفتیم که طلای سفید آلیاژی از طلا است که از ترکیب آن با حداقل یک فلز سفید رنگ به دست می‌آید. خواص و ویژگی‌های طلای سفید هم بسته به نوع فلزی که در آن استفاده می‌شود، متفاوت است. مثلاً اگر در ساخت طلای سفید از نیکل استفاده شده باشد، به دلیل سخت بودن نیکل، محصول نهایی جنسی سخت دارد و بیشتر برای ساخت حلقه، سنجاق، گیره و زنجیر مناسب است.

آلیاژ طلای سفید چیست؟

گفتیم که طلای سفید از ترکیب طلای زرد با دیگر فلزها به دست می‌آید. در حال حاضر، رایج‌ترین ترکیب‌هایی که برای ساخت طلای سفید استفاده می‌شود موارد زیر است:

۱. آلیاژ طلا، پالادیوم و نقره: به این صورت است که ۷۵۰ واحد طلای زرد را به‌اضافۀ ۲۰۰ واحد پالادیم و ۵۰ واحد نقره می‌کنند.

۲. آلیاژ طلا، نیکل، مس و روی: ۷۵۰ واحد طلای زرد + ۱۳۵ واحد نیکل + ۸۵ واحد مس + ۳۵ واحد روی. از نیکل برای افزایش استحکام، از مس برای افزایش چکش‌خواری و از روی برای جلوگیری از زنگ زدن مس در این ترکیب استفاده می‌شود. این آلیاژ قیمت کمتری نسبت به آلیاژ بالائی دارد و ممکن است باعث حساسیت پوستی و جوش زدن شود.

خرید از گالری پرسته: دستبند دخترانه

۳. آلیاژ طلا و آلومینیوم: از ترکیب ۷۸.۴۹ طلا و مابقی آلومینیوم تشکیل شده است. از این ترکیب برای ساخت طلای ارغوانی رنگ استفاده می‌شود.

۴. آلیاژ طلا و ایندیم: به این صورت است که ۴۶.۱۷ واحد طلا و ۵۳.۸۳ ایندیم را با هم ترکیب می‌کنند تا طلای آبی رنگ بسازند.

طلای سفید و طلای زرد چه فرقی با هم دارند؟

در ساخت طلای سفید از فلز نیکل استفاده می‌شود؛ بنابراین ممکن است باعث ایجاد حساسیت‌های پوستی شود. اما طلای زرد کمتر باعث ایجاد آلرژی می‌شود. این در حالی‌ است که طلای زرد راحت‌تر از طلای سفید خراشیده می‌شود و جنس نرم‌تری دارد. چون در ساخت طلای سفید از فلزات محکم‌تری استفاده می‌شود.

چون طلا فلزی نرم است، برای استحکام بخشیدن به طلای زرد معمولاً از مس استفاده شده و برای طلای سفید، نقره به کار می‌رود.

بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع مختلف طلا و رنگ‌هایشان که در بازار وجود دارند

خواص و ویژگی‌های طلای سفید

ویژگی‌های طلای سفید به میزان فلزهای به‌کاررفته در آن بستگی دارد. به طور مثال، آلیاژ نیکلیِ طلای سفید، سنگین و بسیار محکم است و برای درست کردن حلقه و زنجیر کاربرد دارد. این در حالی است‌که آلیاژ پالادیمی طلای سفید نرم و قابل انعطاف است و در نتیجه برای تولید جواهرات با نگین‌های ظریف مورداستفاده قرار می‌گیرد.

کاربردهای طلای سفید

بیشترین کاربرد طلای سفید برای ساخت جواهرات و حلقه‌های نامزدی و ازدواج است. چون این رنگ از طلا، با انواع رنگ‌های سنگ‌های قیمتی ست می‌شود. به طور مثال، سنگ الماس روی طلای سفید خیلی بیشتر و بهتر نسبت به طلای زرد یا رزگلد نشان می‌دهد. به همین خاطر از این آلیاژ طلا برای انواع سرویس و حلقه‌های ازدواج استفاده می‌کنند. طلای سفید به طور کلی محبوب‌تر از طلای زرد است.

خرید از گالری پرسته: گوشواره طلا دخترانه

عیار طلای سفید چند است؟

بالاترین عیار طلای سفید موجود در ایران ۱۸ است. عیار ۱۸ از ۲۴ (۷۵۰ از ۱۰۰۰) یعنی ۱۸ قسمت طلا و ۶ قسمت فلزات دیگر تشکیل دهنده آلیاژ طلای سفید هستند. البته طلای سفید با عیارهای ۱۴ و ۱۲ نیز در بازارهای جهانی (غیر از ایران) موجود است. این طلاها جنس محکم‌تر، جلای کمتر و قیمت پایین‌تری نسبت به طلای سفید ۱۸ عیار دارند. اما باید بدانید که در ایران خریدوفروش طلای زیر ۱۸ عیار قانونی نیست.

بیشتر بخوانید: عیار طلا چیست؛ طلای ۲۴ عیار بهتر است یا ۱۸ عیار؟

تفاوت پلاتین با طلای سفید چیست؟

با اینکه طلای سفید و پلاتین هر دو سفید هستند، اما در ظاهر با هم تفاوت‌هایی دارند. این تفاوت به‌ویژه در اثر گذر زمان بیشتر نمایان می‌شود. پلاتین بسیار مستعد خراش برداشتن و زنگار گرفتن است. در نتیجه، به مرور زمان درخشندگی خود را از دست داده و رنگی مات با سایه‌ای از سبز پیدا می‌کند. برای بازگرداندن درخشندگی و جلاء به پلاتین باید آن را پولیش بزنید. طلای سفید زنگار نمی‌گیرد اما روکش رودیوم آن به مرور زمان از بین می‌رود. در نتیجۀ این امر، رنگ زرد طلا از زیر آن بیرون می‌آید. برای اینکه درخشش و شفافیت طلای سفید دوباره به آن بازگردد، لازم است روکش رودیوم آن را تمدید کنید.

همچنین، پلاتین، آلرژی‌ایمن است؛ یعنی هرگز موجب آزردگی یا خارش پوست نمی‌شود. اما در آلیاژ طلای سفید، ممکن است از نیکل فراوانی استفاده شود که منجر به بروز خارش، قرمزی یا آزردگی پوست می‌شود. البته اگر طلا با رودیوم روکش شده باشد، مانع از برقراری تماس نیکل با پوست می‌شود. در این موارد باید حواستان به تمدید روکش رودیوم باشد.

مصنوعاتی که با پلاتین ساخته می‌شوند سنگین‌تر از نمونه‌های ساخته شده با طلای سفید هستند؛ بنابراین، پیش از خرید به این نکته توجه داشته باشید که قطعه طلای سفید یا پلاتین انتخابی خود را آیا قرار است هر روز استفاده کنید یا فقط برای مناسبت‌های خاص! مسلماً محصول سنگین برای استفادۀ روزانه چندان گزینه مناسبی نیست.

خرید از گالری پرسته: گردنبند طلا زنانه

 

توجه داشته باشید که در زبان عامیانه گاهی به پلاتین هم طلای سفید گفته می‌شود در حالی‌که پلاتین فلزی متفاوت است و در مقایسه با طلا مقاوم‌تر، کمیاب‌تر و رنگ آن درخشان‌تر از طلای سفید است.

بیشتر بخوانید: نکاتی که قبل از خرید حلقه پلاتین باید بدانید

چگونه طلای سفید را از نقره تشخیص دهیم؟

طلای سفید و نقره نیز مثل پلاتین و طلای سفید از نظر ظاهری بسیار شبیه هم هستند. اما در واقعیت تفاوت‌های زیادی با یکدیگر دارند که این تفاوت‌ها را در ادامه برایتان نوشته‌ایم:

  • طلای سفید آلیاژی است که از ترکیب چندین فلز با طلا به‌دست می آید، اما نقره یک عنصر خالص است.
  • قیمت و ارزش طلای سفید بیشتر از نقره است.
  • مقاومت طلای سفید در برابر خراش و زنگ‌زدگی بیشتر از نقره است.
  • نقره ذاتاً سفید است اما برای سفید کردن طلای سفید روی آن یک لایه روکش رودیوم اضافه می‌کنند.
  • چکش‌خواری و انعطاف‌پذیری طلای سفید بیشتر از نقره است.
  • طلای سفید در عیارهای متفاوتی تولید و عرضه می‌شود اما نقره فقط یک عیار ثابت دارد.
  • زیورآلات نقره می‌توانند تا ۹۹.۹% درصد خلوص داشته باشند. اما بیشترین درصد خلوص طلای سفید ۷۵% یا همان ۱۸ عیار است.
خرید از گالری پرسته: گردنبند دخترانه

بهترین راه تشخیص زیورآلات نقره از طلای سفید، شماره و کدی است که در داخل آن حک شده است. محصولات نقره عموماً با استاندارد استرلینگ ساخته می شوند؛ بنابراین روی آنها در کنار شماره‌ی عیار، حرف S نیز حک می‌شود. مثلاً روی نقره‌جات کد «۹۲۵» یا «S925» را می‌بینید. اما محصولات طلا هم با کد K انگ می شوند؛ بنابراین روی طلای سفید شاهد انگ ۱۸K در کنار کد سازندۀ آن هستیم.

بیشتر بخوانید: انواع فلزات گرانبها؛ آشنایی با فلزاتی که در زیورآلات بیشترین کاربرد را دارند

قیمت طلای سفید چقدر است؟

قیمت طلای سفید با طلای زرد فرقی ندارد. در واقع، رنگ طلا در قیمت و ارزش آن تاثیری ندارد، بلکه این عیار طلاست که ارزش آن را مشخص می‌کند. یعنی قیمت یک قطعه طلای سفید ۱۸ عیار با همان قطعه طلای زرد ۱۸ عیار با هم برابر است. ارزش گذاری انواع مختلف طلا به رنگ آن بستگی ندارد، بلکه وابسته به عیار طلاست.

برای محاسبه قیمت طلای ۱۸ عیار و تفاوت آن در زمان خرید و فروش می‌توانید به این لینک مراجعه کنید. اما به طور کلی فرمول قیمت طلای سفید به شرح زیر است:

۹% مالیات بر ارزش افزوده + ۷% سود طلافروش + (وزن طلا × (اجرت ساخت + قیمت یک گرم طلای ۱۸ عیار))

نکاتی که دربارۀ طلای سفید باید بدانیم

  • وقتی روکش رودیوم طلای سفید از بین می‌رود، سایه زرد رنگ طلا از زیر آن نمایان می‌شود.
  • خواص و ویژگی‌های طلای سفید به میزان فلزات و نسبت‌های به کار رفته در آن بستگی دارد.
  • روکش رودیوم روی طلای سفید در مدت ۱۲ الی ۱۸ ماه از بین می‌رود و دوباره باید آن را تمدید کرد.
  • اگر پوست سفیدرنگی دارید پیشنهاد می‌کنیم به جای طلای زرد از طلای سفید استفاده کنید، چون روی پوست شما جلوۀ بیشتری دارد.
  • در طلای سفید، نیکل به عنوان آلیاژ اصلی مورد استفاده قرار می‌گیرد که بسیار حساسیت‌زاست.

کلام آخر

در این مطلب به طور کامل برایتان توضیح دادیم که طلای سفید چیست و چه فرقی با نقره یا پلاتین دارد. در آخر هم لازم است یادآوری کنیم که ما در گالری پرسته انواع طلای زنانه و مردانه سفید ۱۸ عیار عرضه می‌کنیم. شما می‌توانید محصول موردنظرتان را به صورت آنلاین سفارش دهید و در کوتاه‌ترین زمان درب منزل تحویل بگیرید.

خرید از گالری پرسته: انگشتر طلا زنانه

برای اینکه با روش‌های سفارش آنلاین طلا و پرداخت هزینه آشنا شوید، می‌توانید به صفحه نحوه سفارش و پرداخت این وب‌سایت مراجعه کنید. اگر در مورد تعویض یا پس دادن طلای خریداری شده سوالی دارید، می‌توانید به صفحه تعویض و بازگشت کالا مراجعه کنید. اگر پاسخ سوال شما در آنجا نبود، از طریق صفحه تماس با ما از گروه پشتیبانی گالری پرسته کمک بگیرید.

منبع: usgs

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.