قیمت روز طلا: 3,580,000 تومان

ما به شما گارانتی همیشگی، امکان عودت 7 روزه و تعویض 90 روزه و ارسال رایگان را هدیه می‌دهیم

02126606749

انواع سنگ های قیمتی و خواص آنها را بشناسید

0

انواع سنگ های قیمتی سنگ‌های جواهر جذاب و چشم نوازی هستند که از سنگ یا مواد معدنی ساخته می‌شوند و اغلب برای استفاده در جواهرات و تزیینات فشن یا مد به کار می‌روند.

از معروف‌ترین انواع سنگ های قیمتی می‌توان به الماس، یاقوت سرخ، یاقوت کبود و زمرد اشاره کرد. از این سنگ‌ها به وفور در صنعت طلا و جواهرسازی استفاده می‌شود. به همین خاطر می‌خواهیم در این مطلب شما را با خواص و ویژگی‌های انواع سنگ‌های قیمتی آشنا کنیم. البته باید توجه داشته باشید که سنگ‌های جواهر به دو دسته‌ی قیمتی و نیمه‌قیمتی تقسیم می‌شوند. ما در این مطلب فقط انواع قیمتی را معرفی می‌کنیم. در مطلبی دیگر نیز مدل‌های نیمه‌قیمتی همچون گارنت، اوپال، آمیتیست، آکوامارین، سیترین، مروارید، تورمالین، توپاز و تانزانیت را معرفی خواهیم کرد.

هر چه سنگ قیمت بالاتری داشته باشد، خواص درمانی بیشتری هم برای آن مطرح می‌شود. به طور مثال، گفته می‌شود اگر فردی دچار کم خونی باشد، اگر از جواهراتی با یاقوت اصل استفاده کند، این سنگ رنگ خود را از دست می‌دهد. یا مثلا وقتی فرد سلامت جسمانی خود را از دست می‌دهد، اگر جواهری با سنگ فیروزه داشته باشد، این سنگ رنگش تغییر می‌کند. برخی اعتقاد دارند بهتر است سنگ در تماس مستقیم با پوست باشد تا خواص درمانی خود را به بدن منتقل کند. مثلا اگر از سنگ‌ها روی انگشت خود استفاده می‌کنید، توجه کنید که سنگ‌ طوری روی انگشتر تعبیه شده باشد که پوست شما را مستقیما لمس کند.

برای اینکه با خواص سنگ‌های قیمتی آشنا شوید تا انتهای این مطلب با بلاگ گالری پرسته همراه باشید.

تفاوت یک سنگ قیمتی با یک سنگ نیمه قیمتی در چیست؟

سنگ‌های جواهر قیمتی و سنگ‌های جواهر نیمه قیمتی اصطلاحاتی هستند که در اواسط دهه ۱۸۰۰ برای توصیف انواع سنگ‌های جواهر ایجاد شد و صرفاً سنگ‌ها را بر اساس نادر بودن آنها طبقه بندی می‌کند.

سنگ‌هایی که به وفور یافت می‌شوند را «سنگ‌های نیمه قیمتی» می‌نامند و سنگ‌هایی که نادر و کمیاب هستند به عنوان سنگ‌های جواهر قیمتی و گرانبها که ارزش بیشتری دارند طبقه بندی می‌کنند. به همین علت، سنگ‌های جواهر الماس، یاقوت سرخ، یاقوت کبود و زمرد در خانواده سنگ‌های قیمتی طبقه‌بندی شده‌اند. تمام سنگ‌های دیگر در رده سنگ‌های نیمه قیمتی جای می‌گیرند.

خرید از گالری پرسته: دستبند سنگی

تاریخچه استفاده از سنگ‌های قیمتی

تاریخ استفاده از سنگ‌های قیمتی به اندازه تاریخ پیدایش بشر است و قدمتی هفت هزار ساله دارد. سنگ‌های قیمتی از دوران باستان از اهمیت بسیاری میان مردم برخوردار بوده‌اند. دلیلش هم زیبایی و کمیابی این کانی‌هاست. از اواسط سال‌های ۱۸۰۰، تنها چهار سنگ خاص جزو سنگ‌های قیمتی بوده‌اند: الماس، یاقوت، زمرد و یاقوت کبود. همه سنگ‌های قیمتی شفاف هستند و با غنای رنگ ارزش داده می‌شوند؛ البته، به جز الماس که هر چه بی‌رنگ‌تر باشد، ارزش بالاتری دارد.

جالب است بدانید از این سنگ‌ها حتی به عنوان دارو هم استفاده می‌شده؛ یا مثلا بعضا تصور می‌شده که به همراه داشتن چنین سنگ‌های معدنی‌ موجب افزایش قدرت افراد می‌شود. با اینکه این باورها پایه‌ی علمی ندارند و مردم هم پی به این موضوع برده‌اند، اما همچنان از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار هستند.

در گذشته سنگ‌های قیمتی بیشتر از ارزش مادی، جنبه‌ی سحر و جادو داشتند و به عنوان طلسم توسط صاحبانشان استفاده می‌شده‌اند. مردم باستان باور داشتند، دارندگان طلسم قادر به دور کردن شیاطین، بیماری‌ها و دیگر حوادث ناخوشایند از خود هستند، فرشتگان آنها را حمایت می‌کنند و از سلامتی و خوشبختی برخوردارند.

خرید از گالری پرسته: دستبند مهره ای

معرفی انواع سنگ‌های قیمتی و خواص آنها

سنگ‌های قیمتی در واقع به علت سختی و کمیاب بودنشان ارزش بسیار بالایی دارند و در مقایسه با سنگ‌های نیمه‌قیمتی بسیار گران‌قیمت‌تر هستند. به طور کلی، انوع باکیفیت سنگ‌های الماس، زمرد سبز، یاقوت سرخ، یاقوت کبود یا هر نوع کانی کمیاب را به عنوان سنگ‌های قیمتی در صنعت جواهرات می‌شناسند. ما در زیر به تفکیک رنگ انواع سنگ‌های قیمتی را معرفی کرده‌ایم.

لازم به یادآوری است که سنگ‌های نیمه‌قیمتی در این لیست جائی ندارند و در مطلبی جداگانه به معرفی آنها خواهیم پرداخت.

انواع سنگ های قیمتی قرمز

انواع سنگ‌های قیمتی قرمزرنگ شامل یاقوت سرخ و عقیق است که در زیر به معرفی آنها پرداخته‌ایم. البته الماس‌های صورتی و قرمز را می‌توان جزو انواع سنگ های قیمتی قرمز دسته‌بندی کرد زیرا بسیار نادر و گران‌قیمت هستند.

یاقوت سرخ

اگر در داخل سنگ یاقوت ناخالصی وجود داشته باشد و دانه‌های ریز سیاه در آن مشاهده شود، این نگین اصل است. نگین یاقوت سرخ بزرگ با کیفیت بالا و بدون ناخالصی بسیار نادر و گران قیمت است. بنابراین اگر چنین سنگ قرمزی را در ابعاد بزرگ مشاهده کردید، بدانید که یا یاقوت مصنوعی است یا سنگ گارنت یا لعل (اسپینل) مصنوعی است. برای نگهداری از سنگ روبی باید بدانید که بسیار مستحکم و سفت است و کمتر سنگی توان خراش دادن آن را دارد. بنابراین نگران این نباشید که در کنار دیگر جواهرات آسیب ببینید. اما یاقوت می‌تواند به دیگر سنگ‌ها و طلاها آسیب برساند و روی سطح آنها خراش ایجاد کند.

یاقوت سرخ سنگ ماه تیر است. بنابراین، علاوه بر اینکه انرژی متولدین ماه تیر را افزایش می‌دهد، شهامتشان را هم زیاد می‌کند. همچنین برای درمان بیماری‌های قلبی، تنظیم جریان خون و تقویت کلیه‌ها بسیار مفید است. یاقوت به خاطر ویژگی ساختاری و مغناطیسی خود جریان خون را تقویت می‌کند و بر اندام‌هایی مثل قلب موثر است و باعث تقویت غدد می‌شود. استفاده مداوم از این سنگ فشار خیلی پایین را افزایش می‌دهد. همچنین بی‌حسی و رخوت را از بین می‌برد و جریان خون را در ناحیه چشم ها به گردش می‌اندازد.

خرید از گالری پرسته: دستبند مروارید

عقیق

عقیق یمانی یا عقیق یمن گران‌ترین نوع عقیق است. سختی عقیق بین ۶.۵ تا ۷ درجه در مقیاس مو است. به همین خاطر گاهی سخت و یا گاهی نرم است. این گوهر معمولاً از نوارهای پی‌درپی كلسدونی و كوارتز تشکیل می‌شود که به سبب وجود اکسیدهای فلزی به رنگ‌های متفاوت ظاهر می‌شود. از مشخصات این سنگ می‌توان گفت که عقیق اصل با آتش سوزانده نمی‌شود، روی شیشه خط می‌اندازد و نگین عقیق در مقابل نور اشکالی همچون حباب یا کندوی زنبور از خود نشان می‌دهد. شی نوک تیز روی انگشتر عقیق اثری ندارد.

این سنگ در رنگ‌های مختلفی یافت می‌شود به همین خاطر در جواهرسازی کاربرد زیادی دارد. مصری‌ها از سه هزار سال پیش، این سنگ را به صورت نگین‌هایی در سایزهای مختلف در می‌آوردند و از آن برای انگشترهای خود یا برای تزئین ظروف استفاده می‌کردند.

سنگ عقیق گردش خون را منظم می‌کند و در صورت زخمی شدن از خونریزی شدید جلوگیری می‌کند. این سنگ قیمتی مشکلات مربوط به تمرکز و حافظه را بهبود می‌بخشد. این سنگ شجاعت و سطح تحمل فرد را در رویارویی با مشکلات زندگی افزایش می‌دهد. با استفاده از عقیق می‌توان چهره واقعی افراد و صداقت آنها را تشخیص داد. اگر با مشکل کم‌خوابی مواجه هستید می‌توانید یک تکه از سنگ عقیق را زیر بالش خود قرار دهید و خوابی آرام و پر از آرامش برای خود رقم بزنید. سنگ عقیق افسردگی را برطرف می‌کند و به متولدین ماه دی کمک می‌کند تا عشق واقعی را پیدا کنند.

خرید از گالری پرسته: گوشواره مروارید

الماس صورتی

گفتیم که الماس صورتی بسیار کمیاب است اما در این میان الماس صورتی از همه نایاب‌تر است. از میان تمامی الماس‌های دنیا فقط یک در یک‌میلیون سنگ الماس به رنگ صورتی است. الماس‌های صورتی همچون الماس‌های بی‌رنگ، بالاترین وضوح و کیفیت را دارند. شاید جالب باشد بدانید، در سال ۲۰۱۷ در هنگ کنگ یک الماس صورتی ۵۹.۶۰ قیراطی با قیمت نجومی ۷۱.۲ میلیون دلار به فروش رسید. الماس صورتی هم مثل الماس بی‌رنگ پاک کننده اعضا و تقویت‌کننده سیستم دفعی از جمله مثانه و کلیه‌هاست. این سنگ گرانبها از تشکیل سنگ کلیه، سنگ مثانه و کیسه صفرا پیشگیری می‌کند.

الماس قرمز

گران‌ترین نوع الماس در دنیا انواع شفاف و بی‌رنگ است. اما این جواهر در طبیعت به رنگ‌های مختلفی یافت می‌شود که از نظر ساختاری تفاوتی با هم ندارند اما فرایندهای نادر اتمی سبب تغییر رنگشان می‌شود. از جمله باید به الماس قرمز اشاره کرد که بسیار نایاب است و فقط در آفریقای جنوبی و غرب استرالیا یافت می‌شود. الماس قرمز و الماس صورتی از نایاب ترین الماس‌های کره زمین محسوب می‌شوند. الماس قرمز هم مانند دیگر الماس‌ها باعث نیرو بخشیدن به مغز و مخچه، سیستم ماهیچه‌ای، اعصاب و انشعابات آن می‌شود. همچنین در رفع مسمومیت، تسکین نقرس و تقویت چشم‌ها نقش موثری دارد.

خرید از گالری پرسته: گوشواره فیروزه

انواع سنگ های قیمتی سبز

انواع سنگ‌های قیمتی سبز شامل زمرد و یشم اعلی است که در زیر به معرفی هر کدام از آنها پرداخته‌ایم.

زمرد

زمرد در مقابل حرارت ضعیف است و ممکن است به خاطر گرما ترک بخورد. مهم‌ترین عامل زمرد در خرید و فروش، گرید آن است. گریدهای زمرد به پررنگی و کم رنگی آن و میزان شفافیت سنگ بستگی دارد. برای اطمینان از اصل یا بدل بودن زمرد، آن را زیر نور بگیرید. زمرد واقعی هیچ نوع فلاش رنگی از خود بازتاب نخواهد داد. زمرد طبیعی فلاش‌های اندکی بازتاب می‌دهد که اصطلاحا آتش نامیده می‌شوند. اما زمرد بدلی همچون رنگین‌کمان نور می‌تاباند و به این ترتیب می‌توانید غیر اصل بودن آن را تشخیص دهید.

اولین زمردها در مصر علیا در ۲ هزار سال قبل از میلاد مسیح استخراج شدند. سنگ‌های زمرد در طول سلطنت اسکندر بزرگ استخراج شده و مورد پسند و علاقه كلئوپاترا قرار گرفتند و توسط او جمع‌آوری شدند. آزتک‌ها و اینکاها نیز سخت طالب زمرد بودند و مغولان هند نیز آن قدر برای آنها احترام و ارزش می‌گذاشتند که روی سنگ‌ها را با متون مقدس حک می کردند تا از آنها برای جلوگیری از شر استفاده کنند. مصریان باستان هم برای درمان چشم از زمرد استفاده می‌کردند. همچنین در دهان مرده‌ها این سنگ قیمتی را قرار می‌دادند تا در آن دنیا بهتر صحبت کنند. پزشکان هم زمرد را برای پادزهر و درمان بیماری صرع یا بیماری های معده به کار می‌بردند. در حال حاضر هم بعضی از پزشکان به خواص درمانی زمرد اعتقاد دارند و جوشانده زمرد را برای علاج سرطان یا برای علاج صرع و همچنین درمان اسهال خونی تجویز می‌کنند.

خرید از گالری پرسته: گردنبند چشم و نظر

یشم اعلی (Jadeite)

یشم سبز یا یشم اعلی (Jadeite) یکی از گران قیمت ترین سنگ جواهرهای جهان است که هر قیراط آن با قیمت باورنکردنی ۳ میلیون دلار به فروش می‌رسد. جادئیت به دلیل کیفیت بالای شفافیت و سایه‌های سبز عمیقی که دارد، بسیار ارزشمند است. گران‌بهاترین جدیت‌ها در میانمار استخراج می‌شوند. جادئیت اشباع شده از سدیم و آلومینیوم است. این سنگ دارای سختی بین ۶/۵ تا ۷ است. تنوع رنگی آن بالا است و رنگ سبز آن از همه مشهورتر است. هنگ‌کنگ یکی دیگر از مراکز تجاری این سنگ آسمانی به شمار می‌آید. یشم جادئیت بسیار سخت‌تر و متراکم‌تر از نفریت است. همچنین به دلیل کمیاب بودنش قیمت و ارزش بسیار بیشتری نیز نسبت به نفریت دارد.

چینی‌ها در دوران باستان این سنگ را مقدس می‌دانستند و به همین خاطر آن را بین لب‌ها، سوراخ‌های گوش و بینی مرده قرار می‌دادند تا شیطان را از مرده دور نگه دارد. گفته می‌شود یشم، سنگ صلح و دوستی است و خاصیت ضد استرس و ضد اضطراب دارد. یشم در درمان تشنج، بیماری‌های ریه و بیماری‌های پوستی نیز موثر است.

خرید از گالری پرسته: گردنبند مروارید

انواع سنگ های قیمتی آبی‌رنگ

انواع سنگ‌های قیمتی آبی‌رنگ شامل فیروزه، سرندیبیت، گراندیدریت و الماس آبی است که در زیر به معرفی هر کدام از آنها پرداخته‌ایم.

فیروزه

فیروزه یک سنگ قیمتی مبتنی بر آب است که در صخره‌ها و کوه‌ها شکل می‌گیرد. در مقایسه با الماس، فیروزه اصل دارای خلل و فرج (حفره‌های) ریزی است که دلیلش هم وجود آب در این سنگ است. به طور کلی، برای استفاده از سنگ فیروزه در طراحی و ساخت طلا و جواهر باید حتما این سنگ پرداخت شود و رنگ و شکل آن بهبود پیدا کند. فیروزه نیشابور بهترین و معروف‌ترین مدل این سنگ است اما فیروزه مصر و آمریکا هم به وفور در بازار وجود دارند. رنگ فیروزه نیشابور ملایم تر از باقی فیروزه هاست. فیروزه نیشابور معمولا هیچ وقت آبی یکدست نیست و ترکیبات معدنی نقش‌های مختلفی روی سنگ ساخته‌اند.

فیروزه و مشتقاتش خواص دارویی زیادی دارند و با توجه به ویژگی مغناطیسی، روی قلب، چشم‌ها و کبد تاثیر مثبت دارد. سنگ فیروزه با منظم کردن گردش خون به عملکرد قلب کمک می‌کند یا سرمه فیروزه چشم‌ها را تقویت می‌کند. از سنگ فیروزه به عنوان سنگ حامی یاد شده است. به طوری که گفته می‌شود برخی از خلبان‌ها و مهمانداران هواپیما در اروپا برای ایمنی در سفر از فیروزه استفاده می‌کنند. دلیل اینکه فیروزه را نماد دوستی می‌دانند این است که برای شکل‌گیری این سنگ، آلومینیوم و مس باید با هم همکاری کنند تا ماده معدنی جدیدی به نام فیروزه ساخته شود. به همین خاطر، این رابطه را به دوستی تعبیر کرده‌اند و فیروزه به نماد دوستی تبدیل شده است.

خرید از گالری پرسته: گردنبند سنگی

یاقوت کبود

سفایر Sapphire دومین سنگ سخت بعد از الماس است که در طبیعت یافت می‌شود. درجه سختی یاقوت کبود ۹ است و ساختار کریستالی سه گوش دارد. به طوری که فقط الماس توان بریدن یاقوت کبود را دارد. سنگ یاقوت، در واقع کریستال اکسید آلومینیوم است که با گونه‌های مختلفی از مواد معدنی، رنگ‌های متفاوتی ایجاد می‌کند. یاقوت کبود در رنگ‌های مختلفی وجود دارد اما بیشتر آنها با سایه‌هایی از رنگ‌های آبی همراه هستند. یاقوت کبود به رنگ دیگری مانند صورتی، سفید یا زرد هم دیده شده‌اند اما به طور کلی یاقوت کبود فانتزی نامیده می‌شوند. سنگ ماه تولد شهریور با رنگ آبی بسیار جذابی که دارد نماد حقیقت، عقل، تفکر و شجاعت است و در زمان باستان آن را «گوهر خردمندان» می‌نامیدند.

بیشتر بخوانید: هر‌آنچه باید درباره سنگ ماه تولد شهریور و خواص آن بدانید

یاقوت کبود آبی نشانگر صلح و آرامش است. بارها در نوشته های مذهبی باستان دیده شده است که یاقوت کبود نمادی از خلوص، خرد، وفاداری و ایمان باشد. یاقوت کبود در سراسر آفریقا و آسیا استخراج می شود اما آنها را می‌توان در استرالیا و ایالات متحده نیز یافت. زیبایی و استحکام این سنگ باعث شده بعنوان طلسم در میان سلاطین بسیار محبوب باشد. یک تاریخدان قرون وسطا نوشته که شاهان این سنگ را به همراه داشتند تا آنان را از صدمات فیزیکی و حسادت درباریان محفوظ دارد. سنگ یاقوت یکى از سنگ‌هاى مناسب براى مدیتیشن است. این گوهر با ارتعاشات خود انرژى صاحبش را تقویت و تصمیم‌گیری را برای او آسان می‌کند.


سنگ سرندیبیت

سرندیبیت (Serendibite) یکی از انواع سنگ های قیمتی بسیار نایاب سیلیکاتی است که اولین بار در سال ۱۹۰۲ در سریلانکا کشف شد. این سنگ از مواد معدنی مختلفی چون ترمولیت، آپاتیت، گراندییریت، گرافیت و … تشکیل شده است. اغلب هم در رنگ‌های زرد کم‌رنگ، سبز – آبی و آبی مایل به خاکستری دیده می‌شود. به دلیل ظاهر فوق العاده لوکس این سنگ، جواهرات گران قیمتی از آن ساخته می‌شود که فقط ثروتمندان توان خرید آن را دارند.

خرید از گالری پرسته: گردنبند فیروزه

سنگ گراندیدریت

گراندیدریت (Grandidierite) نیز یکی دیگر از سنگ‌های معدنی گران قیمت و کمیاب است. این سنگ اولین بار در جنوب ماداگاسکار در سال ۱۹۰۲ (همانند سرندیبیت) کشف شد. نام این این سنگ نیز به افتخار آلفرد گران‌دیدیه، پژوهشگر فرانسوی که در ماداگاسکار مشغول به تحقیق و آزمایشات بود گراندیدیت نام گذاری شده است. رنگ گراندیدریت آبی مایل به سبز است. دلیل آبی بودن آن، وجود عنصر آهن (fe) در ساختار سنگ است. هر چه میزان آهن بیشتر باشد رنگ آبی در سنگ نمایان تر خواهد شد.یکی از ویژگی‌های جذاب این سنگ رنگ‌های متفاوتی است که از هر زاویه در آن قابل رویت است.

الماس آبی

الماس آبی رکورد گران‌قیمت‌ترین سنگ جواهر جهان بر اساس هر قیراط است. الماس آبی طیف رنگی از سفید مایل به آبی تا آبی تیره را در برمی‌گیرد. این سنگ همچون دیگر الماس‌ها پاک کننده اعضا و تقویت‌کننده سیستم دفعی از جمله مثانه و کلیه‌هاست.

انواع سنگ های قیمتی سیاه

انواع سنگ‌های قیمتی سیاه شامل اوپال سیاه و عقیق سیاه است که در زیر به معرفی هر کدام از آنها پرداخته‌ایم.

عقیق سیاه

عقیق اغلب به رنگ‌های آبی تیره، سبز یا قهوه‌ای در طبیعت یافت می‌شود. اما عقیق سیاه هم از جمله نایاب‌ترین سنگ‌ها و گران قیمت‌ترین عقیق‌هاست که می‌توان از طبیعت به دست آورد. این سنگ سیاه اغلب در جواهرات به عنوان نگین جواهرات و به حالت محدب و گنبدی شکل صیقل داده می‌شود و روی جواهرات شما با شکوه خاص و منحصربه‌فردی می‌نشیند. عقیق سیاه معمولاً یا نگین انگشتری است یا برای آویزهای گردنبند به کار می‌رود. استرالیا منبع ۹۷ درصد از تمام عقیق‌های روی زمین است و تنها تعداد اندکی از معادن عقیق در آفریقا هستند. آمریکای جنوبی و اروپای شرقی نیز در تولید طبیعی دست دارند. جالب اینجاست که در سال ۲۰۰۸، ناسا اعلام کرد یک منبع عقیق باورنکردنی و غیرمنتظره را روی سطح کره مریخ کشف کرده است.

خرید از گالری پرسته: انگشتر عقیق

اوپال سیاه

اوپال‌های سیاه که می‌توانند به رنگ آبی تیره، سبز یا قهوه‌ای به نظر برسند، نادرترین و گران‌قیمت‌ترین سنگ‌ها به شمار می‌روند. آنها اغلب در جواهرات به عنوان دامبله و اشکال گنبدی استفاده می‌شوند. استرالیا منبع ۹۷ درصد کل اپال‌هاست. اوپال سیاه به شدت کمیاب است به طوری که فقط چند کشور در آفریقا، آمریکای جنوبی و اروپای شرقی را می‌توان به عنوان دیگر منابع اوپال نام برد.

«شفق قطبی استرالیا» نام ارزشمندترین اوپال سیاهی است که تاکنون یافت شده است. این گوهر کمیاب در سال ۱۹۳۸ در لایتنینگ ریج کشف و استخراج شد. این گوهر ۱۸۰ قیراطی به خاطر اندازه بزرگ و خال های زیاد و پر رنگش مورد تحسین قرار گرفته است. در سال ۲۰۰۵ این اوپال سیاه را ۷۶۳ هزار تا یک میلیون دلار آمریکا ارزش گذاری کردند. سنگ اوپال سیاه موجب افزایش خلاقیت می شود. عواطف و احساسات را بهبود می بخشد. نشانگر عدالت است و از دارنده اش محافظت می‌کند.

انواع سنگ های قیمتی سفید

انواع سنگ‌های قیمتی سفید شامل الماس و تافیت است که در زیر به معرفی هر کدام از آنها پرداخته‌ایم.

الماس

الماس از محبوب‌ترین سنگ‌های قیمتی است که در میان سنگ‌های قیمتی بیشترین ارزش را دارد زیرا تشکیل و ساخته شدن آن میلیون‌ها سال طول می کشد. الماس یک ترکیب معدنی است که از کربن خالص ساخته شده و سخت‌ترین ماده طبیعی موجود روی کره زمین به شمار می‌رود. سنگ‌های الماس بسیار قوی هستند و فقط با یک الماس دیگر قابل برش یا صیقل داده شدن هستند. نام الماس از واژه یونانی “adamus” گرفته شده و به معنی «شکست ناپذیر» است.

 

الماس‌ها به طور معمول بی‌رنگ هستند، اما سنگ‌های زرد، قهوه‌ای، سبز، خاکستری، سیاه، صورتی، آبی، قرمز و بنفش نیز می‌توانند در طیف رنگ الماس یافت شوند. الماس‌های درجه یک در جواهرات بر اساس رنگ (از مایل به سفید تا مایل به زرد) و وضوح (از خالص تا سطوح مختلف ناخالصی و رگه) درجه‌بندی می‌شوند. الماس در قیراط اندازه‌گیری می‌شود؛ یعنی هرچه وزن قیراط و سطح خلوص یک سنگ بالاتر باشد، این گوهر با ارزش‌تر است.

خرید از گالری پرسته: انگشتر فیروزه

الماس سخت‌ترین ماده شناخته شده در دنیاست که ویژگی‌های خاصی مانند درخشندگی بالا و نیمه رسانایی دارد. تراش الماس، بیشترین اثر را در میزان درخشش و قیمت آن دارد. اگر الماس از رنگ، خلوص و شفافیت خوبی برخوردار باشد، تراش بد باعث تیره به نظر رسیدن آن می‌شود. به همین خاطر در خرید الماس باید با یک متخصص مشورت کنید و از خوش تراش بودن آن مطمئن شوید.

در دوران باستان رومی‌ها بر این باور بودند که در طول جنگ، الماس برای آنها شهامت و شجاعت می‌آورد. کاهنان اعظم یهود الماس را هنگام تصمیم‌گیری در مورد گناهکار یا بیگانه بودن متهمان به کار می‌بردند. اما امروزه تقریبا هیچ کدام از این تفکرات رواج ندارد و ویژگی‌های ظاهری و صنعتی الماس باعث ارزش آن شده است.

سنگ تافیت

تافیت (Taaffeite) سنگی با قدمت کم وبسیار کمیاب است که به طور اتفاقی توسط ریچارد تافی در دوبیلن، پایتخت ایرلند کشف شد. عناصر اصلی سازنده تافیت برلیوم، منیزیوم و آلومینیوم است. نکته قابل توجه این است که تافیت نخستین ماده معدنی و کانی بشمار می‌رود که برلیوم و منیزیوم در آن وجود دارد. سنگ تافیت در رنگ‌های سفید و بی‌رنگ، بنفش مایل به خاکستری، قرمز – بنفش، قرمز، سبز روشن ، بنفش – صورتی و رنگ ارغوانی یافت می‌شود.

انواع سنگ های قیمتی در ایران

یکی از انواع سنگ های قیمتی در ایران سنگ فیروزه است. نام فیروزه از کلمه فرانسوى Turquoise به معنی سنگ ترکی گرفته شده است. هر چقدر فیروزه صاف‌تر و بزرگ‌تر باشد، ارزش آن بیش‌تر است. همچنین رنگ این سنگ از آبى سبز رنگ تا زرد کم رنگ تغییر مى‌کند. فیروزه در آریزونا، نیومکزیکو، ایالات متحده، استرالیا، افغانستان و ایران( نیشابور و دامغان) یافت مى‌شود؛ فیروزه عجمی و شجری نیشابور نه تنها در کشور بلکه در سطح جهان به دلیل کیفیت عالی‌اش بسیار معروف است.

باید بدانید که فیروزه عجمی گرد و درشت است و رنگ خالص آن ( آبی سیر) به عنوان گران قیمت‌ترین نوع فیروزه برای ساخت انگشتر استفاده می‌شود.


از دیگر انواع سنگ های قیمتی در ایران سنگ عقیق است. پس از معدن فیروزه نیشابور، قدیمى‌ترین معدن سنگ نیمه قیمتى ایران، معدن بایگ است. این معدن دراستان خراسان رضوى قرار دارد. معدن عقیق شجر بمرود نیز در خراسان جنوبى قرار دارد و به عنوان تنها معدن عقیق شجر ایران تامین کننده بخش عمده مواد اولیه کارگاه‌هاى تراش عقیق است.

به طور کلی در حال حاضر فقط فیروزه و عقیق در ایران استخراج مى‌شود که سهم آن در مقایسه با تجارت جهانى بسیار ناچیز است. اما به صورت کلی، سالانه در شهر مشهد ۹ تن عقیق و ۶ تن نگین فیروزه تولید می‌شود. بعد از مشهد استان‌های همدان، زنجان، کرمان و سیستان و بلوچستان استان‌های نسبتا با پتانسیل بالا در این حوزه هستند.

خرید از گالری پرسته: انگشتر یاقوت

کلام آخر

در این مطلب خواص و ویژگی‌های انواع سنگ های قیمتی را معرفی کردیم و توضیح دادیم که کدام یک در ایران وجود دارند. در گالری پرسته می‌توانید انواع طلای دست‌ساز ۱۸ عیار با سنگ‌های قیمتی را پیدا و خریداری کنید.


برای اینکه با روش‌های سفارش آنلاین طلا و پرداخت هزینه آشنا شوید، می‌توانید به صفحه نحوه سفارش و پرداخت این وب‌سایت مراجعه کنید. اگر در مورد تعویض یا پس دادن طلای خریداری شده سوالی دارید، می‌توانید به صفحه تعویض و بازگشت کالا مراجعه کنید. اگر پاسخ سوال شما در آنجا نبود، از طریق صفحه تماس با ما از گروه پشتیبانی گالری پرسته کمک بگیرید.

منبع: geologypage

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.