قیمت روز طلا: 3,580,000 تومان

ما به شما گارانتی همیشگی، امکان عودت 7 روزه و تعویض 90 روزه و ارسال رایگان را هدیه می‌دهیم

02126606749

چگونه سایز انگشتر طلا، دستبند طلا و گردنبند طلا را بفهمیم؟

سایز انگشتر و تعیین دقیق آن از اهمیت بالایی در صنعت ساخت طلا و جواهر برخوردار است. انواع حلقه و انگشتر زنانه و مردانه، به‌ویژه نمونه‌هایی که برای ازدواج و مراسم جانبی آن نظیر نامزدی و امثال آن تهیه می‌شوند دارای استانداردهایی است که در کشورهای مختلف با یکدیگر تفاوت دارد. بر این اساس و برای تعیین سایز دقیق آنها لازم است از جداول ویژه این کار و راهنمایی اساتید فن استفاده شود. همچنین برای تعیین سایز گردنبند و دستبند نیز روش‌ها و معیارهای مشخصی برای اندازه‌گیری وجود دارد که با رعایت آنها می‌توانید خرید این زیورآلات پرطرفدار را با اطمینان خاطر از مناسب بودن سایز آنها انجام دهید. در مطلب پیش رو به بررسی روش‌های سایزبندی انگشتر، دستبند و گردنبند می‌پردازیم. با ما در مطالعه این متن همراه شوید.

سایز انگشتر طلا و اهمیت تعیین دقیق آن

انگشتر طلا ازجمله زیورآلات جذاب و پرطرفداری است که اغلب ما تجربه خرید و استفاده از آن را داریم. علاوه بر زیبایی این نوع زیورآلات، سایز انگشتر در انواع زنانه و مردانه از اهمیت بالایی برخوردار است. بدون داشتن اندازه دقیق انگشتر نمی‌توان خرید موفقی در این زمینه داشت. این موضوع به‌ویژه هنگامی بیشتر خودنمایی می‌کند که پای خرید آنلاین انواع انگشتر و حلقه در میان باشد و انتخاب نهایی برای تهیه این زیورآلات، اینترنتی صورت ‌گیرد. خوشبختانه روش‌های مناسبی برای این کار وجود دارد که به‌وسیله آنها می‌توان سایز انگشتر را به‌طور دقیق به ‌دست آورد. به این ترتیب می‌توانید خرید انگشتر را در هر نوع، سایز و اندازه و به هر روشی، اعم از آنلاین یا حضوری، بدون اشکال و با اطمینان‌خاطر انجام دهید. سایز انگشتر

روش‌های تعیین اندازه انگشتر بدون داشتن ابزار

راحت‌ترین و دقیق‌ترین روش برای تعیین سایز انگشتر مراجعه به مغازه طلا و جواهرفروشی است. طلا فروش‌ها از قالب استیل حلقه برای اندازه‌گیری سایز انگشتر استفاده می‌کنند. برای این منظور، انگشتری که هم‌اکنون اندازه انگشت شماست را روی این قالب می‌گذارند و از روی اعداد مندرج، سایز انگشتر را مشخص می‌کنند.

یا ممکن است از اندازه‌گیر‌های فلزی حلقه استفاده کنند. این وسیله در واقع حلقه‌ بزرگی است که حلقه‌های کوچکی در سایزهای مختلف به ترتیب افزیشی را در خود دارد.  این حلقه‌ها مدل باریک و پهن دارند تا بتوان به طور دقیق اندازه حلقه را تعیین کرد زیرا پهنای حلقه بر اندازه آن تاثیر می‌گذارد. به همین دلیل، برای تعیین سایز انگشتر بهتر است اندازه و پهنایی را انتخاب کنید که با آن راحت‌تر هستید.

خرید از گالری پرسته: انگشتر طلا

 

اما برای اینکه خودتان بتوانید در خانه و بدون ابزار تخصصی اندازه‌ی انگشتر خود را پیدا کنید، ما در زیر چندین روش تعیین سایز را برایتان نوشته‌ایم:

– اندازه‌گیری انگشتر با نخ

نخ باریکی را دور انگشت موردنظرتان بپیچید و محل اتصال دو سر نخ را علامت بزنید. آن را روی سطح صاف قرار دهید و با خط‌کش یا متر اندازه بگیرید. میلی‌متر به دست آمده را روی نمودار سایز انگشتر نگاه کنید تا متوجه شوید انگشتر چه سایزی دارد. به طور مثال اگر اندازه انگشت شما ۶۰ میلی‌متر است، باید انگشتر سایز ۹ خریداری کنید.

سایز انگشتر

– تعیین سایز انگشتر با قالب صابون

درون یک قالب صابون جامد فشار دهید تا جای انگشتر به طور عمیق روی صابون بماند. سپس صابون را نزد طلا فروش ببرید تا اندازه دقیق انگشتر طلا را برایتان مشخص کند. یا با کمک جدول تعیین سایز (در انتهای این مطلب)، اندازه حلقه را مشخص کنید.

– تعیین اندازه انگشتر با چسب کاغذی

در قسمت پایین اولین بند انگشت خود (از سمت کف دست) یک لایه چسب کاغذی بچسبانید. این پهن‌ترین قسمت انگشت دست شماست که انگشتر باید از آن عبور کند.  چسب را در محلی که دو سر آن روی هم افتاده علامت‌گذاری کنید. آن را باز کنید و با خط‌کش یا متر اندازه انگشت خود را روی کاغذ بنویسید. میلی‌متر به دست آمده را روی نمودار سایز انگشتر نگاه کنید تا متوجه شوید انگشتر چه سایزی دارد.

– تعیین اندازه انگشتر با متر پارچه‌ای

متر پارچه‌ای را دور پهن‌ترین قسمت انگشت خود بپیچید و اندازه‌اش را بنویسید. سایز به دست آمده را روی نمودار سایزهای انگشتر نگاه کنید تا متوجه شوید سایز دقیق انگشتر چند است.

– تعیین سایز انگشتر از روی نمودارهای چاپی

در اینترنت می‌توانید با یک جست‌وجوی ساده، نمودار تعیین سایز انگشتر را پیدا کنید. سپس اندازه انگشت خود را در این نمودار بیابید و سایزی که در مقابل آن عدد نوشته شده را پیدا کنید. به طور مثال اگر اندازه انگشت شما ۶۰ میلی‌متر است، باید انگشتر سایز ۹ خریداری کنید.

یا انگشتری که اندازه‌ی همان انگشت موردنظرتان است را بردارید، روی دایره‌های این نمودار (که روی کاغذ چاپ کرده‌اید) بگذارید تا سایز دقیق آن را پیدا کنید.

اگر خودتان انگشتری ندارید که مناسب انگشت موردنظرتان باشد، می‌توانید یک رشته سیم باریک را دور انگشت خود بپیچید و دایره‌ی به دست آمده را روی دایره‌های نمودار قرار دهید تا به سایز درست آن برسید.

نکته ۱: اگر می‌خواهید از سایت‌های خارجی برای تبدیل اندازه‌ی انگشت به سایز انگشتر استفاده کنید، توجه داشته باشید که معیار آنها میلی‌متر است یا اینچ. اگر اینچ است، حتما اندازه‌های انگشتان خود را بر اساس اینچ بنویسید که خطایی در تعیین سایز انگشتر به وجود نیاید.

نکته ۲: اگر اندازه انگشت شما بین دو سایز قرار دارد توصیه می‌کنیم حتما سایز بزرگ‌تر را انتخاب کنید.

تعیین سایز انگشتر

 

نکات مهم در مورد تعیین سایز انگشتر

قبل از خرید آنلاین انگشتر طلا باید بدانید که عوامل بسیار زیادی در تعیین سایز آن تاثیر دارند. این عوامل که می‌توانند از شب به روز و از فصلی به فصل دیگر تغییر کنند شاما موارد زیر هستند:

  • دما: انگشتان در هوای سرد قطر کمتر و در هوای گرم قطر بیشتری دارند
  • رطوبت: باعث تورم انگشتان می‌شود
  • رژیم غذایی: نمک و دیگر مواد غذایی می‌توانند منجر به حبس مایعات بدن و تورم شوند
  • کاهش یا افزایش وزن
  • ورزش
  • بارداری
  • زمان: انگشتان صبح‌ها قطر کمتر و شب‌ها قطر بیشتری دارند. پیشنهاد ما این است که سایز انگشت خود را در اواسط روز و در دمای اتاق اندازه بگیرید.

به طور کلی باید بدانید که عوامل مختلفی روی سایز انگشتر تاثیر می‌گذارند. انگشتان دست هم مانند بقیه مناطق بدن می‌تواند چربی را ذخیره کند. با اینکه این چربی به اندازه سایر اندام‌ها نیست اما هنگام کاهش وزن، این چربی از بین می‌رود و سایز انگشتر هم تغییر می‌کند. برخی از افراد هم با افزایش سن، وزن کم می‌کنند و در نتیجه، انگشت‌های دستشان هم باریک‌تر می‌شود. در چنین مواقعی نمی‌توان انگشترهای قبلی را استفاده کرد.

تغییرات آب و هوایی نیز می‌تواند به طور موقت سایز انگشت‌ها را تغییر دهد. کاهش آب بدن نیز موجب باریک شدن انگشت‌ها می‌شود. پس هنگام  تعیین سایز انگشتر حتما به این موارد توجه داشته باشید.

سایز انگشتر

نکات مهم در مورد تغییر سایز انگشتر

وقتی قصد خرید حلقه و انگشتر طلا را دارید، بدون شک آن را اندازه انگشت خود می‌خرید. اما به مرور زمان ممکن است سایز آن کوچک یا بزرگ شود که هیچ جای نگرانی ندارد. می‌توانید سایز انگشتر را تغییر دهید. اما شاید این سوال برایتان پیش بیاید که این کار چگونه صورت می‌گیرد و آیا ضرری هم برای انگشتر دارد؟

در پاسخ باید بگوییم که در اغلب مواقع، متخصص‌های طلا  و جواهر، انگشتر را برش می‌دهند تا اندازه آن را بزرگ یا کوچک کنند و سپس دوباره حلقه را جوش می‌دهند.

برای بزرگ کردن انگشتر، طلاساز پس از برش حلقه، آن را می‌کشد تا به اندازه دلخواه برسد. سپس از فلزات دیگر برای پر کردن این فاصله بهره می‌گیرد.

برای کوچک کردن انگشتر هم، تعمیرکار طلا اول حلقه را برش می‌دهد و بخش از آن را بریده و کنار می‌گذارد تا حلقه تنگ‌تر شود. سپس دو انتهای آن را به هم جوش داده و انگشتر به حالت دایره‌ای خود بر می‌گردد.

در انتها هم دقیقا روی همان قسمتی که برش انجام شده هویه‌کاری انگشتر  انجام می‌شود. اما عموما انگشترها پس از تغییر سایز، از محلی که بریده و دوباره هویه‌کاری شده‌اند ضعیف می‌شوند. فرقی هم نمی‌کند که این برش و جوش‌کاری در کدام بخش انگشتر انجام شده باشد. در هر صورت، اگر فشار زیادی روی آن بخش وارد شود، احتمال شکستن حلقه زیاد خواهد بود.

لازم است بدانید که تغییر سایز انگشتر بسیار محدود است. یعنی اگر قصد دارید حلقه را بیشتر از یک یا دو سایز بزرگ یا کوچک کنید، باید بدانید که این امر ممکن نیست. برخی از فلزها هم قابلیت تغییر سایز ندارند. مثلا بیشتر جواهرسازها نمی‌توانند حلقه‌های تیتانیومی را کوچک یا بزرگ کنند زیرا روش‌های سنتی برش و هویه‌کاری روی آن‌ها پاسخ‌گو نیست.

نکته: انگشترهایی که سنگ جواهر روی خود دارند گزینه‌های خوبی برای تغییر سایز نیستند. برای اینکه اول باید سنگ از روی آن برداشته شود و  این کار می‌تواند به سطح سنگ آسیب بزند و آن را خراب کند.

تغییر سایز انگشتر

جدول تعیین سایز انگشتر

از روی عکس زیر می‌توانید میلی‌مترهای به‌دست آمده از اندازه‌ی دور انگشت را به سایز انگشترتان تبدیل کنید:

تعیین سایز انگشتر

سایز دستبند طلا و نکات مهم درباره آن

دستبند از زیباترین زیورآلات زنانه و مردانه است که در تنوع بالایی تولید و عرضه می‌شود. انواع دستبند طلا و نقره را می‌توان به‌عنوان هدیه برای مناسبت‌ها تهیه کرد. در مواردی مانند مراسم عقد و عروسی‌، تولد و امثال آن خرید دستبند مرسوم بوده و هدیه ارزشمندی به‌شمار می‌آید. در همه این موارد و به‌ویژه وقتی که تهیه دستبند به‌عنوان هدیه مطرح است، داشتن اندازه دقیق از ضروریات خرید به‌شمار می‌آید. به این منظور لازم است با روش‌های صحیح اندازه‌گیری سایز دستبند آشنا باشید و آنها را هنگام انتخاب دستبند مناسب استفاده کنید. سایز دستبند اما پیش از آن، این توضیح ضروری است که انواع دستبندها به دو گروه انعطاف‌پذیر و غیرقابل‌ انعطاف تقسیم می‌شوند. در نمونه اول ساختار دستبند که اغلب زنجیری است، از نوعی انعطاف و کشسانی برخوردار بوده و اندازه آن در حالات مختلف تغییر می‌کند؛ اما در نمونه‌های غیرقابل انعطاف، سایز دستبند دقیق و غیرقابل تغییر است. به‌علاوه انتخاب حالت دستبند که آزاد باشد یا کاملا چسبیده به مچ دست، کاملا سلیقه‌ای است و به میل و علاقه مشتری بستگی دارد. برای اندازه‌گیری سایز دستبند نیز مانند انگشتر، روش‌های گوناگونی وجود دارد که در ادامه به توضیح آنها می‌پردازیم.

شباهت و تفاوت اندازه‌گیری دست برای النگو و دستبند

النگوها شکل ثابتی دارند و در دست کردن آنها چندان آسان نیست. در گذشته از جوراب‌های نازک یا صابون برای در دست کردن النگو استفاده می‌شد. اما این روش خیلی سخت و بعضا دردناک است. به همین خاطر، برای اینکه بتوانید اندازه درست و دقیق مچ دست خود را برای استفاده از النگو اندازه گیری کنید تا النگو تنگ نباشد و وارد مچ دست شود، باید اندازه انگشتانتان را هم داشته باشید. برای این منظور باید نوک انگشت شصت و انگشت کوچک را روی هم در کف دست جمع کنید. دست را در همین حالت نگه دارید و با دست دیگر، روبان را دور پهن‌ترین قسمت دست خود حلقه کنید و با خودکار یا ماژیک علامت بزنید. در زمان اندازه‌گیری مراقب باشید که دستتان جمع یا باز نشود زیرا در این حالت اندازه‌گیری شما درست و دقیق نخواهد بود.

 

در آخر، نخی که بر روی آن علامت زده‌اید را از دور دست خود باز و به کمک خط کش طول دقیق آن را اندازه‌گیری کنید. با توجه به جدول زیر، می‌توانید شماره النگوی خود را تعیین کنید:

تعیین سایز دستبند و النگو و اندازه النگوها

علاوه بر روشی که در بالا توضیح دادیم، می‌توانید برای تعیین سایز النگوهای قدیمی که کاملا دایره‌ای هستند و شکل ثابتی دارند به روش زیر عمل کنید:

  1. یکی از النگوهایی که در خانه دارید و سایزش اندازه دستتان است را بردارید.
  2. آن را روی خط کش بگذارید و اندازه‌ی قطر بخش داخلی النگو را اندازه بگیرید.
  3. عدد به دست آمده را در جدول زیر پیدا کنید تا سایز درست النگوی خود را پیدا کنید.

تعیین سایز دستبند و النگوهای قدیمی

تمام موارد بالا برای تعیین سایز النگو بود اما شما برای تعیین اندازۀ دستبند فقط کافی است اندازه دور مچ خود را با نخ یا متر بگیرید و آن را به علاوۀ ۱.۳ سانتی‌متر کنید.

نحوه و روش‌های اندازه‌گیری مچ دست

وقتی با روش‌های پایین دور مچ خود را اندازه‌ می‎‌گیرید و سایز دستبند خود را مشخص می‌کنید، می‌توانید با خیال راحت و بدون نگرانی از سایز درست دستبند، مدل‌های دلخواه خود را به صورت آنلاین خریداری کنید.

۱- اندازه‌گیری دور مچ

تعیین سایز دستبند اندازه گیری مچ دست

اولین راه تعیین سایز دستبند اندازه‌گیری دور مچ است. دستبند طلا در اندازه استاندارد باید کاملا روی مچ دست شما بنشیند و خیلی بالا و پایین نشود. این مسئله در مورد ساعت مچی هم صدق می‌کند. به همین خاطر باید همان قسمت از مچ دست را اندازه بگیرید که قرار است ساعت یا دستبند را ببندید. هنگام اندازه‌گیری هیچ فاصله‌ اضافه‌ای در نظر نگیرید و دقیقا سایز دور مچ را روی یک برگه یادداشت کنید. البته باید توجه داشته باشید که اصولا پهن‌ترین قسمت مچ دست یا قسمت پایین استخوان مچ که در کنار کف دست قرار دارد را برای سایز دستبند اندازه‌گیری می‌کنند.

۲- اندازه‌گیری پهنای مچ با النگوی باز

تعیین سایز دستبند با فلز

با کمک یک النگو یا دستبند النگویی که باز است (دایره کامل نیست)، یا حتی با یک تکه فلز باریک هم می‌توانید پهنا و عرض مچ دست خود را به طور دقیق اندازه‌گیری کنید. بهتر است پهن‌ترین بخش مچ دست را برای این منظور انتخاب کنید که همان استخوان برآمدۀ مچ دست است. وقتی که النگو را به دست می‌کنید، باید از یک طرف النگو تا طرف دیگر را اندازه بزنید تا سایز درست مچ دست شما به دست بیاید.

۳- اندازه‌گیری پهنای مجموع انگشتان

تعیین سایز دستبند با متر یا روبان

برای تعیین سایز النگو باید کف دست خود را رو به بالا یا روبه‌روی صورتتان نگه دارید. انگشت شست را داخل دست بیاورید و به گونه‌ای آن را نگه دارید که روی نوک انگشت کوچک قرار بگیرد. این حالت دستتان را دقیقا به همین حالتی جمع می‌کند که قرار است النگو به دست کنید. دست را در همین حالت نگه دارید و با دست دیگر اندازه پهن‌ترین قسمتی که انگشت‌ها در هم جمع شده‌اند را اندازه بگیرید. در زمان اندازه‌گیری مراقب باشید که دستتان جمع یا باز نشود زیرا در این حالت اندازه‌گیری شما درست و دقیق نخواهد بود.

۴- پیچیدن نخ ضخیم دور مچ و اندازه‌گیری آن

تعیین سایز دستبند با نخ

چهارمین راه تعیین سایز دستبند استفاده از یک نخ ضخیم است. نخ یا کاموا به بلندی ۳۰ سانتی‌متر بردارید، آن را صاف روی یک سطح مسطح قرار دهید. سپس، مچ دست خود را روی نخ بگذارید، به طوری که مچ دست رو به بالا باشد. دو طرف نخ یا کاموا را روی مچ دست خود قرار دهید به طوری که روی همدیگر بیفتند. اگر اندازه دور مچ دست خود را برای النگوهای حلقه‌باز اندازه می‌گیرید، باید نخ را روی مچ دست خود قرار دهید به طوری که یک طرف نخ از روی استخوان مچ دست شروع شود و یک دور کامل دور مچ بپیچد. محلی که دور مچ قرار می‌گیرید را نگه دارید و با متر اندازه‌گیری کنید.

اگر برای تعیین سایز النگو این اندازه‌گیری را انجام می‌دهید، باید انگشتان خود را در کف دست جمع کنید، نخ را دور پهن‌ترین قسمت بپیچید و سپس اندازه‌ای که نخ یک دور کامل پیچیده را بگیرید تا سایز النگو مشخص شود. ساده‌ترین روش اندازه‌گیری هم استفاده از مترهای پارچه‌ای است. فقط کافیست متر را دور مچ بگیرید تا عدد درست به دست بیاید و این همه دردسر برای اندازه با نخ و بعد مشخص کردن اندازۀ نخ با متر یا خط‌کش وجود نخواهد داشت.

۵- علامت‌گذاری

تعیین سایز دستبند با ماژیک

وقتی نخ را درست و محکم دور مچ پیچیده‌اید، محلی که دو سر آن به هم می‌رسند را با ماژیک علامت‌گذاری کنید، مطمئن شوید که اندازه‌گیری شما درست است. زیرا وقتی با دست محل اتصال را نگه‌ می‌دارید ممکن است دستتان جابه‌جا شود و مجبور شوید دوباره اندازه‌گیری را تکرار کنید. اگر از متر پارچه‌ای برای این منظور استفاده کنید، بهتر است؛ زیرا تغییر حالت دست شما باعث به هم خوردن حالت نخ نمی‌شود و مطمئن خواهید بود که اندازه‌گیری به روش صحیح انجام شده است.

۶- اندازه‌گیری دور مچ با خط‌کش

تعیین سایز دستبند با خط کش

یکی دیگر از راه‌های تعیین سایز دستبند استفاده از خط‌کش است. در این حالت باید نخ یا کاموا، یا حتی یک تکه کاغذ باریک را دور مچ دست بپیچید، سپس محلی که به هم می‌رسند را با ماژیک علامت‌گذاری کنید. در آخر نخ یا کاغذ را روی سطح صاف بگذارید، از ابتدای نخ تا محل علامت‌گذاری شده را سانت بزنید. حتما مطمئن شوید که نخ را درست روی مچ گذاشته‌اید تا اندازۀ صحیح به دست بیاید.

۷- اضافه کردن ۱.۳ سانتی‌متر

تعیین سایز دستبند با خط کش و نخ

اگر دستبند را دقیقا به اندازه دور مچ بگیرید، در دست ثابت می‌مانند و تنگی آن شما را اذیت خواهد کرد. به همین خاطر توصیه می‌کنیم به عدد دقیق دور مچ ۱.۳ سانتی‌متر اضافه کنید تا سایز درست دستبند به دست بیاید.اگر می‌خواهید دستبند در دستتان آزاد باشد و حرکت زیادی داشته باشد می‌توانید ۱.۳ سانتی‌متر دیگر یعنی مجموعا ۲.۶ سانتی‌متر به اندازه دور مچ اضافه کنید. به طور مثال اگر پهنای مچ شما ۱۴ سانتی‌متر است، سایز دستبند طلا باید حداقل ۱۵ سانتی‌متر باشد.

آشنایی با روش‌های تعیین سایز گردنبند طلا

در مورد گردنبند طلا نیز مانند انگشتر و دستبند شیوه‌هایی برای اندازه‌گیری و تعیین سایز وجود دارد. در این روش‌ها، پس از انتخاب فرم و بلندی مبنای گردنبند، سایز آن را برای هر فرد مشخص می‌کنیم. سایز گردنبند

اهمیت اندازه گیری درست گردنبند

اندازه‌گیری درست گردنبند بر اساس خطوط گردن و یقه اهمیت زیادی دارد. چون اگر گردنبند و گردن شما با هم تناسب نداشته باشد، کل ظاهرتان را نامتعادل نشان خواهد داد. کوچک‌ترین عدم تعادلی در یک چشم به هم زدن همه چیز را می‌تواند خراب کند. بنابراین بسیار مهم است که مطمئن شوید طول گردنبند انتخابی شما کوتاه‌تر یا بلندتر از خط یقه شما باشد تا در تیپ و ظاهر شما گم نشود.

در زیر برایتان نکته‌های عمومی را یادآوری کرده‌ایم که می‌توانید با کمک آنها سایز مناسب گردنبند را برای خود انتخاب کنید.

  • برای گردن‌های کوتاه و یقه هفتی لباس، گردنبند یا سینه‌ریزهایی که زنجیر کوتاه دارند مناسب هستند.
  • برای گردن‌های بلند و یقه باز لباس، گردنبندهایی که زنجیر متوسط دارند گزینه‌ی خوبی هستند. اما باید حواستان باشد که هیچ وقت گردنبند شما پایین‌تر از خط هفت گردن نیاید.
  • برای لباس‌هایی که یقه اسکی دارند، می‌توانید از گردنبندهای زنجیر بلند استفاده کنید.
  • اگر یقه لباس شما گرد است، از گردنبندهایی استفاده کنید که زنجیر متوسط تا بلند یا آویزهای بلند و کشیده دارند.
  • اگر یقه لباش شما سنگدوزی‌های زیادی روی خود دارد یا دراپه چین‌دار و مدل‌دار است، بهتر است اصلا سراغ گردنبند نروید.
  • وقتی لباسی با یقه اسپرت و مردانه می‌پوشید، گردنبند ظریف و نازک مثل پلاک و زنجیر انتخاب کنید.
  • در تعیین سایز گردنبند برای لباس‌هایی که یقه کج دارند بهتر است از گردنبندهای نامتقارن استفاده کنید.
  • گردنبند طوق برای لباس‌های دکلته مناسب است. اگر می‌خواهید گردنبند طوق تهیه کنید، توجه داشته باشید که طول زنجیر آن ۵ سانتی‌متر بیشتر از اندازه‌ی دور گردن باشد.
خرید از گالری پرسته: گردنبند طلا

تعیین سایز گردنبند طلا

سایز مناسب انواع مدل های گردنبند

طول (سانتیمتر) سبک محل قرارگیری مناسب برای
۳۳ – ۳۸ یقه‌ای / گلوبند (Collar) چسبیده دور گردن و کاملاً بالای استخوان ترقوه تمامی لباس‌های یقه باز (یقه V) ، گردن‌‌های دارای گودی و گردن‌های کوتاه
۳۸ – ۴۳ طوق کمی بالای گردن یا درست زیر استخوان ترقوه تقریبا همه چیز / طوق بر گردن‌های کشیده و گودی‌دار بسیار زیباست
۴۳ – ۴۸ پرنسسی (Princess) بر روی ترقوه (محبوب‌ترین گردنبند برای زنان متوسط) تقریبا همه چیز
۵۱ – ۶۱ ضیافتی (Matinee) پائین استخوان ترقوه و درست در مرکز سینه لباس‌های رسمی محل کار و کژوال
۷۱ – ۹۴ اپرا (Opera) از بالای سینه تا چندین سانتیمتر پایین‌تر گردن‌های بلند و لباس شب
۹۴ – ۱۵۲ ریسمان /کمند (Rope) از وسط سینه تا شکم لباس‌های رسمی بسیار ظریف و لباس شب

تعیین سایز گردنبند سایز مناسب انواع مدل های گردنبند

نحوه و روش های اندازه‌گیری سایز گردنبند

در زیر مراحل اندازه‌گیری سایز گردنبند را برایتان نوشته‌ایم:

بخش اول: اندازه‌گیری طول زنجیر گردنبند

۱- قفل زنجیر گردنبند را باز کنید و آن را روی یک سطح صاف قرار دهید. سایز گردنبند دقیقا همان اندازه‌ی طول زنجیر گردنبند است. بنابراین، در اولین قدم باید قفل زنجیر را باز کنید. آن را به صورت کشیده و بدون هیچ انحنایی روی سطح صاف بگذارید و مطمئن شوید که زنجیر خم نشده باشد تا اندازه‌گیری آن آسان باشد.

تعیین سایز گردنبند در خانه

۲- اندازه‌گیری طول زنحیر با متر نواری یا خط‌کش. متر یا خط‌کش را به موازات گردنبند بگذارید و از سر زنجیر تا انتهای آن را اندازه‌گیری کنید. حواستان باشد که باید قفل گردنبند را هم در اندازه‌گیری خود در نظر بگیرید. یعنی از سر قفل زنجیر تا انتهای حلقه‌ی قفل را اندازه بگیرید. اگر گردنبند، آویز یا مدال دارد لازم نیست آن را اندازه‌گیری کنید.

تعیین سایز گردنبند با خط کش

۳- اندازه‌ای که بدست آمده را روی کاغذ بنویسید. اگر کاغذ و قلم در دسترستان نیست، می‌توانید آن را در نت موبایل بنویسید. این اندازه، تعیین‌ کننده‌ی سایز گردنبند شماست. مقایس اندازه‌گیری در بیشتر کشورهای جهان به سانتی‌متر است اما در کشوری مثل آمریکا از واحد «اینچ» استفاده می‌کنند. این به خودتان بستگی دارد که زنجیر را به اینچ یا به سانتی‌متر اندازه‌گیری کنید. البته هیچ فرقی هم نمی کند و فقط برای اینکه بتوانید درست و دقیق حساب و کتاب کنید این مساله را مطرح کردیم. چون ممکن است برخی از مخاطبان سایت در آمریکا سکونت داشته باشند. عددی که از اندازه‌گیری زنجیر به دست آورده‌اید، دقیقا همان اندازه‌ای است که برای خرید گردنبند بعدی خود به آن نیاز دارید.

تعیین سایز گردنبند های مختلف

بخش دوم: تعیین سایز گردنبند برای شخص شما

۱- گردن خود را اندازه‌گیری کنید

تعیین اندازه گردن یکی از مهم‌ترین اندازه‌هایی است که سایز صحیح گردنبند برای هر شخصی را مشخص می‌کند. برای گرفتن اندازه‌ی گردن، یک متر نواری، یا اگر متر ندارید یک نوار، ربان، پارچه نازک و باریک را دور گردن خود بپیچید. حواستان باشد متر به گردن چسبیده باشد تا اندازه دور گردن به طور دقیق و صحیح به دست بیاید. از روی متر، اندازه دور گردن را مشخص کنید. اگر با ربان یا نوار پارچه‌ای دور گردن خود را اندازه گرفته‌اید، آن نقطه‌ای که دو سر نوار روی هم افتاده را با دست نگه دارید، نوار پارچه‌ای را روی یک سطح صاف بگذارید و با خط‌کش یا متر فلزی اندازه‌ی آن را ببینید.

به عددی که به دست می‌آید باید ۲ تا ۴ اینچ معادل ۵ تا ۱۰ سانتی‌متر اضافه کنید. به این صورت سایز متوسط گردنبند مناسب شما به دست می‌آید.

  • اگر اندازه دور گردن شما ۱۳ اینچ (۳۳ سانتی‌متر) تا ۱۴.۵ اینچ (۳۶.۸ سانتی‌متر) است، گردنبندی با اندازه ۱۸ اینچ (۴۵.۷ سانتی‌متر) برای گردن شما متناسب‌ترین انتخاب خواهد بود.
  • اگر اندازه دور گردن شما ۱۵ اینچ (۳۸ سانتی‌متر) تا ۱۶.۵ اینچ (۴۱.۲ سانتی‌متر) است، گردنبندی با اندازه ۲۰ اینچ (۵۰.۸ سانتی‌متر) برای گردن شما اندازه بسیار مناسبی خواهد بود.
  • اگر اندازه دور گردن شما ۱۷ اینچ (۴۳.۲ سانتی‌متر) تا ۱۸.۵ اینچ (۴۷ سانتی‌متر) است، یک گردنبندی با اندازه ۲۲ اینچ (۶۰ سانتی‌متر) برای گردن شما متناسب‌ترین انتخاب به‌شمار می‌آید.

تعیین سایز گردنبند چوکر

۲- گردنبند با اندازه استاندارد بخرید

اگر اندازه زنجیر گردنبند قابل تغییر دادن نیست، اندازه استاندارد گردنبند را خریداری کنید. اگر نمی‌توانید اندازه گردنبند را متناسب با اندازه‌ی گردن خود تغییر دهید، پیشنهاد ما این است که سراغ خرید اندازه استاندارد گردنبند بروید. اما هنگام خرید حتما باید توجه داشته باشید که دومین سایز بعد از اندازه گردن خود را خریداری کنید. به طور مثال، اگر اندازه گردن شما ۱۷ اینچ (۴۳ سانتی‌متر) است شما باید گردنبندی با اندازه استاندارد ۲۰ اینچ (۵۰ سانتی‌متر) را خریداری کنید نه اندازه‌ی استاندارد ۱۸ اینچ (۴۵ سانتی‌متر) را.

تعیین سایز گردنبند با آویز

۳- سایز گردنبند را بر اساس قد خود انتخاب کنید

برای اندازه‌گیری طول زنجیر گردنبند باید قد خود را اندازه بگیرید. بعلاوه‌ی اندازه‌ی دقیق دور گردن، شما باید قد خود را با دقت اندازه‌گیری کنید زیرا قد آدم‌ها در جلوه‌ی گردنبند تاثیر زیادی دارد. هر فردی باید متناسب با قد خود، اندازه گردنبند را تعیین کند. گردنبندهای بلند برای افراد کوتاه‌قد اصلا مناسب نیست. همچنین، گردنبندهای کوتاه در گردن افرادی که قد بلند دارند اصلا دیده نمی‌شود و در نتیجه جلوه‌ای هم نخواهد داشت.

  • اگر قد شما زیر ۵ فوت (۱.۵ متر) و ۴ اینچ (۱۶۲ سانتی‌متر) است باید سراغ انتخاب گردنبندی با سایز بین ۱۶ و ۲۰ اینچ (۴۰ تا ۵۰ سانتی‌متری) بروید.
  • افرادی که قد آنها بین ۵ فوت و ۴ اینچ (۱۶۲ سامتی‌متر) و ۵ فوت ۷ اینچ (۱۷۰ سانتی‌متر) است هر سایز گردنبندی برای آنها مناسب است و می‌توانند از انواع مختلف گردنبند استفاده کنند.
  • اما افراد بلند قامت که قدشان بیشتر از ۵ فوت و ۷ اینچ (۱۷۰ سانتی‌متر) یا حتی بلندتر از این هستند، بهتر است حتما سراغ گردنبندهایی با اندازه‌های بلند بروند.

تعیین سایز گردنبند بر اساس قد

۴- سایز گردنبند را بر اساس فرم بدن خود انتخاب کنید

گردنبندی انتخاب کنید که سایز آن فرم بدن شما را زیباتر نشان دهد. همان‌طور که لباس‌های مختلف، باعث متفاوت دیده شدن اندام آدم می‌شوند، سایز گردنبند هم در دیده شدن اندام‌های مختلف بدن نقش موثری دارند. به طور مثال، اگر اندامی باریک دارید، یک گردنبند کوتاه و نازک بهترین انتخاب برای شماست. اما مثلا آنهایی که هیکلشان توپُر و تا حدی چاق هستند، باید سراغ انتخاب گردنبندهای بلند و ضخیم بروند تا گردنبند دور گردنشان به خوبی خودنمایی کند.

  • اگر دوست دارید بیشتر از هر بخشی، نیم‌تنه‌ی بالایی بدنتان دیده شود، باید گردنبندی انتخاب کنید اندازه‌ی آن که زیر یقه و بالای ناف است. معمولا سایز گردنبند ۲۰ تا ۲۲ اینچی (۵۰ تا ۵۵ سانتی‌متری) برای این منظور مناسب است.
  • اگر سینه‌های شما برجسته نیست و بالاتنه‌ی خوش‌فرمی دارید، توصیه می‌کنیم گردنبند با اندازه ۲۲ اینچ (۵۵ سانتی‌متر) که باریک است را انتخاب کنید.

تعیین سایز گردنبند بر اساس فرم بدن

۵- اندازه گردنبند را با توجه به فرم صورت انتخاب کنید

هنگام تعیین سایز گردنبند باید به این نکته توجه داشته باشید که این اکسسوری می‌تواند در نحوه‌ی دیدن فرم صورت شما تغییرات اساسی ایجاد کند. یعنی چه؟ یعنی اندازه گردنبند می‌تواند صورتتان را کشیده‌تر، پهن‌تر، باریک‌تر یا کوتاه‌تر از فرم اصلی صورتتان نشان دهد. به همین خاطر، می‌توانید با انتخاب اندازه درست گردنبند، صورت خود را زیباتر و خوش‌فرم‌تر نشان دهید. چگونه؟ به روشی که در زیر توضیح داده‌ایم.

  • گردنبند طوق اندازه‌ای بین ۱۰ تا ۱۶ اینچ (۲۵ تا ۴۰ سانتی‌متر) دارد. این گردنبند برای افرادی که صورت قلبی شکل و چانه‌های تیز و دراز دارند بسیار مناسب است زیرا می‌تواند تیزی پایین صورتشان را تا حدی مخفی کند. این تاکتیک همچنین برای افرادی که صورت مربعی یا صورت کشیده‌ی مستطیلی دارند هم بسیار کاربرد دارد.
  • افرادی که صورتشان دایره‌ای و گرد است باید از انتخاب و خرید گردنبند کوتاه خودداری کنند. به این خاطر که گردنبند کوتاه باعث گردتر دیده شدن صورت خواهد شد. گردنبندهای بلند با اندازه‌ای بین ۲۶ تا ۳۶ اینچ (۶۶ تا ۹۱ سانتی‌متر) برای کسانی که صورت‌های پهن و گرد دارند بسیار مناسب‌تر است.
  • آنهایی که صورتشان بیضی شکل است می‌توانند از هر فرم و اندازه‌ی گردنبندی که دوست دارند استفاده کنند.

تعیین سایز گردنبند بر اساس فرم صورت

تفاوت سایز گردنبند مردان و زنان

سایزهای استاندارد گردنبند برای زنان

گردنبند زنان ۵ اندازه استاندارد دارد. این گردنبندها تقریبا در همه زنان در یک جای مشخص از اندامشان قرار می‌گیرد؛ مگر اینکه خانمی بسیار قد بلند یا برعکس، بسیار قد کوتاه باشد. در چنین صورتی، احتمال اینکه اندازه گردنبند او با بقیه زنان فرق داشته باشد زیاد است. اما سایزهای استاندارد گردنبند زنانه به شرح زیر است:

  • سایز گردنبند طوق ۱۶ اینچ (۴۰ سانتی‌متر) است.
  • سایز گردنبند پرنسس ۱۸ اینچ (۴۵ سانتی‌متر) است. البته این سایز ممکن است بین ۱۷ تا ۱۹ اینچ یعنی ۴۳ تا ۴۸ سانتی‌متر متغیر باشد. گردنبند پرنسس به اندازه‌ای است که روی یقه لباس قرار می‌گیرد.
  • سایز گردنبند Matinee (نمایشی) حدود ۲۰ اینچ (۵۰ سانتی‌متر) است که اغلب تا زیر یقه لباس آویزان است.
  • اگر گردنبندی می‌خواهید که تا روی سینه‌های شما آویزان باشد باید سراغ زنجیرهایی به طول ۲۰ اینچ (۵۵ سانتی‌متر) بروید.
  • اگر هم می‌خواهید گردنبند تا زیر سینه‌ها و نزدیکی ناف ادامه داشته باشد، باید اندازه ۲۴ اینچی (۶۰ سانتی‌متری) انتخاب کنید.

تعیین سایز گردنبند زنانه

 

۲- سایزهای استاندارد گردنبند برای مردان

گردنبند مردانه ۴ اندازه استاندارد دارد و اندازه آنها به سایز گردنبند زنانه نزدیک است. سایزهای استاندارد گردنبند مردانه به شرح زیر است:

  • مردانی که گردن‌های کوتاه دارند بهتر است گردنبند با سایز ۱۸ اینچ (۴۵ سانتی‌متر) انتخاب کنند. این اندازه اغلب تا پایین گردن ادامه دارد.
  • رایج‌ترین و محبوب‌ترین سایز گردنبند مردانه ۲۰ اینچ (۵۰ سانتی‌متر) است که تا پایین یقه لباس بلندی دارد.
  • انتخاب گردنبند با سایز ۲۲ اینچ (۵۵ سانتی‌متر) برای کسانی مناسب است که می‌خواهند گردنبند آنها تا پایین یقه‌شان بلندی داشته باشد.
  • مردانی که می‌خواهند گردنبند تا زیر سینه و بالای ناف آنها آویزان باشد باید سراغ سایز ۲۴ اینچی (۶۰ سانتی‌متری) بروند.

تعیین سایز گردنبند مردانه

 

۳- سایزهای استاندارد گردنبند برای کودکان

به یاد داشته باشید اندازه گردنبند کودکان با گردنبند بزرگسالان متفاوت است. کودکان اصولا قدهای کوتاه‌تر و گردن‌های باریک‌تر دارند، بنابراین باید سایز گردنبند آنها با بزرگسالان فرق داشته باشد. تقریبا بیشتر گردنبندهایی که برای کودکان ساخته می‌شوند بین ۱۴ تا ۱۶ اینچ (۳۵ تا ۴۰ سانتی‌متر) اندازه دارند.

تعیین سایز گردنبند بچه گانه

چگونه زنجیر دستبند یا گردنبند را کوتاه کنیم؟

باید توجه داشت که کوتاه کردن طول دستبند‌های زنجیری و انواع گردنبند موردی کاملا تخصصی بوده و نمی‌توان شخصا و بدون داشتن تخصص لازم دخالت چندانی در آن کرد. این مورد به‌ویژه درباره نمونه‌های دستبند گردنبند طلا و نقره بسیار جدی است. قفل‌ها و حلقه‌چه‌های متصل به این زیورآلات، مورد مناسبی برای این کار هستند که با استفاده از آنها می‌توان تا حدی روی سایز آنها تاثیر گذاشته و روی کوتاه و بلند کردن آنها مانور داد. در چنین مواردی می‌توانید با جواهرفروشی خود تماس گرفته و درباره تغییر سایز گردنبند یا دستبند طلا و نقره خود مشاوره کنید. آنها بدون شک شیوه‌های دقیق و فنی برای این کار سراغ داشته و بدون آسیب زدن به این زینت‌آلات، آنها را به روش مناسب کوتاه می‌کنند. پیشنهاد آخر ما به کاربران این نوع زیورآلات، استفاده از خدمات پس از فروش فروشگاه‌های آنلاین معتبر و عرضه‌کنندگان طلا و جواهرات در این موارد است. همچنین می‌توانید برای تعیین دقیق سایز انگشتر، سایز گردنبند و نیز سایز دستبند با این مراکز در تماس باشید.

نظرات بسته شده است.