قیمت روز طلا: 3,900,000 تومان

ما به شما گارانتی همیشگی، امکان عودت 7 روزه و تعویض 90 روزه و ارسال رایگان را هدیه می‌دهیم

02126606749

۸ نکته جالب درباره طلا و جواهرات که احتمالا نمی‌دانستید

0

نکات جالب زیادی درباره طلا و جواهرات وجود دارد که برخی عجیب و برخی کاربردی هستند که ما در این مقاله برخی از آنها را نوشته‌ایم. مثلا می‌دانید اولین شکل جواهراتی که ما می‌شناسیم چطور بوده است؟ یا این که چرا حلقه‌های نامزدی نگین الماس دارند؟

با بلاگ گالری پرسته همراه باشید.

۱- قدیمی‌ترین شکل از جواهرات

فکر می‌کنید قدیمی‌ترین قطعه از جواهرات متعلق به چند سال پیش است؟ احتمالا قدیمی‌تر از آن چیزی است که فکرش را می‌کنید. در سال ۲۰۰۴، باستان‌شناسان گردنبندی را در آفریقای جنوبی کشف کردند که متعلق به ۷۵ هزار سال پیش بود! این گردنبند مکشوفه از پوسته صدف ساخته شده بود و انسان‌های نخستین با  سوراخ کردن صدف‌ها و اتصال آنها به همدیگر آن را درست کرده بودند. نتیجه تلاش آنها یک گردنبند مهره‌ای بسیار زیبا در دوران باستان شده بود.

دیگر شکل‌های باستانی جواهرات و زیورآلات شامل رشته‌های دانه‌دار به شکل گردنبند یا دستبندهایی ساخته شده از پوست تخم شرمرغ در کنیا و زیورآلاتی آلاتی از جنس دندان در بلغارستان بود. پس، بار دیگری که گردنبندی را به گردن خود می‌آویزید، قدر این میراث باستانی را حسابی بدانید.

۲- علت استفاده از نگین الماس در حلقه نامزدی 

آیا تا به حال با خودتان فکر کرده‌اید که چرا بسیاری از حلقه‌های نامزدی مزین به نگین‌های الماس هستند؟ داستان نگین‌های الماس شاید جالب‌ترین حقیقت در مورد جواهرات باشد که در این مطلب می‌خوانید.

در سال‌های ۱۹۳۰، کمتر از ۱۰ درصد از مردم از سنگ‌های الماس در حلقه نامزدی خود استفاده می‌کردند. در سال ۱۹۹۰، حدود ۸۰ درصد از حلقه‌های نامزدی الماس نشان شدند. به نظر شما، چه چیزی در طول این ۶۰ سال تغییر کرده است؟ ماجرا به شرکت بزرگ الماس سازی دو بیِرز (De Beers) مربوط می‌شود. این شرکت استراتژی هوشمندانه‌ای برای بازاریابی حلقه‌های الماس اتخاذ کرد و توانست حلقه‌های الماس را به دوست داشتنی و رویایی‌ترین حلقه نامزدی مبدل کند؛ در نتیجه، باعث محبوبیت روزافزون و تقاضای زیاد شد. این همان جایی بود که شعار الماس‌ها ابدی هستند مصداق پیدا کرد.

خب، به نظر شما چه چیزی باعث می‌شود الماس این قدر خاص باشد؟ پاسخ: قدمت آنها میلیون‌ها سال است و تقریبا نشکن هستند. به همین علت می‌توانند سمبل عشق در ازدواج برای حلقه‌های نامزدی باشند؛ پیوندی ابدی که ناگسستی است.

خرید از گالری پرسته: انگشتر نامزدی

 

۳- علت درج حروف و اعداد روی زیورآلات طلا

اعداد و حروفی که روی طلا می‌بینید در واقع کد طلا و تاییدی بر اصالت کالا هستند. این کد در واقع نشان دهنده‌ی «عیار» طلاست. عیار نشان‌دهنده میزان خلوص طلای مصرف شده در ساخت طلاجاتی است که قصد خرید آن را دارید. به‌طور مثال، اگر طلای ۲۴ عیار باشد یعنی از ۹۹٫۹۹ درصد طلای خالص تهیه شده است. یا مثلا وقتی روی زیورآلات موردنظر شما ۱۴K نوشته شده، یعنی عیار طلای آن ۱۴ است.

البته عیار طلا را گاهی بدون حرف K انگلیسی هم می‌نویسند. مثلا به جای ۱۸K روی طلا ۷۵۰ نوشته می‌شود. هر دو این کدها یک مفهوم دارند و نشان می‌دهند که این طلا ۱۸ عیار است اما طریقه‌ی نوشتنشان متفاوت است. عدد ۷۵۰ هم نشان‌دهنده این است که ۷۵ درصد از جواهر موردنظر از فلز طلا تهیه شده است. ما در مقاله‌ی عیار طلا چیست؛ طلای ۲۴ عیار بهتر است یا ۱۸ عیار؟ به طور کامل در مورد عیار برایتان توضیح داده‌ایم. اما به طور کلی لازم است بدانید عیار طلا را یا از واحد کامل ۲۴ حساب می‌کنند؛ مثلا طلای ۱۸ عیار از ۷۵ درصد طلا و ۲۵ درصد فلز دیگر تشکیل شده‌است. یا از واحد ۱۰۰۰ عیار می‌شوند؛ مثلا عیار «۷۵۰» طلا معادل همان عیار ۱۸ است. یعنی ۷۵۰ واحد از هزار واحد مصنوع طلا از طلای خالص تشکیل شده و بقیه‌ی آن آلیاژی از دیگر فلزهاست. طلاهایی که در کشور آمریکا و ایتالیا ضرب می‌شوند کد ندارند.

خرید از گالری پرسته: انگشتر طلا

 

از دیگر کدهایی که ممکن است روی طلا ببینید، شامل موارد زیر است:

  • حروف “GP” نشان‌دهنده این است که این جواهر از جنس طلا نیست و فقط روکش طلا دارد.
  • اگر روی محصول موردنظر شما “GF” مهر شده باشد، یعنی آن قطعه با طلا پر شده است.
  • نقره را با علامت بیضی، مهر می‌کنند.
  • پلاتین هم با حروف PT مشخص می‌شود.

۴- گران‌ترین جواهرات استفاده شده در فیلم 

در ادامه‌ی حقایق جالب طلا و جواهر باید بدانید که چندین قطعه جواهرات هستند که توسط سینما ساخته شده‌ و مشهور شده‌اند. فکر می‌کنید کدام جواهرات و در کدام فیلم‌ها هستند؟ گردنبند قلب دریا در فیلم تایتانیک؟ یا حلقه تکی در فیلم ارباب حلقه‌ها؟ گران‌ترین قطعه جواهری که تا به امروز در یک فیلم به نمایش درآمده است گردنبند نیکول کیدمن در فیلم مولن رژ است. این گردنبند طلا خیره‌کننده و باورنکردنی از پلاتین و الماس ساخته شده و قیمت تقریبی آن بیش از یک میلیون دلار ارزیابی شده است.

در رتبه دوم فهرست گرانبهاترین جواهرات موجود در فیلم‌ها، گردنبند الماس و یاقوت جولیا رابرتز در فیلم بانوی زیبا و حلقه نامزدی کری بردشاو با نگین الماس سیاه در فیلم Sex and the City 2 دیده می‌شوند.

۵- چگونگی براق نگه داشتن الماس

آیا می‌دانستید که بشر در سال‌های ۱۹۵۰ توانست به روشی برای ساخت الماس دست پیدا کند؟ این الماس‌های مصنوعی و ماشینی از نظر شیمیایی درست همتای الماس‌های ارگانیک هستند.

الماس طبیعی سخت‌ترین ماده طبیعی روی کره خاکی است. این سنگ سخت و فشرده توان برش دادن هر جسمی در دنیا را دارد، از فلز گرفته تا سنگ و کوه. اما فقط یک الماس می‌تواند الماس دیگری را برش دهد. الماس به طور طبیعی جاذب چربی است و به همین دلیل است که نمی‌توان همیشه آن را تمیز نگه داشت. وقتی شما آن را در دست می‌گیرید، چربی دست‌هایتان روی سطح آن تاثیر منفی می‌گذارد و باعث می‌شود درخشش خود را از دست بدهد. برای تمیز کردن الماس، ترکیبی از آب و صابون مایع درست کنید. جواهر را درون آن بگذارید. پس از خارج کردن الماس از محلول پاک‌کننده، با کمک یک مسواک نرم و تمیز، چربی‌ها و آلودگی‌های باقی مانده را از سطح آن پاک کنید. توجه داشته باشید که مسواک کاملا نو باشد و از آن فقط و فقط برای تمیز کردن جواهرات خود استفاده کنید.

حواستان باشد که خمیردندان، یا محلول‌های شوینده شیمیایی و سفیدکننده سطوح به هیچ عنوان برای تمیز کردن الماس مناسب نیستند. مواد شیمیایی آسیب‌های جدی به سنگ الماس وارد می‌کنند.

بیشتر بخوانید: هرآنچه باید درباره انواع الماس و برش‌های آن بدانید

۶- دور نگه داشتن طلا از نور و گرما

همان‌‌طور که نور مستقیم آفتاب می‌تواند به پوست انسان آسیب برساند، نور و گرمای آن می‌تواند بر میزان دوام، استحکام و حتی رنگ سنگ‌های قیمتی تاثیر منفی بگذارد. گرمای زیاد و تغییر دمای ناگهانی نیز می‌تواند موجب شکسته شدن برخی از جواهرات شود. به این خاطر که گرما رطوبت موجود در سنگ‌های قیمتی را تبخیر می‌کند و در نتیجه آنها نمی‌توانند زیبایی خود را به درستی حفظ کنند. به طور مثال، سنگ آمیتیس، توپاز، کونتزیت و صدف تراش خورده بسیار سریع‌تر از دیگر سنگ‌ها در خطر صدمات ناشی از نور آفتاب هستند. مروارید و دیگر متریال‌های ارزشمند همچون عاج هم وقتی برای زمان طولانی در معرض آفتاب قرار داشته باشند، رنگ خود را از دست می‌دهند.

عموما برای زیبایی و جلوه‌ی بیشتر روی بسیاری از سنگ‌های قیمتی رنگی ظریف‌کاری‌های زیادی انجام می‌شود. این جلاها ممکن است در اثر حرارت زیاد آسیب ببینند و از بین بروند. سنگ‌هایی همچون مروارید و اوپال را حتما در پارچه‌ای بپیچید و سپس در جعبه بگذارید تا در معرض نور و گرما نباشند.

۷- نکات مهم قبل از فروش طلا

برای فروش طلا توصیه می کنیم تا حد امکان به فروشگاه‌های معتبر طلا و جواهر فروشی مراجعه کنید. اگر به همان مغازه که خرید کرده‌اید بروید که خیلی بهتر است. حتما قبل از فروش از چند مغازه مختلف قیمت بگیرید تا مطمئن شوید طلای خود را ارزان نمی‌فروشید. حتما از روی فاکتور خرید وزن و عیار طلای خود را چک کنید تا با اطلاعات کافی به مغازه بروید. همچنین توجه داشته باشید که هنگام فروش طلا و جواهر، اجرت و همچنین درصد و مالیات از کار شما کسر خواهد شد. پس انتظار قیمت بالا نداشته باشید.

وقتی شما زیورآلاتی خریداری می‌کنید که سنگ‌های قیمتی روی آنها کار شده، باید ارزش سنگ را نیز به‌صورت جداگانه پرداخت کنید. در حقیقت در فاکتورها وزن سنگ‌ها و طلای به‌کاررفته در زیورآلات مشخص می‌شود و خریدار غیر از اینکه باید پول طلا را پرداخت کند، باید بهای سنگ را نیز به قیمت روز بپردازد.

اما سنگ‌های قیمتی در زمان فروش اغلب پایین‌تر از ارزش واقعی‌شان خریداری می‌شوند که این برای فروشنده عادی چندان خوشایند نیست. اگر شما یک طلا با سنگ بدلی داشته باشید، وزن کل آن بر اساس قیمت طلای ۱۸ عیار محاسبه می‌شود اما در زمان فروش وزن سنگ‌های بدلی از وزن کل طلا کم شده و فقط پول طلا به شما پرداخت خواهد شد. اگر قصد سرمایه‌گذاری در طلا دارید و نمی‌خواهید در آینده متقبل هزینه شوید، دور زیورآلات مزین به سنگ‌های بدلی را خط بکشید. سنگ‌های قیمتی ریز هم ارزش مالی ندارند و برای سود بردن از خرید و فروش جواهر باید فقط به سراغ سنگ‌های درشت و سنگین بروید. وگرنه سنگ‌های ریز ارزش‌افزوده‌ای برایتان به همراه نخواهند داشت.

برای آشنایی با مراحل محاسبه قیمت طلای ۱۸ عیار و تفاوت آن در زمان خرید و فروش به این مطلب مراجعه کنید.

۸- تشخیص طلای دست دوم

تشخیص طلای دست اول و دست دوم شاید تا حدودی سخت است. اما ساده‌ترین راه برای این که دست دوم بودن طلا را تشخیص دهید، نگاه انداختن به ظاهر طلا، مخصوصا به قفلی است که در آن به کار رفته. در طلای دست دوم، این قسمت‌ها در مقایسه با بخش‌های دیگر درخشش کمتری دارند و به دلیل اینکه زیاد از طلا استفاده شده، خش‌هایی در این قسمت دیده می‌شود.

حتماً طلای دست دوم را از فروشگاه‌های معتبر خریداری کنید تا مطمئن باشید که دزدی یا قاچاق نیست و طلای تقلبی را جای طلای اصل به شما نفروخته‌اند. توجه داشته باشید که برای خرید طلای دست دوم نباید کارمزدی پرداخت کنید. اگر فروشگاهی بابت طلای دست دوم اجرت گرفت کارش غیرقانونی است و می‌توانید از او شکایت کنید.

بیشتر بخوانید: نکاتی که قبل از خرید و فروش طلای دست دوم باید بدانیم

کلام آخر

ما در این مطلب ۵ نکته‌ی کاربردی و ۳ نکته‌ی جالب در مورد طلا و جواهرات را توضیح دادیم که شاید نمی‌دانستید. در آخر هم یادآوری کنیم که ما در فروشگاه‌های فیزیکی و آنلاین گالری پرسته انواع زیورآلات طلا زنانه، مردانه و بچه‌گانه عرضه می‌کنیم که می‌توانید بر اساس بودجه و سلیقه خود خریداری کنید. برای دیدن محصولات و کسب آگاهی در مورد قیمتشان کافی است به لینک زیر مراجعه کنید.

برای اینکه با روش‌های سفارش آنلاین طلا و پرداخت هزینه آشنا شوید، می‌توانید به صفحه نحوه سفارش و پرداخت این وب‌سایت مراجعه کنید. اگر در مورد تعویض یا پس دادن طلای خریداری شده سوالی دارید، می‌توانید به صفحه تعویض و بازگشت کالا مراجعه کنید. اگر پاسخ سوال شما در آنجا نبود، از طریق صفحه تماس با ما از گروه پشتیبانی گالری پرسته کمک بگیرید.

منبع: loveandpieces

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.