قیمت روز طلا: 3,270,000 تومان

ما به شما گارانتی همیشگی، امکان عودت 7 روزه و تعویض 90 روزه و ارسال رایگان را هدیه می‌دهیم

02126606749

آشنایی با انواع گوشواره و قفل‌های آن

0

گوشواره یکی از رایج‌ترین زیورآلات برای زنان و مردان است. به همین خاطر می‌خواهیم در این مطلب، انواع گوشواره و انواع قفل گوشواره را به شما معرفی کنیم تا بدانید هر کدام از آنها چه کاربردی دارند. با بلاگ گالری پرسته همراه باشید.

نگاهی به تاریخچه‌ی گوشواره از ابتدا تاکنون

گوشواره طلا از جمله زیورآلاتی است که از هزاران سال پیش توسط انسان مورد استفاده قرار می‌گرفت. جالب است بدانید که این وسیلۀ زینتی اول مختص مردها بوده، اما به مرور زنان نیز به استفاده از گوشواره روی آوردند.

اولین نشانه‌های گوشواره در تمدن ایلام در کشور ایران یافت شده است. بعد از آن هم در پیکره‌های تخت جمشید که قدمت ۲ هزار و ۵۰۰ ساله دارند، می‌توان به وضوح کاربرد گوشواره را در میان مردان آن دوران دید. حتی در گوش چپ مرد نمکی، مردی از روزگار ساسانی که در معدن نمک زنجان پیدا شده هم گوشواره‌ای از جنس طلا آویخته شده بوده. فردوسی شاعر بزرگ ایران هم در شاهنامه بارها به گوشواره‌های پادشاهان اشاره کرده است.

در تمام طول تاریخ گوشواره‌های مختلفی توسط بشر استفاده می‌شد اما به مرور به کشورهای مختلف جهان راه یافته‌اند؛ مثلاً گوشواره‌های چلچراغی که هزاران سال است که در هند و خاورمیانه محبوبیت دارند، تازه از سال ۱۹۲۰ میلادی در صنعت فشن غرب ظاهر شدند. یا مثلاً اولین گوشواره‌های میخی توسط اتروسکن‌ها قبل از به قدرت رسیدن روم استفاده می‌شد. اما شکل امروزی آنها که رایج هستند، تازه از سال ۱۹۲۰ وارد بازار شدند.

خرید از گالری پرسته: گوشواره میخی

گوشواره‌های حلقه‌ای از زمان عصر برنز، در فرهنگ‌های مختلف در سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گرفتند. این گوشواره‌ها در آن دوران با مفاهیم مختلفی پوشیده می‌شدند؛ از حفاظت گوش‌ها در برابر روح شیطان گرفته تا نشان دادن طبقۀ اجتماعی، نمایش ثروت و نشان دادن بردگی. در آخر هم اشاره کنیم که گوشواره‌های اهرمی از سال ۱۸۸۰ میلادی، گوشواره‌های قلابی از زمان روم باستان و گوشواره‌های کلیپسی در قرن بیستم وارد بازار شدند.

آشنایی با بخش‌های مختلف گوشواره

قبل از معرفی انواع گوشواره و انواع قفل گوشواره بهتر است با بخش‌های مختلف یک گوشواره آشنا شوید. البته توجه داشته باشید که همۀ موارد زیر در تمامی گوشواره‌ها وجود ندارند؛ یعنی بر اساس فرم و طراحی گوشواره ممکن است هر کدام از گزینه‌های زیر را در آن ببینید.

  • اشک (Drop): برای آویزان شدن از لاله گوش طراحی شده است.
  • هوب (Hoop): یک طراحی دایره‌ای شکل است که از قسمت جلوی لاله گوش به سمت پشت آن می‌رود.
  • کلیپس (Earclip): فلزی است که گوشواره را خیلی نرم روی لاله گوش نگه می‌دارد.
  • پست (Post): بخشی از گوشواره است که داخل لاله گوش جای می‌گیرد.
  • پشت گوش (Earbacks): فلز کوچکی که پشت گوشواره قرار می‌گیرد تا آن را در لاله گوش محکم و ثابت نگه دارد.
  • پیچ (Screw): یک قطعه پیچی شکل است که با پشت گوش، گوشواره را در لاله گوش ثابت نگه می‌دارند.

آشنایی با انواع گوشواره

گوشواره با مواد گوناگونی ساخته شده و فلزات مختلفی هم برای ساخت آن استفاده می‌شود. البته برخی از فلزات حساسیت‌زا هستند. از جمله باید به نیکل اشاره کرد که بیشترین میزان حساسیت را در پوست انسان ایجاد می‌کند و نشانه‌های آن نیز شامل خارش، التهاب، تحریک و سوزش پوست و تاول زدن است. اگر جزو کسانی هستید که به نیکل آلرژی دارند، حتما باید مصنوعاتی را انتخاب کنید که عاری از این فلز هستند. به‌طور مثال، طلای ۱۸ عیار، پلاتین، تیتانیوم، مس و نقره استرلینگ می‌توانند گزینه‌های خوبی باشند. توجه داشته باشید که طلای سفید از ترکیب نیکل ساخته می‌شود، در نتیجه کسانی که حساسیت دارند، به هیچ عنوان نباید به سراغ آن بروند. اگر به نیکل حساسیت ندارید، همه فلزات را می‌توانید به سلیقۀ شخصی خود انتخاب کنید.

خرید از گالری پرسته: گوشواره مردانه

 

اما فارغ از جنس گوشواره، بهتر است با انواع مختلف این وسیلۀ زینتی هم آشنا شوید.

 

گوشواره کلیپسی (Clip-on)

گوشواره کلیپسی (Clip-on)

در دهه ۱۹۷۰ میلادی هنوز سوراخ کردن گوش رایج نشده بود. در نتیجه زنان از گوشواره‌های کلیپسی استفاده می‌کردند. این مدل، هنوز هم در میان مردم رواج دارد. به این صورت که یک کلیپس محکم که گوشواره از آن آویزان است، لاله گوش را می‌گیرد و در جای خود ثابت نگه می‌دارد. برای این گوشواره لازم نیست گوش خود را سوراخ کنید. البته، پیدا کردن نمونه‌ای که استفاده آسانی داشته باشد چندان راحت نیست. توصیه می‌شود برای جواهرات گران‌قیمت از این مدل گوشواره استفاده نکنید، زیرا احتمال گم شدن آن زیاد است.

گوشواره میخی (Stud)

گوشواره میخی (Stud)

گوشواره میخی رایج‌ترین فرم جواهرات و نوعی گوشواره است که پین (میخ) آن در پشت نرمه گوش قفل می‌شود. روی آن اغلب از سنگ‌های قیمتی همچون الماس یا مروارید استفاده می‌شود. این نوع گوشواره معمولاً کوچک است و در میان جوانان محبوبیت بالایی دارد. گوشواره میخی الماس یکی از محبوب‌ترین مدل‌هاست زیرا علاوه بر سادگی و تک بودن، سنگ قیمتی هم دارد و جلوه ویژه‌ای به گوش می‌بخشد. گوشواره‌های میخی با و بدون سنگ قیمتی برای صورت‌های باریک و کشیده مناسب هستند. همچنین این نوع از گوشواره‌ها برای هر تیپی از شلوار جین و اسپرت گرفته تا لباس شب و مهمانی‌های رسمی مناسب و قابل استفاده هستند.

گوشواره حلقه‌ای (Hoop)

گوشواره حلقه‌ای (Hoop)

همان‌طور که از نام گوشواره مشخص است، شکل دایره‌ای دارد. گوشواره حلقه‌ای درون سوراخ گوش قرار می‌گیرد و دور نرمۀ گوش حلقه می‌شود. این نوع گوشواره اغلب از جنس طلا ساخته می‌شود و برای زیبایی بیشتر ممکن است روی آن سنگ‌های ریز کار کنند. حلقه‌های باریک و بزرگ برای جوانان و نوجوان‌ها و نمونه‌های کوچک‌تر برای کسانی که شیک و باکلاس بودن را دوست دارند، مناسب است. گوشواره حلقه‌ای می‌تواند ساده، فلزی یا به‌همراه سنگ‌های قیمتی باشد. این مدل می‌تواند دارای حلقه منظم یا نامتقارن باشد. نمونه‌های نامتقارن برای ماجراجوها و کسانی که دوست دارند متفاوت باشند، مناسب است. این گوشواره‌ها برای صورت‌های مربعی بهترین گزینه به شمار می‌روند.

خرید از گالری پرسته: گوشواره دخترانه

گوشواره آویز (Drop)

گوشواره آویز (Drop)

گوشواره‌های آویز می‌توانند تماماً فلزی یا ترکیبی از فلز و جواهر باشند. به این صورت که در انتهای زنجیر آویز یک سنگ قیمتی، الماس یا مروارید کار شده باشد. قرار گرفتن سنگ و جواهرات باعث درخشش و زیبایی هر چه بیشتر گوشواره آویز می‌شود. این گوشواره‌ها حرکت و تکان زیادی ندارند. آویز برای زنانی که موهای بلندی دارند، گزینه مناسبی است.

گوشواره آویز چندشاخه (Chandelier)

گوشواره آویز چندشاخه (Chandelier)

این مدل، طرحی پیچیده‌تر و شلوغ‌تر از آویزهای معمولی دارد. آویز چندشاخه برای صورت های بیضی و صورت‌های قلبی شکل مناسب است. همچنین زنانی که موهای بلندی دارند، بهتر است این نوع گوشواره را برای خود انتخاب کنند. این نوع گوشواره اغلب از ترکیب فلز و سنگ‌های قیمتی ساخته می‌شود و طرح، اندازه و بلندی آن‌ها بسیار متنوع است.

خرید از گالری پرسته: گوشواره مروارید

گوشواره رشته‌ای (Threader)

گوشواره رشته‌ای (Threader)

این نوع گوشواره طراحی زنجیر مانند و ساده‌ای دارد. از پشت گوش آویزان می‌شود و ممکن است از فلز ساده تشکیل شده باشد یا به همراه سنگ‌قیمتی، الماس یا دیگر فلزات عرضه شود. این گوشواره‌ها قفل ندارند و خودشان در سوراخ گوش فرو می‌روند. گوشواره رشته‌ای برای صورت‌های قلبی مناسب است. البته همیشه باید مراقب آنها باشید که به لباس یا موهایتان گیر نکند.

گوشواره هاگی (Huggie)

گوشواره هاگی (Huggie)

هاگ در زبان انگلیسی یعنی بغل کردن و همان‌طور که در عکس می‌بینید، در این مدل نیز همچون نمونه حلقه‌ای دو انتهای گوشواره به هم می‌رسند و اصطلاحاً همدیگر را در آغوش می‌کشند. گوشواره هاگی اغلب کوتاه و کوچک هستند و روی آن با سنگ‌های قیمتی یا دیگر فلزات تزیین شده است.

دکمه گوش (Ear Cuff)

دکمه گوش (Ear Cuff)

دکمه‌های گوش نیز همانند گوشواره‌های کلیپسی به سوراخ گوش نیاز ندارند و به گونه‌ای طراحی می‌شوند که از گوش بیرونی آویزان شوند. این مدل گوشواره می‌تواند یک فلز ساده باشد که روی گوش بیرونی کلیپس می‌شود یا آویزی از سنگ و طلا باشد. این گوشواره‌ها برای زنانی با موهای کوتاه که گوش‌هایشان کاملا معلوم است، مناسب خواهد بود. البته توجه داشته باشید که احتمال گم شدن و افتادن این گوشواره‌ها بالاست.

آشنائی با انواع قفل گوشواره

آشنایی با انواع مختلف قفل گوشواره به شما کمک می‌کند تا نمونه‌هایی را انتخاب کنید که احتمال باز و گم شدن آن‌ها بسیار کم است. وقتی جواهر گران‌قیمتی خریداری می‌کنید باید مراقب آن باشید.

۱. قفل میخی (Post Back)

قفل میخی (Post Back)

این قفل‌ها یک تکه فلز ساده هستند که یک طرفشان صاف و طرف دیگرشان خمیده است و در بخش مرکزی، سوراخی برای عبور میخ گوشواره دارند. پس از گذاشتن گوشواره در گوش، این قفل را در پشت لاله گوش به میخ گوشواره وصل می‌کنید تا گوشواره را ثابت و محکم در جای خود نگه دارد. یعنی در اصل، ساختار این نوع قفل به این صورت است که قسمت میخی‌شکل که «پست» نامیده می‌شود، به پشت گوشواره متصل شده و توسط گیره‌ای به شکل گل از جنس فلز یا سیلیکون محکم می‌شود. به این مدل قفل گل-میخ، سوزنی، پروانه‌ای یا فشاری هم می‌گویند.

۲. قفل پیچی (Screw Back)

قفل پیچی (Screw Back)

این قفل همچون نمونه بالاست با این تفاوت که انتهای میخ گوشواره حالت پیچی دارد تا قفل در آن چرخانده شده و روی لاله گوش محکم شود. این مدل بیشتر در جواهرات گران‌قیمت استفاده می‌شوند تا احتمال باز شدن، افتادن و گم شدن جواهر به صفر برسد.

خرید از گالری پرسته: گوشواره کارتیر

۳. قفل اهرمی (Lever Back)

قفل اهرمی (Lever Back)

این قفل دارای یک قلاب است که از طریق یک اهرم لولایی به پشت گوشواره متصل می‌شود. این مدل قفل گوشواره بسیار مرسوم و یکی از رایج‌ترین قفل‌های گوشواره در اروپاست. مزیت بزرگ این قفل بسته شدن سریع، بی‌دردسر و در عین حال امن بودن آن است. اما بیشتر برای گوشواره‌هایی با اندازۀ بزرگ مناسب است.

۴. قفل فنری (Hinge Back)

قفل فنری (Hinge Back)

گوشواره‌های آویز اغلب دارای قفل فنری هستند. به این صورت که میخ گوشواره در سوراخ گوش فرو رفته و خودِ گوشواره به صورت حلقه‌ای در پشت لاله گوش، در انتهای این میخ چفت می‌شود.

۵. قفل گوشواره قلابی (Shepherd Hook Back)

قفل گوشواره قلابی (Shepherd Hook Back)

اغلب گوشواره‌ها یک سیم خمیده در بالای خود دارند که در لاله گوش قرار می‌گیرد و گوشواره را ثابت نگه می‌دارد. این سیم به هیچ جا قفل نمی‌شود و به همین خاطر اغلب بلند است تا احتمال چرخیدن و افتادن از گوش را به صفر برساند. قفل قلابی اغلب به صورت شکل s یا قلاب ماهی و بلند است. به همین سبب از گوش خارج نمی‌شود و به قفل پشتیبان در انتهای خود نیازی ندارد. این قفل به قفل آفریقای هم مشهور است. قفل قلابی بیشتر در نقره‌جات و گوشواره‌های سنگین مورد استفاده قرار می‌گیرد زیرا وزن گوشواره مانع بیرون آمدن آن از گوش می‌شود.

۶. قفل فشاری (Clip-On Back)

قفل فشاری (Clip-On Back)

قفل‌های فشاری به قفل ضربه‌ای هم مشهور هستند. این قفل اغلب در گوشواره‌های حلقه‌ای مشاهده می‌شود. به این صورت که بخشی از پشت گوشواره قابلیت خم و صاف شدن را دارد. پس از قرار دادن میخ گوشواره در گوش، این قفل به صورت ضربه‌ای در میخ چفت می‌شود. از این نوع قفل در گوشواره‌های مردانه هم استفاده می‌شود و می‌توان گفت اکثر گوشواره‌های مردانه از این نوع قفل بهره می‌برند.

۷. قفل گوشواره امگا (Omega)

قفل گوشواره امگا (Omega)

این نوع قفل در ردۀ قفل‌های میخی قرار می‌گیرد. با این تفاوت که پست (قسمت میخی‌شکل) نصب شده روی گوشواره توسط بخشی مکانیکی به شکل Ω بسته و در جای خود محکم می‌شود. از این نوع قفل اغلب در ساخت گوشواره‌های رو گوشی با سایز بزرگ استفاده می‌شود تا سنگینی گوشواره باعث از جا در آمدن گوشواره نشود.

کلام آخر

در این مقاله به طور کامل در مورد انواع گوشواره و انواع قفل گوشواره برایتان توضیح دادیم؛ و گفتیم گوشواره را می‌توان با هر جنس و موادی ساخت. اما محبوب‌ترین جنس برای گوشواره، طلاست. اگر شما هم طرفدار گوشواره طلا هستید، می‌توانید مدل‌های بسیار متنوع آن را در فروشگاه آنلاین گالری پرسته مشاهده و خریداری کنید. تمامی گوشواره‌های این مجموعه دست‌ساز و از طلای ۱۸ عیار هستند.

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.