قیمت روز طلا: 3,900,000 تومان

ما به شما گارانتی همیشگی، امکان عودت 7 روزه و تعویض 90 روزه و ارسال رایگان را هدیه می‌دهیم

02126606749

آشنایی با سنگ آمیتیست (کوآرتز بنفش) و کاربرد آن در جواهرات

0

سنگ آمیتیست یک کوآرتز بنفش بسیار زیباست که در صنعت جواهرسازی کاربرد زیادی دارد. از انواع طبیعی و مصنوعی این سنگ برای ساخت انواع زیورآلات و ساخت مهره و تسبیح استفاده می‌کنند. چون علاوه‌بر زیبائی، خواص درمانی متعددی نیز به آن نسبت می‌دهند و گفته می‌شود که انواع طلسم و چشم‌زخم را از فرد دور می‌کند.

آمیتیست را همچنین با عنوان روح سنگ نیز می‌شناسند که این موضوع به دلیل سایه‌های بنفش موجود در آن است. نام دیگری که به آمیتیست اختصاص می‌دهند، «چاکرای تاج» است زیرا این سنگ جواهر نمادی از اتصال به عشق، انرژی و قدرت است.

نام آمتیست از ریشه یونانی amethystos به معنی « مست نبودن» گرفته شده است. چون یونانیان باستان بر این باور بودند که سنگ آمتیست مانع از مستی می‌شود. برای آشنائی بیشتر با این سنگ تا انتهای این مطلب با بلاگ گالری پرسته همراه باشید.

سنگ آمیتیست چیست؟

سنگ نیمه‌قیمتی آمیتیس که سنگ ماه تولد زن و مرد متولد بهمن نیز هست، یک کریستال شش وجهی است که به خانواده‌ی بزرگ و محبوب کوارتز تعلق دارد. رنگ این سنگ از ارغوانی تا بنفش متغیر است و خاکه‌ی بدون رنگ دارد. شفافیت این سنگ از شفاف تا مات متغیر است و جلای شیشه‌ای دارد اما فلورسانس ندارد. سختی سنگ قیمتی آمیتیست ۷ در مقیاس موس است. یعنی دارای شکنندگی بالاست و در نتیجه باید هنگام استفاده از آن خیلی مراقب بود.

بعضی از بلورهای کوارتز بنفش در مقابل نور خورشید قسمتی از رنگ خود را از دست می‌دهند. اما با تاباندن اشعه ایکس به آن می‌توان رنگ اولیه‌ی سنگ را به آن باز گرداند. بلورهای آمیتیست را می‌توان با حرارت زیاد به رنگ‌های زرد روشن، قهوه‌ای، سبز و آبی تغییر داد.

مهمترین ذخایر آمیتیس در برزیل، با عنوان آمتیست «پالمیرا» ریوگراندوسول و آمتیست «مارابا»‌ی پارا هستند. دیگر ذخایر آمتیست در کشورهای بولیوی، کانادا، هند، ماداگاسکار، مکزیک، میانمار (برمه)، نامیبیا، روسیه، سریلانکا، ایالات متحده (آریزونا)، اروگوئه و زامبیا واقع شده‌اند.

بد نیست بدانید که در چشمه‌های اطراف شهر بوشهر نوعی از این سنگ یافت شده است که به مرور زمان رنگش را از دست می‌دهد و به نارنجی کمرنگ تبدیل می‌شود. در شاهرود و فردوس هم نمونه‌های مقاوم و باکیفیتی از سنگ آمیتیست شناخته شده. اما به‌طورکلی در معادن ایران کریستال بزرگ و با رنگی عمیق پیدا نمی‌شود و بیشتر به‌صورت ژئود و ریز بلور یافت می‌شوند.

بیشتر بخوانید: سنگ ماه تولد بهمن و خواصی که برای متولدین این ماه دارد

نگاهی به تاریخچه سنگ آمیتیست

در طول تاریخ ارزش گوهر آمیتیست با الماس برابری می‌کرده تا اینکه در طول قرن ۱۸ میلادی و با اکتشاف ذخایر گسترده‌ای از آمیتیست در قاره‌ی آمریکا، از ارزش این کانی کاسته شد. این روند تا جائی پیش رفت که امروزه به عنوان یک گوهر نیمه‌قیمتی شناخته می‌شود. اما رنگ بنفش و ارغوانی آن از دیرباز جز رنگ‌های سلطنتی محسوب می‌شده. به‌طوری‌که در شنل، تاج و تخت بسیاری از پادشاهان گذشته می‌توان نمونه‌های از این سنگ را مشاهده کرد.

بیشتر بخوانید: انواع سنگ های قیمتی و خواص آنها را بشناسید

در کتاب مصری مردگان، دستورالعملی مبنی بر قرار دادن یک آمیتیست به شکل قلب بر روی جسد فرد متوفی وجود دارد؛ که نشان می‌دهد در گذشته این سنگ جایگاه ویژه‌ای بین مردم داشته است. در چین هم گویا در زمان باستان به طرفین دعوی در دادگاه تکه‌ای از سنگ آمیتیست داده می‌شد. چون معتقد بودند این سنگ دیدی مثبت به شخص می‌دهد و بنابراین به نتیجه مطلوب نیز خواهد رسید.

جالب است بدانید «ملکه اروگوئه» یا The Empress of Uruguay بزرگ‌ترین نمونه‌ی استخراج شده‌ی ژئود آمیتیست در کره زمین است که در سال ۲۰۰۷ میلادی استخراج شده است. حدود سه ماه زمان صرف شد تا این سنگ عظیم‌الجثه را از نوعی سنگ بازالت (نوعی سنگ آتشفشانی مادر) خارج کنند. دو ماه نیز صرف صاف کردن و پرداخت لبه‌های بیرونی آن شد.

آشنائی با انواع و رنگ‌های مختلف سنگ آمیتیست

در گذشته تصور می‌کردند که علت رنگ بنفش آمیتیست عنصر منگنز است. اما امروزه مشخص شده که دلیل اصلی رنگ بنفش در آمیتیست به دلیل وجود ناخالصی‌های آهن و آلومینیوم است. هنگامی که مقادیر کمی از آهن در یک بلور کوارتز در حال رشد قرار می‌گیرد، پس از تبلور توسط مواد رادیواکتیو موجود در سنگ‌های میزبان پرتوهای گاما ساطع می‌شوند و باعث پرتوزایی آهن می‌شود تا رنگ بنفش تولید شود. این رنگ‌ها از بنفش و یاسی تا بنفش قرمز روشن متفاوت هستند. رنگ‌های تیره‌تر ارزشمندتر هستند، به ویژه بنفش کامل با رگه‌های صورتی.

سنگ بنفش آمیتست همچنین در انواع مختلفی وجود دارد که در زیر تعدادی از آنها را معرفی کرده‌ایم.

خرید از گالری پرسته: دستبند سنگی زنانه

 

آمیتیست سبز (Green amethyst)

آمتیست سبزرنگ هم وجود دارد که به واسطه‌ی پردازش گرما تا دمای ۵۰۰ درجه تولید می‌شود. این کانی با نام علمی پرازیولیت perasiolite شناخته می‌شود. باید توجه داشته باشید که گونه‌های از کوارتزهای سبز رنگ هم در طبیعت یافت می‌شوند که با این کانی متفاوتند و آمیتیست سبز به‌شمار نمی‌آیند.

آمیتیست قهوه‌ای (Tea color)

آمیتیست در رنگ قهوه‌ای که شبیه رنگ چائی است هم یافت می‌شود. این مدل به Tea color معروف است.

آمیتیست شورون (Chevron)

برخی از انواع آمیتیست‌ها همراه با نوارهای V شکل شناخته می‌شوند. این نوع آمیتیست عموماً از بلورهای خیلی ریز و فشرده آمیتیست بنفش در کنار کوارتزهای ریز بلور هستند. توالی این لایه‌های زیبا در کنار هم باعث شکل‌گیری آمیتیست شورون می‌شود.

سنگ آمیتیست آریزونا

گونه ای نادر از آمیتیست به رنگ قرمز مایل به بنفش وجود دارد که به نام آمیتیست آریزونا شناخته می‌شود. این نوع آمیتیست به دلیل رنگ خاص و منحصربه فرد خود، قیمت بسیار بالائی نیز دارد.

خرید از گالری پرسته: گوشواره طلا

 

آمیترین

نام این گوهر از تلفیق نام آمیتیست (amethyst) و سیترین (citrine) به دست آمده است. آمیترین یکی از زیباترین و شگفت‌انگیزترین کانی‌هاست که از ترکیب آمیتیست و سیترین در یک بلور تشکیل شده است. معمولاً آمیترین را با حرارت دادن آمیتیست می‌سازند.

سنگ آمیتیست چرخ ارابه‌ای

گونه‌ای از آمیتیست که داخل آن رگه‌هایی از جنس آهن یا پیریت وجود دارد را به خاطر حالت خاصی که دارد، آمیتیست تراپیچ یا چرخ ارابه‌ای می‌نامند.

نگاهی به خواص سنگ آمیتیست

یکی از خواص سنگ آمیتیست این است که در واقع یک سنگ با قدرت تولید میدان مغناطیسی است. از آن طرف، بدن انسان هم دارای یک میدان مغناطیسی درونی است. در نتیجه، بین بدن انسان و سنگ آمیتیست می‌توان تبادل انرژی صورت داد. یعنی وقتی که شما برای مدت زمان کوتاهی در برابر میدان مغناطیسی ایجاد شده به وسیله سنگ آماتیست قرار بگیرید، می‌توانید میدان مغناطیسی طبیعی بدن خود را بهبود ببخشید. به این ترتیب می‌توانید از خواص آمیتیست بهره ببرید.

سنگ آمیتیس سبب تقویت اراده نیز می‌شود و حکما بر این عقیده هستند که استفاده از این سنگ برای ترک عادات ناپسند بسیار مفید است؛ بنابراین معتادانی که قصد ترک مواد مخدر، سیگار و یا مشروبات الکلی را دارند، از این سنگ استفاده می‌کنند. کوارتز بنفش به اضطراب پایان می‌دهد. برخی باورها بر این است که سنگ آمیتیست باعث به حقیقت پیوستن رویاها می‌شود و عشقی راستین را به ارمغان می‌آور‌د. این سنگ همچنین ضد اضطراب و کابوس است و برای کسانی که بدخواب هستند یا مدام کابوس می‌بینند، به‌شدت توصیه شده است. برخی کارشناسان ثابت کرده‌اند، افراد مضطرب وقتی آمیتیس همراه خود دارند به آرامش می‌رسند.

از دیگر خواص درمانی سنگ آمیتیست باید به زدودن انرژی منفی اشاره کرد که آن را به انرژی‌های مثبت تبدیل می‌کند. تکه‌ای از سنگ آمیتیست را در گوشه‌ای از اتاق یا محل کار خود قرار دهید تا علاوه بر پراکنده شدن انرژی‌های مثبت در فضا و ذهن و روح شما، به تعادل و آرامش دست یابید و از تشویش، اضطراب و هراس، دور شوید. از دیگر خواص سنگ کوارتز بنفش این است که بیماری‌های ریوی را کاهش می‌دهد.

کاربردهای سنگ آمیتیست

از آنجا که سختی این سنگ ۷ است، بنابراین برای استفاده در جواهرسازی سنگ مناسبی به‌شمار می‌رود. مدل‌هایی از این سنگ که به‌صورت لایه لایه و متناوب از آمیتیست و کوارتز شیری رنگ و اغلب بصورت ژئود تشکیل می‌شوند را اغلب در ساخت کارهای هنری یا مهره‌های تسبیح استفاده می‌کنند.

خرید از گالری پرسته: دستبند طلا

 

قیمت سنگ آمیتیست

قیمت سنگ کوارتز بنفش با میزان افزایش رنگ آن نسبت مستقیم دارد. یعنی هر چه پررنگ‌تر باشد، قیمت بالاتری خواهد داشت. رنگ‌های بنفش سیر تا ارغوانی آن به طور معمول در بازار جهانی دارای قیمت بالاتری هستند.

البته در گذشته‌ها رسم بر این بوده که بر اساس شدت رنگ آمیتیست، روی سنگ قیمت‌گذاری می‌کردند. یعنی هر چه بنفش آمیتیس غلیظ و پررنگ باشد، ارزش و قیمت آن هم بالاتر می‌رفت. اما امروزه علاوه بر رنگ، شفافیت سنگ هم تعیین‌کننده‌ی قیمت آن است. هر چه شفافیت بیشتر و رنگ پررنگ‌تری داشته باشد، قیمت آن بیشتر خواهد بود.

در این راستا بد نیست اشاره کنیم که آمتیس «سیبری» با رنگ بنفش تیره و رگه‌های قرمز و آبی بالاترین قیمت‌ها را به خود اختصاص داده است.

نکاتی که در مورد سنگ آمیتیست باید بدانیم

– خوب است بدانید که آمیتیست‌های مصنوعی با همان ترکیب شیمیایی آمیتیست اصل نیز در آزمایشگاه‌ها تولید می‌شوند. بنابراین هنگام خرید حواستان باشد که نمونه‌ی مصنوعی را با قیمت اصل به شما نفروشند. برای تشخیص سنگ آمیتیست اصل بهتر است به شفافیت و وضوح آن توجه کنید. سنگ‌های اصل در بیشتر مواقع مثل شیشه شفاف هستند.

– نانوسیتال نوعی از سنگ‌های شبیه آمیتیست روسی است که از ترکیب سیلیکا و اکسید آلومینیوم ساخته می‌شوند. این نوع آمیتیس که بسیار ارزان‌تر از مدل‌های آزمایشگاهی است در بازار ایران به وفور یافت می‌شود.

– برای شارژ انرژی‌های سنگ آمیتیست کافی‌است یک‌بار در ماه آن را به مدت ۲۴ ساعت در یک ظرف آب قرار دهید؛ سپس حدود ۲ تا ۳ ساعت در معرض نور مستقیم خورشید بگذارید تا سنگ کاملاً شارژ شود و بتوانید از خواص درمانی آن نهایت استفاده را ببرید.

– این سنگ بنفش را جدا از دیگر سنگ‌ها نگهداری کنید تا از خاصیت سنگ آمیتیست کاسته نشود.

– می‌توانید این سنگ نیمه‌قیمتی را به آسانی با آب گرم و صابون بشوئید و تمیز کنید.

کلام آخر

در این مطلب در مورد سنگ آمیتیست، انواع و رنگ‌های متنوع آن و خواص درمانی این سنگ نیمه‌قیمتی برایتان توضیحات کاملی ارائه دادیم. اگر رنگ بنفش و بسیار جذاب این سنگ را دوست دارید و می‌خواهید در جواهرات خود از آن استفاده کنید، بهتر است به فروشگاه آنلاین گالری پرسته سر بزنید. چون می‌توانید انواع مختلفی از دستبند طلا، گردنبند، گوشواره، انگشتر و آویز ساخته شده از آمیتیست را در این فروشگاه اینترنتی مشاهده و خریداری کنید.


برای اینکه با روش‌های سفارش آنلاین طلا و پرداخت هزینه آشنا شوید، می‌توانید به صفحه نحوه سفارش و پرداخت این وب‌سایت مراجعه کنید. اگر در مورد تعویض یا پس دادن طلای خریداری شده سوالی دارید، می‌توانید به صفحه تعویض و بازگشت کالا مراجعه کنید. اگر پاسخ سوال شما در آنجا نبود، از طریق صفحه تماس با ما از گروه پشتیبانی گالری پرسته کمک بگیرید.

منبع: mycrystals

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.