قیمت روز طلا: 3,270,000 تومان

ما به شما گارانتی همیشگی، امکان عودت 7 روزه و تعویض 90 روزه و ارسال رایگان را هدیه می‌دهیم

02126606749

تمیز کردن طلای سفید؛ برای درخشش همیشگی طلای سفید چه باید کرد؟

0

تمیز کردن طلا سفید با روش‌های تمیز کردن دیگر رنگ‌های طلا فرق خاصی ندارد. اما طلای سفید چون با رودیوم روکش شده و این روکش ممکن است بعد از ۱۲ تا ۱۸ ماه از بین برود، باید با احتیاط بیشتری از آن استفاده کنید. بنابراین، علت زرد شدن طلا سفید یا کدر شدن آن به خاطر از بین رفتن روکش سطحی آن است. به همین خاطر ما در این مطلب بهترین روش‌های نگهداری از طلا سفید را برایتان نوشته‌ایم تا زیورآلات شما برای مدت طولانی‌تری سفید و درخشان باقی بمانند.

با بلاگ گالری پرسته همراه باشید.

طلای سفید چیست و با طلای زرد چه تفاوتی دارد؟

طلای سفید چیزی غیر از طلای زرد نیست. یعنی در واقع طلای سفید همان طلای زرد است که با فلزات سفیدرنگی همچون پالادیوم یا نیکل ترکیب شده است. البته وقتی قرار است از این آلیاژ در صنعت طلا و جواهر استفاده شود روی آن یک لایه رودیوم هم می‌کشند تا ظاهری سفیدتر و براق‌تر به خود بگیرد. رودیوم یک فلز کمیاب و از خانواده پلاتینیوم‌هاست که ارزش قیمتی آن چند برابر فلز طلاست. رودیوم در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی مقاومت بسیار بالایی دارد.

برای تبدیل طلای زرد به طلای سفید از روکش رودیوم استفاده می‌شود. در واقع یکی از آبکاری‌های رایج در صنعت طلا و جواهر، آبکاری رودیوم است. به این خاطر که این روکش از طلا در برابر اکسیداسیون و کدر شدن محافظت می‌کند. در ضمن رودیوم خاصیت ضدآلرژی هم دارد. پس اگر قصد دارید هر کدام از مصنوعات طلای زرد خود را به طلای سفید تبدیل کنید، فقط کافیست که آن را به متخصص جواهرسازی بدهید تا یک لایه رودیوم روی آن بکشد.

طلای سفید گاهی هم از ترکیب طلا با نیکل، مس و روی ساخته می‌شود. این فلزات رنگ سفید به طلا می‌دهند. قیمت طلای سفید با طلای زرد فرقی ندارد و هم در طلافروشی‌ها و هم به صورت آنلاین می‌توانید آن را تهیه کنید.

بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع مختلف طلا و رنگ‌هایشان که در بازار وجود دارند

چرا طلای سفید زرد می‌شود؟

تقریباً تمامی طلاهای سفیدی که امروزه در بازار عرضه می‌شوند، یک لایه رودیوم روی خود دارند. روکش رودیوم ضرری برای طلا ندارد و از ارزش آن کم نمی‌کند، اما سفیدی و درخشندگی آن همیشگی نیست. این روکش همیشه در معرض از بین رفتن و تاب برداشتن قرار دارد. وقتی روکش رودیوم از بین می‌رود، سایه زرد رنگ طلا از زیر آن نمایان می‌شود.

هر چه‌قدر بیشتر از طلای سفید خود استفاده کنید، روکش رودیوم آن سریع‌تر خورده و پاک می‌شود. مثلاً اگر طلای سفید شما انگشتر طلا باشد، به این خاطر که دایم دست‌های خود را می‌شویید، احتمال اینکه روکش رودیوم از روی آن سریع‌تر پاک شود بیشتر است.

اگر از آن افرادی هستید که هر چند ماه یک بار طلای خود را پولیش می‌کنند، باید بدانید که این کار باعث می‌شود تا روکش رودیوم طلا سریع‌تر پاک شود. با هر بار پولیش کردن، یک لایه بسیار ظریف از سطح طلا تراشیده می‌شود. خب، می‌دانیم که لایه سطحیِ طلای سفید همان روکش رودیوم است که وقتی طلا را پولیش می‌کنید، یعنی رودیوم را می‌تراشید. بنابراین، سفیدی طلا خیلی سریع‌تر از حالت عادی پاک می‌شود و طلای زرد از زیر آن بیرون می‌زند.

خرید از گالری پرسته: دستبند طلا

 

چرا طلا سفید کدر می‌شود؟

طلای سفید نسبت به دیگر رنگ‌های طلا حساس‌تر است طوری که اگر شما طلای سفیدی بخرید بعد از مدتی کوتاه احساس می کنید دیگر درخشندگی قبل را ندارد و احتیاج به یک آبکاری دارد. بهترین روش برای حفظ سفیدی طلای سفید رنگ این است که هر چند وقت یک بار دوباره آن را روکش کنید. طلای خود را نزد جواهرساز ببرید تا یک لایه روکش طلای سفید روی آن بکشد و دوباره مثل روز اول نونوار و درخشان شود.

دلیلش را هم در بالا گفتیم. رنگ طلا به خودی خود زرد است و برای ساخت طلای سفید آن را با فلزات سفید رنگی مثل نقره، نیکل و رودیم ترکیب می‌کنند. در آخر هم برای اینکه قطعه‌ی طلا بسیار براق و درخشان شود آن را روکش می کنند. این روکش هم تقریباً همیشه از جنس رودیم است. وقتی روکش رودیوم از بین برود، قطعه‌ی طلا هم رنگ و روی خود را از دست می‌دهد و کدر می‌شود. خوب است بدانید که ماندگاری روکش رودیوم به ضخامت آن بستگی دارد.

خرید از گالری پرسته: گردنبند چشم نظر

 

چطور از تغییر رنگ طلا سفید جلوگیری کنیم؟

برای پیشگیری از از تغییر رنگ طلا سفید بهترین و آسان‌ترین کار این است که حین انجام کارهایتان از آن ها استفاده نکنید. مصنوعات طلای سفید به دلیل داشتن روکش رودیم، کمتر از دیگر مصنوعات طلا در برابر ضربه و ساییدگی مقاومت دارند. بنابراین در صورت کشیده شدن به سطوح یا ضربه دیدن، خیلی سریع روکششان از بین می‌رود و رنگ خود را از دست می‌دهند.

البته لازم نیست نگران باشید. چون برای از بین بردن خطوخش‌های آن می‌توانید طلا سفید را پولیش کنید. اما حواستان باشد بیش از یکی یا دو بار در سال این کار را انجام ندهید؛ چون ممکن است با این کار روکش رودیم روی طلا سفید با سرعت بیشتر و در زمان کوتاه‌تری از بین برود.

بیشتر بخوانید: تمیز کردن طلا در خانه با چند روش آسان و کاربردی

در صورت تغییر رنگ طلای سفید چه کنیم؟

واقعیت این است که تمیز کردن طلا سفید با نگهداری و مراقبت زیاد هم میسر نیست. چون علت زرد شدن طلا سفید و کدر شدن آن از بین رفتن روکش رودیوم آن به مرور زمان است. اما می‌توانید با آبکاری آن قطعه‌ی طلا را دوباره از نو درخشان و براق کنید. برای این کار کافی است آن را به یک طلاساز بدهید تا طلا سفید را با رودیوم آبکاری کند.

البته آبکاری طلا سفید با رودیوم صرفاً به خاطر زیبایی و درخشش آن نیست. این روکش باعث می‌شود تا طلای شما ضدحساسیت هم بشود. چون همانطور که قبلاً هم گفتیم، یکی از فلزاتی که در ساخت زیورآلات طلا سفید استفاده می‌شود نیکل است. بسیاری از افراد هم به نیکل حساسیت دارند. چنانچه شما جز این دسته از افراد هستید، بهتر است به محض از بین رفتن روکش طلا سفید، مجدد آن را با رودیوم روکش کنید. تا طلای زرد پایه با پوست شما تماس مستقیم نداشته باشد و آلرژی ایجاد نکند.

پولیش کردن طلا و جواهرات روشی است که به واسطه‌ی آن سطح طلای سفید صیقل داده می‌شود و چنانچه خط و خشی داشته باشد برطرف می‌شود. البته توجه داشته باشید که با هر بار پولیش کردن، یک لایه‌ی بسیار ظریف از سطح طلا تراشیده می‌شود. خب، می‌دانیم که لایه سطحیِ طلای سفید همان روکش رودیوم است که وقتی طلا را پولیش می‌کنید، یعنی رودیوم را می‌تراشید. بنابراین، سفیدی طلا خیلی سریع‌تر از حالت عادی پاک می‌شود و طلای زرد از زیر آن بیرون می‌زند. بنابراین نباید طلا را بیش از حد پولیش کنید.

بیشتر بخوانید: انواع روش‌های آبکاری طلا و مراحل انجام آن

نکاتی برای نگهداری طلای سفید

  • هنگام حمام کردن یا شست‌وشوی د‌ست‌‌ها طلای سفید را د‌ر بیاورید‌ چون صابون روی آن می‌نشیدند و درخشش آن را از بین می‌برد.
  • طلای سفید را را از شویند‌ه‌های بسیار قوی، مواد‌ شیمیایی پرقد‌رت، انواع سفید‌کنند‌ه‌ها و مواد اسیدی همانند آبلیمو دور نگه دارید.
  • از طلای سفید خود در حمام یا استخر استفاده نکنید.
  • پس از هر بار استفاده از زیورآلات طلای سفید، حتما آنها را درون جعبه بگذارید و روی میز رها نکنید.
  • بهترین روش تمیز کردن طلا سفید و درخشان کردن آن این است که آن را نزد متخصص ببرید تا به روش صحیح سطح طلا را برق بیندازند.
  • روکش رودیوم مانند بقیه آبکاری‌ها بعد از حدود ۱۲ تا ۱۸ ماه به تدریج از بین می‌رود و باید دوباره تجدید شود.
خرید از گالری پرسته: دستبند طلا کارتیه

روش‌های پولیش کردن طلا سفید

برای رفع خط وخش طلا سفید بهتر است به کارگاه‌های طلاسازی مراجعه کنید‌. چون افراد متخصص، وسایل و ابزار مخصوصی برای پرداخت کردن و جلا دادن طلا دارند که نتیجه‌ی بسیار بهتری دارد. اما اگر می‌خواهید در خانه خودتان طلا سفید را پولیش کنید، شاید روش‌های زیر کمکتان کند:

– یکی از روش‌های پولیش کردن طلا سفید در خانه استفاده از پارچه‌های مخصوص جلا دادن است که در بیشتر فروشگاه‌های مربوط به وسایل طلاسازی به فروش می‌رسد. البته این پارچه‌ها برای برطرف کردن خراش‌های سطحی و کم‌عمق کاربرد دارند.

– برای تمیز کردن طلا سفید از آب‌جوش هم می‌توانید استفاده کنید. برای این منظور کافی است یک قابلمه را تا نصفه آب کنید. آن را روی اجاق‌گاز و شعله‌ی متوسط بگذارید. مقدار کمی مایع ظرفشویی درون قابلمه بریزید و هم بزنید. سپس، طلای سفید را در کف ظرف بگذارید و اجازه دهید آب به جوش بیاید. این کار باعث می‌شود تا مواد اضافی و چربی‌های روی سطح طلا سفید پاک شوند.

بیشتر بخوانید: چگونه خط ‌و ‌خش روی طلا را از بین ببریم؟

کلام آخر

در آخر هم بگوئیم، فروشگاه‌ اینترنتی گالری پرسته به طور ۲۴ ساعته در ۷ روز هفته آماده خدمت‌رسانی به مشتری‌های خود است. از طریق این فروشگاه آنلاین می‌توانید مدل‌های مختلف طلا را ببینید، از وزن و قیمت آنها مطلع شوید و در صورت تمایل طلای موردنظرتان را سفارش دهید. پرسته علاوه بر طلای زرد، طلای سفید و رزگلد هم دارد. کافیست در زمان سفارش، رنگ طلا را سفید انتخاب کنید.

توجه داشته باشید که محصولات گالری پرسته، دست‌ساز و از طلا ۱۸ عیار هستند.


 

بیشتر بخوانید: تمیز و براق کردن طلا

برای اینکه با روش‌های سفارش آنلاین طلا و پرداخت هزینه آشنا شوید، می‌توانید به صفحه نحوه سفارش و پرداخت این وب‌سایت مراجعه کنید. اگر در مورد تعویض یا پس دادن طلای خریداری شده سوالی دارید، می‌توانید به صفحه تعویض و بازگشت کالا مراجعه کنید. اگر پاسخ سوال شما در آنجا نبود، از طریق صفحه تماس با ما از گروه پشتیبانی گالری پرسته کمک بگیرید.

منبع: jewelrynotes

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.